(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu UE,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. dotyczące Europejskiej Agencji Odbudowy(3), w szczególności jego art. 8,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0072/2010),
1. udziela Dyrektorowi Europejskiej Agencji Odbudowy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej nieodłączną część, Dyrektorowi Europejskiej Agencji Odbudowy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 43.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 7.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Odbudowy na rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu UE,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2667/2000 z dnia 5 grudnia 2000 r. dotyczące Europejskiej Agencji Odbudowy(3), w szczególności jego art. 8,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0072/2010),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że uzyskał wystarczającą pewność, iż sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
B. mając na uwadze, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Europejskiej Agencji Odbudowy absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007(5) oraz że w rezolucji towarzyszącej decyzji o udzieleniu absolutorium Parlament zwrócił uwagę w szczególności na fakt, że w sprawozdaniu rocznym za 2007 r. Trybunał Obrachunkowy wskazał trzy potencjalne zagrożenia związane z przekazaniem działalności Agencji delegacjom:
a) ze względu na wieloletni charakter działań Agencji nie wykorzystano części środków budżetowych w wysokości 453.000.000 EUR, która to kwota miała być wykorzystana po roku 2008, czyli ostatnim roku istnienia Agencji;
b) wskazówki dotyczące przekazania dokumentów, które Komisja wydała w dniu 11 czerwca 2008 r., nie obejmują wszystkich pozycji bilansu Agencji;
c) po upływie mandatu Agencji Komisja miała przejąć i zagospodarować również skumulowaną nadwyżkę w wysokości 180.000.000 EUR, wykazaną w bilansie Agencji na dzień 31 grudnia 2007 r.,
1. stwierdza, że protokół uzgodnień między Komisją a Europejską Agencją Odbudowy z dnia 17 grudnia 2008 r. przewiduje, że po dniu 31 grudnia 2008 r. pozostałe aktywa Agencji przejdą na własność Komisji;
Zarządzanie budżetowe i finansowe
2. odnotowuje stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, że w danym przypadku nie spełniono żadnego z warunków formalnych wymaganych do przyznania organizacji międzynarodowej bezpośredniej dotacji w wysokości 1.399.132 EUR (czyli 0,31 % dostępnego budżetu operacyjnego);
3. podkreśla, że zakwestionowano stosowność pięciu projektów objętych kontrolą Trybunału Obrachunkowego, a dotyczących współpracy transgranicznej (o łącznej wartości 528.000 EUR, czyli 0,12 % dostępnego budżet operacyjnego), ze względu na fakt, że komitet oceniający, złożony z przedstawicieli Agencji i z delegacji Komisji, nie uwzględnił kwestii poruszonych przez oceniających szczebla lokalnego; odnotowuje jednak odpowiedź Agencji, która odpiera zarzuty, argumentując, że zgodnie z obowiązującymi zasadami opinia oceniających nie jest jak dotąd wiążąca dla komitetu oceniającego;
4. w związku z zakończeniem działalności Europejskiej Agencji Odbudowy domaga się przeprowadzenia oceny środków wykorzystanych w Kosowie w celu ustalenia, czy wykorzystane środki doprowadziły do powstania funkcjonujących i trwałych struktur sądowniczych i administracyjnych;
5. ubolewa, że ta sprawnie funkcjonująca Agencja przestaje działać, a zarządzanie środkami finansowymi zostaje przekazane delegacjom; wzywa Komisję do przedstawienia sprawozdania określającego, ile stanowisk powstało w delegacjach w celu przejęcia zadań Agencji; wzywa Komisję do przekazania kompleksowych i pełnych informacji, czy środki przeniesione z Agencji do delegacji wykorzystano na pomoc budżetową;
6. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 43.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, s. 7.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 176.
(6) Teksty przyjęte, P6_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.132 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/514/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Odbudowy za rok budżetowy 2008 |
Data aktu: | 05/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |