(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0083/2010),
1. udziela Dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 136.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczce sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Fundacji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1339/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. ustanawiające Europejską Fundację Kształcenia(3), w szczególności jego art. 17,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A7-0083/2010),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy twierdzi, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone legalnie i prawidłowo,
B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Europejskiej Fundacji Kształcenia absolutorium z wykonania budżetu fundacji za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
– odnotował stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, że kwota dochodów przeznaczonych na określony cel umieszczona w budżecie korygującym została nieprawidłowo obliczona (powinna wynosić 1.200.000 EUR, a nie 3.400.000 EUR),
– zauważył, że w oświadczeniu o wiarygodności (załączonym do rocznego sprawozdania z działalności) dyrektor podtrzymuje poczynione w ubiegłym roku zastrzeżenia dotyczące niepewności politycznej w krajach partnerskich, zarządzania finansami w związku z umową Tempus oraz ewentualnych społecznych, prawnych, finansowych i związanych z renomą fundacji skutków pomocy technicznej w ramach programu Tempus;
1. wyraża zadowolenie, że Trybunał Obrachunkowy uznał sprawozdanie finansowe Fundacji za rok 2008 za legalne i prawidłowe;
Poziom działalności
2. zwraca uwagę, że w ocenie tymczasowej fundacji (EAC/06/05 sprawozdanie końcowe, dnia 25 maja 2006 r.) jako zasadniczo pozytywny oceniono wpływ jej działań na bezpośrednich beneficjentów; zauważa jednak, że trudno jest udowodnić wpływ na instytucje rządowe ze względu na trudność w ustaleniu bezpośredniego powiązania między skutkami projektów Fundacji a działalnością tych instytucji;
3. wyraża uznanie dla Fundacji, która we wsparciu Komisji w 2008 r. uzyskała wskaźnik satysfakcji Komisji w wysokości 97 %; podkreśla w szczególności, że najczęściej wnioski kierowane do Fundacji dotyczyły dziedziny polityki i wkładu w przygotowanie europejskiego instrumentu sąsiedztwa (32 %), następnie określania (21 %), programowania (11 %) i identyfikacji projektów (10 %), a także działań następczych;
4. zwraca się do Fundacji o przedstawienie - w tabeli, która zostanie dołączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego - zestawienia porównawczego działań zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz działań zrealizowanych w poprzednim roku budżetowym, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium dokonanie lepszej oceny działalności Fundacji na przestrzeni lat;
Obszar działania Fundacji
5. zauważa, że w wyniku przekształcenia w 2008 r. rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r. ustanawiającego Europejską Fundację Kształcenia(6) Fundacja uzyskała możliwość rozwijania wiedzy specjalistycznej w innych obszarach niż w latach poprzednich; zauważa, że w rezultacie rozporządzenie (WE) nr 1339/2008 określa nowe mechanizmy proceduralne zatwierdzania rozszerzenia tematycznego i geograficznego obszaru działania Fundacji;
Współpraca z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop)
6. ze względu na pokrewieństwo tematyczne wzywa do ścisłej współpracy i wykorzystania efektu synergii między Europejską Fundacją Kształcenia a Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego oraz zwraca się z prośbą o regularne udzielanie informacji przez obydwu dyrektorów w sprawozdaniu z działalności;
Audyt wewnętrzny
7. przyznaje, że od 2006 r. wdrożono 12 z 27 zaleceń przygotowanych przez służbę kontroli wewnętrznej; zauważa, że wśród 15 zaleceń, które jeszcze nie zostały wdrożone, 6 jest uznawanych za "bardzo ważne"; nalega w związku z tym, aby fundacja bezzwłocznie wprowadziła pewne wewnętrzne standardy kontroli (dotyczące dokumentacji procedur, nadzoru nad transakcjami finansowymi i ciągłości działań) oraz pewne zalecenia z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi (dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi w planie rocznym i sprawozdaniu z działalności, ustalania celów oraz rejestracji czasu pracy);
Zasoby kadrowe
8. jest zaniepokojony stwierdzeniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi braku przejrzystości w doborze personelu oraz interwencją Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), który wszczął dochodzenie (OF/2009/0370); zwraca uwagę na wytyczne Unii dla polityki zatrudnienia, w szczególności na dyrektywę Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiającą ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy(7), w odniesieniu do kryteriów selekcji i warunków naboru; oczekuje, że wszystkie agencje Unii zastosują się przynajmniej do tych wytycznych, oraz wzywa Fundację, żeby dała przykład, wdrażając w przyszłości uczciwe, przejrzyste i wszechstronne procedury naboru;
9. nalega, aby Fundacja przedstawiła sprawozdanie na temat wykorzystania zasobów ludzkich; wskazuje przede wszystkim, że niewłaściwe uwzględnienie zasobów ludzkich w planowaniu rocznym i sprawozdaniu z działalności pociąga za sobą ryzyko utraty wydajności i braku przejrzystości w wykorzystaniu personelu Fundacji; podkreśla ponadto, że cele ustanowione dla poszczególnych pracowników powinny być w większym stopniu powiązane z rocznymi i strategicznymi celami Fundacji oraz że roczne planowanie i budżetowanie powinno obejmować także system rejestracji czasu pracy;
10. przyjmuje do wiadomości uwagi Trybunału Obrachunkowego, który wykrył różne uchybienia w procedurach rekrutacyjnych; podkreśla przede wszystkim konieczność, aby komisje konkursowe dostarczały wystarczających informacji na temat zastosowanych procedur, wskazując między innymi uzasadnienia decyzji i ich daty, w celu zapewnienia przejrzystości procedur;
11. przyjmuje jednak do wiadomości, że Fundacja oświadczyła obecnie, że rozpoczęła dogłębną weryfikację procedur naboru w odpowiedzi na ustalenia Trybunału Obrachunkowego, prowadzoną w toku audytu wewnętrznego prowadzonego przez służby audytu wewnętrznego w 2008 r.; w związku z tym wzywa Fundację do informowania organu udzielającego absolutorium o podjętych działaniach i ich skutkach;
12. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Fundacji, która uznaje za uzasadnioną opinię Trybunału Obrachunkowego w sprawie dodatku za rozłąkę dla pracowników, którym odmówiono tego dodatku na podstawie błędnej interpretacji obowiązujących przepisów; wyraża uznanie dla Fundacji z tytułu zobowiązania się do przeanalizowania tych przypadków i wprowadzenia w rezultacie odpowiednich zmian;
13. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(8) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 136.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 82.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 149.
(6) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, s. 1.
(7) Dz.U. L 303 z 2.12.2000, s. 16.
(8) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.182 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/536/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2008 |
Data aktu: | 05/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |