Decyzja 2010/503/UE w sprawie udzielenia absolutorium z budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008, sekcja VII - Komitet Regionów

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008, sekcja VII - Komitet Regionów

(2010/503/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0178/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Regionów dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności dotyczące wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, wydane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0082/2010),

1. udziela Sekretarzowi Generalnemu Komitetu Regionów absolutorium z wykonania budżetu tej instytucji na rok budżetowy 2008;

2. swoje uwagi przedstawia w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0178/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Regionów dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności dotyczące wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, wydane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0082/2010),

A. mając na uwadze, że "obywatele mają prawo wiedzieć, jak wydawane są ich podatki i jak sprawowana jest władza powierzona organom politycznym"(6),

1. zauważa, że w 2008 r. Komitet Regionów (KR) dysponował środkami na pokrycie zobowiązań o łącznej wartości 93 mln EUR (68,6 mln EUR w 2007 r. i 74,4 mln EUR w 2006 r.), przy stopie wykorzystania wynoszącej 86,87 %(7);

2. wskazuje na fakt, że Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych istotnych uwag w odniesieniu do KR;

3. z zadowoleniem odnosi się do wdrożenia porozumienia o współpracy administracyjnej zawartego między Komitetem Regionów a Komitetem Ekonomiczno-Społecznym (EKES) na okres 2008-2014 i zwraca się do obu instytucji o przekazanie informacji o poczynionych postępach w zakresie harmonizacji wewnętrznych systemów kontroli oraz o odpowiednich procedurach finansowych związanych ze wspólnymi służbami; odnotowuje znalezienie odpowiadającego obu stronom rozwiązania kwestii podziału zadań związanych z weryfikacją w ramach wspólnych służb w oparciu o "pochodzenie" odpowiedzialnego intendenta z jednego lub drugiego komitetu;

4. przypomina, że rozdzielenie wynikające z porozumienia o współpracy administracyjnej powinno mieć neutralny wpływ na budżet i oczekuje na śródokresowy przegląd porozumienia, który ma zostać dokonany w 2011 r., oraz na wspólną analizę KR i EKES, która ma stanowić część tego przeglądu;

5. z zadowoleniem przyjmuje wyniki przeprowadzonej wspólnie przez KR i EKES oceny tzw. miniporozumień o współpracy w dziedzinach objętych rozdzieleniem, a zwłaszcza wnioski, z których wynika, że nowa struktura zarządcza spowodowała poprawę współpracy między oboma komitetami, rozdzielone służby utrzymały jakość swoich działań i poprawiły wydajność oraz nie były potrzebne uzupełniające środki budżetowe; zwraca także uwagę na stwierdzenie, że w przyszłości pewne praktyczne aspekty współpracy należy poprawić;

6. pozytywnie odnosi się do działań KR w zakresie międzyinstytucjonalnej współpracy w dziedzinie systemów informatycznych, zwłaszcza negocjacji KR i EKES z Komisją w sprawie stosowania systemu zarządzania sprawami pracowników Sysper2;

7. z zadowoleniem przyjmuje trwające usprawnianie systemu kontroli wewnętrznej KR, w szczególności sporządzenie wykazu jego głównych procedur administracyjnych, operacyjnych i finansowych, opracowanie skierowanego do pracowników komunikatu zawierającego wskazówki w zakresie etyki i uczciwości, w tym listę do samooceny dotyczącą konfliktów interesów, ulepszenie wademekum zadań i obowiązków pracowników KR oraz przeprowadzenie w 2008 r. weryfikacji ex post we wszystkich służbach KR;

8. zauważa, że przeprowadzona w 2008 r. ocena ryzyka ujawniła dwa obszary dające powody do zaniepokojenia: po pierwsze, kwestie wynikające ze zmian w schemacie organizacyjnym i konsekwencje nowego porozumienia o współpracy między KR a EKES, jako że w dalszym ciągu trwał okres adaptacyjny, i, po drugie, problemy pracownicze spowodowane przez zbyt dużą rotację pracowników, skomplikowane i długie procedury rekrutacji oraz niewydajny system szkoleń; oczekuje, że kwestie te zostaną zawarte również w następnym rocznym sprawozdaniu z działalności KR;

9. zauważa, że służba audytu wewnętrznego przeprowadziła audyty wydatków na wyjazdy służbowe oraz wykonanych badań zewnętrznych, co pozwoliło na przeprowadzenie wiarygodnej analizy systemu kontroli wewnętrznej, a także uzupełniające audyty przelewów wynagrodzeń (drugi audyt uzupełniający), standardów kontroli wewnętrznej (pierwszy audyt uzupełniający) oraz funkcjonowania obiegu środków finansowych;

10. z zadowoleniem przyjmuje realizację wcześniejszych decyzji Parlamentu w sprawie absolutorium, w szczególności uwagi Parlamentu na temat sprawozdania OLAF-u i dochodzenia administracyjnego w sprawie przelewów wynagrodzeń skorygowanych współczynnikiem korygującym, gdzie wszystkie kwoty otrzymane niesłusznie przez urzędników zostały zwrócone, wszczęto procedury dyscyplinarne, a zalecenia wydane przez audytora wewnętrznego zostały wdrożone lub są wdrażane;

11. z zadowoleniem odnosi się również do uzupełniającego audytu systemu zarządzania i kontroli własnych służb, potwierdzającego, że w okresie kilku lat, w tym w 2008 r., przeprowadzano roczne kontrole ex post wybranych służb oraz audyt uzupełniający jednostek zarządzania i kontroli wspólnych służb EKES i KR, który wykazał, że poprzez rozdzielenie osiągnięto poprawę działania kilku służb oraz systemów zarządzania i kontroli obu komitetów i zagwarantowano, że jeden z komitetów ponosi zawsze pełną odpowiedzialność za dane wydatki, co zapewnia pełną odpowiedzialność finansową i operacyjną;

12. wnioskuje, aby członkowie KR składali deklaracje w sprawie swoich interesów finansowych, ujawniając odpowiednie informacje o podlegającej opodatkowaniu działalności zawodowej oraz piastowaniu stanowisk lub działalności, za które pobierają wynagrodzenie, w szczególności dlatego, że członkowie KR sprawują mandat wyborczy lub ponoszą polityczną odpowiedzialność przed wybranym zgromadzeniem;

13. wyraża zadowolenie z jakości rocznego sprawozdania z działalności KR oraz z zawarcia w nim wyraźnych informacji na temat wykonywania wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium.

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Europejska inicjatywa na rzecz przejrzystości.

(7) Dostosowanie - 98,1 %: środki w wysokości 93 mln EUR, którymi dysponował KR, obejmowały przyznane wpływy w formie płatności z EKES w 2008 r. wynoszące 10,7 mln EUR, której dokonano dla zagwarantowania, że KR będzie mógł jednorazowo zapłacić część kosztów najmu budynku przypadającą na EKES wraz z częścią przypadającą na KR. Kwota najmu została zapłacona w 2009 r. Środki KR na rok 2008 dostosowane do transakcji międzyinstytucjonalnej opiewającej na 10,7 mln wynosiły 82,4 mln EUR, a dostosowana stopa wykorzystania dla KR w 2008 r. wynosiła 98,1 %.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.97

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/503/UE w sprawie udzielenia absolutorium z budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008, sekcja VII - Komitet Regionów
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010