Decyzja 2010/578/UE w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Japonii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 września 2010 r.
w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Japonii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 6418)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/578/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 września 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 12 czerwca 2009 r. Komisja upoważniła Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych (CESR) do wydania opinii technicznej dotyczącej ram prawnych i nadzorczych Japonii w odniesieniu do agencji ratingowych.

(2) W swojej opinii z dnia 21 maja 2010 r. CESR stwierdził, że japońskie ramy prawne i nadzorcze odnoszące się do agencji ratingowych mogą być uznane za równoważne z rozporządzeniem.

(3) Na mocy art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 spełnienie trzech warunków jest niezbędne, aby móc uznać ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego za równoważne z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.

(4) Zgodnie z pierwszym warunkiem agencje ratingowe w państwie trzecim wymagają zezwolenia lub rejestracji i podlegają skutecznemu bieżącemu nadzorowi i egzekwowaniu wymogów. Japońskie ramy prawne i nadzorcze dotyczące agencji ratingowych składają się z: ustawy o instrumentach finansowych i giełdzie (ustawa nr 25 z 1948 r.) dotyczącej rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych; rozporządzenia kancelarii rządu w sprawie działalności związanej z instrumentami finansowymi (rozporządzenie nr 52 z 2007 r.) dotyczącego rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych; rozporządzenia kancelarii rządu w sprawie definicji zawartych w art. 2 ustawy o giełdzie (rozporządzenie ministerstwa finansów nr 14 z 1993 r.) dotyczącej rozporządzenia w sprawie agencji ratingowych, jak również kompleksowych wytycznych w sprawie nadzoru nad podmiotami działającymi na rynku instrumentów finansowych (dodatek) oraz wytycznych w sprawie nadzoru nad agencjami ratingowymi. W czerwcu 2009 r. parlament japoński (Diet) przegłosował ustawę wprowadzającą nowe ramy prawne dotyczące agencji ratingowych, następnie w grudniu 2009 r. opublikowano rozporządzenia rządu i kancelarii rządu określające szczegółowe warunki tych ram. Ramy prawne, które zaczęły obowiązywać od kwietnia 2010 r., zawierają w odniesieniu do agencji ratingowych wymóg ich rejestracji w japońskiej agencji ds. usług finansowych (JFSA), tak by ratingi kredytowe tych agencji były wykorzystywane w Japonii do celów regulacyjnych, oraz nakładają na nie prawnie wiążące zobowiązania i bieżący nadzór. JFSA posiada szeroki i kompleksowy wachlarz uprawnień oraz może podjąć szereg środków, włącznie z sankcjami, wobec agencji ratingowych naruszających przepisy ustawy o instrumentach finansowych i giełdzie związanej z rozporządzeniem w sprawie agencji ratingowych.

(5) Zgodnie z drugim z wymienionych warunków agencje ratingowe w państwie trzecim muszą podlegać prawnie wiążącym przepisom równoważnym z przepisami art. 6-12 i załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. System japoński opiera się na: zobowiązaniu do działania w dobrej wierze; obowiązku agencji ratingowych polegającym na ustanowieniu prawidłowo funkcjonujących systemów kontroli w celu zapewnienia rzetelnych i właściwych wyników działalności ratingowej, dzięki istnieniu licznych i szczegółowych wymogów normatywnych; obszernych przepisach dotyczących unikania konfliktów interesów, ujawniania ich i zarządzania nimi, obowiązku rejestrowania i ujawniania informacji, zarówno JFSA, jak i opinii publicznej. Japońskie ramy spełniają cele rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do zarządzania konfliktami interesów, procesów organizacyjnych oraz procedur, którymi musi dysponować agencja ratingowa, jakości ratingów kredytowych i metod ich tworzenia, ujawniania ratingów kredytowych oraz powszechnego i okresowego ujawniania informacji na temat działalności w zakresie ratingu kredytowego. Japońskie ramy prawne i nadzorcze stwarzają zatem równoważne zabezpieczenia, jeśli chodzi o rzetelność, przejrzystość, prawidłowe zarządzanie agencjami ratingowymi oraz wiarygodność ich działalności w zakresie ratingu kredytowego.

(6) Zgodnie z trzecim warunkiem system regulacyjny państwa trzeciego zapobiega ingerencji organów nadzoru i innych organów publicznych w tym państwie w zawartość ratingów kredytowych i w metody ich tworzenia. W tym względzie prawo zakazuje JFSA ingerowania w zawartość ratingów kredytowych i w metody ich tworzenia.

(7) W świetle przeanalizowanych czynników można uznać, że japońskie ramy prawne i nadzorcze w odniesieniu do agencji ratingowych spełniają warunki ustanowione w art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Japońskie ramy prawne i nadzorcze dla agencji ratingowych należy zatem uznać za równoważne z ramami prawnymi i nadzorczymi ustanowionymi rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dla celów art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 japońskie ramy prawne i nadzorcze dla agencji ratingowych uznaje się za równoważne z wymogami rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 września 2010 r.

W imieniu Komisji
Michel BARNIER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.254.46

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/578/UE w sprawie uznania ram prawnych i nadzorczych Japonii za równoważne z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w sprawie agencji ratingowych
Data aktu: 28/09/2010
Data ogłoszenia: 29/09/2010
Data wejścia w życie: 29/09/2010