uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 175 i art. 352 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i wymogiem jednomyślności w Radzie przewidzianym w art. 352 ust. 1 zdanie pierwsze Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Międzynarodowy Fundusz na rzecz Irlandii (zwany dalej "Funduszem") został ustanowiony w 1986 r. na mocy umowy z dnia 18 września 1986 r. zawartej pomiędzy rządem Irlandii oraz rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (zwanej dalej "Umową") w celu wspierania rozwoju gospodarczego i społecznego oraz zachęcania do kontaktów, dialogu i pojednania między nacjonalistami a unionistami w całej Irlandii, w realizacji jednego z celów określonych w umowie angielsko-irlandzkiej z dnia 15 listopada 1985 r.
(2) Uznając, że cele Funduszu odzwierciedlają jej własne cele, Unia wnosi wkłady finansowe do Funduszu od 1989 r. W latach 2005-2006 wyasygnowano z budżetu Wspólnoty po 15 milionów EUR na lata 2005 i 2006 zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 177/2005 z dnia 24 stycznia 2005 r. dotyczącym wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii(3). Rozporządzenie to utraciło moc z dniem 31 grudnia 2006 r.
(3) Oceny przeprowadzone zgodnie z art. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 177/2005 potwierdziły potrzebę dalszego wspierania działań Funduszu, przy jednoczesnym dalszym wzmacnianiu synergii celów i koordynacji z programami interwencyjnymi funduszy strukturalnych, w szczególności ze Specjalnym Programem na rzecz Pokoju i Pojednania w Irlandii Północnej i Granicznych Hrabstwach Irlandii ("program PEACE") ustanowionym zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiającym przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych(4).
(4) Proces pokojowy w Irlandii Północnej wymaga dalszego wsparcia ze strony Unii na rzecz Funduszu po dniu 31 grudnia 2006 r. Mając na względzie szczególne działania w zakresie procesu pokojowego, na program PEACE przydzielono dodatkowe wsparcie z funduszy strukturalnych na okres 2007-2013 zgodnie z pkt 22 załącznika II do rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(5).
(5) Na posiedzeniu w Brukseli w dniach 15 i 16 grudnia 2005 r. Rada Europejska wezwała Komisję do podjęcia niezbędnych kroków mających na celu zapewnienie ciągłego wsparcia Wspólnoty dla Funduszu, w momencie jego wejścia w istotną, końcową fazę prac, do roku 2010.
(6) Głównym celem niniejszego rozporządzenia jest wspieranie pokoju i pojednania poprzez szerszy zakres działań niż działania objęte funduszami strukturalnymi, wykraczających poza zakres polityki Unii dotyczącej spójności gospodarczej i społecznej.
(7) Wkłady Unii do Funduszu powinny przyjąć formę wkładów finansowych na lata 2007, 2008, 2009 i 2010, a zatem powinny zakończyć się w tym samym czasie co działalność Funduszu.
(8) Przy rozdysponowywaniu wkładów Unii Fundusz powinien traktować priorytetowo projekty o charakterze transgranicznym i obejmującym różne społeczności, tak aby uzupełniać działania finansowane z programu PEACE w latach 2007-2010.
(9) Zgodnie z Umową wszyscy wnoszący wkład finansowy do Funduszu powinni uczestniczyć jako obserwatorzy w posiedzeniach Rady Funduszu.
(10) Istotne jest zapewnienie prawidłowej koordynacji między działaniami Funduszu a działaniami finansowanymi w ramach funduszy strukturalnych, przewidzianymi w art. 175 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności programem PEACE.
(11) Niniejsze rozporządzenie określa kopertę finansową na cały okres trwania Funduszu, która będzie stanowić główny punkt odniesienia, w rozumieniu pkt 37 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(6), dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej.
(12) Wysokość wkładów Unii do Funduszu powinna wynieść 15 milionów EUR rocznie w latach 2007, 2008, 2009 i 2010, wyrażone w wartościach bieżących.
(13) Strategia Funduszu realizowana w ostatniej fazie jego działalności (lata 2006-2010), zatytułowana "Współdzielenie przestrzeni", koncentruje się na czterech głównych obszarach: tworzeniu podstaw pojednania w najbardziej zmarginalizowanych społecznościach, tworzeniu możliwości kontaktu pomiędzy podzielonymi społecznościami, dążeniu do bardziej zintegrowanego społeczeństwa oraz pozostawieniu spuścizny. W związku z powyższym nadrzędnym celem Funduszu i niniejszego rozporządzenia jest wspieranie pojednania pomiędzy społecznościami.
(14) Wsparcie Unii przyczyni się do wzmocnienia solidarności pomiędzy państwami członkowskimi i pomiędzy ich narodami.
(15) Pomoc Funduszu powinna być uważana za skuteczną jedynie w zakresie, w jakim doprowadza do trwałej poprawy ekonomicznej i społecznej, i nie jest wykorzystywana zamiast innych wydatków prywatnych lub publicznych.
(16) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1968/2006 z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie wkładów finansowych Wspólnoty do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii (2007-2010)(7) określiło finansową kwotę odniesienia dotyczącą wykonania Funduszu w latach 2007-2010.
(17) W wyroku z dnia 3 września 2009 r. w sprawie C-166/07 (Parlament Europejski przeciwko Radzie Unii Europejskiej)(8) Trybunał Sprawiedliwości stwierdził nieważność rozporządzenia Rady (WE) nr 1968/2006, ponieważ było ono oparte wyłącznie na art. 308 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Traktat WE), uznając, że właściwą podstawą prawną są art. 159 akapit trzeci Traktatu WE i art. 308 Traktatu WE. Trybunał orzekł jednak również, że skutki rozporządzenia (WE) nr 1968/2006 zostają utrzymane do czasu wejścia w życie w rozsądnym terminie nowego rozporządzenia przyjętego w oparciu o właściwą podstawę prawną oraz że orzeczenie o nieważności rozporządzenia Rady (WE) nr 1968/2006 nie ma wpływu na ważność płatności dokonanych ani zobowiązań podjętych na podstawie tego rozporządzenia. W związku z tym konieczne jest, aby ze względu na pewność prawną przewidzieć stosowanie art. 6 niniejszego rozporządzenia ze skutkiem retroaktywnym, ponieważ dotyczy on całego okresu programowania 2007-2010,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. BUZEK | O. CHASTEL |
Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Opinia z dnia 29 kwietnia 2010 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 15 czerwca 2010 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 10 grudnia 2010 r.
(3) Dz.U. L 30 z 3.2.2005, s. 1.
(4) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, s. 1.
(5) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25.
(6) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(7) Dz.U. L 409 z 30.12.2006, s. 86.
(8) Sprawa C-166/07 Parlament Europejski przeciwko Radzie Unii Europejskiej, Zb.Orz. [2009], s. I-7135.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.346.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1232/2010 w sprawie wkładów finansowych Unii Europejskiej do Międzynarodowego Funduszu na rzecz Irlandii |
Data aktu: | 15/12/2010 |
Data ogłoszenia: | 30/12/2010 |
Data wejścia w życie: | 31/12/2010, 01/01/2007 |