uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 142 lit. c),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W art. 21 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniach Rady (WE) nr 1782/2003 i (WE) nr 73/2009, oraz wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008(2) przewiduje się stosowanie zmniejszenia w przypadku złożenia z opóźnieniem wniosku pomocowego oraz dokumentów, umów i oświadczeń stanowiących o kwalifikowalności do otrzymania rozpatrywanej pomocy.
(2) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 państwa członkowskie muszą zapewnić wiarygodny sposób identyfikacji działek rolnych oraz wymagać złożenia pojedynczego wniosku wraz z dokumentami określającymi działkę, aby umożliwić stosowanie systemu kontroli. Ponadto, zgodnie z art. 12 ust. 1 wymienionego rozporządzenia, pojedynczy wniosek zawiera wszelkie informacje niezbędne do ustanowienia uprawnień do otrzymania pomocy. Obejmują one szczegóły pozwalające na identyfikację wszystkich działek rolnych znajdujących się w gospodarstwie i ich położenie.
(3) W celu zaradzenia regularnie stwierdzanym w przeszłości niedoskonałościom związanym z identyfikacją działek rolnych, w 2009 r. po raz pierwszy poproszono greckich rolników, do celów kwalifikowalności ich wniosków, o identyfikację również w formie cyfrowej działek będących przedmiotem ich wniosków, oprócz identyfikacji alfanumerycznej, jedynej wymaganej formy identyfikacji w poprzednich latach.
(4) W Grecji wystąpiły jednak wyjątkowe okoliczności związane z administrowaniem pojedynczymi wnioskami za 2009 r. Praktyczne wdrożenie identyfikacji w formie cyfrowej było znacznie opóźnione z powodu nieprzewidzianych problemów związanych z poważnymi trudnościami technicznymi.
(5) Niezależnie od jego wewnętrznej złożoności pod względem technicznym proces digitalizacji utrudniała ogólna sytuacja greckich działek rolnych, szeroko rozproszonych i posiadających trudne do wyznaczenia granice. W celu zapewnienia sprawnego i właściwego wdrożenia procesu digitalizacji od rolników wymagano określonych umiejętności i dogłębnej wiedzy.
(6) W związku z tym konieczne okazało się dostarczenie wyczerpujących informacji i porad przez właściwe zainteresowane organy publiczne i prywatne. Konieczne były szczegółowe szeroko zakrojone i czasochłonne prace przygotowawcze gwarantujące właściwe przeszkolenie greckich rolników.
(7) Ponadto wystąpił szereg poważnych i uporczywych awarii sieci i źle działających połączeń, zwłaszcza w odległych obszarach.
(8) Sytuacja ta w znacznym stopniu wpłynęła na możliwość złożenia przez greckich rolników, w terminie określonym w art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 796/2004, pojedynczych wniosków, które obejmowałyby również, od 2009 r., identyfikację działek rolnych w formie cyfrowej. Jedynie niewielka liczba rolników była w stanie zastosować się w terminie do wymogu identyfikacji w formie cyfrowej. Wielu innych rolników uzupełniło później swoje wnioski poprzez dodanie takiej identyfikacji.
(9) Z uwagi na tę sytuację, w odniesieniu do wniosków złożonych za 2009 r. nie należy stosować zmniejszeń ani wyłączeń określonych w art. 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 z powodu identyfikacji działek rolnych w formie cyfrowej z opóźnieniem, o ile ta identyfikacja w formie cyfrowej zostanie zawarta w pojedynczych wnioskach rolników do daty, która uwzględnia zarówno fakt, że wielu greckich rolników było do tego czasu w stanie dostarczyć brakujące informacje, jak również konieczność zagwarantowania szybkiego rozpatrzenia wniosków otrzymanych za 2009 r., bez niepotrzebnych opóźnień w cyklu wydatków. Właściwe wydaje się ustanowienie dnia 31 stycznia 2010 r. jako ostatecznego terminu dostarczenia przez rolników identyfikacji w formie cyfrowej. Jednakże rolnikom z mniejszych wysp Morza Egejskiego w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1405/2006 z dnia 18 września 2006 r. ustanawiającego szczególne środki dotyczące rolnictwa dla mniejszych wysp Morza Egejskiego i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(3) należy umożliwić uzupełnienie ich identyfikacji najpóźniej do dnia 15 lutego 2010 r., uwzględniając ich szczególne problemy związane z połączeniem i transportem.
(10) Zważywszy że odstępstwo będące przedmiotem wniosku powinno obejmować wnioski pomocowe złożone w odniesieniu do 2009 r., niniejsze rozporządzenie powinno obowiązywać z mocą wsteczną.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 13 stycznia 2010 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.
(3) Dz.U. L 265 z 26.9.2006, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.9.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 25/2010 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 796/2004 w odniesieniu do zmniejszenia kwot pomocy za 2009 r. dla rolników w Grecji |
Data aktu: | 13/01/2010 |
Data ogłoszenia: | 14/01/2010 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2009, 14/01/2010 |