uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 1 , w szczególności jego art. 131,
(1) W swojej rezolucji z dnia 25 stycznia 1988 r. w sprawie wspólnotowego programu działań 2 Rada wezwała Komisję do przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska kadmem.
(2) W tabeli znajdującej się w załączniku XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 pozycja 23 zawiera ograniczenia stosowania i wprowadzania do obrotu kadmu w mieszaninach i wyrobach.
(3) Kadm i tlenek kadmu są sklasyfikowane jako substancje rakotwórcze kategorii 1B i substancje toksyczne dla środowiska wodnego kategorii 1 (toksyczność ostra i przewlekła).
(4) Od dnia 31 grudnia 1992 r. na mocy dyrektywy Rady 76/769/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do ograniczeń we wprowadzaniu do obrotu i stosowaniu niektórych substancji i preparatów niebezpiecznych 3 kadm nie może być stosowany jako środek barwiący w szeregu polimerów i farb ani jako stabilizator w polichlorku winylu (PCW) do różnych zastosowań, a kadmowanie galwaniczne jest zabronione w szeregu zastosowań. Dyrektywa 76/769/EWG została uchylona i zastąpiona rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 ze skutkiem od dnia 1 czerwca 2009 r.
(5) W 2007 r. na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje 4 zakończona została europejska ocena ryzyka dotycząca kadmu 5 . W dniu 14 czerwca 2008 r. Komisja opublikowała komunikat w sprawie wyników analizy ryzyka i strategii ograniczania ryzyka stwarzanego przez kadm i tlenek kadmu 6 , w którym zaleca się ograniczenie wprowadzania do obrotu i stosowania kadmu w pałeczkach do lutowania i w biżuterii.
(6) W komunikacie tym stwierdza się, że potrzebne są szczególne środki ograniczające ryzyko, wynikające ze stosowania pałeczek do lutowania zawierających kadm oraz z noszenia biżuterii zawierającej kadm. Użytkownicy profesjonalni i hobbyści są narażeni na opary powstające w trakcie lutowania. Konsumenci, w tym dzieci, są narażeni na kadm w biżuterii poprzez kontakt ze skórą lub lizanie.
(7) Komisja zleciła przeprowadzenie badania dotyczącego społeczno-ekonomicznych skutków ewentualnej aktualizacji ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu i stosowania kadmu w biżuterii, stopach lutowniczych i PCW. Wyniki badania opublikowano w styczniu 2010 r. 7 .
(8) Istniejące przepisy dotyczące farb zawierających cynk należy wyjaśnić, aby zdefiniować pojęcie wysokiej zawartości cynku. Należy także wyjaśnić przepisy dotyczące farb na wyrobach malowanych.
(9) W 2001 r. europejski przemysł PCW podjął dobrowolną inicjatywę polegającą na niestosowaniu kadmu jako stabilizatora w nowo wytworzonym PCW w odniesieniu do tych zastosowań, które nie zostały jeszcze uregulowane na mocy dyrektywy 76/769/EWG. W wyniku tej dobrowolnej inicjatywy stopniowo zaprzestano stosowania kadmu w PCW.
(10) Aby osiągnąć cel przeciwdziałania zanieczyszczeniu kadmem, zakazem stosowania kadmu należy objąć wszystkie wyroby z PCW.
(11) Należy przyznać odstępstwo dla mieszanin wytworzonych z odpadów PCW, dalej zwanych "PCW z odzysku", aby umożliwić ich wprowadzanie do obrotu w celu zastosowania w niektórych wyrobach budowlanych.
(12) Należy zachęcać do stosowania PCW z odzysku do produkcji niektórych wyrobów budowlanych, ponieważ umożliwia to ponowne wykorzystanie starego PCW, które może zawierać kadm. W związku z tym dla tych wyrobów budowlanych należy przewidzieć wyższą wartość graniczną zawartości kadmu. Pozwoli to na uniknięcie wyrzucania PCW na składowiska odpadów lub spalania go, co skutkuje uwalnianiem się dwutlenku węgla i kadmu do środowiska.
(13) Stosowanie niniejszego rozporządzenia powinno się rozpocząć sześć miesięcy po jego wejściu w życie, aby umożliwić podmiotom zapewnienie zgodności z przepisami niniejszego rozporządzenia.
(14) Przewiduje się, że ze względu na zakaz stosowania kadmu w nowym PCW zawartość kadmu w wyrobach budowlanych produkowanych z PCW z odzysku powinna się stopniowo zmniejszać. W związku z tym wartość graniczną dla kadmu należy poddawać odpowiednim przeglądom, a zgodnie z art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 w przeglądach dotyczących tego ograniczenia powinna brać udział Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA).
(15) Zgodnie z przepisami dotyczącymi środków przejściowych, zawartymi w art. 137 ust. 1 lit. a) rozporządzenia REACH, należy zmienić załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 maja 2011 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.134.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 494/2011 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII (kadm) |
Data aktu: | 20/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 21/05/2011 |
Data wejścia w życie: | 10/12/2011, 10/06/2011 |