uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie oznakowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy efektywności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Przepisy dotyczące etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów zostały ustanowione dyrektywą Komisji 2002/31/WE z dnia 22 marca 2002 r. wykonującą dyrektywę Rady 92/75/EWG w zakresie etykiet efektywności energetycznej klimatyzatorów typu domowego 2 . Dyrektywa wykonawcza wprowadza różne skale etykietowania klimatyzatorów wykorzystujących odmienne rozwiązania techniczne, a efektywność energetyczną określa się wyłącznie na podstawie działania urządzenia przy pełnym obciążeniu.
(3) Energia elektryczna zużywana przez klimatyzatory stanowi istotną część zapotrzebowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw na energię elektryczną w Unii ogółem. Oprócz uzyskanej już poprawy efektywności energetycznej możliwe jest dalsze istotne ograniczenie zużycia energii przez klimatyzatory.
(4) Należy uchylić dyrektywę Komisji 2002/31/WE oraz ustanowić nowe przepisy niniejszym rozporządzeniem, aby etykieta efektywności energetycznej stanowiła dla producentów dynamiczną motywację do dalszej poprawy efektywności energetycznej klimatyzatorów oraz aby doprowadzić do przyspieszenia przemian rynkowych zmierzających w kierunku energooszczędnych technologii.
(5) Przepisy niniejszego rozporządzenia należy stosować do klimatyzatorów typu powietrze/powietrze o wyjściowej mocy chłodniczej nieprzekraczającej 12 kW (lub wyjściowej mocy grzewczej, w przypadku gdy urządzenie jest wyposażone jedynie w funkcję ogrzewania).
(6) Postęp techniczny w dziedzinie poprawy efektywności energetycznej klimatyzatorów był w ostatnich latach bardzo szybki. Umożliwiło to kilku państwom trzecim wprowadzenie rygorystycznych wymogów dotyczących efektywności energetycznej i doprowadziło do procesu wprowadzania nowych systemów etykietowania efektywności energetycznej na podstawie efektywności sezonowej. Współczesne urządzenia osiągające najwyższą efektywność, nie licząc klimatyzatorów jedno-i dwukanałowych, znacznie przekraczają poziomy efektywności dla klasy A ustanowione dyrektywą 2002/31/WE.
(7) Niniejszym rozporządzeniem wprowadza się dwie skale efektywności energetycznej na podstawie podstawowej funkcji i szczególnych parametrów istotnych dla klienta. Biorąc pod uwagę, że klimatyzatory są wykorzystywane głównie w warunkach częściowego obciążenia, przy wyznaczaniu efektywności należy przejść na metodę pomiaru efektywności sezonowej, z wyłączeniem klimatyzatorów jedno- i dwukanałowych. Metoda pomiaru sezonowego uwzględnia w większym stopniu korzyści wynikające z zastosowania inwertera i warunki, w jakich wykorzystywane są te urządzenia. Nowa metoda obliczania efektywności energetycznej wraz ze środkiem wykonawczym dotyczącym ekoprojektu ustanawiającym minimalne wymogi dotyczące efektywności energetycznej na poziomie wyższym niż obecna klasa A będą skutkować zmianą klasyfikacji tych urządzeń. Klimatyzatory typu "split", klimatyzatory okienne i ścienne powinny zatem mieć nową skalę z klasami od A do G i dodatkowym "+" uwzględnionym na skali co dwa lata aż do osiągnięcia klasy A+++.
(8) W przypadku klimatyzatorów jedno- i dwukanałowych należy nadal stosować wskaźniki efektywności energetycznej dla stanu stałego obciążenia, ponieważ obecnie na rynku nie są dostępne urządzenia wyposażone w inwertery. Ponieważ nie ma potrzeby ponownej klasyfikacji tych urządzeń, klimatyzatory jedno-i dwukanałowe powinny być oceniane na podstawie skali A+++-D. Ponieważ urządzenia, które są w naturalny sposób mniej efektywne niż urządzenia typu "split", mogą maksymalnie osiągnąć klasę efektywności energetycznej A+ na skali A+++-D, bardziej efektywne urządzenia typu "split" mogą osiągnąć klasę efektywności energetycznej A+++.
(9) Niniejszym rozporządzeniem należy zapewnić konsumentom bardziej precyzyjne i porównywalne informacje o efektywności klimatyzatorów.
(10) Oczekuje się, że łączny efekt etykietowania efektywności energetycznej ustanowionego niniejszym rozporządzeniem i rozporządzenia w sprawie wykonania dyrektywy 2009/125/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla klimatyzatorów 3 w postaci rocznych oszczędności energii elektrycznej wyniesie 11 TWh do 2020 r. w porównaniu ze scenariuszem zakładającym niepodejmowanie żadnych działań.
(11) Poziom hałasu klimatyzatora może stanowić istotny parametr dla użytkowników. Aby mogli oni podejmować świadome decyzje, na etykietach klimatyzatorów należy umieścić informację o emisji hałasu.
(12) Informacje zamieszczone na etykiecie należy uzyskać przy zastosowaniu wiarygodnych, dokładnych i powtarzalnych procedur pomiarowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych, w tym, jeżeli są dostępne, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organy normalizacyjne wymienione w załączniku I do dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych 4 .
(13) W niniejszym rozporządzeniu należy określić jednolity wzór i wymogi dotyczące treści etykiet klimatyzatorów.
(14) W niniejszym rozporządzeniu należy także określić wymogi w zakresie dokumentacji technicznej i kart dla klimatyzatorów.
(15) W niniejszym rozporządzeniu należy ponadto sprecyzować wymogi w zakresie dostarczania informacji na potrzeby dowolnych form sprzedaży wysyłkowej, reklam i technicznych materiałów promocyjnych dotyczących klimatyzatorów.
(16) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego.
(17) Aby ułatwić przejście od stosowania dyrektywy 2002/31/WE do stosowania niniejszego rozporządzenia, klimatyzatory oznakowane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem należy uznać za spełniające wymogi dyrektywy 2002/31/WE.
(18) Dostawcom pragnącym wprowadzić do obrotu klimatyzatory spełniające wymogi w zakresie wyższych klas efektywności energetycznej należy zezwolić na stosowanie etykiet zawierających informacje o tych klasach, jeszcze zanim podawanie klas na etykietach stanie się obowiązkowe.
(19) Należy zatem uchylić dyrektywę 2002/31/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 5 pkt 2 rozporządzenia nr 1059/2020 z dnia 27 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.232.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 sierpnia 2020 r. Zmiany z art. 5 pkt 2 lit. c, f, l, o, r, u, x, aa nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2048 z dnia 4 lipca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.236.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2011.178.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 626/2011 uzupełniające dyrektywę 2010/30/UE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla klimatyzatorów |
Data aktu: | 04/05/2011 |
Data ogłoszenia: | 06/07/2011 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2013, 26/07/2011 |