Rozporządzenie 1332/2011 ustanawiające wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1332/2011
z dnia 16 grudnia 2011 r.
ustanawiające wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 1, art. 8 ust. 5 oraz art. 9 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na operatorów statków powietrznych zarejestrowanych w państwie członkowskim lub w państwie trzecim i eksploatowanych przez operatora unijnego, a także na operatorów statków powietrznych eksploatowanych przez operatora z państwa trzeciego na terytorium Unii, należy nałożyć wymogi bezpieczeństwa.

(2) W związku z serią niebezpiecznych zbliżeń w powietrzu, w przypadku których przekroczone zostały marginesy bezpieczeństwa, w tym wypadkami w Yaizu (Japonia) w 2001 r. i w Überlingen (Niemcy) w 2002 r., należy udoskonalić aktualne oprogramowanie pokładowego systemu zapobiegania kolizjom. Z przeprowadzonych badań wynika, że przy aktualnym oprogramowaniu pokładowego systemu zapobiegania kolizjom prawdopodobieństwo wystąpienia kolizji w powietrzu wynosi 2,7 × 10-8 na godzinę lotu. Dlatego obecną wersję 7.0 pokładowego systemu zapobiegania kolizjom (ACAS II) uważa się za stwarzającą zagrożenie dla bezpieczeństwa.

(3) Konieczne jest wprowadzenie nowej wersji oprogramowania pokładowego systemu zapobiegania kolizjom (ACAS II), aby zapobiec kolizjom w powietrzu wszystkich statków powietrznych poruszających się w przestrzeni powietrznej objętej rozporządzeniem (WE) nr 216/2008.

(4) Aby zapewnić najwyższe możliwe normy bezpieczeństwa, statki powietrzne niepodlegające wymogom obowiązkowego wyposażenia pokładowego, ale wyposażone w ACAS II przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, powinny mieć zainstalowaną najnowszą wersję oprogramowania pokładowego systemu zapobiegania kolizjom.

(5) Aby zapewnić uzyskanie korzyści dla bezpieczeństwa wynikających z nowej wersji oprogramowania, wszystkie statki powietrzne muszą zostać w nie wyposażone jak najszybciej. Konieczne jest jednak ustalenie realnego harmonogramu dostosowania się branży lotniczej do niniejszego rozporządzenia, z uwzględnieniem dostępności nowych urządzeń.

(6) Agencja przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji w postaci opinii zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

Niniejsze rozporządzenie ustanawia wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu obowiązujące:

a)
operatorów statków powietrznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) i c) rozporządzenia (WE) nr 216/2008, wykonujących loty do, na terytorium i z Unii; oraz
b)
operatorów statków powietrznych, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 216/2008, wykonujących loty w przestrzeni powietrznej nad terytorium, do którego zastosowanie ma Traktat, a także w innej przestrzeni powietrznej, do której państwa członkowskie stosują rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 .
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"pokładowy system zapobiegania kolizjom (ACAS)" oznacza system statku powietrznego wykorzystujący sygnały transpondera radaru wtórnego (SSR), działający niezależnie od sprzętu naziemnego, informujący pilota o statkach powietrznych przemieszczających się po potencjalnie kolizyjnej trajektorii, wyposażonych w transpondery SSR;
2)
"pokładowy system zapobiegania kolizjom II (ACAS II)" oznacza pokładowy system zapobiegania kolizjom zapewniający, obok ostrzeżeń ruchowych, wskazanie zalecanego manewru w płaszczyźnie pionowej;
3)
"wskazanie zalecanego manewru (RA)" oznacza wskazanie dla załogi lotniczej zalecające manewr mający zapewnić separowanie od zagrożeń lub ograniczenie manewru mające utrzymać istniejącą separację;
4)
"ostrzeżenie ruchowe (TA)" oznacza wskazanie dla załogi lotniczej o bliskości innego statku powietrznego stanowiącego potencjalne zagrożenie.
Artykuł  3

Pokładowy system zapobiegania kolizjom (ACAS)

1. 
Samoloty, o których mowa w sekcji I załącznika do niniejszego rozporządzenia, muszą być wyposażone i eksploatowane zgodnie z zasadami i procedurami określonymi w załączniku.
2. 
Państwa członkowskie zapewniają eksploatację samolotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 216/2008, zgodną z zasadami i procedurami określonymi w załączniku na warunkach podanych we wspomnianym artykule.
Artykuł  4  3

(skreślony)

Artykuł  5

Wejście w życie i stosowanie

1. 
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.  4
 Art. 3 stosuje się od dnia 1 marca 2012 r.
3.  5
 Na zasadzie odstępstwa od ust. 2, w przypadku statków powietrznych posiadających indywidualny certyfikat zdatności do lotu wydany przed dniem 1 marca 2012 r., przepisy art. 3 stosuje się od dnia 1 grudnia 2015 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2011 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 6  

Pokładowe systemy zapobiegania kolizjom (ACAS) II

(Część-ACAS)

AUR.ACAS.1005 Wymagania dotyczące osiągów

Następujące samoloty z napędem turbinowym muszą być wyposażone w system ACAS II z układem logicznym systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1 lub w system ACAS Xa:

a)
samoloty z maksymalną certyfikowaną masą startową przekraczającą 5 700 kg;
b)
samoloty dopuszczone do przewozu ponad 19 pasażerów.

Statki powietrzne niewymienione w pkt 1, które zostaną jednak wyposażone w system ACAS II na zasadzie dobrowolności, muszą posiadać układ logiczny systemu zapobiegania kolizjom w wersji 7.1 lub system ACAS Xa.

Pkt 1 nie ma zastosowania do systemów bezzałogowych statków powietrznych.

Szkolenie AUR.ACAS.1010 ACAS II

Operatorzy ustanawiają procedury operacyjne ACAS II, a programy szkoleniowe są tak opracowywane, aby załoga lotnicza była odpowiednio przeszkolona w zakresie zapobiegania kolizjom i potrafiła korzystać z urządzeń ACAS II.

1 Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
2 Dz.U. L 96 z 31.3.2004, s. 20.
3 Art. 4 skreślony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/583 z dnia 15 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.101.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2016 r.
4 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/583 z dnia 15 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.101.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2016 r.
5 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/583 z dnia 15 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.101.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2016 r.
6 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/583 z dnia 15 kwietnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.101.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 sierpnia 2016 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/343 z dnia 17 lutego 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.343) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 marca 2025 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.336.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1332/2011 ustanawiające wspólne wymogi korzystania z przestrzeni powietrznej i procedury operacyjne w celu zapobiegania kolizjom w powietrzu
Data aktu: 16/12/2011
Data ogłoszenia: 20/12/2011
Data wejścia w życie: 01/03/2012, 01/12/2015, 09/01/2012