Decyzja 2011/149/UE w sprawie historycznych emisji lotniczych zgodnie z art. 3c ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 marca 2011 r.
w sprawie historycznych emisji lotniczych zgodnie z art. 3c ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 1328)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/149/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 marca 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE(1), w szczególności jej art. 3c ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 3c dyrektywy 2003/87/WE ustanawia łączną liczbę przydziałów emisji, które zostaną przyznane operatorom statków powietrznych. Liczba ta została określona jako procentowa wartość historycznych emisji lotniczych. W art. 3 lit. s) dyrektywy 2003/87/WE "historyczne emisje lotnicze" określono jako średnią rocznych emisji w latach kalendarzowych 2004, 2005 i 2006, pochodzących ze statków powietrznych wykonujących działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE. Zgodnie z art. 3c ust. 2 i 3 tej dyrektywy łączna liczba przydziałów, które zostaną przyznane operatorom statków powietrznych, powinna być obliczona na podstawie tej historycznej średniej emisji.

(2) Komisję wspierał Eurocontrol, zgodnie z art. 18b dyrektywy 2003/87/WE. Za najlepsze dostępne dane dla obliczenia historycznych emisji uznano informacje o ruchu lotniczym zawarte w bazach danych Centralnego Biura Opłat Trasowych (CRCO) i Centralnej Jednostki Zarządzania Ruchem Lotniczym (CFMU) organizacji Eurocontrol. Bazy te dostarczają m.in. obliczeń dotyczących rzeczywistej długości trasy każdego lotu. Następnie obliczono emisje dla poszczególnych lotów przy pomocy metod ANCAT 3 (Abatement of Nuisances Caused by Air Transport) i CASE (Calculation of Emissions by Selective Equivalence). Ta metoda obliczania emisji historycznych została udoskonalona poprzez wykorzystanie informacji na temat rzeczywistego zużycia paliwa, dostarczonych dobrowolnie przez reprezentatywną liczbę operatorów statków powietrznych, które przyczyniły się do większej dokładności podejścia modelowego. Przeprowadzono dodatkowe obliczenia w celu uwzględnienia zużycia paliwa związanego z wykorzystaniem dodatkowych jednostek napędowych (APU). Zgodnie z przyjętym podejściem w pierwszej kolejności ustalano średnie zużycie paliwa przez APU dla różnych typów statków powietrznych. Następnie dokonano ekstrapolacji poszczególnych współczynników emisji dotyczących zużycia paliwa przez APU, w celu obliczenia łącznej emisji przez APU przy zastosowaniu procedury uwzględniającej faktyczny udział spalania paliwa dla lotów objętych EU ETS w odniesieniu do każdego typu statku powietrznego oraz wykorzystanie naziemnych źródeł zasilania w portach lotniczych. Emisje odpowiadające obliczonemu w ten sposób łącznemu zużyciu paliwa przez APU zostały uwzględnione w historycznych emisjach lotniczych dla lat 2004, 2005 i 2006.

(3) Roczne emisje w roku kalendarzowym 2004, pochodzące ze statków powietrznych wykonujących działania lotnicze wymienione w załączniku I do dyrektywy 2003/87/WE, zostały oszacowane na 209 123 585 ton CO2. Roczne emisje w roku kalendarzowym 2005, pochodzące z takich statków powietrznych, zostały oszacowane na 220 703 342 ton CO2, zaś roczne emisje w roku kalendarzowym 2006, pochodzące z takich statków powietrznych, zostały oszacowane na 228 602 103 ton CO2. Historyczne emisje lotnicze zdefiniowane jako średnia arytmetyczna tych emisji wynoszą zatem 219 476 343 ton CO2.

(4) Komisja skonsultowała się z Komitetem ds. Zmian Klimatu ustanowionym na mocy art. 9 decyzji nr 280/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz wykonania Protokołu z Kioto(2),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów art. 3c ust. 1 i 2 dyrektywy 2003/87/WE historyczne emisje lotnicze zostają ustalone na poziomie 219 476 343 ton CO2.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2011 r.

W imieniu Komisji
Connie HEDEGAARD
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.

(2) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.61.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2011/149/UE w sprawie historycznych emisji lotniczych zgodnie z art. 3c ust. 4 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie
Data aktu: 07/03/2011
Data ogłoszenia: 08/03/2011
Data wejścia w życie: 08/03/2011