(Dz.U.UE L z dnia 11 lipca 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 12,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 13 lipca 2010 r., w drodze decyzji 2010/422/UE(1) przyjętej na wniosek Komisji zgodnie z art. 126 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu w Bułgarii. Rada odnotowała, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł w 2009 r. 3,9 % PKB i tym samym przekroczył określoną w Traktacie wartość referencyjną wynoszącą 3 % PKB, natomiast dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 14,8 % PKB, znacznie poniżej określonej w Traktacie wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB(2).
(2) W dniu 13 lipca 2010 r., zgodnie z art. 126 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(3), Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Bułgarii zalecenie w celu zlikwidowania nadmiernego deficytu najpóźniej do końca 2011 r. Zalecenie to podano do publicznej wiadomości.
(3) Zgodnie z art. 4 załączonego do Traktatów Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu Komisja dostarcza danych służących do zastosowania tej procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie zgłaszają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie przed dniem 1 kwietnia oraz przed dniem 1 października, zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(4).
(4) Rozważając uchylenie decyzji w sprawie istnienia nadmiernego deficytu, Rada powinna podjąć decyzję na podstawie zgłoszonych danych. Ponadto decyzja w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona tylko wówczas, gdy prognozy Komisji wskazują, że deficyt nie przekroczy w okresie objętym prognozą progu 3 % PKB(5).
(5) Na podstawie danych dostarczonych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 479/2009 po przekazaniu przez Bułgarię zgłoszenia przed dniem 1 kwietnia 2012 r. oraz w oparciu o prognozę służb Komisji z wiosny 2012 r. uzasadnione są następujące wnioski:
- Cele budżetowe były stale osiągane wcześniej niż zakładano w okresie, który nastąpił po roku wystąpienia nadmiernego deficytu. Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych został zredukowany do 3,1 % PKB w 2010 r., po czym zmniejszył się do poziomu 2,1 % PKB w 2011 r., podczas gdy początkowe cele zakładały obniżenie deficytu do, odpowiednio, 3,8 % i 2,5 %. Korekta deficytu opierała się głównie na ścisłej kontroli wzrostu wydatków, w tym poprzez zamrożenie wynagrodzeń i emerytur w sektorze instytucji rządowych i samorządowych, dzięki czemu wskaźnik wydatków do PKB spadł o 5,5 punktów procentowych w latach 2009-2011. W programie konwergencji z 2012 r. przewidziano, że deficyt będzie w dalszym ciągu spadać, do poziomu 1,6 % PKB w 2012 r. i 1,3 % PKB w 2013 r. W prognozie służb Komisji z wiosny 2012 r. przewidziano, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ulegnie poprawie i wyniesie 1,9 % PKB w 2012 r. oraz 1,7 % PKB w 2013 r., do czego przyczynią się utrzymanie zamrożenia wynagrodzeń w sektorze instytucji rządowych i samorządowych oraz zwiększenie dochodów wynikające z cyklu koniunkturalnego.
- Zgodnie z prognozą służb Komisji z wiosny 2012 r. saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe, wyniesie 0,7 % w 2012 r. i 0,8 % PKB w 2013 r., przy założeniu kontynuacji dotychczasowej polityki. Tymczasem przewiduje się, że w latach 2012 i 2013 tempo wzrostu wydatków publicznych, po skorygowaniu o działania dyskrecjonalne po stronie dochodów, pozostanie poniżej referencyjnego średniookresowego tempa wzrostu potencjalnego PKB, jak określono w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(6).
- W prognozie służb Komisji z wiosny 2012 r. przewiduje się, że dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie nieznacznie z 16,3 % PKB w 2011 r. do 18,5 % PKB w 2013 r. Ta prognoza dotycząca długu nie obejmuje emisji długu na rynkach zagranicznych, która może zostać przeprowadzona w 2012 r. na potrzeby wcześniejszego sfinansowania wykupu obligacji denominowanych w euro o wartości ok. 2 % PKB przypadającego na styczeń 2013 r. Ostatni program konwergencji przewiduje również, że wskaźnik zadłużenia wzrośnie do 2013 r. do poziomu do 18,4 %.
(6) Zgodnie z art. 126 ust. 12 Traktatu decyzję Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu należy uchylić, kiedy nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim zostanie, w ocenie Rady, skorygowany.
(7) W opinii Rady nadmierny deficyt w Bułgarii został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2010/422/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 199 z 31.7.2010, s. 26.
(2) Poziomy deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2009 r. zostały następnie zweryfikowane i wynoszą, odpowiednio, 4,3 % PKB i 14,6% PKB.
(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.
(4) Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.
(5) Zgodnie ze "Szczegółowymi zasadami wdrażania paktu na rzecz stabilności i wzrostu oraz wytycznymi dotyczącymi formy i treści programów stabilności i konwergencji", uzgodnionymi przez Radę dnia 24 stycznia 2012 r. Zob.: http://ec.europa.eu/economy_finance/economic_governance/sgp/pdf/coc/code_of_conduct_en.pdf.
(6) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.179.19 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2012/370/UE uchylająca decyzję 2010/422/UE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Bułgarii |
Data aktu: | 22/06/2012 |
Data ogłoszenia: | 11/07/2012 |
Data wejścia w życie: | 11/07/2012 |