uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 103h, art. 127 lit. c) i art. 143 w związku z art. 4,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007 ustanowiono wspólną organizację rynków produktów rolnych, która obejmuje sektor owoców i warzyw oraz sektor przetworzonych owoców i warzyw. Na podstawie art. 103c tego rozporządzenia, programy operacyjne w sektorze owoców i warzyw mogą obejmować środki zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania kryzysowego podejmowane w celu zapobiegania kryzysom i zarządzania kryzysowego na rynkach owoców i warzyw.
(2) Zgodnie z art. 79 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011(2) w załączniku XI do wymienionego rozporządzenia wykonawczego ustanowiono maksymalne kwoty wsparcia na wycofywanie z rynku produktów wymienionych we wspomnianym załączniku. Kwoty te należy ustalić, aby wycofywanie z rynku nie stało się stałym rozwiązaniem zastępczym dla produktów w porównaniu z wprowadzaniem ich do obrotu oraz w celu jednoczesnego zapewnienia, że wycofywanie z rynku pozostanie skutecznym instrumentem zapobiegania kryzysom i zarządzania kryzysowego.
(3) Aby zagwarantować, że wycofywanie produktów z rynku nadal pozostanie skutecznym narzędziem zapobiegania kryzysom i zarządzania kryzysowego, należy zwiększyć maksymalne kwoty wsparcia na wycofywanie z rynku tych owoców i warzyw, w przypadku których obecne poziomy wsparcia są szczególnie niskie w porównaniu do unijnych średnich cen producenta. Ma to zastosowanie do pomidorów, winogron, moreli, gruszek, bakłażanów i melonów. Ponadto w celu uniknięcia nadmiernej kompensacji wycofywania tańszych pomidorów przeznaczonych do przetworzenia, należy wprowadzić zróżnicowaną kwotę w odniesieniu do pomidorów wyprodukowanych od dnia 1 czerwca do dnia 31 października, czyli w okresie, w którym pomidory przeznaczone do przetworzenia mogą zostać wycofane.
(4) W celu wspierania swobodnej dystrybucji wycofanych owoców i warzyw w rozumieniu art. 103d ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 oraz każdego innego równoznacznego przeznaczenia zatwierdzonego przez państwa członkowskie, jeżeli różnica między unijną średnią ceną producenta oraz obecnymi najwyższymi dopuszczalnymi poziomami wsparcia nie powoduje stworzenia zastępczego rynku zbytu dla produktów w porównaniu z wprowadzaniem ich do obrotu, należy ustalić odpowiednio wyższą maksymalną kwotę wsparcia niż w przypadku innego przeznaczenia. Ma to zastosowanie do kalafiorów, pomidorów, jabłek, winogron, moreli, gruszek, bakłażanów, melonów, arbuzów, klementynek i cytryn.
(5) W celu ułatwienia dystrybucji wycofanych produktów przez organizacje i instytucje charytatywne, przedmiotowe organizacje i instytucje powinny być zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczących danej operacji wyłącznie jeżeli złożyły one wniosek o zgodę na otrzymywanie symbolicznej opłaty od końcowych odbiorców i otrzymały taką zgodę od właściwych organów państwa członkowskiego. Organizacje te powinny mieć również możliwość otrzymywania takiej opłaty za świeże produkty.
(6) W celu uwzględnienia ostatnich doświadczeń zdobytych w trakcie stosowania środków zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania kryzysowego, należy doprecyzować definicje zielonych zbiorów i niezbierania oraz okoliczności, w których można zastosować środki obejmujące zielone zbiory oraz niezbieranie. Ponadto aby powiązać różne środki zapobiegania sytuacjom kryzysowym i zarządzania kryzysowego oraz zwiększyć ich efektywność, należy usunąć szczególne zobowiązanie, o którym mowa w art. 85 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011, dotyczące włączenia obowiązkowej analizy rynku do pierwszego powiadomienia w odniesieniu do każdej z planowanych operacji zielonych zbiorów.
(7) Aby umożliwić reakcję na nagłą sytuację kryzysową, należy zezwolić na zielone zbiory oraz niezbieranie w odniesieniu do owoców i warzyw o dłuższym okresie zbiorów, nawet jeżeli rozpoczął się już normalny okres zbiorów lub też podjęto produkcję handlową z użyciem plonów z danego obszaru, z zastrzeżeniem ograniczeń, które zostaną określone przez państwa członkowskie. W takich przypadkach kompensata należna jest wyłącznie w odniesieniu do plonów, które mają zostać zebrane w ciągu sześciu tygodni następujących po danej operacji. Ponieważ rośliny owocujące i warzywa o dłuższym okresie zbierania często dostarczają zarówno dojrzałych jak i niedojrzałych produktów w tym samym czasie, należy ustanowić odstępstwo od ogólnej zasady zabraniającej stosowania środków obejmujących zielone zbiory oraz niezbieranie w odniesieniu do tego samego produktu i tego samego obszaru w danym roku.
(8) Aby zagwarantować, że spełniono obowiązek wykazania, iż każda partia została rozdysponowana zgodnie z odpowiednimi warunkami oraz w celu umożliwienia skutecznych kontroli celnych w oparciu o analizę ryzyka, należy określić szczegółowe przepisy dotyczące obowiązku udostępnienia organom celnym niektórych dokumentów istotnych dla planowanych kontroli.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 543/2011.
(10) Nowe kwoty wsparcia w odniesieniu do wycofywania z rynku należy stosować z mocą wsteczną od dnia 1 lipca 2012 r., czyli od momentu rozpoczęcia letniego sezonu handlowego. Aby dać czas importerom na dostosowanie się do nowych przepisów dotyczących systemu cen wejścia, przepisy te powinny mieć zastosowanie od dnia 1 września 2012 r.
(11) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 157 z 15.6.2011, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.203.60 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 701/2012 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 543/2011 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw |
Data aktu: | 30/07/2012 |
Data ogłoszenia: | 31/07/2012 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2012, 07/08/2012, 01/09/2012 |