(Dz.U.UE L z dnia 17 października 2012 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Martin SCHULZ | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0154. (Zob. s. 68 niniejszego Dziennika Urzędowego).
z dnia 10 maja 2012 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Priorytetowe działania Komisji
Poświadczenie wiarygodności Trybunału Obrachunkowego
Sprawozdania finansowe - opinia pozytywna
Legalność i prawidłowość dochodów - opinia pozytywna
Legalność i prawidłowość zobowiązań - opinia pozytywna
Legalność i prawidłowość płatności - opinia negatywna
Kwestie horyzontalne
Instrumenty inżynierii finansowej
(Komisja szacuje, że 92 konkretne fundusze we Francji i Włoszech, w przypadku których nie otrzymano żadnych sprawozdań monitorujących lub dostępne były jedynie niewystarczające informacje, wdrażane są wraz z blisko 300 konkretnymi funduszami, w przypadku których informacje były dostępne(10)),
(np. liczba inwestycji w sektorze MŚP, utworzone lub zabezpieczone miejsca pracy, dodatkowe zasoby uruchomione na szczeblu przedsiębiorstw lub na szczeblu konkretnego funduszu(11)), oraz
(np. zarządzanie kosztami i określenie, czy instrumenty te stanowią zachętę do jak najlepszego wykorzystania środków pieniężnych, informacje na temat środków wypływających i powracających do funduszy, informacje na temat funduszy pozostałych po zakończeniu okresu programowania(12))
są istotnymi i niezbędnymi elementami dla oceny wykorzystania instrumentów inżynierii finansowej, oraz wyraża ubolewanie, że informacje te nie są jeszcze w pełni dostępne;
Odpowiedzialność Komisji i oświadczenia jej kierownictwa
Szkoły europejskie
Administracja Komisji
Odpowiedzialność państw członkowskich
Bułgaria i Rumunia
Transakcje prefinansowania
Zobowiązania budżetowe pozostające do spłaty
Wkład do budżetu zdecentralizowanych agencji i wspólnych przedsięwzięć
Budżet Unii a kryzys finansowo-budżetowy
Europejski instrument stabilności finansowej i europejski mechanizm stabilności
Przejrzystość
Poświadczenie wiarygodności - metodyka
Kwestie szczegółowe
Rola komisarza właściwego dla kontroli budżetowej
Wyniki: budżet UE a uzyskiwane rezultaty
Spójność, energia i transport - opinia negatywna
Nadzorcza rola Komisji w obszarze polityki spójności
Wstrzymanie płatności | Zawieszenie płatności | Korekty finansowe zaakceptowane przez państwa członkowskie | Korekty finansowe niezaakceptowane przez państwa członkowskie | |
Skutek | Termin płatności jest odroczony na maksymalny okres sześciu miesięcy przez urzędnika zatwierdzającego | Płatność zostaje zawieszona na nieokreślony czas przez kolegium komisarzy | Państwa członkowskie mogą ponownie wykorzystać wypłacone środki niepowodujące straty funduszy przez państwo członkowskie | Całość lub część wkładu Unii jest anulowana (redukcja netto) |
Warunki | Dowody wskazują na poważne uchybienia w funkcjonowaniu systemu zarządzania i kontroli | Poważne uchybienia w funkcjonowaniu systemu zarządzania i kontroli lub poważne nieprawidłowości w zadeklarowanych wydatkach | Państwo członkowskie akceptuje korekty finansowe wynikające z kontroli przeprowadzonych przez Komisję, Trybunał Obrachunkowy lub innego unijnego audytora | Państwo członkowskie nie akceptuje korekt finansowych wynikających z kontroli przeprowadzonych przez Komisję, Trybunał Obrachunkowy lub innego unijnego audytora |
Podstawa prawna (rozporządzenie (WE) nr 1083/2006) | Artykuł 91 | Artykuł 92 | Artykuł 98 | Artykuł 99 |
Skuteczność wstrzymywania i zawieszania płatności
Efektywność korekt finansowych
Wnioski na temat nadzorczej roli Komisji
Rolnictwo i zasoby naturalne - opinia z zastrzeżeniem
Pomoc zewnętrzna, rozwój i rozszerzenie - opinia z zastrzeżeniem
Pomoc Unii dla Haiti
Badania naukowe i polityka wewnętrzna - opinia z zastrzeżeniem
Spojrzenia z perspektywy konkretnej polityki
Spojrzenie z perspektywy polityki na rzecz rozwoju
Spojrzenie z perspektywy polityki zatrudnienia i spraw socjalnych
Spojrzenie z perspektywy polityki rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów
Spojrzenie z perspektywy polityki transportu i turystyki
Spojrzenie z perspektywy polityki wolności obywatelskich, sprawiedliwości i spraw wewnętrznych
Spojrzenie z perspektywy polityki kultury i edukacji
Spojrzenie z perspektywy polityki ochrony środowiska naturalnego, zdrowia publicznego i bezpieczeństwa żywności
Środowisko i działania w dziedzinie klimatu
Zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywności
Spojrzenie z perspektywy polityki zagranicznej
Spojrzenie z perspektywy polityki rozwoju regionalnego
Spojrzenie z perspektywy polityki praw kobiet i równouprawnienia
Spojrzenie z perspektywy polityki handlu międzynarodowego
Spojrzenie z perspektywy polityki rybołówstwa
______
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(7) COM(2011) 662.
(8) SEC(2011) 1179, s. 24.
(9) Sprawozdanie podsumowujące w sprawie instrumentów inżynierii finansowej, s. 6.
(10) Sprawozdanie podsumowujące w sprawie instrumentów inżynierii finansowej, s. 10.
(11) Sprawozdanie podsumowujące w sprawie instrumentów inżynierii finansowej, s. 9.
(12) Sprawozdanie podsumowujące w sprawie instrumentów inżynierii finansowej, s. 21 i 26.
(13)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25).
(14) Dz.U. C 47 z 17.2.2012, s. 1.
(15) Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 kwietnia 2004 r. zawierająca uwagi odnośnie do udzielenia absolutorium z wykonania ogólnego budżetu Unii Europejskiej za rok finansowy 2002 (Dz.U. L 330 z 4.11.2004, s. 82).
(16) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(17) Podsumowanie osiągnięć Komisji w zakresie zarządzania za rok 2010, (COM(2011) 323), s. 2.
(18) COM(2011) 164.
(19) Odpowiedź komisarza Šefčoviča na pytanie pisemne nr 12 w ramach wysłuchania w dniu 8 grudnia 2011 r. w Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
(20) SEC(2011) 1179, s. 13.
(21) Odpowiedź komisarza Johannesa Hahna na pytanie pisemne nr 4 w ramach wysłuchania w dniu 19 grudnia 2011 r. w Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
(22) SEC(2011) 1179, s. 20.
(23) SEC(2011) 1179, s. 21.
(24) Sprawozdanie Komisji w sprawie postępów Rumunii w ramach mechanizmu współpracy i weryfikacji, COM(2012) 56, s. 4.
(25) Roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej (COM(2011) 473), s. 32 i 90.
(26)Rozporządzenie Rady (WE) nr 332/2002 z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiające instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (Dz.U. L 53 z 23.2.2002, s. 1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 431/2009 (Dz.U. L 128 z 27.5.2009, s. 1).
(27) W art. 2 ust. 2 rozporządzenia Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiającego europejski mechanizm stabilizacji finansowej (Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1) określa się limit na poziomie 1,23 %, dla którego zgodnie z szacunkami Komisji istniałaby możliwość uruchomienia całej kwoty 60.000.000.000 EUR (COM(2010) 713, s. 4).
(28) Źródło: Wykres IV w załączniku do rocznego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego za rok 2010.
(29) Źródło: Wykres I w załączniku do rocznego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego za rok 2010.
(30) Źródło: Wykres V w załączniku do rocznego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego za rok 2010.
(31) Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie projektu decyzji Rady Europejskiej w sprawie zmiany art. 136 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do mechanizmu stabilizacyjnego dla państw członkowskich, których walutą jest euro (P7_TA(2011) 103).
(32)http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/9406723.PDF
(33)http://eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/9504723.PDF
(34) Dostępne na stronie internetowej niderlandzkiego Trybunału Obrachunkowego http://www.courtofaudit.com/english/News/2012/02/Letter_of_president_Netherlands_Court_of_Audit_on_ESM_Board_of_Auditors
(35) Dz.U. L 250 z 27.9.2011, s. 33.
(36) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
(37) COM(2012) 40, s. 16.
(38) Program prac Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na rok 2012, s. 6.
(39) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25.
(40) Odpowiedź na pytanie 21, dokument "Załącznik: pytania do komisarza Šemety", udostępniony przez sekretariat Komisji Kontroli Budżetowej w dniu 16 grudnia 2011 r. po wysłuchaniu komisarza Šemety w dniu 8 grudnia 2011 r. w Komisji Kontroli Budżetowej.
(41) Zob. przypis 35.
(42) COM(2008) 97.
(43) Załącznik do odpowiedzi komisarza Johannesa Hahna na pytania pisemne w ramach wysłuchania w dniu 19 grudnia 2011 r. w Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu.
(44) Sprawozdanie roczne, przykład 3.1, s. 79.
(45) Sprawozdanie roczne, przypis 23, s. 79.
(46) Sprawozdanie roczne, tabela 3.1, s. 72.
(47) Odpowiedź na pytanie ustne do komisarza Andrisa Piebalgsa w ramach wysłuchania w dniu 12 stycznia 2012 r. w Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
(48) Wyliczenia na podstawie odpowiedzi na pytanie pisemne nr 2 do komisarza Andrisa Piebalgsa w ramach wysłuchania w dniu 12 stycznia 2012 r.
(49)http://ec.europa.eu/europeaid/work/funding/beneficiaries/index.cfm?lang=en&mode=SM&type=contract
(50)http://ec.europa.eu/echo/files/funding/agreements/agreements_2010.pdf
(51) Ciąg dalszy odpowiedzi na pytania do komisarz Máire Geoghegan-Quinn w ramach wysłuchania w dniu 23 stycznia 2012 r. w Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego.
(52) Pomoc Unii Europejskiej na rzecz rozwoju edukacji bazowej w Afryce Subsaharyjskiej i Azji Południowej (sprawozdanie specjalne nr 12/2010).
(53) Sprawozdanie specjalne Trybunału Obrachunkowego nr 4/2011 "Kontrola systemu poręczeń dla MŚP".
(54) Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 1/2011 pt. "Czy decentralizacja procesu zarządzania pomocą zewnętrzną przez Komisję z centrali Komisji do jej delegatur przyczyniła się do poprawy w dziedzinie udzielania pomocy?"
(55) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(56) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 3.
z dnia 10 maja 2012 r.
PARLAMENT EUROPEJSKI,
Część I Sprawozdanie specjalne nr 7/2010 Trybunału Obrachunkowego pt. "Kontrola procedury rozliczania rachunków"
Część II Sprawozdanie specjalne nr 13/2010 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy z powodzeniem uruchomiono nowy Europejski Instrument Sąsiedztwa i Partnerstwa oraz czy osiąga on zamierzone rezultaty na Zakaukaziu (Armenia, Azerbejdżan, Gruzja)?"
Część III Sprawozdanie specjalne nr 14/2010 Trybunału Obrachunkowego pt. "Zarządzanie przez Komisję systemem kontroli weterynaryjnych przywożonego mięsa po reformach przepisów dotyczących higieny z 2004 r."
Część IV Sprawozdanie specjalne nr 1/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy decentralizacja procesu zarządzania pomocą zewnętrzną przez Komisję z centrali Komisji do jej delegatur przyczyniła się do poprawy w dziedzinie udzielania pomocy?"
Część V Sprawozdanie specjalne nr 2/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Działania następcze związane ze sprawozdaniem specjalnym nr 1/2005 dotyczącym zarządzania Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych"
Część VI Sprawozdanie specjalne nr 3/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Wydajność i skuteczność pomocy UE przekazywanej za pośrednictwem Organizacji Narodów Zjednoczonych w krajach dotkniętych konfliktami"
Część VII Sprawozdanie specjalne nr 4/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Kontrola systemu poręczeń dla MŚP"
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja przyjęła wspomniane wyżej zalecenia i wzywa Komisję do przedłożenia Parlamentowi sprawozdania dotyczącego kroków, jakie planuje podjąć lub już podjęła;
stwierdza, że według Komisji należy jeszcze rozważyć przedmiotowe zalecenia oraz wzywa Komisję do przedłożenia Parlamentowi sprawozdania dotyczącego wyciągniętych wniosków i poinformowania, czy zamierza ona podjąć działania w celu uwzględnienia tych zaleceń;
Część VIII Sprawozdanie specjalne nr 5/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "System płatności jednolitych (SPJ): problemy, które należy rozwiązać, aby uzyskać poprawę w zakresie należytego zarządzania finansami"
Część IX Sprawozdanie specjalne nr 6/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy projekty w sektorze turystycznym współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego były skuteczne?"
Część X Sprawozdanie specjalne nr 7/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy system wsparcia rolno-środowiskowego jest dobrze opracowany i czy zarządza się nim odpowiednio?"
Część XI Sprawozdanie specjalne nr 8/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Odzyskiwanie nienależnych płatności dokonanych w ramach wspólnej polityki rolnej"
Część XII Sprawozdanie specjalne nr 9/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy współfinansowane ze środków EFRR projekty w dziedzinie e-administracji przynoszą zakładane efekty?"
Część XIII Sprawozdanie specjalne nr 10/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy programy »Mleko dla szkół« oraz »Owoce w szkole« są skuteczne?"
Część XIV Sprawozdanie specjalne nr 11/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy koncepcja systemu oznaczeń geograficznych i zarządzanie nim umożliwiają jego skuteczność?"
Część XV Sprawozdanie specjalne nr 15/2011 Trybunału Obrachunkowego pt. "Czy procedury Komisji zapewniają skuteczne sprawowanie kontroli pomocy państwa?"
______
(1) Dz.U. L 64 z 12.3.2010.
(2) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 326 z 10.11.2011, s. 1.
(4) Dz.U. C 332 z 14.11.2011, s. 134.
(5) Teksty przyjęte, P7_TA(2012) 153. (Zob. s. 31 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(6) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(7)Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt (Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1).
(8)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1), motyw 35 preambuły.
(9) Dz.U. L 355 z 15.12.2006, s. 56.
(10) Aplikacja SARI jest nową aplikacją obsługującą centralną bazę danych, za pomocą której organy przyznające pomoc w danym państwie członkowskim mogą bezpośrednio zakodować swe wydatki pomocowe (sprawozdanie specjalne nr 15/2011, s. 60).
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.286.29 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2012/546/UE,Euratom w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2010, sekcja III - Komisja |
Data aktu: | 10/05/2012 |
Data ogłoszenia: | 17/10/2012 |