(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/63/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 2 lutego 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
(1) W dniu 17 maja 2010 r. drogą elektroniczną władze rumuńskie zgłosiły Komisji, zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "TFUE"), program pomocy dotyczący publicznego wsparcia na rzecz lotnisk regionalnych. Zgłoszenie zarejestrowano pod numerem sprawy N 185/10.
(2) W dniach 23 czerwca 2010 r., 7 października 2010 r., 3 grudnia 2010 r. i 17 marca 2011 r. Komisja zwróciła się o dodatkowe informacje odnośnie do proponowanego środka. Władze rumuńskie przekazały wymagane informacja w dniach 22 lipca 2010 r., 27 października 2010 r., 20 stycznia 2011 r. i 5 kwietnia 2011 r.
(3) W dniu 15 września 2010 r. władze rumuńskie poinformowały Komisję o pewnych zmianach w zgłoszonym programie, dotyczących zwłaszcza liczby beneficjentów.
(4) Pismem z dnia 24 maja 2011 r. Komisja poinformowała władze rumuńskie, że podjęła decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego przewidzianego w art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do zgłoszonej pomocy oraz innych środków na rzecz portów lotniczych (zwaną dalej "decyzją o wszczęciu postępowania")(1). Następnie w dniu 23 czerwca 2011 r. Komisja przyjęła sprostowanie do wspomnianej decyzji.
(5) Decyzję o wszczęciu postępowania opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(2). Komisja wezwała zainteresowane strony do przedstawienia uwag.
(6) W pismach z dnia 27 czerwca 2011 r., 5 lipca 2011 r. i 19 sierpnia 2011 r. Rumunia przedstawiła swoje uwagi odnośnie do decyzji o wszczęciu postępowania.
(7) Komisja otrzymała uwagi od trzech zainteresowanych stron, a mianowicie Carpatair (przedsiębiorstwo lotnicze prowadzące działalność w porcie lotniczym Timiș oara), portu lotniczego Cluj-Napoca oraz Rumuńskiego Związku Portów Lotniczych. Uwagi zainteresowanych stron dotyczyły zarówno zgłoszonego programu, jak i dodatkowych środków publicznych przyznanych portom lotniczym w momencie przystąpienia Rumunii do UE w celu pokrycia strat operacyjnych.
(8) Pismami z dnia 16 września 2011 r. Komisja przekazała uwagi zainteresowanych stron władzom Rumunii.
2. OPIS ZGŁOSZONEGO ŚRODKA
(9) Zgłoszony środek dotyczy finansowania ze środków publicznych inwestycji w zakresie infrastruktury w małych regionalnych portach lotniczych.
(10) Celem zgłoszonego środka jest udzielenie wsparcia w celu umożliwienia przestrzegania standardów bezpieczeństwa w regionalnych portach lotniczych w Rumunii, rozwoju bezpiecznej i solidnej infrastruktury transportu lotniczego oraz poprawy dostępności i rozwoju regionalnego.
(11) Na etapie oceny wstępnej władze rumuńskie wyjaśniły, że regionalne porty lotnicze w Rumunii na ogół przynoszą straty oraz że ich straty operacyjne są każdego roku pokrywane przez państwo. Władze rumuńskie dostarczyły Komisji wyczerpujący wykaz środków publicznych przyznanych portom lotniczym w kategorii D w momencie przystąpienia Rumunii do UE.
(12) Władze rumuńskie wskazały, że dotacje przyznawane co roku portom lotniczym osiągały, w większości, poziom pomocy wyłączonej z obowiązku zgłaszania na podstawie decyzji Komisji 2005/842/WE z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE (teraz art. 106 ust. 2 TFUE) do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym(3) (zwanej dalej "decyzją w sprawie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym").
(13) Jedynym wyjątkiem jest finansowanie ze środków publicznych przyznane portowi lotniczemu Timiș oara, które, według władz rumuńskich, nie stanowi pomocy, gdyż środek ten jest zgodny z zasadą prywatnego inwestora w gospodarce rynkowej. Oceną kwestii środków publicznych przyznanych portowi lotniczemu Timiș oara Komisja zajmuje się oddzielnie.
3. WYCOFANIE ZGŁOSZENIA
(14) Pismem z dnia 25 lipca 2011 r. władze rumuńskie wycofały swoje zgłoszenie o numerze SA. 30931 dotyczące programu finansowania inwestycji w zakresie infrastruktury w małych regionalnych portach lotniczych w Rumunii. Władze rumuńskie zapowiedziały zamiar finansowania takich portów lotniczych zgodnie z przepisami Wytycznych wspólnotowych dotyczących finansowania portów lotniczych i pomocy państwa na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych oferujących przeloty z regionalnych portów lotniczych(4) (zwanych dalej "wytycznymi w sprawie sektora lotnictwa") oraz decyzji w sprawie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
(15) W wytycznych w sprawie sektora lotnictwa uznaje się, że niektóre rodzaje działalności prowadzonej przez porty lotnicze, a w wyjątkowych przypadkach nawet cała działalność związana z zarządzaniem portem lotniczym, mogą stanowić usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (zwane dalej "UOIG"). W takim przypadku organ publiczny nakłada na operatora portu lotniczego określone obowiązki świadczenia usług publicznych, względem których może przysługiwać rekompensata z tytułu dodatkowych kosztów spowodowanych wykonaniem tych obowiązków.
(16) Decyzja w sprawie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym ma zastosowanie do rekompensat z tytułu świadczenia usług publicznych przyznawanych przedsiębiorstwom o średnim rocznym obrocie przed opodatkowaniem, przy uwzględnieniu całej działalności, wynoszącym mniej niż 100 mln EUR w ciągu dwóch lat podatkowych poprzedzających rok powierzenia usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym, które to przedsiębiorstwa za świadczenie danej usługi otrzymują roczną rekompensatę w wysokości mniej niż 30 mln EUR. Ma ona zastosowanie także do rekompensat z tytułu świadczenia usług publicznych dla portów lotniczych, na których średnia wielkość ruchu pasażerskiego nie przekracza jednego miliona pasażerów w ciągu dwóch lat podatkowych poprzedzających rok powierzenia usługi świadczonej w ogólnym interesie gospodarczym. W przypadku spełnienia warunków określonych w decyzji w sprawie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych są zgodne z rynkiem wewnętrznym i wyłączone z obowiązku zgłoszenia, o którym mowa w art. 108 ust. 3 TFUE.
(17) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 (obecnie art. 88) Traktatu WE(5), zainteresowane państwo członkowskie może wycofać zgłoszenie w pożądanym czasie, zanim Komisja podejmie decyzję w sprawie pomocy. Zgodnie z art. 8 ust. 2 powyższego rozporządzenia, w przypadku gdy Komisja wszczęła formalną procedurę dochodzenia, Komisja zamyka tę procedurę.
(18) W związku z tym, że Rumunia wycofała zgłoszenie i będzie finansować regionalne porty lotnicze w pełnej zgodności z przepisami wytycznych w sprawie sektora lotnictwa oraz decyzji w sprawie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, Komisja podjęła decyzję o zamknięciu formalnego postępowania wyjaśniającego na mocy art. 108 ust. 2 TFUE w odniesieniu do zgłoszonego środka pomocy.
(19) Decyzja pozostaje bez uszczerbku dla innych środków będących przedmiotem wspomnianej decyzji o wszczęciu postępowania. Dlatego też formalne postępowanie wyjaśniające dotyczące tych środków toczy się nadal,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Formalne postępowanie wyjaśniające dotyczy zarówno zgłoszonego programu dotyczącego środków publicznych na wsparcie rozwoju infrastruktury portów lotniczych w małych regionalnych portach lotniczych, jak i publicznego wsparcia finansowego przyznanego niektórym portom lotniczym w celu pokrycia strat operacyjnych.
(2) Dz.U. C 207 z 13.7.2011, s. 3.
(3) Dz.U. L 312 z 29.11.2005, s. 67.
(4) Dz.U. C 312 z 9.12.2005, s. 1.
(5) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.30.21 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2012/63/UE - Pomoc państwa SA. 30931 (C/11) - Rumunia - Program pomocy na rozwój infrastruktury transportu lotniczego |
Data aktu: | 31/10/2011 |
Data ogłoszenia: | 02/02/2012 |