Decyzja wykonawcza 2012/702/UE zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 13 listopada 2012 r.
zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji

(notyfikowana jako dokument nr C(2012) 7977)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/702/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 15 listopada 2012 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 2008/855/WE z dnia 3 listopada 2008 r. w sprawie środków kontroli w zakresie zdrowia zwierząt w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w niektórych państwach członkowskich(3) ustanawia niektóre środki kontroli w odniesieniu do klasycznego pomoru świń w państwach członkowskich lub ich regionach, wyszczególnionych w załączniku do tej decyzji.

(2) W art. 7 ust. 1 decyzji 2008/855/WE zobowiązuje się państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, do dopilnowania, aby żadne przesyłki świeżej wieprzowiny z gospodarstw znajdujących się na tych obszarach oraz przetworów mięsnych i wyrobów mięsnych składających się z takiej wieprzowiny lub ją zawierających nie były wysyłane z tych obszarów do innych państw członkowskich.

(3) Zgodnie z art. 8a decyzji 2008/855/WE państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, mogą pod określonymi warunkami zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych, które składają się z mięsa pochodzącego ze świń z gospodarstw znajdujących się poza obszarami wymienionymi w tej części załącznika do tej decyzji lub zawierają takie mięso.

(4) Zgodnie z art. 8c decyzji 2008/855/WE, w drodze odstępstwa od art. 7 ust. 1 tej decyzji, państwa członkowskie, na terytorium których położone są obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji, mogą pod określonymi warunkami zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających.

(5) Artykuły 8a i 8c decyzji 2008/855/WE przewidują dwa systemy wysyłki świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, muszących spełnić określone warunki, celem których jest zapewnienie, że nie stanowią one ryzyka spowodowanego czynnikiem wywołującym klasyczny pomór świń. Rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego mogłyby zatem funkcjonować jednocześnie w ramach obu systemów, nie wprowadzając dodatkowego ryzyka, pod warunkiem że spełnione zostałyby dodatkowe wymogi dotyczące zgłoszenia wykazu gospodarstw i zakładów. W związku z tym dwa przepisy regulujące oba systemy można połączyć w jeden i zatwierdzić gospodarstwa, rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego zgodne z tymi przepisami.

(6) Aby zapewnić właściwą kontrolę i przejrzystość funkcjonowania systemów wysyłki świeżej wieprzowiny oraz niektórych przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, wskazane jest, aby państwa członkowskie, w których zastosowanie ma taki system, prowadziły uaktualniany wykaz gospodarstw, rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych do systemu wysyłki oraz aby w stosownym czasie przedstawiały ów wykaz Komisji i innym państwom członkowskim.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/855/WE.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2008/855/WE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 8a otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8a

Wysyłanie do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających z państw członkowskich, na terenie których znajdują się obszary wymienione w części III załącznika

1. Przedmiotowe państwa członkowskie, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika, mogą zezwolić na wysyłanie do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny ze świń trzymanych od urodzenia w gospodarstwach znajdujących się poza obszarami wymienionymi w części III załącznika oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, jeżeli mięso to oraz przetwory i wyroby mięsne są produkowane, przechowywane i przetwarzane w zakładach zatwierdzonych zgodnie z ust. 4.

2. W drodze odstępstwa od art. 7 ust. 1 państwa członkowskie, na terytorium których położone są obszary wymienione w części III załącznika, mogą zezwolić na wysyłkę do innych państw członkowskich świeżej wieprzowiny oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa lub je zawierających, pod warunkiem że:

a) mięso pochodzi ze świń trzymanych w gospodarstwach znajdujących się na obszarach wymienionych w części III załącznika i zatwierdzonych zgodnie z ust. 3;

b) mięso pochodzi z rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych zgodnie z ust. 4.

3. Na potrzeby ust. 2 lit. a) właściwy organ państwa członkowskiego zatwierdza jedynie gospodarstwa, które:

a) realizują program bezpieczeństwa biologicznego zatwierdzony przez właściwy organ;

b) wprowadziły wyłącznie świnie z gospodarstw:

(i) zatwierdzonych zgodnie z niniejszą decyzją; lub

(ii) znajdujących się na obszarach niewymienionych w załączniku i niepodlegających żadnym ograniczeniom w odniesieniu do klasycznego pomoru świń, zgodnie z krajowymi lub unijnymi przepisami, w okresie sześciu miesięcy poprzedzających wprowadzenie świń; okres poprzedzający datę zatwierdzenia gospodarstwa zgodnie z niniejszą decyzją zawiera się w tym sześciomiesięcznym okresie;

c) są regularnie kontrolowane przez właściwy organ w odstępach czasu nie dłuższych niż trzy miesiące; podczas takich inspekcji właściwy organ musi co najmniej:

(i) przestrzegać wytycznych określonych w rozdziale III załącznika do decyzji 2002/106/WE;

(ii) przeprowadzać badanie kliniczne zgodne z procedurami kontrolnymi i procedurami pobierania próbek określonymi w rozdziale IV część A załącznika do decyzji 2002/106/WE;

(iii) sprawdzać skuteczność zastosowania przepisów określonych w art. 15 ust. 2 lit. b) tiret drugie oraz tiret od czwartego do siódmego dyrektywy 2001/89/WE;

(iv) w przypadku niespełnienia powyższych warunków niezwłocznie zawiesić lub wycofać zatwierdzenie;

d) podlegają regularnemu programowi nadzoru laboratoryjnego, w ramach którego zwierzęta zostają poddane z wynikiem ujemnym badaniom laboratoryjnym na obecność klasycznego pomoru świń, przeprowadzonym na próbkach pobranych zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie nadzoru klasycznego pomoru świń realizowanym przez właściwy organ przez okres co najmniej sześciu miesięcy przed przemieszczeniem do rzeźni;

e) położone są w środku obszaru o promieniu 3 km, gdzie zwierzęta w gospodarstwach trzody chlewnej zostają poddane z wynikiem ujemnym badaniom laboratoryjnym na obecność klasycznego pomoru świń, przeprowadzonym na próbkach pobranych zgodnie z procedurami pobierania próbek określonymi w planie nadzoru klasycznego pomoru świń realizowanym kwartalnie przez właściwy organ;

f) położone są w regionie, w którym:

- realizowany jest zatwierdzony przez Komisję program kontroli i monitorowania klasycznego pomoru świń,

- współczynnik zachorowalności i częstość występowania klasycznego pomoru świń u świń domowych i zdziczałych znacznie się zmniejszyły,

- w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie wykryto dowodów występowania u świń wirusa klasycznego pomoru świń.

4. Na potrzeby ust. 1 oraz ust. 2 lit. b) właściwy organ państwa członkowskiego zatwierdza jedynie rzeźnie, zakłady rozbioru i zakłady przetwórstwa mięsnego, w których produkcja, przechowywanie i przetwarzanie świeżego mięsa oraz przetworów i wyrobów mięsnych składających się z takiego mięsa kwalifikującego się do wysyłki do innych państw członkowskich lub zawierających takie mięso, odbywa się oddzielnie od produkcji, przechowywania i przetwarzania innych wyrobów składających się z mięsa świń urodzonych w gospodarstwach znajdujących się na obszarach wymienionych w części III załącznika, z wyłączeniem gospodarstw zatwierdzonych zgodnie z ust. 3, lub ze świń pochodzących z takich gospodarstw, oraz oddzielnie od produkcji, przechowywania i przetwarzania innych produktów zawierających takie mięso.

5. Wieprzowinę oraz przetwory i wyroby mięsne, o których mowa w ust. 1 i 2, oznakowuje się następująco:

a) świeżą wieprzowinę oznakowuje się zgodnie z przepisami rozdziału III sekcji I załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004;

b) przetwory i wyroby mięsne oznakowuje się zgodnie z przepisami sekcji I załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

6. Państwa członkowskie, do których zastosowanie ma ust. 1 lub odstępstwo, o którym mowa w ust. 2, prowadzą uaktualniany wykaz gospodarstw, rzeźni, zakładów rozbioru i zakładów przetwórstwa mięsnego zatwierdzonych zgodnie z ust. 3 i 4. Wykaz zawiera co najmniej nazwę, adres, urzędowy numer rejestracyjny, rodzaj zakładu oraz datę jego zatwierdzenia. Wykaz ten, jak również każdą jego aktualizację, należy podać do wiadomości Komisji i innych państw członkowskich w ciągu 24 godzin od zatwierdzenia pierwszego gospodarstwa lub zakładu oraz od dokonania każdej późniejszej zmiany.";

(2)
skreśla się art. 8c.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 listopada 2012 r.

W imieniu Komisji

Maroš ŠEFČOVIČ

Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 13.

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 29.

(3) Dz.U. L 302 z 13.11.2008, s. 19.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.318.71

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2012/702/UE zmieniająca decyzję 2008/855/WE w odniesieniu do wysyłki do innych państw członkowskich niektórych rodzajów mięsa i wyrobów mięsnych z państw członkowskich, na terytorium których leżą obszary wymienione w części III załącznika do tej decyzji
Data aktu: 13/11/2012
Data ogłoszenia: 15/11/2012
Data wejścia w życie: 15/11/2012