uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy(1), w szczególności jej art. 8,
(1) Kody i subkody określone w załączniku I do dyrektywy 2006/126/WE muszą zostać zaktualizowane w związku z nowymi kategoriami pojazdów, wprowadzonymi dyrektywą 2006/126/WE, których właściwości techniczne różnią się od właściwości kategorii pojazdów obowiązujących na mocy dyrektywy Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy(2). W tym kontekście uprawnienia do prowadzenia pojazdów nabyte przed rozpoczęciem stosowania dyrektywy 2006/126/WE, w dniu 19 stycznia 2013 r., powinny zostać utrzymane.
(2) Zakres egzaminów na prawo jazdy uprawniające do prowadzenia pojazdów kategorii C1 powinien zostać dostosowany do różnych właściwości pojazdów objętych tą kategorią. Inaczej niż w przypadku pojazdów kategorii C, które służą do profesjonalnego przewozu towarów, kategoria C1 jest heterogeniczna i obejmuje szeroką gamę pojazdów, takich jak pojazdy do użytku rekreacyjnego lub osobistego, pojazdy ratunkowe i pojazdy służb przeciwpożarowych, a także pojazdy użytkowe wykorzystywane w celach zarobkowych, których prowadzenie nie jest podstawowym zajęciem kierowcy. Od kierowców takich pojazdów nie powinno się wymagać wykazania w czasie egzaminu na prawo jazdy znajomości zasad lub wyposażenia mających znaczenie tylko dla kierowców podlegających aktom prawnym dotyczącym sektora transportu profesjonalnego, takim jak rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego(3) i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym(4). Takie dostosowanie obowiązujących przepisów zmniejszyłoby ryzyko prowadzenia przez kierowców nadmiernie obciążonych pojazdów kategorii B, co wynika z chęci uniknięcia kosztów szkoleń i konieczności zdawania egzaminów uprawniających do prowadzenia pojazdów kategorii C lub C1, a co za tym idzie, podniosłoby bezpieczeństwo ruchu drogowego. Zminimalizowałoby to również obciążenie administracyjne i finansowe MŚP i mikroprzedsiębiorstw, które prowadząc swoją działalność, muszą korzystać z takich pojazdów.
(3) Wymogi dotyczące motocykli kategorii A1, A2 i A wykorzystywanych jako pojazdy egzaminacyjne podczas egzaminu umiejętności i zachowania na drodze muszą zostać zmienione w celu uwzględnienia postępu technicznego, w szczególności rozwoju i szerszego wykorzystywania motocykli elektrycznych. Należy również dostosować specyfikacje techniczne pojazdów egzaminacyjnych, tak by pewne było, że osoby ubiegające się o prawo jazdy poddawane są egzaminowi w pojazdach, które są reprezentatywne dla kategorii, dla której ma zostać wydane prawo jazdy.
(4) Minimalne wymogi dotyczące pojazdów egzaminacyjnych i zakresu egzaminu umiejętności i zachowania na drodze w przypadku pojazdów kategorii C i D powinny zostać zmienione w świetle postępu technicznego, w szczególności by uwzględnić coraz większe zaawansowanie techniczne i rozpowszechnienie w branży transportowej nowocześniejszych, bezpieczniejszych i mniej zanieczyszczających pojazdów, wyposażonych w szeroką gamę półautomatycznych lub hybrydowych układów przeniesienia napędu. Egzamin z kompetencji kierowców powinien polegać na sprawdzeniu, czy potrafią oni korzystać z układu przeniesienia napędu w sposób bezpieczny, oszczędny i przyjazny dla środowiska. Uproszczenie obecnych obostrzeń dotyczących prowadzenia pojazdów z przekładnią automatyczną zmniejszyłoby również obciążenie administracyjne i finansowe MŚP i mikroprzedsiębiorstw działających w branży transportu drogowego.
(5) Jako że dyrektywa 2006/126/WE zacznie być w pełni stosowana od dnia 19 stycznia 2013 r., niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2006/126/WE.
(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Praw Jazdy,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
(1) Dz.U. L 403 z 30.12.2006, s. 18.
(2) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, s. 1.
(3) Dz.U. L 102 z 11.4.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 370 z 31.12.1985, s. 8.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.321.54 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2012/36/UE zmieniająca dyrektywę 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw jazdy |
Data aktu: | 19/11/2012 |
Data ogłoszenia: | 20/11/2012 |
Data wejścia w życie: | 21/11/2012 |