(Jedynie tekst w języku portugalskim jest autentyczny)
(2012/796/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 23 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 2006/923/WE(2) zatwierdzono wkład finansowy Unii dotyczący programu środków wprowadzonych przez Portugalię w 2006 i 2007 r. w celu kontroli rozprzestrzeniania się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) do innych państw członkowskich. Środki te polegały między innymi na utworzeniu obszaru buforowego wolnego od drzew, na których występują wektory węgorka sosnowca, który to obszar zwany jest dalej "pasem ochronnym".
(2) Wkład finansowy przyznany decyzją 2006/923/WE opierał się na programie dalszych działań zwalczania węgorka sosnowca oraz na szacunkowym budżecie dotyczącym tego programu, przedstawionym Komisji przez Portugalię w dniu 28 lipca 2006 r.
(3) Płatność końcowa na rzecz Portugalii, związana z działaniami określonymi w decyzji 2006/923/WE, nastąpiła w czerwcu 2008 r.
(4) Decyzją wykonawczą Komisji 2011/851/UE(3) Portugalii przyznano dodatkowe współfinansowanie Unii w wysokości 3.986.138,36 EUR celem pokrycia wydatków kwalifikowalnych wykraczających poza szacunki przedstawione w czerwcu 2006 r.
(5) W momencie przyznania dodatkowego współfinansowania Unii wniosek przedłożony przez Portugalię nie zawierał wszystkich rachunków związanych z utworzeniem pasa ochronnego.
(6) Pismem z dnia 5 grudnia 2011 r. władze portugalskie przedłożyły zmieniony wniosek dotyczący kwoty 15.000.932,08 EUR. Wniosek ten obejmował kwotę 4.915.405,87 EUR, która nie została jeszcze zapłacona w momencie dokonywania poprzedniego audytu w lipcu 2010 r., (audyt SANCO/10/2010) i nie mogła w tym czasie być uznana za kwalifikowalną do współfinansowania. Na pozostałą część kwoty zawartej w nowym wniosku składają się koszty związane z wycięciem większej liczby dużych drzew iglastych oraz odrębne wydatki związane z eliminacją młodych drzew iglastych.
(7) W marcu 2012 r. Komisja przeprowadziła audyt informacji przekazanych przez Portugalię w dniu 5 grudnia 2011 r. Po przeanalizowaniu wszystkich dokumentów przedłożonych na poparcie dodatkowego wniosku i na podstawie sprawozdania z audytu Komisja stwierdziła, że można uwzględnić kwalifikowalną kwotę wynoszącą jedynie 5.044.839,72 EUR wynikającą z zapłaconych faktur (łącznie z kosztami koordynacji). Pozostała część wydatków zawartych we wniosku nie została uznana za kwalifikowalną do współfinansowania, gdyż wydatki te były już współfinansowane na podstawie decyzji wykonawczej 2011/851/UE (2.024.128,16 EUR), a wydatki w kwocie 7.931.964,20 EUR dotyczyły małych drzew i nie zostały w dostatecznym stopniu uzasadnione przez Portugalię.
(8) Jako że środki zawarte w dodatkowym wniosku mają taki sam charakter i ten sam cel jak środki, o których mowa w decyzji 2006/923/WE, należy zastosować ten sam poziom wkładu finansowego Unii jak we wspomnianej decyzji, a mianowicie 75 %.
(9) Zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4) działania z zakresu ochrony fitosanitarnej są finansowane z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej tych działań należy stosować art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.
(10) Zgodnie z art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) oraz art. 90 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6) zaciągnięcie zobowiązań z budżetu Unii jest poprzedzane decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub przez organy, której lub którym przekazano uprawnienia, i określającą istotne składniki działania powodujące wydatki.
(11) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania dotyczącą wydatków wymienionych we wniosku o współfinansowanie złożonym przez Portugalię.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
(2) Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 42.
(3) Dz.U. L 335 z 17.12.2011, s. 107.
(4) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.349.66 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2012/796/UE w sprawie trzeciego wkładu finansowego Unii na podstawie dyrektywy Rady 2000/29/WE na lata 2006 i 2007 przeznaczonego na pokrycie wydatków poniesionych przez Portugalię w celu zwalczania Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) |
Data aktu: | 17/12/2012 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2012 |