uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
mając na uwadze rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91(1), w szczególności jego art. 19 ust. 3 akapit drugi, art. 21 ust. 2, art. 22 ust. 1, art. 38 lit. a) i art. 40,
(1) Rozporządzenie (WE) nr 834/2007, w szczególności jego tytuł III rozdział 4, ustanawia podstawowe wymogi dotyczące ekologicznej produkcji żywności przetworzonej. Szczegółowe zasady wdrożenia tych podstawowych wymogów zostały ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 889/2008 z dnia 5 września 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych w odniesieniu do produkcji ekologicznej, znakowania i kontroli(2).
(2) Szczegółowe przepisy dotyczące produkcji wina ekologicznego powinny zostać ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 889/2008. Przepisy powinny mieć zastosowanie do produktów z sektora wina określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającym wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku)(3).
(3) Przetwarzanie wina ekologicznego wymaga zastosowania niektórych produktów i substancji jako dodatków lub substancji pomocniczych, zgodnie z należycie określonymi warunkami. W tym celu oraz na podstawie zaleceń zawartych w obejmującym zasięgiem całą Unię Europejską badaniu "Ekologiczna uprawa winorośli i produkcja wina: rozwój środowiska i technologii przyjaznych konsumentowi w celu poprawy jakości wina ekologicznego oraz opracowania ram prawnych w oparciu o osiągnięcia naukowe" (zwanym również "ORWINE")(4) stosowanie takich produktów powinno być dopuszczone zgodnie z art. 21 rozporządzenia (WE) nr 834/2007.
(4) Niektóre produkty i substancje, które są używane jako dodatki i substancje pomocnicze w praktykach enologicznych na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 r. ustanawiającego niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń(5) to produkty uzyskane z surowców pochodzenia rolniczego. W takim przypadku surowce mogą być dostępne na rynku w postaci ekologicznej. Aby zachęcić do zwiększenia na nie popytu na rynku, należy preferencyjnie traktować dodatki i substancje pomocnicze uzyskane z surowców ekologicznych.
(5) Na szczeblu UE praktyki i techniki produkcji wina są ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007 i przepisach wykonawczych do niego, określonych w rozporządzeniu (WE) nr 606/2009 i rozporządzeniu Komisji (WE) nr 607/2009 z dnia 14 lipca 2009 r. ustanawiającym niektóre szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do chronionych nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, określeń tradycyjnych, etykietowania i prezentacji niektórych produktów sektora wina(6). Stosowanie tych praktyk i technik w produkcji wina ekologicznego może nie być zgodne z celami i zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007, w szczególności ze szczegółowymi zasadami mającymi zastosowanie do przetwarzania żywności ekologicznej, o których mowa w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Zatem należy wprowadzić niektóre obostrzenia i ograniczenia w odniesieniu do niektórych praktyk i procesów enologicznych.
(6) Niektóre inne praktyki, szeroko stosowane w przetwarzaniu żywności, są również dostępne w produkcji wina i mogą mieć pewien wpływ na niektóre podstawowe cechy produktów ekologicznych, a zatem na ich prawdziwy charakter, lecz obecnie nie ma alternatywnych technik, które mogłyby je zastąpić. Dotyczy to obróbki termicznej, filtracji, odwróconej osmozy i stosowania żywicznej wymiany jonowej. W konsekwencji praktyki te powinny być dostępne dla producentów wina ekologicznego, lecz ich używanie powinno być ograniczone. W stosownym czasie należy przewidzieć ponowne zbadanie obróbki termicznej żywic jonowymiennych i odwróconej osmozy.
(7) Praktyki i procesy enologiczne, które mogą być mylące, jeżeli chodzi o prawdziwy charakter produktów ekologicznych, powinny być wykluczone w produkcji wina ekologicznego. Dotyczy to zagęszczania w drodze chłodzenia, zmniejszania zawartości alkoholu, eliminacji dwutlenku siarki przy zastosowaniu procesów fizycznych, elektrodializy i stosowania żywic kationitowych jako praktyk enologicznych znacząco zmieniających skład produktu, to jest w takim stopniu, że mogą być mylące co do prawdziwego charakteru wina ekologicznego. Dla tych samych celów stosowanie i dodawanie niektórych substancji może być również mylące, jeżeli chodzi o prawdziwy charakter wina ekologicznego. Należy zatem postanowić, że takich substancji nie należy stosować ani dodawać w ramach ekologicznych praktyk enologicznych i procesu przetwarzania.
(8) Jeżeli chodzi w szczególności o siarczyny, wyniki badania ORWINE dowodzą, że producenci wina w Unii już ograniczyli poziom dwutlenku siarki w winach produkowanych z ekologicznych winogron w porównaniu z maksymalną zawartością dwutlenku siarki, która jest dopuszczalna w winach nieekologicznych. Należy zatem wyznaczyć maksymalną zawartość siarki w winach ekologicznych, która powinna być niższa niż poziom dopuszczony w przypadku win nieekologicznych. Niezbędna ilość dwutlenku siarki zależy od różnych kategorii win oraz od niektórych swoistych właściwości wina, w szczególności jego zawartości cukru, które należy wziąć pod uwagę przy określaniu maksymalnej zawartości dwutlenku siarki w winach ekologicznych. Przy ustalaniu poszczególnych poziomów zawartości siarki w winach ekologicznych należy wziąć pod uwagę odmienne warunki w różnych strefach uprawy winorośli. Skrajne warunki pogodowe mogą jednak wywołać takie trudności w niektórych strefach uprawy winorośli, że może okazać się konieczne użycie dodatkowych ilości siarczynów w procesie produkcji wina w celu uzyskania stabilnego produktu końcowego w danym roku. Należy zatem zezwolić na podniesienie maksymalnej zawartości dwutlenku siarki, jeżeli takie warunki zostaną spełnione.
(9) Wino jest produktem o długim okresie przydatności do spożycia, a niektóre rodzaje win są tradycyjnie przechowywane przez wiele lat w beczkach lub zbiornikach przed wprowadzeniem do obrotu. Na mocy warunków rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(7), oraz - w ograniczonym okresie - zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 889/2008 należy dopuścić sprzedaż takiego wina w drodze utrzymania wymogów dotyczących etykietowania na mocy tego rozporządzenia aż do wyczerpania zapasów.
(10) Niektóre z tych win zostały już wyprodukowane w ramach procesu produkcji wina, który jest zgodny z zasadami produkcji wina ekologicznego przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu. Jeżeli można to udowodnić, należy zezwolić na stosowanie wspólnotowego logo produkcji ekologicznej, o którym mowa w art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 834/2007, od dnia 1 lipca 2010 r. określanego mianem "unijnego logo produkcji ekologicznej", aby umożliwić uczciwe porównanie i uczciwą konkurencję między winami ekologicznymi wyprodukowanymi przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia i po jego wejściu w życie. W przeciwnym razie wino powinno być etykietowane wyłącznie jako "wino z winogron ekologicznych", bez oznaczania unijnym logo produkcji ekologicznej, pod warunkiem że zostało wyprodukowane zgodnie z rozporządzeniem (EWG) nr 2092/91 oraz rozporządzeniem (WE) nr 889/2008 przed jego zmianą niniejszym rozporządzeniem.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 889/2008.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Rolnictwa Ekologicznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2012 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 250 z 18.9.2008, s. 1.
(3) Dz.U. L 299 z 16.11.2007 s. 1
(4)http://www.orwine.org/default.asp?scheda=263
(5) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 1.
(6) Dz.U. L 193 z 24.7.2009, s. 60.
(7) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, s. 1. Rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 od dnia 1 stycznia 2009 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2012.71.42 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 203/2012 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 889/2008 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących wina ekologicznego |
Data aktu: | 08/03/2012 |
Data ogłoszenia: | 09/03/2012 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2012, 12/03/2012 |