Rozporządzenie delegowane 272/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 272/2012
z dnia 7 lutego 2012 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 19 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych)(2) stanowi, że oprócz składek uiszczanych przez krajowe organy publiczne oraz dotacji unijnej dochody Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych powinny również obejmować opłaty uiszczane na rzecz EUNGiPW w przypadkach określonych w unijnym prawie.

(2) Aby zapewnić wydajne wykorzystanie budżetu EUNGiPW i jednocześnie zmniejszyć obciążenie finansowe dla państw członkowskich i Unii, należy zadbać o to, by agencje ratingowe pokrywały przynajmniej wszystkie koszty związane z nadzorem nad nimi. Jakikolwiek deficyt, które może powstać w trakcie danego roku budżetowego, powinien zostać pokryty przez agencje ratingowe w kolejnym roku.

(3) Agencje ratingowe o obrotach przekraczających pewien próg należy obciążyć roczną opłatą nadzorczą w celu zapewnienia pewności budżetowej zarówno EUNGiPW, jak i zainteresowanym agencjom ratingowym. Roczne opłaty nadzorcze nie powinny stanowić ciężaru dla nowych podmiotów wchodzących na rynek usług ratingowych. Ponadto oczekuje się, że małe agencje ratingowe będą generować znacznie niższe koszty nadzoru niż większe agencje. Adekwatne byłoby zatem całkowite zwolnienie małych agencji ratingowych z obowiązku uiszczania rocznej opłaty nadzorczej, w przypadku gdy obroty danej agencji ratingowej lub grupy agencji ratingowych, do której agencja ta należy, nie przekraczają pewnego progu.

(4) W celu zapewnienia uczciwej i przejrzystej alokacji opłat, odzwierciedlającej jednocześnie faktyczny ciężar administracyjny związany z poszczególnymi nadzorowanymi podmiotami, opłata nadzorcza powinna być obliczana w oparciu o wysokość obrotu danej agencji ratingowej osiągniętego z działalności ratingowej i usług dodatkowych, ponieważ koszty prowadzenia nadzoru są wyższe w przypadku większych agencji ratingowych niż w przypadku mniejszych agencji. Ponadto świadczenie usług dodatkowych wymaga dodatkowych działań nadzorczych, ponieważ istnieje konieczność monitorowania ewentualnych konfliktów interesów wynikających ze świadczenia usług dodatkowych. Agencje ratingowe nie powinny obchodzić mechanizmu uczciwej alokacji opłat funkcjonującego na podstawie niniejszego rozporządzenia poprzez przenoszenie przychodów do innych podmiotów w ramach swojej grupy w celu obniżenia wysokości przypadających na nie opłat. EUNGiPW powinien monitorować i zgłaszać wszelkie krytyczne zmiany w tym względzie.

(5) Od agencji ratingowych posiadających siedzibę w Unii powinna być pobierana opłata rejestracyjna, aby uwzględnić ponoszone przez EUNGiPW koszty rozpatrzenia wniosku o rejestrację. W sytuacji gdy agencja ratingowa ubiega się o możliwość wydawania ratingów strukturyzowanych instrumentów finansowych lub planuje zatwierdzać ratingi wydawane przez agencje z państw trzecich, lub też posiada oddziały, rośnie stopień skomplikowania wniosku oraz wysokość kosztów związanych z jego rozpatrzeniem. Dlatego też opłata rejestracyjna powinna być obliczana z uwzględnieniem tych czynników. Wysokość kosztów rozpatrzenia wniosków zależy również w dużej mierze od wielkości wnioskującej agencji ratingowej. Ponieważ w momencie składania wniosku o rejestrację przyszłe obroty nowej agencji ratingowej nie są jeszcze znane, zamiast obrotu jako wspólną podstawę obliczania tej opłaty dla wszystkich agencji ratingowych należy przyjąć liczbę pracowników.

(6) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić opłaty pobierane od agencji ratingowych z państw trzecich, które ubiegają się o certyfikację w Unii zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, w celu pokrycia kosztów związanych z ich certyfikacją oraz rocznych kosztów nadzoru nad nimi. W tym kontekście EUNGiPW ponosi konieczne wydatki w związku z procesem certyfikacji tych agencji ratingowych z państw trzecich zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, który to proces przebiega według procedury podobnej do tej, która ma zastosowanie przy rejestracji agencji ratingowych mających siedzibę w Unii, a także w związku z nadzorem nad certyfikowanymi agencjami ratingowymi.

(7) Agencjom ratingowym należy zwrócić określoną procentowo część opłaty początkowo pobranej z tytułu ich rejestracji lub certyfikacji, w przypadku wycofania przez nie wniosku w trakcie trwania procedury rejestracji lub certyfikacji, ponieważ w tym przypadku poniesione przez EUNGiPW koszty rozpatrzenia wniosków będą niższe.

(8) W perspektywie ewentualnych przyszłych zmian należy dokonać przeglądu i, w razie potrzeby, aktualizacji wysokości progów uprawniających agencje ratingowe do zwolnienia z obowiązku uiszczania rocznych opłat nadzorczych oraz wysokości opłat rejestracyjnych i certyfikacyjnych. Komisja powinna dokonać oceny poprawności stosowania tych środków w terminie czterech lat od daty wejścia niniejszego rozporządzenia w życie i przedstawić sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w sprawie ewentualnej konieczności jego rewizji.

(9) Krajowe właściwe organy ponoszą koszty w przypadku wykonywania zdań przekazanych im przez EUNGiPW zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 oraz w przypadku udzielania pomocy EUNGiPW w innych przypadkach określonych w tym rozporządzeniu. Opłaty pobierane przez EUNGiPW od agencji ratingowych powinny również pokrywać te koszty. W celu uniknięcia sytuacji, w której właściwe organy ponoszą stratę lub osiągają zysk z wykonywania przekazanych im zadań lub udzielania pomocy EUNGiPW, EUNGiPW powinien dokonywać zwrotu rzeczywistych kosztów poniesionych przez te krajowe właściwe organy.

(10) Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić podstawę przysługującego EUNGiPW prawa do pobierania opłat od agencji ratingowych. W celu niezwłocznego ułatwienia prowadzenia skutecznej i wydajnej działalności w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia przepisy dotyczące opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (EUNGiPW) od agencji ratingowych z tytułu nadzoru, rejestracji i certyfikacji.

Artykuł  2  1

Pokrycie pełnych kosztów nadzoru

Opłaty pobierane od agencji ratingowych pokrywają:

a)
wszystkie bezpośrednie i pośrednie koszty związane z nadzorowaniem agencji ratingowych przez EUNGiPW zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009, w tym koszty związane z rejestracją i certyfikacją agencji ratingowych;
b)
wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, których zwrot przysługuje właściwym organom, którym EUNGiPW przekazał zadania zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009;
c)
wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie, których zwrot przysługuje właściwym organom, które udzieliły EUNGiPW pomocy zgodnie z art. 23c ust. 4 i art. 23d ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.
Artykuł  3  2

Właściwy obrót

1. 
Do celów obliczania wysokości opłat, o których mowa w art. 5, art. 7 ust. 1 i art. 11 ust. 1 i 2 właściwy obrót za dany rok obrotowy (n) stanowią przychody agencji ratingowej opublikowane w jej zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok n-2 uzyskane z działalności ratingowej i usług dodatkowych.
2. 
Jeżeli agencja ratingowa nie prowadziła działalności przez pełny rok (n-2), właściwe przychody szacuje się poprzez ekstrapolację kwoty osiągniętych przychodów na cały rok obrotowy.
3. 
Agencje ratingowe co roku przekazują EUNGiPW zbadane sprawozdania finansowe, o których mowa w ust. 1. W sprawozdaniu tym rozróżnia się przychody uzyskane z działalności ratingowej i usług dodatkowych; sprawozdanie przedkładane jest EUNGiPW drogą elektroniczną do dnia 30 września każdego roku (n-1).
4. 
W przypadku gdy przychody, o których mowa w ust. 1, są wykazywane w walucie innej niż euro, EUNGiPW przelicza je na euro z zastosowaniem średniego kursu wymiany euro obowiązującego w okresie, w którym odnotowano te przychody. W tym celu EUNGiPW stosuje referencyjny kurs wymiany euro publikowany przez Europejski Bank Centralny.

ROZDZIAŁ  II

OPŁATY

Artykuł  4

Rodzaje opłat i ogólne sposoby płatności

1. 
Od agencji ratingowych mających siedzibę w Unii, które występują z wnioskiem o rejestrację zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a)
roczne opłaty nadzorcze zgodnie z art. 5;
b)
opłaty rejestracyjne zgodnie z art. 6.
2. 
Od agencji ratingowych mających siedzibę w państwach trzecich, które występują z wnioskiem o certyfikację zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, pobiera się następujące rodzaje opłat:
a)
ryczałtowe roczne opłaty nadzorcze zgodnie z art. 7;
b)
opłaty certyfikacyjne zgodnie z art. 8.
3.  3
 Opłaty są uiszczane w euro. Opłaty uiszczane są w sposób określony w art. 5 ust. 3, art. 6 ust. 6, art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2.

W przypadku wszelkich opóźnień w płatnościach nalicza się odsetki od zaległych płatności określone w art. 99 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 4 .

Artykuł  5

Roczna opłata nadzorcza pobierana od zarejestrowanych agencji ratingowych

1. 
Od zarejestrowanej agencji ratingowej pobiera się roczną opłatę nadzorczą.

Na zasadzie odstępstwa od przepisów akapitu pierwszego zarejestrowana agencja ratingowa jest zwolniona z obowiązku uiszczania rocznej opłaty nadzorczej, jeżeli jej całkowite przychody opublikowane w jej ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym są niższe niż 10 mln EUR lub - w przypadku gdy agencja ta należy do grupy agencji ratingowych - jeżeli łączne całkowite przychody grupy agencji ratingowych są niższe niż 10 mln EUR.

2. 
Roczną opłatę nadzorczą za dany rok obrotowy oblicza się w następujący sposób:
a)
podstawę obliczenia rocznej opłaty nadzorczej za dany rok obrotowy stanowi prognoza wydatków związanych z nadzorowaniem agencji ratingowych uwzględniona w budżecie EUNGiPW na ten rok, ustalona i zatwierdzona zgodnie z art. 63 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010;
b) 5
 stosowną kwotę na potrzeby obliczenia wysokości rocznej opłaty nadzorczej za dany rok obrotowy stanowi prognozowana kwota wydatków, o której mowa w lit. a), pomniejszona o kwotę rocznych opłat nadzorczych, o których mowa w art. 7;
c)
zarejestrowana agencja ratingowa, o której mowa w ust. 1, uiszcza tytułem rocznej opłaty nadzorczej część stosownej kwoty, która odpowiada stosunkowi właściwego obrotu danej agencji ratingowej do całkowitego właściwego obrotu wszystkich zarejestrowanych agencji ratingowych zobowiązanych do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z ust. 1.
3.  6
 Roczną opłatę nadzorczą uiszcza się w jednej racie, która jest należna nie później niż do końca marca roku, którego ta opłata dotyczy.

Na co najmniej 30 dni kalendarzowych przed terminem płatności opłat rocznych EUNGiPW wysyła do zainteresowanych agencji ratingowych noty debetowe określające kwotę rocznej opłaty nadzorczej.

Roczna opłata nadzorcza nie podlega zwrotowi.

Artykuł  6

Opłata rejestracyjna

1. 
Kwota opłaty rejestracyjnej przypadającej do zapłaty przez poszczególne agencje ratingowe, które wystąpiły z wnioskiem o rejestrację, jest proporcjonalna do stopnia skomplikowania wniosku oraz wielkości agencji ratingowej, zgodnie z ust. 2-5.
2. 
Do celów obliczenia kwoty opłaty rejestracyjnej uwzględnia się następujące kryteria:
a)
czy agencja ratingowa zamierza wydawać ratingi strukturyzowanych instrumentów finansowych;
b)
czy agencja ratingowa posiada oddział w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim;
c)
czy agencja ratingowa zamierza zatwierdzać ratingi.
3. 
Jeżeli żadne z kryteriów określonych w ust. 2 nie ma zastosowania, opłatę rejestracyjną oblicza się w oparciu o liczbę pracowników, zgodnie z poniższym:
a)
agencje ratingowe zatrudniające mniej niż 15 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 2.000 EUR;
b)
agencje ratingowe zatrudniające od 15 do 49 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 15.000 EUR;
c)
agencje ratingowe zatrudniające co najmniej 50 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 40.000 EUR.
4. 
Agencje ratingowe, które spełniają tylko jedno z kryteriów określonych w ust. 2, uiszczają opłatę rejestracyjną w niżej podanej wysokości w oparciu o liczbę swoich pracowników, zgodnie z poniższym:
a)
agencje ratingowe zatrudniające mniej niż 15 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 10.000 EUR;
b)
agencje ratingowe zatrudniające od 15 do 49 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 40.000 EUR;
c)
agencje ratingowe zatrudniające co najmniej 50 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 100.000 EUR.
5. 
Agencje ratingowe, które spełniają co najmniej dwa z kryteriów określonych w ust. 2, uiszczają opłatę rejestracyjną w niżej podanej wysokości w oparciu o liczbę swoich pracowników, zgodnie z poniższym:
a)
agencje ratingowe zatrudniające mniej niż 15 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 30.000 EUR;
b)
agencje ratingowe zatrudniające od 15 do 49 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 85.000 EUR;
c)
agencje ratingowe zatrudniające co najmniej 50 pracowników uiszczają opłatę w wysokości 125.000 EUR.
6. 
Opłata rejestracyjna płatna jest w pełnej wysokości w momencie składania przez agencję ratingową wniosku o rejestrację.
7.  7
 EUNGiPW nie zwraca uiszczonej opłaty rejestracyjnej, jeżeli agencja ratingowa wycofa swój wniosek o rejestrację przed przyjęciem przez EUNGiPW uzasadnionej decyzji o rejestracji lub odmowie rejestracji.
8.  8
 Na zasadzie odstępstwa od art. 5 zarejestrowana agencja ratingowa, która jest zobowiązana do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z art. 5 ust. 1, uiszcza w roku rejestracji początkową opłatę nadzorczą, która jest obliczana w następujący sposób:

opłata za pierwszy rok zarejestrowanej agencji ratingowej = opłata rejestracyjna * współczynnik

Agencje ratingowe uiszczają opłatę nadzorczą za pierwszy rok po otrzymaniu powiadomienia od EUNGIPW, że ich rejestracja zakończyła się powodzeniem, oraz w terminie 30 dni kalendarzowych od daty wystawienia noty debetowej przez EUNGiPW.

Jeżeli jednak agencja ratingowa została zarejestrowana w grudniu, nie jest ona zobowiązana do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej za rok, w którym została zarejestrowana.

Artykuł  7

Ryczałtowa roczna opłata nadzorcza pobierana od certyfikowanych agencji ratingowych

1. 
Agencja ratingowa certyfikowana zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009 uiszcza roczną opłatę nadzorczą w wysokości 6.000 EUR.

Na zasadzie odstępstwa od przepisów akapitu pierwszego certyfikowaną agencję ratingową zwalnia się z obowiązku uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej, jeżeli jej całkowite przychody opublikowane w jej ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym wynoszą mniej niż 10 mln EUR lub w przypadku gdy należy ona do grupy agencji ratingowych - jeżeli całkowite łączne przychody grupy agencji ratingowych wynoszą mniej niż 10 mln EUR.

2.  9
 Roczna opłata nadzorcza od certyfikowanej agencji ratingowej jest należna nie później niż do końca marca roku, którego ta opłata dotyczy. EUNGiPW przesyła certyfikowanej agencji ratingowej fakturę na kwotę rocznej opłaty nadzorczej na co najmniej 30 dni kalendarzowych przed tą datą.
Artykuł  8

Opłata certyfikacyjna

1. 
Agencja ratingowa występująca z wnioskiem o certyfikację uiszcza opłatę certyfikacyjną w wysokości 10.000 EUR.
2. 
Opłata certyfikacyjna płatna jest w pełnej wysokości w momencie składania przez agencję ratingową wniosku o certyfikację.
3.  10
 Jeżeli agencja ratingowa wycofa swój wniosek o certyfikację zanim EUNGiPW powiadomi tę agencję, zgodnie z art. 15 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, że wniosek jest kompletny, EUNGiPW zwraca połowę kwoty opłaty certyfikacyjnej. Jeżeli wniosek zostanie wycofany po tym terminie, lecz przed przyjęciem uzasadnionej decyzji o certyfikacji lub odmowie certyfikacji, EUNGiPW nie zwraca opłaty certyfikacyjnej.
4.  11
 Na zasadzie odstępstwa od art. 7 certyfikowana agencja ratingowa, która jest zobowiązana do uiszczenia rocznej opłaty nadzorczej zgodnie z art. 7 ust. 1, jest zwolniona z obowiązku uiszczenia opłaty nadzorczej w roku, w którym jej certyfikacja staje się skuteczna.

Roczna opłata nadzorcza uiszczana jest przez certyfikowaną agencję ratingową w roku następującym po jej certyfikacji przez EUNGiPW zgodnie z art. 7.

Artykuł  9

Zwrot kosztów poniesionych przez właściwe organy

1. 
Opłaty z tytułu rejestracji, certyfikacji oraz nadzoru pobiera od agencji ratingowych wyłącznie EUNGiPW. Właściwe organy nie pobierają opłat od agencji ratingowych, w tym także w przypadku wykonywania przez te organy zadań w imieniu EUNGiPW zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009.
2. 
EUNGiPW zwraca właściwym organom faktyczne koszty poniesione w związku z wykonywaniem przekazanych im zadań zgodnie z art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 lub w związku z udzieleniem EUNGiPW pomocy zgodnie z art. 23c ust. 4 lub art. 23d ust. 5 tego rozporządzenia. Przypadające do zwrotu koszty obejmują wszystkie stałe i zmienne koszty związane z wykonywaniem przekazanych zadań lub świadczeniem pomocy na rzecz EUNGiPW.

ROZDZIAŁ  III

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  10

Opłaty w 2011 r.

1. 
Agencje ratingowe zarejestrowane w 2011 r. uiszczają za 2011 r. początkową opłatę nadzorczą w wysokości 500 EUR za każdy pełny miesiąc w okresie od daty rejestracji, przy czym nie wcześniej niż od dnia 1 lipca 2011 r., do dnia 31 grudnia 2011 r. Opłata ta przypada do zapłaty w pełnej wysokości w terminie do końca kwietnia 2012 r.

Na zasadzie odstępstwa od przepisów akapitu pierwszego zarejestrowana agencja ratingowa jest zwolniona z obowiązku uiszczenia opłaty nadzorczej w 2011 r., jeżeli jej całkowite przychody opublikowane w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym są niższe niż 10 mln EUR lub - w przypadku gdy agencja ta należy do grupy agencji ratingowych - jeżeli łączne całkowite przychody grupy agencji ratingowych są niższe niż 10 mln EUR.

2. 
Agencje ratingowe certyfikowane w 2011 r. uiszczają za 2011 r. początkową opłatę nadzorczą w wysokości 500 EUR za każdy pełny miesiąc w okresie od daty certyfikacji, przy czym nie wcześniej niż od dnia 1 lipca 2011 r., do dnia 31 grudnia 2011 r. Opłata ta przypada do zapłaty w pełnej wysokości w terminie do końca kwietnia 2012 r.

Na zasadzie odstępstwa od przepisów akapitu pierwszego certyfikowana agencja ratingowa jest zwolniona z obowiązku uiszczenia opłaty nadzorczej w 2011 r., jeżeli jej właściwy obrót jest niższy niż 10 mln EUR lub - w przypadku gdy agencja ta należy do grupy agencji ratingowych - jeżeli łączny właściwy obrót grupy agencji ratingowych jest niższy niż 10 mln EUR.

Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lutego 2012 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
______

(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.

1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
3 Art. 4 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/ 1046/oj).
5 Art. 5 ust. 2 lit. b zmieniona przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
6 Art. 5 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
7 Art. 6 ust. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
8 Art. 6 ust. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
9 Art. 7 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
10 Art. 8 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.
11 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 2024/1706 z dnia 11 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1706) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2025 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2012.90.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 272/2012 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od agencji ratingowych
Data aktu: 07/02/2012
Data ogłoszenia: 28/03/2012
Data wejścia w życie: 31/03/2012