(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/204/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 27 kwietnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(1), w szczególności jej art. 16 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1451/2007 z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie drugiej fazy 10-letniego programu pracy określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych(2) ustanawia wykaz substancji czynnych, które mają zostać poddane ocenie pod kątem ich ewentualnego włączenia do załącznika I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE.
(2) Formaldehyd (nr WE 200-001-8, nr CAS 50-00-0) został wpisany do powyższego wykazu do celów jego stosowania między innymi w produktach typu 20: środki konserwujące żywność lub pasze, zgodnie z załącznikiem V do dyrektywy 98/8/WE.
(3) Dwa podmioty gospodarcze (zwane dalej "wnioskodawcami") przedłożyły władzom niemieckim do dnia 31 października 2008 r. dokumentację dotyczącą poddania ocenie formaldehydu do celów jego stosowania w produktach typu 20 zgodnie z art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1451/2007. Na podstawie art. 11 dyrektywy 98/8/WE dokumentacja dotyczyła dwóch produktów zawierających formaldehyd ("wskazanych produktów").
(4) W toku spotkań i wymiany korespondencji Komisja informowała wnioskodawców i państwa członkowskie, że postanowiła objąć wskazane produkty zakresem rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt(3) i w ten sposób wyłączyć je z zakresu obowiązywania dyrektywy 98/8/WE na mocy art. 1 ust. 2 lit. o) tej dyrektywy. Komisja stwierdziła, że nie podejmie decyzji o wpisaniu formaldehydu do celów jego stosowania w produktach typu 20 do załącznika I, IA ani IB do dyrektywy 98/8/WE. Dlatego zachęciła wnioskodawców do wycofania się z programu przeglądu zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1451/2007 i wystąpienia o wydanie zezwolenia dotyczącego wskazanych produktów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003; Komisja zaoferowała przy tym praktyczną pomoc oraz jak najlepsze starania o zapobieżenie zakłóceniu rynku w okresie przejściowym między poszczególnymi regulacjami prawnymi.
(5) Kierując się sugestią Komisji, jeden z wnioskodawców powiadomił ją w dniu 10 września 2009 r. o zamiarze wycofania się z programu przeglądu zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1451/2007. Drugi wnioskodawca zdecydował, że pozostanie w programie przeglądu mimo sugestii Komisji.
(6) Komisja ponownie przedstawiła swoje stanowisko w piśmie z dnia 25 maja 2010 r. skierowanym do Niemiec oraz do wnioskodawcy, który pozostał w programie przeglądu. Pismem z dnia 17 sierpnia 2010 r. Niemcy poinformowały, że pozostały wnioskodawca odrzucił możliwość wycofania się z programu przeglądu, co nie pozostawiło Niemcom innej możliwości, jak tylko kontynuowanie oceny.
(7) Jak potwierdzono rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych(4), produkty stosowane w celu konserwacji żywności lub pasz podlegają przepisom rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności(5). Dlatego produkty te są wyłączone z zakresu obowiązywania dyrektywy 98/8/WE na mocy art. 1 ust. 2 lit. o) tej dyrektywy. W związku z tym w interesie pewności prawa należy podjąć decyzję o niewpisywaniu formaldehydu do celów jego stosowania w produktach typu 20 do załącznika I, IA ani IB do dyrektywy.
(8) Nie jest znane użycie formaldehydu jako dodatku do żywności i nie został on dopuszczony do takiego użytku zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1333/2008.
(9) Trwa obecnie rozpatrywanie dwóch wniosków o dopuszczenie formaldehydu jako dodatku do pasz zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003. Okres wycofywania produktów zawierających formaldehyd i używanych do konserwacji pasz oraz wprowadzanych do obrotu jako produkty biobójcze powinien uwzględniać czas potrzebny na uregulowania w odniesieniu do tych produktów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
(2) Dz.U. L 325 z 11.12.2007, s. 3.
(3) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
(4) Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
(5) Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.117.18 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2013/204/UE dotycząca niewłączania formaldehydu do celów jego stosowania w produktach typu 20 do załącznika I, IA ani IB do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych |
Data aktu: | 25/04/2013 |
Data ogłoszenia: | 27/04/2013 |