(Dz.U.UE L z dnia 14 czerwca 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W decyzji wykonawczej Komisji 2011/884/UE z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin i uchylającej decyzję 2008/289/WE(2) przewidziano przegląd określonych w niej środków nadzwyczajnych w celu oceny, czy są one nadal niezbędne i dostosowane do wyznaczonego celu.
(2) Od wejścia w życie decyzji wykonawczej 2011/884/UE państwa członkowskie przekazały do ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002 systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF) 56 powiadomień dotyczących niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin. W tych warunkach środki nadzwyczajne określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE muszą zostać utrzymane, aby zapobiec wprowadzaniu do obrotu genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy, które nie są objęte zezwoleniem przyznanym zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(3).
(3) W oparciu o doświadczenia zdobyte przez państwa członkowskie w związku z decyzją wykonawczą 2011/884/UE oraz informacje uzyskane przez Komisję od zainteresowanych stron wydaje się również konieczne dostosowanie niektórych wymagań określonych w tej decyzji.
(4) W szczególności kontrole urzędowe przeprowadzane przez państwa członkowskie wykazały, że w zakres decyzji wykonawczej 2011/884/UE należy włączyć inne produkty, które mogą zawierać ryż. Należy również umożliwić właściwym organom przeprowadzanie kontroli bezpośrednich innych produktów.
(5) Podczas przeglądu środków nadzwyczajnych niektóre państwa członkowskie zwróciły ponadto uwagę na to, że wymagania określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE w odniesieniu do uprzedniego powiadamiania o przesyłkach nie są w pełni dostosowane do wymagań przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 669/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zwiększonego poziomu kontroli urzędowych przywozu niektórych rodzajów pasz i żywności niepochodzących od zwierząt i zmieniającym decyzję 2006/504/WE(4) oraz, w stosownych przypadkach, w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 136/2004 z dnia 22 stycznia 2004 r. ustanawiającym procedurę kontroli weterynaryjnej we wspólnotowych punktach kontroli granicznej dotyczącą produktów przywożonych z państw trzecich(5). W rozporządzeniu (WE) nr 669/2009 dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwa paszowe i spożywcze przewidziano obowiązek wypełniania części 1 wspólnotowego dokumentu wejścia, przedstawionego szczegółowo w załączniku II do tego rozporządzenia, w przypadku przywozu objętych tym rozporządzeniem paszy i żywności niepochodzących od zwierząt. Podobnie w rozporządzeniu (WE) nr 136/2004 przewidziano obowiązek wypełniania Wspólnotowego świadectwa weterynaryjnego dla wwozu i przewozu, przedstawionego szczegółowo w załączniku III do tego rozporządzenia, w przypadku przywozu produktów objętych zakresem tego rozporządzenia. Z myślą o poprawie skuteczności kontroli urzędowych należy zatem dostosować wymagania dotyczące uprzedniego powiadamiania określone w decyzji wykonawczej 2011/884/UE do wymagań ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 669/2009 oraz, w stosownych przypadkach, w rozporządzeniu (WE) nr 136/2004. Aby uniknąć nieporozumień, należy również sprecyzować we wspomnianej decyzji, że uprzednie powiadomienia należy kierować do właściwych organów w punkcie kontroli granicznej lub w wyznaczonym miejscu wprowadzenia.
(6) Metody pobierania próbek mają zasadnicze znaczenie dla uzyskania reprezentatywnych i porównywalnych wyników. W załączniku II do decyzji wykonawczej 2011/884/UE określono wspólny protokół dotyczący pobierania próbek i analizy na potrzeby kontroli pod kątem obecności zmodyfikowanego genetycznie ryżu. Dotychczasowe doświadczenia wykazały, że większość przywożonych towarów objętych wspomnianą decyzją to produkty przetworzone. W takich przypadkach należy się spodziewać, że niedozwolony genetycznie zmodyfikowany ryż rozmieszczony będzie równomiernie w całej partii. Z powyższych względów konieczne wydaje się dodanie dodatkowego protokołu dotyczącego pobierania próbek, który byłby odpowiedniejszy dla takich produktów.
(7) Konieczne jest zapewnienie nowego okresu przejściowego dotyczącego stosowania nowych przepisów zawartych w niniejszej decyzji, tak aby dać podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze i paszowe czas na dostosowanie się do nowej sytuacji stworzonej niniejszą decyzją.
(8) Sytuacja dotycząca ewentualnego zanieczyszczenia produktów z ryżu liniami niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu powinna nadal być przedmiotem regularnych przeglądów w celu oceny, czy środki przewidziane w niniejszej decyzji są wciąż niezbędne i dostosowane do wyznaczonego celu, oraz aby zapewnić uwzględnienie w niniejszej decyzji nowych osiągnięć rozwoju naukowego i technicznego.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 343 z 23.12.2011, s. 140.
(3) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
(4) Dz.U. L 194 z 25.7.2009, s. 11.
(5) Dz.U. L 21 z 28.1.2004, s. 11.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.162.10 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/287/UE zmieniająca decyzję wykonawczą 2011/884/UE w sprawie środków nadzwyczajnych w odniesieniu do niedozwolonego genetycznie zmodyfikowanego ryżu w produktach z ryżu pochodzących z Chin |
Data aktu: | 13/06/2013 |
Data ogłoszenia: | 14/06/2013 |
Data wejścia w życie: | 04/07/2013 |