uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) dla 2-fenylofenolu, dikwatu ditiokarbaminianów i folpetu zostały określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dla ametoktradyny, biksafenu, cyprokonazolu, difenokonazolu, epoksykonazolu, propamokarbu, spinosadu, spirodiklofenu, tebufenpyradu i tetrakonazolu zostały określone w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W odniesieniu do szczepów Aureobasidium pullulans DSM 14940 i DSM 14941 w załączniku II i III nie określono NDP ani nie włączono tej substancji dl załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, a zatem zastosowanie ma wartość wzorcowa 0,01 mg/kg.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną ametoktradynę na powierzchni porów złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie zmiany obowiązujących NDP.
(3) Wniosek w tej samej sprawie dotyczący biksafenu złożono w odniesieniu do nasion rzepaku, siemienia lnu, nasion maku i nasion gorczycy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący cyprokonazolu złożono w odniesieniu do nasion maku. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący difenokonazolu złożono w odniesieniu do malin, jagód i dyniowatych (z jadalną skórką). Wniosek w tej samej sprawie dotyczący dikwatu złożono w odniesieniu do ogórecznika. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący ditiokarbaminianów złożono w odniesieniu do czosnku, cebuli, szalotki, dyniowatych i szparagów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący epoksykonazolu złożono w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego, biorąc pod uwagę poziomy pozostałości w paszach w wyniku stosowania epoksykonazolu na powierzchni kukurydzy. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący folpetu złożono w odniesieniu do winogron do produkcji wina. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący propamokarbu złożono w odniesieniu do jarmużu. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący spinosadu złożono w odniesieniu do selera, kopru włoskiego, malin i jagód. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący spirodiklofenu złożono w odniesieniu do truskawek i bananów. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący tebufenpyradu złożono w odniesieniu do ogórków i cukinii. Wniosek w tej samej sprawie dotyczący tetrakonazolu złożono w odniesieniu do nasion rzepaku.
(4) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną Aureobasidium pullulans szczepy DSM 14940 i DSM 14.941 złożono wniosek, na podstawie art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, w sprawie włączenia tej substancji czynnej do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(5) Zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (WE) nr 396/2.005 złożono wniosek w sprawie ametoktradyny na powierzchni ziemniaków, tropikalnych warzyw korzeniowych i bulwiastych, cebuli, czosnku, szalotki, dymki, pomidorów, papryki, bakłażanów, ketmii jadalnej (okry), innych roślin psiankowatych, ogórków, korniszonów, cukinii, innych dyniowatych (z jadalną skórką), dyniowatych (z niejadalną skórką), brokułów, kapusty głowiastej, kapusty pekińskiej, sałaty, endywii, rzeżuchy, gorycznika wiosennego, rukoli/rokietty siewnej, gorczycy sarepskiej, liści i pędów kapustnych, szpinaku, boćwiny, portulaki pospolitej, selera, kopru włoskiego i chmielu. Wnioskodawca twierdzi, że dozwolone stosowanie ametoktradyny na powierzchni tych upraw w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie prowadzi do powstawania pozostałości na poziomach wyższych niż NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 oraz że podniesienie NDP jest niezbędne dla uniknięcia barier handlowych w związku z przywozem tych produktów.
(6) Podobny wniosek dotyczący spirodiklofenu złożono w sprawie podniesienia obecnych NDP odniesieniu do papai, awokado i mango, ponieważ dozwolone stosowanie tych substancji na powierzchni wymienionych upraw w Stanach Zjednoczonych prowadzi do powstania pozostałości przekraczających NDP określone w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005. Aby uniknąć barier handlowych w odniesieniu do przywozu tych produktów, konieczne jest podniesienie NDP.
(7) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczyły, a sprawozdania oceniające przekazano Komisji.
(8) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwany dalej "Urzędem") dokonał oceny wniosków i sprawozdań oceniających, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP(2). Urząd przekazał te opinie Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(9) W swoich uzasadnionych opiniach Urząd stwierdził, że w odniesieniu do stosowania ametoktradyny na powierzchni dymki przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP. W odniesieniu do pomidorów i papryki przedłożone dane nie wskazują na potrzebę zmiany obecnych NDP. W odniesieniu do stosowania bifaksenu na powierzchni nasion rzepaku, siemienia lnu, nasion maku i nasion gorczycy przedłożone dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP. W odniesieniu do dikwatu Urząd stwierdził, że zamierzone stosowanie nie jest wystarczająco poparte danymi dotyczącymi pozostałości oraz że przed kompleksowym przeglądem obecnych NDP nie można dopuścić żadnych nowych zastosowań. Jeżeli chodzi o pozostałości epoksykonazolu w produktach pochodzenia zwierzęcego przedłożone dane nie wskazują na potrzebę zmiany obecnych NDP. W odniesieniu do stosowania spirodiklofenu na powierzchni truskawek przedstawione dane nie są wystarczające jako podstawa określenia nowego NDP.
(10) W odniesieniu do ditiokarbaminianów pochodzących ze stosowania metiramu na powierzchni szparagów, cebuli, szalotki i dyniowatych (z jadalną skórką) zmiana NDP nie jest konieczna, ponieważ NDP określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 są identyczne z poziomami określonymi we wniosku.
(11) W odniesieniu do szczepów Aureobasidium pullulans DSM 14940 i DSM 14941 Urząd stwierdził, że należy włączyć je do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(12) W odniesieniu do wszystkich pozostałych wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów dokonanej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych wymienionych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na wymienione substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych, które mogą je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku skrajnie dużej konsumpcji takich upraw i produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI) ani ostrej dawki referencyjnej (ARfD).
(13) W odniesieniu do 2-fenylofenolu w owocach cytrusowych w rozporządzeniu (WE) nr 304/2010(3) określono NDP obowiązujące do dnia 30 września 2012 r. w oczekiwaniu na przedłożenie i ocenę dwóch dodatkowych badań pozostałości na powierzchni owoców cytrusowych oraz ważnych badań dotyczących stabilności przy przechowywaniu. W marcu 2012 r. wymienione badania i dane zostały przedłożone Hiszpanii, państwu członkowskiemu pełniącemu rolę sprawozdawcy dla tej substancji. Hiszpania oceniła wspomniane dane i przegotowała sprawozdanie oceniające, które przedłożyła Komisji w dniu 18 lipca 2012 r. W celu zapewnienia niezbędnego czasu na ocenę sprawozdania przez Urząd oraz na podjęcie decyzji przez Komisję należy przedłużyć ważność tych NDP do dnia 30 września 2014 r.
(14) Na podstawie uzasadnionych opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(16) Ze względu pewność prawa zmiana dotycząca 2-fenylofenolu powinna obowiązywać od dnia 1 października 2012 r.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 stycznia 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
(2) Sprawozdania naukowe EFSA dostępne na stronie internetowej: http://www.efsa.europa.eu:
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for ametoctradin in various commodities" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla ametoktradyny w różnych produktach). Dziennik EFSA 2012; 10(6):2771. [43 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2771.
Uzasadniona opinia EFSA: "Potential inclusion of the microorganism Aureobasidium pullulans strains DSM 14940 and DSM 14941 in Annex IV of Regulation (EC) No 396/2005" (Potencjalne włączenie mikroorganizmu Aureobasidium pullulans szczepy DSM 14940 i DSM 14941 do załącznika IV rozporządzenia (WE) nr 396/2005). Dziennik EFSA 2011; 9(11):2435. [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2011.2435.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for bixafen in oilseed rape, linseed, poppy seed and mustard seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla biksafenu w nasionach rzepaku, siemienia lnu, nasion maku i nasion gorczycy). Dziennik EFSA 2012; 10(7):2844 [28 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2844. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for cyproconazole in poppy seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla cyprokonazolu w nasionach maku). Dziennik EFSA 2012; 10(7):2834 [26 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2834.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for difenoconazole in raspberries, blackberries and cucurbits (edible peel)" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla difenokonazolu w malinach, jago- dach i dyniowatych (z jadalną skórką)). Dziennik EFSA 2012; 10(8):2867 [30 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2867. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for diquat in borage (including echium (Echium planta- gineum))" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla dikwatu w ogóreczniku (w tym w żmijowcu (Echium plantagineum)). Dziennik EFSA 2012; 10(5):2711 [24 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2711.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for dithiocarbamates (expressed as carbon disulfide) in bulb vegetables, cucurbits and asparagus" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla ditiokarbami- nianów (wyrażonych jako disiarczek węgla) w warzywach cebulowych, dyniowatych i szparagach). Dziennik EFSA 2012; 10(7):2846. [36 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2846.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for epoxiconazole in products of animal origin" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla epoksykonazolu w produktach pochodzenia zwierzęcego). Dziennik EFSA 2012; 10(6):2795. [34 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2795. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for folpet in wine grapes" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla folpetu w winogronach do produkcji wina). Dziennik EFSA 2012; 10(6):2769. [31 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2769. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for propamocarb in radishes and kale" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla propamokarbu w rzodkiewce i jarmużu). Dziennik EFSA 2012;10(4):2684 [30 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2684.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for spinosad in celery, fennel, raspberries and blackberries" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla spinosadu w selerze, koprze włoskim, malinach i jagodach). Dziennik EFSA 2012; 10(6):2770. [27 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2770. "Reasoned opinion on the modification of MRLs for spirodiclofen in strawberries bananas, avocado, mango and papaya" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla spirodiklofenu w truskawkach, bananach, awokado, mango i papai). Dziennik EFSA 2012; 10(7):2821. [30 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2821.
"Reasoned opinion on the modification of the existing MRLs for tebufenpyrad in cucumbers and courgettes" (Uza- sadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla tebufenpyradu w ogórkach i cukiniach). Dziennik EFSA 2012; 10(6):2793. [25 s.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2793. "Reasoned opinion on the modification of the existing MRL for tetraconazole in rape seed" (Uzasadniona opinia dotycząca zmiany obecnych NDP dla tetrakonazolu w nasionach rzepaku). Dziennik EFSA 2012; 10(7):2842. [31 ss.]. doi:10.2903/j.efsa.2012.2842.
(3) Dz.U. L 94 z 15.4.2010, s. 1.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.25.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 34/2013 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości 2-fenylofenolu, ametoktradyny, szczepów Aureobasidium pullulans DSM 14940 i DSM 14941, cyprokonazolu, difenokonazolu, ditiokarbaminianów, folpetu, propamokarbu, spinosadu, spirodiklofenu, tebufenpyradu i tetrakonazolu w niektórych produktach lub na ich powierzchni |
Data aktu: | 16/01/2013 |
Data ogłoszenia: | 26/01/2013 |
Data wejścia w życie: | 27/01/2013, 01/10/2012 |