uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji 1 , w szczególności jego art. 72 ust. 3,
(1) Art. 62 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE 2 stanowi, że dochody Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) obejmują opłaty uiszczane na rzecz ESMA w przypadkach określonych w przepisach unijnych, a także składki krajowych organów władzy publicznej oraz dotację unijną.
(2) Od repozytoriów transakcji posiadających siedzibę w Unii powinna być pobierana opłata rejestracyjna, aby uwzględnić ponoszone przez ESMA koszty rozpatrzenia wniosku o rejestrację. Koszty związane z rozpatrzeniem wniosku wzrastają, jeżeli repozytorium transakcji zamierza świadczyć usługi w zakresie co najmniej trzech klas instrumentów pochodnych lub oferować usługi pomocnicze. W związku z tym opłata rejestracyjna powinna być obliczana z uwzględnieniem tych dwóch obiektywnych kryteriów.
(3) Oczekuje się, że świadczenie usług pomocniczych i usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych ma również bezpośredni wpływ na przyszły obrót danego repozytorium transakcji. W związku z powyższym, na potrzeby pobierania opłat rejestracyjnych, repozytoria transakcji należy sklasyfikować pod względem trzech różnych kategorii przewidywanego łącznego obrotu (wysoki, średni i niski przewidywany łączny obrót), w odniesieniu do których należy stosować opłaty rejestracyjne w różnej wysokości, w zależności od tego, czy zamierzają one świadczyć usługi pomocnicze i usługi gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji, lub obydwa rodzaje tych usług, w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych.
(4) Jeżeli po rejestracji repozytorium transakcji rozpoczyna świadczenie usług pomocniczych lub rozpoczyna świadczenie usług w odniesieniu do więcej niż trzech klas instrumentów pochodnych i tym samym zostaje sklasyfikowane do wyższej kategorii pod względem przewidywanego łącznego obrotu, repozytorium to powinno pokryć różnicę między opłatą rejestracyjną uiszczoną pierwotnie a opłatą rejestracyjną przewidzianą dla nowej kategorii przewidywanego łącznego obrotu, do której zostało sklasyfikowane.
(5) W celu zniechęcenia repozytoriów transakcji do składania nieuzasadnionych wniosków opłaty rejestracyjne nie powinny podlegać zwrotowi, jeżeli repozytorium transakcji, które wystąpiło z wnioskiem, wycofa go podczas procedury rejestracji lub jeżeli rejestracji odmówiono.
(6) Aby zapewnić wydajne wykorzystanie budżetu ESMA i jednocześnie zmniejszyć obciążenie finansowe państw członkowskich i Unii, należy zadbać o to, by repozytoria transakcji pokrywały co najmniej wszystkie koszty związane ze sprawowaniem nad nimi nadzoru. Opłaty należy ustalić na takim poziomie, aby uniknąć znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki środków przewidzianych na działania związane z repozytoriami transakcji. Jeżeli odnotowywanie znacznych deficytów bądź nadwyżek będzie się powtarzało, Komisja powinna dostosować wysokość opłat i należności.
(7) W celu zapewnienia uczciwej i przejrzystej alokacji opłat, odzwierciedlającej jednocześnie faktyczny ciężar administracyjny związany z poszczególnymi nadzorowanymi podmiotami, opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie obrotu osiąganego przez repozytorium transakcji z działalności podstawowej. Opłaty nadzorcze pobierane od repozytorium transakcji powinny być proporcjonalne do działalności tego repozytorium w porównaniu z ogółem działalności wszystkich zarejestrowanych i nadzorowanych repozytoriów transakcji w danym roku obrotowym. Jednakże ze względu na to, że ESMA ponosi pewne stałe koszty administracyjne związane z nadzorowaniem repozytoriów transakcji, należy ustalić minimalną opłatę nadzorczą.
(8) Ze względu na ograniczoną ilość danych dotyczących działalności danego repozytorium transakcji w roku, w którym zostało ono zarejestrowane, początkowa roczna opłata nadzorcza powinna być obliczana na podstawie opłaty rejestracyjnej i działań, jakie ESMA podjął w związku z nadzorowaniem tego repozytorium transakcji w tym roku.
(9) Repozytoria transakcji są stosunkowo nowymi podmiotami, które świadczą nowe, regulowane usługi finansowe, i w związku z tym nie istnieją jeszcze wiarygodne sposoby obliczania ich obrotów. Niemniej jednak, w celu oszacowania obrotów repozytoriów transakcji, niektóre wskaźniki powinny zostać uwzględnione, w szczególności główne przychody finansowe repozytoriów transakcji uzyskane z centralnego gromadzenia i przechowywania danych dotyczących instrumentów pochodnych (z wyłączeniem wszelkich przychodów z usług pomocniczych), a także liczba transakcji zgłoszonych w danym okresie oraz liczba transakcji niezrealizowanych na koniec każdego okresu. W pierwszym roku działalności repozytorium transakcji wysokość opłaty nadzorczej powinna odpowiadać działaniom prowadzonym przez ESMA w związku z jego nadzorowaniem od momentu rejestracji do końca roku, w oparciu o opłaty rejestracyjne ustalone na podstawie poziomu przewidywanego łącznego obrotu.
(10) Repozytoria transakcji zarejestrowane w 2013 r. nie rozpoczną świadczenia usług gromadzenia i przechowywania danych dotyczących transakcji przed końcem 2013 r., więc ich obrót w 2013 r. najprawdopodobniej będzie bliski zeru. W związku z tym roczna opłata nadzorcza pobierana od tych repozytoriów za rok 2014 powinna zostać obliczona na podstawie ich właściwego obrotu osiągniętego w pierwszej połowie 2014 r.
(11) W związku ze wczesnym etapem rozwoju sektora repozytoriów transakcji i możliwym dalszym jego rozwojem w przyszłości, metoda obliczania obrotu repozytoriów transakcji powinna zostać, w razie potrzeby, poddana przeglądowi. Komisja powinna ocenić stosowność sposobu obliczania obrotów określonego w niniejszym rozporządzeniu w przeciągu czterech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(12) Należy ustanowić przepisy dotyczące opłat, które mają być pobierane od repozytoriów transakcji z państw trzecich, które wystąpiły z wnioskiem o uznanie w Unii zgodnie z odpowiednimi przepisami rozporządzenia (UE) nr 648/2012, na potrzeby pokrycia kosztów związanych z ich uznaniem oraz rocznych kosztów administracyjnych związanych z nadzorowaniem. W tym kontekście kosztami ponoszonymi przez ESMA są niezbędne wydatki związane z uznawaniem repozytoriów transakcji z państw trzecich na podstawie art. 77 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia, zawarciem uzgodnień o współpracy z właściwymi organami państwa trzeciego, w którym dane repozytorium transakcji zostało zarejestrowane, na podstawie art. 75 ust. 3 tego rozporządzenia, jak również nadzorowaniem uznanych repozytoriów transakcji. Koszty związane z zawarciem uzgodnień o współpracy zostaną podzielone pomiędzy uznane repozytoria transakcji z tego samego państwa trzeciego.
(13) Funkcje nadzorcze sprawowane przez ESMA w odniesieniu do uznanych repozytoriów transakcji z państw trzecich odnoszą się głównie do realizacji uzgodnień o współpracy, w tym skutecznej wymiany danych między odpowiednimi organami. Koszty sprawowania tych funkcji powinny być pokrywane z opłat nadzorczych pobieranych od uznanych repozytoriów transakcji. Z uwagi na to, że koszty te będą znacznie niższe od ponoszonych przez ESMA kosztów bezpośredniego nadzorowania repozytoriów transakcji zarejestrowanych w Unii, opłaty nadzorcze pobierane od uznanych repozytoriów transakcji powinny być znacznie niższe od minimalnej opłaty nadzorczej pobieranej od zarejestrowanych repozytoriów transakcji bezpośrednio nadzorowanych przez ESMA.
(14) W perspektywie ewentualnych przyszłych zmian należy dokonać przeglądu i, w razie potrzeby, aktualizacji sposobu obliczania właściwego obrotu, jak również wysokości opłat rejestracyjnych, opłat nadzorczych i opłat za uznanie.
(15) Krajowe właściwe organy ponoszą koszty w związku z prowadzeniem prac na podstawie rozporządzenia (UE) nr 648/2012, a w szczególności w wyniku przekazania zadań zgodnie z art. 74 rozporządzenia (UE) nr 648/2012. Opłaty pobierane przez ESMA od repozytoriów transakcji powinny również pokrywać te koszty. W celu uniknięcia sytuacji, w której właściwe organy ponoszą stratę lub osiągają zysk z wykonywania przekazanych im zadań lub udzielania pomocy ESMA, ESMA powinien dokonywać zwrotu faktycznych kosztów poniesionych przez te krajowe właściwe organy.
(16) Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić podstawę przysługującego ESMA prawa do pobierania opłat od repozytoriów transakcji. W celu niezwłocznego ułatwienia prowadzenia skutecznej i wydajnej działalności w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.279.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1003/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 w odniesieniu do opłat pobieranych przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych od repozytoriów transakcji |
Data aktu: | 12/07/2013 |
Data ogłoszenia: | 19/10/2013 |
Data wejścia w życie: | 22/10/2013 |