(Jedynie teksty w języku angielskim, duńskim, estońskim, fińskim, francuskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, słowackim, szwedzkim, węgierskim i włoskim są autentyczne)
(2013/512/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 19 października 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 23,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zdrowia pszczół miodnych 2 zawiera przegląd wcześniejszych i obecnych działań Komisji dotyczących zdrowia pszczół miodnych w UE. Głównym zagadnieniem poruszonym w komunikacie jest zaobserwowany na całym świecie wzrost śmiertelności pszczół.
(2) W projekcie EFSA w 2009 r. pt. "Bee mortality and bee surveillance in Europe" (Śmiertelność pszczół i nadzór nad populacją pszczół w Europie) 3 stwierdza się, że systemy nadzoru w UE są, ogólnie rzecz biorąc, niewydolne i że na szczeblu państw członkowskich brak jest danych, a na szczeblu UE brak jest porównywalnych danych.
(3) W celu poprawy dostępności danych dotyczących śmiertelności pszczół Komisja postanowiła wspierać niektóre prowadzone w państwach członkowskich badania w zakresie nadzoru nad stratami pszczoły miodnej.
(4) Decyzją wykonawczą 2012/362/UE 4 przyznano wsparcie finansowe na programy dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej realizowane w Belgii, Danii, Niemczech, Estonii, Grecji, Hiszpanii, we Francji, Włoszech, na Łotwie, Litwie, Węgrzech, w Polsce, Portugalii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i w Zjednoczonym Królestwie na sezon 2012-2013.
(5) W ramach badań przeprowadza się na terenie pasiek trzy wizytacje - przed sezonem zimowym, po sezonie zimowym i w sezonie produkcyjnym.
(6) W ramach tego rodzaju badań ważne jest, by dysponować porównywalnymi danymi o stratach, uzyskanymi w różnych latach. Jest to szczególnie istotne w przypadku badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej, ponieważ zmiany warunków klimatycznych mają znaczący wpływ na wyniki. Z tego powodu badania takie - jeśli przeprowadza się je tylko w jednym roku - mogą jedynie dostarczyć niekompletne dane, które nie stanowią wystarczającej podstawy, by w odniesieniu do wspomnianych strat wyciągać wnioski lub stwierdzić istnienie tendencji.
(7) Z wyjaśnionych wyżej powodów wskazanym jest kontynuowanie dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej w sezonie zaczynającym się od kontroli przedzimowej przeprowadzanej jesienią 2013 r., a kończącym się kontrolą pozimową i kontrolą przeprowadzaną w pełnym sezonie produkcyjnym, które odbędą się w 2014 r.
(8) Badania, które mają być prowadzone w sezonie 2013-2014, opierają się na dokumencie zatytułowanym "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses" (Podstawy pilotażowego projektu nadzoru dotyczącego strat rodzin pszczoły miodnej) 5 , opracowanym przez Laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół wymienione w wykazie w części II załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 6 , zawierającym wytyczne dla państw członkowskich dotyczące opracowywania programów dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej.
(9) Komisja wezwała państwa członkowskie, które uczestniczyły w pierwszych dobrowolnych badaniach w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej w okresie 2012-2013, do przesłania jej programów na sezon 2013-2014 opartych na dokumencie technicznym opracowanym przez Laboratorium referencyjne UE ds. zdrowia pszczół.
(10) Belgia, Dania, Niemcy, Estonia, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Węgry, Polska, Portugalia, Słowacja, Finlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo opracowały dobrowolne programy badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej zgodnie z dokumentem technicznym "Basis for a pilot surveillance project on honey bee colony losses" i złożyły wnioski o wsparcie finansowe UE.
(11) Należy przyznać wsparcie finansowe od dnia 1 lipca 2013 r. na programy dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej realizowane w Belgii, Danii, Niemczech, Estonii, Grecji, Hiszpanii, we Francji, Włoszech, na Łotwie, Litwie, Węgrzech, w Polsce, Portugalii, Słowacji, Finlandii, Szwecji i w Zjednoczonym Królestwie.
(12) Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 7 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej środki weterynaryjne są finansowane w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji. Do celów kontroli finansowej stosuje się przepisy art. 9, 36 i 37 wspomnianego rozporządzenia.
(13) Wypłatę wsparcia finansowego należy uzależnić od tego, czy planowane programy badań w zakresie nadzoru rzeczywiście zostały zrealizowane i czy odpowiednie organy przekazały Komisji i Laboratorium referencyjnemu UE ds. zdrowia pszczół wszystkie niezbędne informacje.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.279.67 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/512/UE dotycząca wsparcia finansowego Unii dla niektórych państw członkowskich na wspieranie dobrowolnych badań w zakresie nadzoru nad stratami rodzin pszczoły miodnej na sezon 2013-2014 |
Data aktu: | 17/10/2013 |
Data ogłoszenia: | 19/10/2013 |
Data wejścia w życie: | 19/10/2013 |