(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2013/752/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2013 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2006/771/WE 2 harmonizuje techniczne warunki użytkowania widma na potrzeby różnorodnych urządzeń bliskiego zasięgu, takich jak systemy alarmowe, urządzenia łączności lokalnej, mechanizmy do otwierania drzwi oraz implanty medyczne, jak również na potrzeby inteligentnych systemów transportowych. Urządzenia bliskiego zasięgu to zwykle produkty wytwarzane na skalę masową lub urządzenia przenośne, które bez trudu mogą być przewożone za granicę i tam wykorzystywane; różnice w warunkach dostępu do widma utrudniają ich swobodny przepływ, zwiększają ich koszty produkcji oraz stwarzają ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i służb radiokomunikacyjnych.
(2) Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego 3 nakłada na państwa członkowskie obowiązek wspierania - w stosownych przypadkach i we współpracy z Komisją - wspólnego wykorzystania widma oraz współdzielenia widma w celu poprawy wydajności i elastyczności.
(3) Ze względu na coraz większe znaczenie gospodarcze urządzeń bliskiego zasięgu oraz z uwagi na szybki postęp techniczny i zmieniające się potrzeby społeczeństwa mogą się pojawiać nowe zastosowania urządzeń bliskiego zasięgu. W związku z tym konieczne jest regularne aktualizowanie warunków harmonizacji widma radiowego.
(4) W dniu 5 lipca 2006 r. Komisja, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) stałego mandatu w zakresie aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE w związku z rozwojem technologii i rynku urządzeń bliskiego zasięgu.
(5) Decyzjami Komisji nr 2008/432/WE 4 , 2009/381/WE 5 , 2010/368/UE 6 oraz decyzją wykonawczą Komisji nr 2011/829/UE 7 zmieniono już zharmonizowane warunki techniczne dla urządzeń bliskiego zasięgu zamieszczone w decyzji 2006/771/WE, zastępując jej załącznik.
(6) W swoim sprawozdaniu 8 , przedłożonym w marcu 2013 r. w związku z wyżej wspomnianym mandatem, CEPT poinformowała Komisję o wynikach zleconego badania kategorii "rodzaj urządzenia bliskiego zasięgu" i "inne ograniczenia" zawartych w załączniku do decyzji 2006/771/WE oraz zaleciła Komisji zmianę pewnych aspektów technicznych tego załącznika.
(7) Z jednej strony wyniki badania wskazują na to, że działanie urządzeń bliskiego zasięgu na zasadach braku wyłączności i współdzielenia wymaga pewności prawa co do możliwości współdzielenia widma; pewność taką można osiągnąć, ustanawiając przewidywalne warunki techniczne współdzielenia zharmonizowanych zakresów częstotliwości, zapewniające niezawodne i efektywne wykorzystanie tych zakresów częstotliwości. Z drugiej strony, funkcjonowanie tych urządzeń bliskiego zasięgu wymaga także dostatecznej elastyczności, umożliwiającej dużą różnorodność zastosowań, tak by można było czerpać w Unii jak największe korzyści z innowacji w dziedzinie technologii bezprzewodowych. Należy zatem zharmonizować określone techniczne warunki korzystania z widma, aby zapobiec szkodliwym zakłóceniom i zapewnić możliwie jak największą elastyczność, a jednocześnie niezawodne i efektywne wykorzystanie zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu.
(8) Cel ten zostanie osiągnięty dzięki zniesieniu pojęcia "rodzaju" urządzeń bliskiego zasięgu oraz za sprawą harmonizacji kategorii urządzeń bliskiego zasięgu. Przewidywalne warunki współdzielenia widma dla całej grupy urządzeń bliskiego zasięgu zostaną zapewnione w ramach dwóch typów kategorii. Urządzenia bliskiego zasięgu przydzielane są do tych kategorii na podstawie podobnych mechanizmów technicznych dostępu do widma lub na podstawie wspólnych scenariuszy korzystania determinujących spodziewaną gęstość rozmieszczenia.
(9) Zakres kategorii określony w załączniku technicznym zapewnia użytkownikom przewidywalność w odniesieniu do innych urządzeń bliskiego zasięgu, które mogą wykorzystywać ten sam zakres częstotliwości na zasadzie braku wyłączności i na zasadzie współdzielenia. Zgodnie z dyrektywą 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności 9 (dyrektywa o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych) producenci powinni efektywnie zagwarantować, aby działanie urządzeń bliskiego zasięgu nie powodowało szkodliwych zakłóceń w funkcjonowaniu innych urządzeń bliskiego zasięgu.
(10) W przypadku zakresów częstotliwości objętych niniejszą decyzją połączenie zharmonizowanej kategorii urządzeń bliskiego zasięgu oraz technicznych warunków korzystania z widma (pasmo częstotliwości, maksymalna moc/ natężenie pola/gęstość mocy, dodatkowe parametry i inne ograniczenia wykorzystania) tworzy zharmonizowany mechanizm współużytkowania, pozwalający na współdzielenie widma przez urządzenia bliskiego zasięgu na zasadzie braku wyłączności, niezależnie od celu korzystania z widma.
(11) Aby zagwarantować pewność prawa i przewidywalność takich zharmonizowanych mechanizmów współużytkowania, korzystanie ze zharmonizowanych zakresów częstotliwości przez urządzenia bliskiego zasięgu, które nie należą do zharmonizowanej kategorii, lub korzystanie przy mniej restrykcyjnych parametrach technicznych, będzie dozwolone tylko wtedy, gdy nie narusza to stosownego mechanizmu współużytkowania.
(12) Dnia 6 lipca 2011 r. na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE Komisja udzieliła CEPT kolejnego mandatu do przeprowadzenia niezbędnych badań technicznych dotyczących ewentualnego przeglądu decyzji Komisji nr 2005/928/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 169,4-169,8125 MHz we Wspólnocie 10 , aby zapewnić efektywne wykorzystanie tego zharmonizowanego zakresu częstotliwości zgodnie z art. 5 tej decyzji.
(13) W swoim sprawozdaniu 11 , przedłożonym w czerwcu 2012 r. w związku z wyżej wspomnianym mandatem, CEPT zaleciła Komisji, by w ramach następnych zmian załącznika do decyzji 2006/771/WE uwzględnić istniejące i dodatkowe środki harmonizacji urządzeń o małej mocy/urządzeń bliskiego zasięgu w zakresie częstotliwości 169 MHz, aby zapewnić lepsze wyeksponowanie i przejrzystość zharmonizowanego zakresu częstotliwości (169,4-169,8125 MHz).
(14) W oparciu o wyniki prac CEPT można uprościć warunki regulacyjne dotyczące urządzeń bliskiego zasięgu. Harmonizacja warunków dostępu do widma stanowiłaby wsparcie dla wspólnego wykorzystania widma dla kategorii urządzeń bliskiego zasięgu, realizując tym samym cel określony w decyzji w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do decyzji 2006/771/WE oraz uchylić decyzję 2005/928/WE.
(16) Urządzenia, które pracują zgodnie z warunkami określonymi w niniejszej decyzji, powinny również spełniać wymogi dyrektywy o urządzeniach radiowych i końcowych urządzeniach telekomunikacyjnych, tak aby możliwe było efektywne wykorzystanie widma radiowego oraz uniknięcie szkodliwych zakłóceń, co należy wykazać przez zgodność z normami zharmonizowanymi albo przez spełnienie alternatywnych procedur oceny zgodności.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.334.17 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2013/752/UE zmieniająca decyzję 2006/771/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu i uchylająca decyzję 2005/928/WE |
Data aktu: | 11/12/2013 |
Data ogłoszenia: | 13/12/2013 |
Data wejścia w życie: | 13/12/2013 |