uwzględniając traktat o przystąpieniu Chorwacji, w szczególności jego art. 3 ust. 4,
uwzględniając Akt dotyczący warunków przystąpienia Chorwacji, w szczególności jego art. 41 i 16 w związku z sekcją 3 lit. a) pkt 4 załącznika IV do niego oraz jego art. 18 w związku z sekcją 4 część II załącznika V do niego,
(1) Przepisy dotyczące ustaleń w zakresie produkcji i handlu na rynku cukru, włączone do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") 1 Aktem dotyczącym warunków przystąpienia Chorwacji, powinny mieć zastosowanie począwszy od dnia 1 lipca 2013 r. z zastrzeżeniem wejścia w życie Aktu przystąpienia w tym dniu. Jednakże w odniesieniu do roku gospodarczego 2012/2013 ogół cukru buraczanego w Chorwacji zostanie wyprodukowany zgodnie z ustaleniami krajowymi. Z tego względu konieczne są środki przejściowe w celu przejścia od ustaleń w zakresie produkcji i handlu obowiązujących w Chorwacji do ustaleń przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1234/2007. W związku z tym przepisy dotyczące minimalnych cen buraków, porozumień międzybranżowych, opłaty produkcyjnej, systemu kwot i przydziału kwot, przewidziane w art. 49, 50 i 51, art. 55 ust. 1 lit. b) i art. 56 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, nie powinny mieć zastosowania do Chorwacji w roku gospodarczym 2012/2013.
(2) Zgodnie z aktem przystąpienia, na okres maksymalnie trzech lat gospodarczych, dla Chorwacji zastrzega się roczny kontyngent przywozowy w wysokości 40 000 ton cukru trzcinowego surowego do rafinacji przy należności celnej przywozowej wynoszącej 98 EUR za tonę.
(3) Pozwolenia na przywóz wydane w ramach kontyngentów taryfowych otwartych niniejszym rozporządzeniem powinny być zastrzeżone dla zatwierdzonych rafinerii przemysłowych w Chorwacji.
(4) Istnieje znaczne ryzyko zakłóceń na rynkach w sektorze cukru w konsekwencji wprowadzania produktów w celach spekulacyjnych do Chorwacji przed jej przystąpieniem do Unii. W celu uniknięcia takich działań spekulacyjnych lub innych zakłóceń na rynku należy zatem przyjąć odpowiednie przepisy ułatwiające okres przejściowy. W celu uwzględnienia specyfiki sektora cukru konieczne jest przyjęcie szczególnych przepisów.
(5) Należy wprowadzić przepisy mające na celu zapobieganie przypadkom uchylania się podmiotów gospodarczych od stosowania opłat w odniesieniu do niektórych produktów cukrowniczych będących w swobodnym obrocie poprzez objęcie towarów już dopuszczonych do swobodnego obrotu w Unii (w jej składzie na dzień 30 czerwca 2013 r.) lub w Chorwacji przed jej przystąpieniem, w ramach procedury zawieszającej, czasowym składowaniem lub przeznaczeniem celnym bądź procedurami, o których mowa w art. 4 ust. 15 lit. b) i ust. 16 lit. b)-g) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny 2 .
(6) Zgodnie z aktem przystąpienia w odniesieniu do ilości zapasów cukru i izoglukozy przekraczających normalnie utrzymywane zapasy Chorwacja będzie obciążona płatnościami na rzecz budżetu ogólnego Unii.
(7) Nadwyżkowe zapasy określi Komisja na podstawie rozwoju wymiany handlowej, tendencji w produkcji i konsumpcji w Chorwacji w okresie od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 30 czerwca 2013 r. W tym celu, oprócz cukru i izoglukozy, należy również wziąć pod uwagę inne produkty o równoważnej zawartości dodanego cukru, które mogą być ewentualnym celem spekulacji. W przypadku gdy określona, nadwyżkowa ilość cukru i izoglukozy nie zostanie wyeliminowana z rynku Unii najpóźniej do dnia 31 października 2014 r., Chorwacja będzie odpowiedzialna finansowo za odnośną ilość.
(8) Płatność, która obciąży Chorwację, powinna odzwierciedlać koszt związany ze skutkami nadwyżkowych zapasów na unijnym rynku cukru. Zatem kwotę, która obciąży Chorwację i zostanie zapisana do budżetu Unii w przypadku niewyeliminowania nadwyżkowych zapasów, obliczy się na podstawie najwyższej dodatniej różnicy między średnią ceną cukru na unijnym rynku cukru a ceną cukru białego na rynku światowym w okresie od dnia 1 lipca 2013 r. do dnia 31 października 2014 r. zwiększonej o 50 EUR za tonę. Kwota 50 EUR za tonę odpowiada standardowemu odchyleniu cen w państwach członkowskich od średniej ceny w Unii dla cukru białego w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Takie zwiększenie jest zatem konieczne, by uwzględnić fakt, że ceny cukru białego w różnych regionach Unii mogą różnić się od średnich cen co miesiąc publikowanych przez Komisję. Do celów tego obliczenia, jako cenę na rynku światowym, należy przyjąć średnią miesięczną notowań rynkowych cukru białego na giełdzie w Londynie (nr 5) w najbliższym okresie, tzn. w następnym miesiącu dostawy, w którym możliwy jest handel cukrem białym.
(9) W interesie zarówno Unii, jak i Chorwacji, leży zapobieżenie nagromadzeniu nadwyżkowych zapasów, a w każdym razie umożliwienie zidentyfikowania podmiotów gospodarczych zaangażowanych w duże handlowe przedsięwzięcia spekulacyjne. W tym celu Chorwacja powinna dysponować w dniu 1 lipca 2013 r. systemem, który pozwalałby na zidentyfikowanie podmiotów gospodarczych lub osób odpowiedzialnych za taki rozwój wypadków. System ten powinien umożliwić Chorwacji identyfikację podmiotów gospodarczych przyczyniających się do powstania nadwyżkowych, prywatnych zapasów, w celu odzyskania tak szybko, jak to możliwe, kwot wpłaconych do budżetu Unii. Chorwacja powinna zastosować ten system w celu zmuszenia podmiotów, których to dotyczy, do wyeliminowania z unijnego rynku indywidualnej, nadwyżkowej ilości. Jeżeli podmioty gospodarcze odpowiedzialne za nadwyżkowe prywatne zapasy nie mogą dostarczyć dowodu na ich wyeliminowanie, Chorwacja musi nałożyć na takie podmioty opłatę. Należy ustalić kwotę opłaty na poziomie wystarczająco wysokim, by zniechęcić zainteresowane podmioty do zachowywania ich nadwyżkowych prywatnych zapasów i co za tym idzie uniknąć ryzyka gromadzenia zapasów w Chorwacji. W celu zachowania spójności nakładana przez Chorwację opłata za stwierdzoną nadwyżkowe zapasy powinna wynosić 500 EUR za tonę (w równoważniku białego cukru lub suchej masy) za nadwyżkowe, niewyeliminowane zapasy. Kwota ta odpowiada kwocie opłaty wyrównawczej przewidzianej w art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 967/2006 z dnia 29 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 w odniesieniu do pozakwotowej produkcji cukru 3 . O ile podmioty gospodarcze, podobnie jak gospodarstwa domowe, mogą przyczyniać się do powstawania nadwyżkowych prywatnych zapasów, należy uznać, że w większym stopniu przyczyniają się jednak do tego podmioty gospodarcze i nie można wymagać, by gospodarstwa domowe uczestniczyły w płaceniu tej kwoty.
(10) W celu określenia nadwyżkowych zapasów oraz wyeliminowania stwierdzonych nadwyżkowych zapasów Chorwacja powinna dostarczyć Komisji najnowsze statystyki dotyczące handlu, produkcji i konsumpcji przedmiotowych produktów, jak również dowód na wyeliminowanie z rynku stwierdzonych nadwyżkowych zapasów w terminie, który określi Komisja.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. a rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 50/2014 z dnia 20 stycznia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.16.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 stycznia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia nr 968/2014 z dnia 12 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.272.6) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 września 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2015/1407 z dnia 19 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.219.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2016/442 z dnia 23 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.78.49) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 marca 2016 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.55.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 170/2013 ustanawiające środki przejściowe w sektorze cukru ze względu na przystąpienie Chorwacji |
Data aktu: | 25/02/2013 |
Data ogłoszenia: | 27/02/2013 |
Data wejścia w życie: | 01/07/2013 |