uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2, art. 15 ust. 1 akapit pierwszy lit. b) i c) oraz akapit drugi, art. 18 ust. 3, art. 19 ust. 4 akapit pierwszy lit. a), b) i c) oraz akapit drugi, art. 21 ust. 6 lit. c), art. 32 ust. 3 lit. a), art. 40 akapit pierwszy lit. d), art. 41 ust. 3 akapit pierwszy i trzeci, art. 42 ust. 2 i art. 45 ust. 4,
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009 ustanowiono przepisy dotyczące ochrony zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w zakresie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych w celu zapobieżenia zagrożeniu stwarzanemu przez te produkty dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt oraz zminimalizowania tego zagrożenia. W rozporządzeniu przewidziano także określenie punktu końcowego łańcucha produkcyjnego w odniesieniu do niektórych produktów pochodnych, po osiągnięciu którego produkty te nie podlegają już wymogom tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy(2), ustanowiono przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, w tym przepisy dotyczące określenia punktów końcowych w odniesieniu do niektórych produktów pochodnych.
(3) W swojej opinii z dnia 7 lutego 2011 r. w sprawie zdolności procesów oleochemicznych do ograniczenia potencjalnych zagrożeń związanych z TSE w produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1(3) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) stwierdził, że zagrożenie dotyczące rozpowszechniania pasażowalnych encefalopatii gąbczastych (TSE) znacznie zmniejsza się po przetworzeniu materiału kategorii 1 poprzez rozszczepianie tłuszczów w drodze hydrolizy i uwodornianie. Nie ma jednak pewności co do zmniejszenia zakaźności TSE w produktach oleochemicznych powstałych z materiału kategorii 1. Dlatego też nie można bezpiecznie przyjąć, że produkty te nie przenoszą zakażenia; w razie przedostania się do łańcucha żywnościowego i paszowego mogą one zatem stanowić zagrożenie. Należy zatem odpowiednio zmienić art. 3 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 i załączniki XIV i XV do tego rozporządzenia.
(4) Artykuł 18 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 przewiduje odstępstwa w odniesieniu do stosowania materiału kategorii 2 i 3 do skarmiania niektórych zwierząt, które nie wchodzą w zakres łańcucha żywnościowego, w tym zwierząt cyrkowych. Ponieważ niektóre zwierzęta cyrkowe należą do gatunków, które zwykle wykorzystywane są w produkcji żywności, konieczne jest poddanie karmienia zwierząt cyrkowych tymi materiałami wymogom określonym w art. 13 rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(5) Artykuł 19 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 przewiduje odstępstwa w odniesieniu do usuwania pszczół i pszczelarskich produktów ubocznych przez spopielanie lub grzebanie na miejscu, w warunkach, które zapobiegają szerzeniu się zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt. W art. 15 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 142/2011 znajduje się odwołanie do szczegółowych zasad gromadzenia i usuwania pszczół i pszczelich produktów ubocznych. Należy zatem sprostować formułę wprowadzającą tego artykułu zgodnie z odniesieniem do odstępstwa dotyczącego gromadzenia i usuwania pszczół i pszczelich produktów ubocznych.
(6) W art. 36 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 142/2011 ustanowiono trwający do dnia 31 grudnia 2012 r. okres przejściowy na usuwanie niewielkich ilości materiału kategorii 3, o którym mowa w art. 10 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Okres przejściowy należy przedłużyć o dwa lata, w ciągu których należy uzyskać dodatkowe informacje dotyczące gromadzenia, transportu i usuwania przedmiotowego materiału kategorii 3.
(7) Do wytwarzania przetworzonej karmy dla zwierząt domowych można stosować wyłącznie przetworzone białko zwierzęce pozyskane z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego innych niż materiały kategorii 3, o których mowa w art. 10 lit. n), o) i p) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Przetworzone białko zwierzęce nie powinno być zgłaszane jako karma dla zwierząt domowych, chyba że jest wymieszane w odpowiednich proporcjach z innymi substancjami paszowymi, które zazwyczaj spożywane są przez odpowiednie gatunki zwierząt domowych. Producent przetworzonego białka zwierzęcego może jednak przekazywać je osobom prowadzącym zarejestrowane psiarnie lub utrzymującym sfory psów gończych, a także w celu karmienia psów i kotów w schroniskach dla zwierząt oraz w celu produkcji mieszanek do żywienia psów i kotów. W takim przypadku produkt musi być zgłoszony i oznakowany jako przetworzone białko zwierzęce. W przypadku wywozu przetworzonego białka zwierzęcego oprócz przepisów dotyczących produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego obowiązują także przepisy rozporządzenia (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(4). Zgodnie z pkt E2 części III załącznika IV do tego rozporządzenia wywóz przetworzonego białka zwierzęcego musi być przedmiotem pisemnego porozumienia między państwem członkowskim pochodzenia przetworzonego białka zwierzęcego a państwem trzecim przeznaczenia. Wymóg ten nie ma zastosowania w odniesieniu do wywozu karmy dla zwierząt domowych. Ze względu na stwierdzone zagrożenie wynikające z nieodpowiedniego stosowania przepisów dotyczących wywozu przetworzonego białka zwierzęcego niezbędne jest bardziej precyzyjne zdefiniowanie karmy dla zwierząt domowych.
(8) Przekształcanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych w biogaz jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1069/2009. Produkcja biogazu prowadzi do powstania frakcji stałej i płynnej. Niezbędne jest wyjaśnienie, że wymogi dotyczące usuwania pozostałości dotyczą obu frakcji.
(9) W swojej opinii z dnia 30 listopada 2010 r. w sprawie abiotycznych zagrożeń dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt powodowanych przez glicerynę będącą produktem ubocznym produkcji biodiesla z produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1 i olejów roślinnych(5) EFSA uznał, że gliceryna przetworzona z wykorzystaniem metody 1 produkcji biodiesla, o której mowa w rozdziale III załącznika IV rozporządzenia (UE) nr 142/2011, jest materiałem bezpiecznym w odniesieniu do TSE. Gliceryna jako produkt uboczny produkcji biodiesla może być przetworzona na biogaz oraz pozostałości fermentacyjne z produkcji biogazu i być stosowana w glebie na obszarze państwa członkowskiego, w którym została wyprodukowana, zgodnie z decyzją właściwego organu, nie stanowiąc zagrożenia dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt.
(10) Produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w art. 13 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, mogą być stosowane w glebie bez uprzedniego przetworzenia, o ile właściwy organ nie uzna, że stanowią zagrożenie w odniesieniu do rozprzestrzeniania poważnej choroby zakaźnej. Te same produkty mogą być kompostowane lub przekształcane w biogaz bez wcześniejszego przetworzenia.
(11) Określony w załączniku VIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 standardowy opis produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych w handlu między państwami członkowskimi musi być czytelny i umieszczony w widocznym miejscu na opakowaniu, kontenerze lub pojeździe podczas transportu i składowania. Wykaz standardowych sformułowań powinien zostać rozszerzony w celu uwzględnienia handlu przetworzonym obornikiem.
(12) W art. 48 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 nałożono wymóg informowania właściwego organu państwa członkowskiego przeznaczenia o zamiarze wysłania przesyłek zawierających materiał kategorii 1 lub 2. Państwa członkowskie mogą zawierać z sąsiednimi państwami członkowskimi umowy dwustronne w sprawie świadczenia usług kremacji zwierząt domowych. W takich przypadkach wymogi ustanowione w art. 48 ust. 1-3 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 stanowią zbędne dodatkowe obciążenie administracyjne.
(13) W rozdziale II załącznika X do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 ustanowiono szczególne wymogi dotyczące produktów pochodnych przeznaczonych do produkcji materiałów paszowych. Brzmienie odstępstwa dotyczącego wprowadzania do obrotu mleka przetworzonego zgodnie z normami krajowymi powinno zostać zmienione, tak aby miało zastosowanie również do produktów na bazie mleka i produktów pochodnych mleka. W związku z tym należy dostosować część II sekcji 4 tego rozdziału do przepisów art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009, a w szczególności jego lit. f), w którym to przepisie zezwala się na przetwarzanie niektórych wycofanych środków spożywczych w materiał przeznaczony do skarmiania zwierząt gospodarskich innych niż zwierzęta futerkowe.
(14) W przypadku wycofanych środków spożywczych zawierających składniki pochodzenia zwierzęcego, stosowanych jako materiał paszowy do produkcji paszy dla zwierząt gospodarskich, stosuje się szczególne wymogi w celu uniknięcia przenoszenia chorób na zwierzęta. Jednakże jeżeli wycofane środki spożywcze nie zawierają mięsa, ryb lub produktów mięsnych lub rybnych, ich stosowanie do produkcji pasz przeznaczonych dla zwierząt gospodarskich, powinno być dozwolone, pod warunkiem że nie stanowią one żadnego zagrożenia w związku z przenoszeniem chorób zakaźnych na ludzi lub zwierzęta.
(15) W art. 32 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 ustanowiono warunki wprowadzania do obrotu i stosowania nawozów organicznych i polepszaczy gleby. Produkty te mogą być wytwarzane z materiałów kategorii 2 i 3 zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku XI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011. W przypadku przetworzonego białka zwierzęcego w materiale kategorii 3 przestrzegać należy szczególnych wymogów dotyczących produkcji określonych w rozdziale II załącznika X do rozporządzenia (UE) nr 142/2011, w tym dla przetworzonego białka zwierzęcego, o ile jest ono przeznaczone wyłącznie do zastosowania w karmie dla zwierząt domowych. Dla zapewnienia przejrzystości należy zmienić załącznik XI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 oraz wprowadzić odniesienia do wszelkich norm przetwarzania dla przetworzonych białek zwierzęcych.
(16) W celu wspierania nauki i badań w dziedzinie różnorodności biologicznej należy ustanowić odstępstwo dla zbiorów, organizacji naukowych i muzeów w odniesieniu do gromadzenia, transportu i wykorzystywania zwierząt lub części zwierząt zakonserwowanych w różnych środkach lub trwale zamkniętych między szkiełkami mikroskopowymi oraz dla przetworzonych próbek genetycznych. Wymogi dotyczące trofeów myśliwskich i innych preparatów określone w rozdziale VI załącznika XIII do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 powinny zostać odpowiednio zmienione.
(17) W tabeli 2 w sekcji 1 rozdziału II załącznika XIV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono warunki przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego do Unii. W celu jaśniejszego ujęcia informacji brzmienie niektórych części tabeli 2 powinno zostać zmienione. W przypadku niektórych towarów, które mogą zawierać produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego pochodzące od różnych zwierząt, wykaz państw trzecich upoważnionych do przywozu produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pochodzących od zwierząt danych gatunków w tabeli 2 powinien zostać odpowiednio zmieniony. Zmiany powinny znaleźć odzwierciedlenie w odpowiednich świadectwach określonych w załączniku XV do tego rozporządzenia.
(18) Karma dla zwierząt domowych może być wytwarzana z materiału kategorii 3 innego niż materiały kategorii 3, o których mowa w art. 10 lit. n), o) i p) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Przepisy mające zastosowanie do wprowadzania do obrotu w UE karmy dla zwierząt domowych mają zastosowanie również do przywozu z państw trzecich. Świadectwo określone w rozdziale 3(B) załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 powinno zostać rozszerzone poprzez odniesienie do art. 10 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.
(19) Należy doprecyzować niektóre wymogi dotyczące przywozu krwi i produktów z krwi, w szczególności wymogi dotyczące pochodzenia krwi. Krew musi pochodzić z bezpiecznego źródła, którym może być rzeźnia zatwierdzona zgodnie z prawodawstwem UE lub rzeźnia zatwierdzona zgodnie z prawodawstwem krajowym państwa trzeciego, lub musi pochodzić od żywych zwierząt hodowanych w tym celu. Krew pochodząca z takich bezpiecznych źródeł może również być mieszana. Tekst odpowiednich świadectw powinien zostać odpowiednio zmieniony. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik XIV oraz świadectwa weterynaryjne określone w rozdziałach 4(A), 4(C) i 4(D) załącznika XV do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(20) W załączniku XVI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011 określono zasady kontroli urzędowych dotyczących karmienia ptaków padlinożernych materiałem kategorii 1. Zgodnie z art. 18 rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 właściwy organ może zezwolić na skarmianie materiałem kategorii 1 zagrożonych lub chronionych gatunków ptaków padlinożernych i innych gatunków żyjących w swoim siedlisku. Istniejące przepisy dotyczące kontroli urzędowych karmienia ptaków padlinożernych powinny zatem zostać rozszerzone na wszystkie zwierzęta, na których skarmianie materiałem kategorii 1 może zostać wyrażona zgoda na podstawie załącznika VI do rozporządzenia (UE) nr 142/2011.
(21) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 142/2011.
(22) W celu uniknięcia zakłóceń w handlu należy ustanowić okres przejściowy, podczas którego państwa członkowskie powinny akceptować przywóz towarów, do których odnoszą się przepisy rozporządzenia (UE) nr 142/2011 zmienione niniejszym rozporządzeniem, zgodny z obowiązującymi przepisami, aż do dnia wejścia w życie lub daty rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 marca 2013 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
(1) Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1.
(3)Dziennik EFSA (2011); 9(2):1976.
(4) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.
(5)Dziennik EFSA 2010; 8(12):1934.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2013.98.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 294/2013 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 142/2011 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy |
Data aktu: | 14/03/2013 |
Data ogłoszenia: | 06/04/2013 |
Data wejścia w życie: | 26/04/2013, 15/03/2013 |