uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Badania zdatności do ruchu drogowego stanowią część szerszego systemu zapewniającego utrzymywanie pojazdów w bezpiecznym i akceptowalnym z punktu widzenia środowiska stanie w trakcie ich użytkowania. System ten powinien przewidywać przeprowadzanie regularnych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów oraz drogowe kontrole techniczne pojazdów wykorzystywanych do celów komercyjnych w transporcie drogowym, a także procedury rejestracji pojazdów umożliwiające zatrzymanie dopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego, w przypadku gdy pojazd stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego.
(2) Rejestracja pojazdu zapewnia administracyjne upoważnienie na dopuszczenie go do ruchu drogowego. Dyrektywa Rady 1999/37/WE 3 ma zastosowanie jedynie do dokonywania rejestracji pojazdów. Jednakże w szczególności w przypadkach, gdy użytkowanie z pojazdu na drogach publicznych stanowiłoby zagrożenie ze względu na jego stan techniczny, należy umożliwić czasowe zatrzymanie dopuszczenia takiego pojazdu do ruchu. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne wynikające z zatrzymania, po zniesieniu zatrzymania nie należy wymagać przejścia nowego procesu rejestracji.
(3) Należy wprowadzić obowiązek stałego wyrejestrowania pojazdu zgłoszonego jako pojazd wycofany z eksploatacji zgodnie z dyrektywą 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 4 . Państwa członkowskie mają możliwość określenia w prawie krajowym innych podstaw wyrejestrowania pojazdu.
(4) Nawet w przypadku, gdy pojazd został wyrejestrowany, powinno być możliwe zachowanie informacji o niej w ewidencji.
(5) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne i ułatwić wymianę informacji między państwami członkowskimi, informacje dotyczące pojazdów należy ewidencjonować elektronicznie.
(6) Niniejsza dyrektywa nie powinna uniemożliwiać państwu członkowskiemu uznawania elektronicznego zbioru danych będącego w posiadaniu właściwych organów za główne źródło informacji o pojazdach zarejestrowanych na jego terytorium. W celu ułatwienia wymiany informacji państwa członkowskie powinny mieć możliwość wykorzystywania sieci elektronicznych obejmujących dane z krajowych elektronicznych baz danych.
(7) W przypadkach gdy podczas badania zdatności do ruchu drogowego wykryto niebezpieczne usterki i dopuszczenie pojazdu do ruchu na drogach publicznych zatrzymano, zatrzymanie to powinno pozostawać w ewidencji do czasu przeprowadzenia nowego badania zdatności do ruchu drogowego.
(8) W celu aktualizacji pkt II.4, tiret drugie i pkt III.1 sekcja A lit. b) obydwu załączników I oraz II do dyrektywy 1999/37/WE w przypadku rozszerzenia Unii, a także aktualizacji pkt II.6 załącznika I w odniesieniu do elementów nieobowiązkowych w przypadku zmian definicji lub treści świadectw zgodności w odpowiednich przepisach Unii dotyczących homologacji typu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 1999/37/WE,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.127.129 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2014/46/UE zmieniająca dyrektywę Rady 1999/37/WE w sprawie dokumentów rejestracyjnych pojazdów |
Data aktu: | 03/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 29/04/2014 |
Data wejścia w życie: | 19/05/2014 |