(2014/251/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 3 maja 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 1 , w szczególności jego art. 30,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 119 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 885/2006 3 , w szczególności jego art. 10,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 119 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, zmieniony art. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1310/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego niektóre przepisy przejściowe w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie środków i ich rozdziału w odniesieniu do roku 2014, a także i zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz rozporządzenia (UE) nr 1307/2013, (UE) nr 1306/2013 i (UE) nr 1308/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie ich stosowania w roku 2014 4 stanowi, że art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 ma zastosowanie do finansowego rozliczenia wydatków poniesionych i płatności dokonanych w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego 2013.
(2) Na podstawie art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 (o którym mowa w art. 119 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1310/2013, zmienionego art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1310/2013, Komisja, na podstawie rocznych sprawozdań finansowych przekazanych przez państwa członkowskie wraz z informacjami wymaganymi do rozliczenia oraz z poświadczeniem kompletności, dokładności i prawdziwości sprawozdań oraz ze sprawozdaniami jednostek certyfikujących, rozlicza rachunki agencji płatniczych, o których mowa w art. 6 wymienionego rozporządzenia.
(3) Na podstawie art. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 883/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 w odniesieniu do prowadzenia kont przez agencje płatnicze, deklaracji wydatków i dochodów oraz warunków zwrotu wydatków w ramach EFRG i EFRROW 5 rok budżetowy dla rachunków EFRG rozpoczyna się w dniu 16 października roku N - 1, a kończy w dniu 15 października roku N. W ramach rozliczania rachunków, w celu ujednolicenia okresu referencyjnego dla wydatków EFRROW z okresem referencyjnym dla wydatków EFRG, wydatkami uwzględnianymi z tytułu roku budżetowego 2013 są wydatki dokonane przez państwa członkowskie między dniem 16 października 2012 r. a dniem 15 października 2013 r.
(4) Artykuł 10 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 885/2006 przewiduje, że kwoty, które zgodnie z decyzją w sprawie rozliczenia rachunków określoną w art. 10 ust. 1 akapit pierwszy przedmiotowego rozporządzenia podlegają zwrotowi od każdego państwa członkowskiego lub które mają być wypłacone na rzecz każdego państwa członkowskiego, ustalane są poprzez potrącanie płatności pośrednich w danym roku budżetowym z wydatków uznanych dla tego samego roku budżetowego zgodnie z ust. 1. Komisja potrąca tę kwotę od następnej płatności pośredniej bądź ją do niej dodaje.
(5) Komisja sprawdziła informacje przekazane przez państwa członkowskie oraz powiadomiła państwa członkowskie przed dniem 31 marca 2014 r. o wynikach tej weryfikacji oraz o niezbędnych poprawkach.
(6) Roczne sprawozdania finansowe oraz dokumenty towarzyszące pozwalają Komisji podjąć decyzję dotyczącą kompletności, dokładności i prawdziwości przedłożonych rocznych sprawozdań finansowych w przypadku niektórych agencji płatniczych. Kwoty rozliczone w rozbiciu na poszczególne państwa członkowskie oraz kwoty podlegające zwrotowi od lub płatne na rzecz poszczególnych państw członkowskich są wymienione w załączniku I.
(7) Informacje przekazane przez niektóre inne agencje płatnicze wymagają przeprowadzenia dodatkowego postępowania, a ich rachunki nie mogą zostać rozliczone niniejszą decyzją. W załączniku II wymienione są agencje płatnicze, których to dotyczy.
(8) Zgodnie z art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja może zredukować lub czasowo zawiesić płatności pośrednie na rzecz państwa członkowskiego. Komisja powinna odpowiednio poinformować o tym państwo członkowskie. Przy podejmowaniu niniejszej decyzji Komisja musi uwzględnić kwoty zmniejszone lub zawieszone, aby uniknąć wszelkich niewłaściwych i nienależnych płatności, zwracając kwoty, które mogą być później przedmiotem korekty finansowej. W szczególności deklaracje za drugi i trzeci kwartał 2013 r. zawierały odpowiednio kwoty 753.591,20 EUR oraz 532.237,50 EUR dla programu na rzecz rozwoju obszarów wiejskich Lazio (CCI 2007IT06RP0005). Kwoty te były również włączone do deklaracji rocznej za rok budżetowy 2013. Kwoty te były przedmiotem redukcji zgodnie z art. 27 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 oraz art. 41 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 w drodze decyzji Komisji C(2013) 8989 w związku z nieprawidłowym finansowaniem oraz decyzji Komisji C(2014) 1278 w związku z nieprzestrzeganiem terminów obowiązkowej weryfikacji. Ponieważ procedura zgodna z art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 nadal trwa, należy utrzymać przedmiotowe redukcje.
(9) Artykuł 10 ust. 1 akapit drugi i trzeci rozporządzenia (WE) nr 885/2006 stanowi, że decyzja w sprawie finansowego rozliczenia rachunków ustala kwoty, którymi należy obciążyć UE i dane państwo członkowskie zgodnie z art. 32 i 33 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005. Zgodnie z art. 119 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 procedura na podstawie art. 30 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 ma nadal zastosowanie do wydatków poniesionych i płatności dokonanych w odniesieniu do rolniczego roku budżetowego 2013. Podczas rolniczego roku budżetowego 2013 obowiązywały art. 32 i 33, dlatego też kwoty wynikające z ich stosowania powinny być brane pod uwagę w decyzji w sprawie rozliczenia rachunków w odniesieniu do roku budżetowego 2013.
(10) Na podstawie art. 33 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 50 % konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości ponosi państwo członkowskie, którego to dotyczy, jeżeli odzyskanie kwot związanych z takimi nieprawidłowościami nie nastąpiło przed zakończeniem programu na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w terminie 4 lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego lub w terminie 8 lat, w przypadku gdy nieodzyskana kwota jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, albo w chwili zakończenia programu, jeżeli powyższe terminy wygasają przed jego zakończeniem. Artykuł 33 ust. 4 wymienionego rozporządzenia zobowiązuje państwa członkowskie do przesłania Komisji razem z rocznym sprawozdaniem finansowym skróconego zestawienia procedur odzyskania wszczętych w wyniku nieprawidłowości. Szczegółowe przepisy dotyczące stosowania obowiązku sprawozdawczego państw członkowskich w odniesieniu do kwot, które należy odzyskać, określono w rozporządzeniu (WE) nr 885/2006. W załączniku III do wymienionego rozporządzenia przedstawione są tabele, które państwa członkowskie muszą dostarczyć w 2014 r. Na podstawie wypełnionych przez państwa członkowskie tabel Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie konsekwencji finansowych nieodzyskania kwot powstałych w wyniku nieprawidłowości starszych niż, odpowiednio, 4 lata lub 8 lat. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 33 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.
(11) Zgodnie z art. 33 ust. 7 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 oraz na mocy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 885/2006 po zakończeniu programu na rzecz rozwoju obszarów wiejskich państwa członkowskie mogą zdecydować o zaprzestaniu odzyskiwania. Taka decyzja może zostać podjęta jedynie w przypadku, gdy łączna kwota poniesionych i przewidywanych kosztów odzyskiwania przewyższa kwotę do odzyskania lub gdy odzyskanie okazuje się niemożliwe w związku z niewypłacalnością dłużnika lub osób odpowiedzialnych prawnie za nieprawidłowości, stwierdzoną i uznaną zgodnie z prawem krajowym. Jeżeli decyzję podjęto w terminie 4 lat od daty pierwszego ustalenia administracyjnego lub sądowego bądź w terminie 8 lat, w przypadku gdy odzyskanie jest przedmiotem postępowania przed sądami krajowymi, 100 % konsekwencji finansowych nieodzyskania powinno zostać pokryte z budżetu UE. W skróconym zestawieniu, o którym mowa w art. 33 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, zostały przedstawione kwoty, których odzyskiwania państwo członkowskie zdecydowało zaprzestać, oraz przyczyny podjęcia takiej decyzji. Kwotami tymi nie zostają obciążone państwa członkowskie, których to dotyczy, i muszą one w związku z powyższym zostać pokryte z budżetu UE. Z tego względu niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć zgodnie z art. 33 ust. 5 wymienionego rozporządzenia.
(12) Zgodnie z art. 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 (o którym mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, zmienionym art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1310/2013) łączna kwota całkowita płatności zaliczkowych i płatności pośrednich nie powinna przekraczać 95 % wkładu EFRROW na każdy program rozwoju obszarów wiejskich.
(13) Zgodnie z art. 26 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 (o którym mowa w art. 36 ust. 3 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1306/2013) płatności zaliczkowe i płatności pośrednie są dokonywane bez przekraczania całkowitej kwoty wkładu EFRROW przyznanej dla każdego z działań. Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 883/2006, bez uszczerbku dla pułapu przewidzianego w art. 24 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 (o którym mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013), jeżeli połączone deklaracje wydatków przekraczają zaprogramowaną całość na rzecz priorytetu programu rozwoju obszarów wiejskich, kwota do wypłacenia jest równa kwocie zaplanowanej dla tego priorytetu. Plan finansowania dla osi 2 programu rozwoju obszarów wiejskich 2007PT06RP0001 został przekroczony o 913.212,81 EUR w deklaracji kwartalnej na 3. kwartał 2013 r. Komisja nie wypłaciła przedmiotowej kwoty. Nowy plan finansowania nie został zatwierdzony ani przyjęty przez Komisję. Kwota 913.212,81 EUR zawarta w rocznej deklaracji na rok budżetowy 2013 powinna zatem zostać wyłączona z decyzji w sprawie finansowego rozliczenia rachunków za RB2013. Zostanie ona prawdopodobnie zwrócona w późniejszym okresie przez Komisję w następstwie przyjęcia nowego planu finansowania.
(14) Zgodnie z art. 30 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla możliwych przyszłych decyzji w sprawie rozliczenia zgodności, które Komisja może podjąć w celu wykluczenia z finansowania unijnego wydatków dokonanych niezgodnie z przepisami Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.132.81 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/251/UE w sprawie rozliczenia rachunków agencji płatniczych państw członkowskich dotyczących wydatków finansowanych przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) za rok budżetowy 2013 |
Data aktu: | 29/04/2014 |
Data ogłoszenia: | 03/05/2014 |