(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/276/UE)
(Dz. U.UE L z dnia 14 maja 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 2008/411/WE 2 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii, koncentrując się na usługach bezprzewodowej łączności szerokopasmowej dla użytkowników końcowych.
(2) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 3 ustanowiono wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego i wyznaczono cel polegający na wspieraniu większej dostępności bezprzewodowych usług szerokopasmowych z korzyścią dla obywateli i konsumentów w Unii. W programie dotyczącym polityki w zakresie widma radiowego zawarto wymóg, aby państwa członkowskie wspierały stałą rozbudowę sieci przez dostawców usług łączności elektronicznej za pomocą najnowszej i najbardziej wydajnej technologii, tak aby byli oni w stanie zapewnić sobie dywidendy zgodnie z zasadami neutralności usług i technologii.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 2 decyzji nr 243/2012/UE państwa członkowskie zobowiązane są udostępnić zakres częstotliwości 3 400-3 800 MHz na warunkach określonych w decyzji 2008/411/WE i zezwolić na używanie tego zakresu, w zależności od zapotrzebowania na rynku, do dnia 31 grudnia 2012 r. bez uszczerbku dla realizacji istniejących usług i na warunkach dających konsumentom łatwy dostęp do bezprzewodowych usług szerokopasmowych.
(4) Zakres częstotliwości 3 400-3 800 MHz ma duży potencjał w zakresie rozbudowy gęstych i szybkich bezprzewodowych sieci szerokopasmowych umożliwiających świadczenie użytkownikom końcowym innowacyjnych usług łączności elektronicznej. Wykorzystanie tego zakresu częstotliwości do bezprzewodowych sieci szerokopasmowych powinno przyczynić się do realizacji celów polityki gospodarczej i społecznej określonych w Europejskiej agendzie cyfrowej.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE w dniu 23 marca 2012 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu w zakresie opracowania warunków technicznych użytkowania widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz w celu uwzględnienia rozwoju technologii bezprzewodowego dostępu szerokopasmowego, w szczególności kanałów szerokopasmowych, przy zapewnieniu efektywnego wykorzystania częstotliwości.
(6) Na podstawie tego mandatu w dniu 8 listopada 2013 r. CEPT przygotowała sprawozdanie (sprawozdanie CEPT nr 49) dotyczące warunków technicznych harmonizacji widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz. Sprawozdanie zawiera wyniki badań nad jak najmniej restrykcyjnymi warunkami technicznymi (takimi jak maska granic bloku), sposobami aranżacji częstotliwości oraz zasadami odnoszącymi się do współistnienia i koordynacji między bezprzewodową łącznością szerokopasmową i obecnym wykorzystaniem widma. Zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 49 wyniki dotyczące maski granic bloku i zasad koordynacji opracowano na podstawie sprawozdania nr 203 Komitetu ds. Łączności Elektronicznej.
(7) Wyniki uzyskane w ramach mandatu Komisji udzielonego CEPT powinny zostać zastosowane w całej Unii i niezwłocznie wdrożone w państwach członkowskich, biorąc pod uwagę szybko rosnące zapotrzebowanie rynkowe na usługi szybkiego bezprzewodowego dostępu szerokopasmowego oraz niski obecnie poziom wykorzystania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz do bezprzewodowych usług szerokopasmowych.
(8) Ujednolicenie warunków technicznych w odniesieniu do całego zakresu częstotliwości zapewniłoby dostępność sprzętu i spójną koordynację między sieciami różnych operatorów, a tym samym przyniosło korzyści użytkownikom widma świadczącym bezprzewodowe usługi szerokopasmowe. W tym celu należy określić preferowany sposób aranżacji kanałów dla zakresu częstotliwości 3 400-3 600 MHz w oparciu o wyniki sprawozdania CEPT nr 49, z poszanowaniem zasady neutralności technologii i usług.
(9) Ramy prawne wykorzystywania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz określone w decyzji 2008/411/WE powinny pozostać niezmienione, by zapewnić dalszą ochronę innych istniejących usług w tym zakresie. W szczególności służba stała satelitarna (FSS), w tym stacje naziemne, wymagałyby dalszej ochrony poprzez zapewnienie przez władze krajowe odpowiedniej koordynacji pomiędzy tą służbą a bezprzewodowymi sieciami i usługami szerokopasmowymi na zasadzie rozpatrywania każdego pojedynczego przypadku.
(10) Wykorzystanie częstotliwości przez dostawców bezprzewodowych usług szerokopasmowych oraz w ramach innych istniejących służb wykorzystujących zakres 3 400-3 800 MHz, w szczególności naziemne stacje satelitarne w służbie FSS, należałoby koordynować w oparciu o wytyczne, najlepsze praktyki i zasady koordynacji określone w sprawozdaniu CEPT nr 49. Zasady te obejmują proces koordynacji, wymianę informacji, minimalizację wzajemnych ograniczeń oraz umowy dwustronne dotyczące szybkiej transgranicznej koordynacji, w przypadku gdy stacje bazowe naziemne bezprzewodowych sieci szerokopasmowych oraz naziemne stacje satelitarne FSS znajdują się na terytoriach różnych państw członkowskich.
(11) Biorąc pod uwagę charakterystykę rozchodzenia się fal radiowych w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz i obowiązujące zharmonizowane warunki techniczne, w celu ochrony istniejących zastosowań korzystne byłyby stosowanie określonych preferowanych konfiguracji przy wdrażaniu bezprzewodowych szerokopasmowych sieci i usług. Konfiguracje takie obejmują nadajniki o małej mocy, stały dostęp bezprzewodowy, łącza dosyłowe w bezprzewodowych sieciach dostępu szerokopasmowego lub połączenia tych opcji, ale nie ograniczają się do nich.
(12) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla ochrony i ciągłości funkcjonowania innych obecnych zastosowań w tych pasmach, jednak nowe, zharmonizowane warunki techniczne powinny mieć również zastosowanie, w niezbędnym zakresie, do istniejących praw do użytkowania widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz w celu zapewnienia technicznej zgodności między obecnymi i nowymi użytkownikami tego pasma, efektywnego wykorzystania widma i unikania szkodliwych zakłóceń, w tym także w kontekście transgranicznym między państwami członkowskimi UE.
(13) Umowy transgraniczne mogą być niezbędne do zagwarantowania wdrożenia przez państwa członkowskie parametrów określonych w niniejszej decyzji, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność i konwergencję wykorzystania widma.
(14) Warunki techniczne harmonizacji widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby naziemnych systemów bezprzewodowych przewidziane w sprawozdaniu CEPT nr 49 nie zapewniają zgodności z określonymi istniejącymi obecnie prawami użytkowania w odniesieniu do takich systemów w tym paśmie w Unii. Dlatego też obecnym użytkownikom widma należy zapewnić odpowiednią ilość czasu na zastosowanie warunków technicznych określonych w sprawozdaniu CEPT nr 49 bez ograniczania dostępu do widma w tym paśmie dla użytkowników, którzy przestrzegają warunków technicznych zawartych w sprawozdaniu CEPT nr 49, a organom administracji krajowej należy zapewnić elastyczność umożliwiającą odroczenie wdrożenia warunków technicznych niniejszej decyzji w zależności od popytu na rynku.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/411/WE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.139.18 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/276/UE w sprawie zmiany decyzji 2008/411/WE w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie |
Data aktu: | 02/05/2014 |
Data ogłoszenia: | 14/05/2014 |
Data wejścia w życie: | 14/05/2014 |