uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze oraz art. 5 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3 i art. 18 ust. 2,
(1) Wytyczne EBC/2013/4 1 zostały zmienione w znacznym zakresie. Jako że w wytycznych EBC/2013/4 wprowadzane są dalsze zmiany, dla jasności prawa należy sporządzić ich wersję przekształconą.
(2) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w załączniku I do wytycznych EBC/2011/14 2 .
(3) W dniach 8 grudnia 2011 r. i 20 czerwca 2012 r. Rada Prezesów zdecydowała o podjęciu dodatkowych środków wzmożonego wsparcia kredytowego wspierających akcję kredytową banków oraz płynność na rynku pieniężnym strefy euro, w tym środków określonych w decyzji EBC/2011/25 3 . Ponadto odniesienia do wskaźnika rezerwy zawarte w wytycznych EBC/2007/9 4 powinny zostać ujednolicone ze zmianami rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) 5 , wprowadzonymi na mocy rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1358/2011 (EBC/2011/26) 6 .
(4) Decyzja EBC/2012/4 7 stanowi, iż KBC nie powinny być zobowiązane do przyjmowania jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu kwalifikowanych obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo członkowskie objęte programem Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego lub przez państwo członkowskie, którego ocena kredytowa nie jest zgodna z wartością referencyjną określającą minimalne wymogi Eurosystemu w zakresie wysokiej jakości kredytowej.
(5) Decyzją EBC/2012/12 8 zmieniono wyjątek od zakazu dotyczącego bliskich powiązań ustanowionego w pkt 6.2.3.2 załącznika I do wytycznych EBC/2011/14 w odniesieniu do własnego wykorzystywania przez kontrahentów własnych obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo jako zabezpieczenia.
(6) W dniu 2 sierpnia 2012 r. decyzję EBC/2011/25 zastąpiono wytycznymi EBC/2012/18 9 , które KBC wprowadziły do swoich ram regulacyjnych lub umownych. Wytyczne EBC/2012/18 pozwoliły również kontrahentom biorącym udział w operacjach kredytowych Eurosystemu na podnoszenie w wyjątkowych sytuacjach poziomu własnego wykorzystania obligacji bankowych gwarantowanych przez państwo, będących w ich posiadaniu na dzień 3 lipca 2012 r., po uzyskaniu uprzedniej zgody Rady Prezesów. Do przedstawionego Radzie Prezesów wniosku o wydanie uprzedniej zgody powinien być dołączany plan finansowania.
(7) Wytyczne EBC/2012/18 zostały w dniu 10 października 2012 r. zmienione wytycznymi EBC/2012/23 10 , które tymczasowo rozszerzyły kryteria kwalifikowania aktywów wykorzystywanych jako zabezpieczenie operacji polityki pieniężnej Eurosystemu, przyjmując jako kwalifikowane aktywa na potrzeby operacji polityki pieniężnej rynkowe instrumenty dłużne denominowane w funtach szterlingach, jenach lub dolarach amerykańskich. Do takich rynkowych instrumentów dłużnych zastosowano obniżki wartości odzwierciedlające historyczną zmienność odpowiednich kursów walutowych.
(8) W celu zapewnienia stosowania przez wszystkie KBC jednolitych warunków wytyczne EBC/2013/2 11 określają szczegółowo procedurę mającą zastosowanie do wcześniejszej spłaty dłuższych operacji refinansujących przez kontrahentów. W szczególności, jeżeli kontrahent podjął decyzję o wcześniejszej spłacie, w przypadku częściowego lub całkowitego braku rozliczenia przez tego kontrahenta do dnia wymagalności kwoty podlegającej spłacie na rzecz danego KBC zastosowanie mają sankcje określone w dodatku 6 do załącznika I do wytycznych EBC/2011/14.
(9) Wytyczne EBC/2012/18 zostały dodatkowo zmienione w celu uwzględnienia w ich treści tekstu decyzji EBC/2012/34 12 oraz w celu zapewnienia, aby KBC nie były zobowiązane do przyjmowania jako zabezpieczenia operacji kredytowych Eurosystemu kwalifikowanych niezabezpieczonych obligacji bankowych, które są: a) wyemitowane przez kontrahentów, którzy je wykorzystują, lub przez podmioty blisko z nimi powiązane; oraz b) w pełni gwarantowane przez państwo członkowskie, którego ocena kredytowa nie spełnia standardów wysokiej jakości kredytowej Eurosystemu i które zostało uznane przez Radę Prezesów za realizujące program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego.
(10) Dla zapewnienia jasności i prostoty prawa w dniu 20 marca 2013 r. wytyczne EBC/2012/18 zostały zastąpione wytycznymi EBC/2013/4, które KBC wprowadziły do swoich ram regulacyjnych lub umownych.
(11) Dla zapewnienia jasności i prostoty prawa treść decyzji EBC/2011/4 13 , EBC/2011/10 14 oraz EBC/2012/32 15 została włączona do wytycznych EBC/2013/4 wraz ze wszystkimi pozostałymi tymczasowymi środkami dotyczącymi operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń.
(12) Wytyczne EBC/2013/4 zostały znowelizowane w dniu 5 lipca 2013 r. przez decyzję EBC/2013/22 16 i w dniu 12 marca 2014 r. przez wytyczne EBC/2014/12 17 w celu uwzględnienia państw członkowskich strefy euro uważanych przez Radę Prezesów za realizujące program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego, jak również dla uwzględnienia zmian w ramach prawnych Eurosystemu dotyczących zabezpieczeń. Po późniejszych zmianach listy państw członkowskich strefy euro realizujących program Unii Europejskiej/Międzynarodowego Funduszu Walutowego konieczne stało się dalsze dostosowanie wytycznych EBC/2013/4.
(13) Decyzja EBC/2013/36 18 dostosowuje redukcje wartości oraz postanowienia dotyczące ciągłości obsługi zadłużenia mające zastosowanie do papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami przyjmowanych zgodnie z dodatkowymi tymczasowymi środkami dotyczącymi operacji refinansujących Eurosystemu przewidzianymi w wytycznych EBC/2013/4 oraz zmienia kryteria kwalifikowania stosowane zgodnie z nimi do dodatkowych należności kredytowych.
(14) Dla zapewnienia jasności i prostoty prawa treść decyzji EBC/2013/22 oraz EBC/2013/36 powinna zostać włączona do niniejszych wytycznych.
(15) W dniu 22 maja 2014 r. Rada Prezesów zdecydowała, że - obok określonych dodatkowych należności kredytowych już objętych wytycznymi EBC/2013/4 - KBC mogą przyjmować określone krótkoterminowe instrumenty dłużne emitowane przez przedsiębiorstwa niefinansowe, które nie spełniałyby kryteriów kwalifikowania dla aktywów rynkowych, o ile spełniają one kryteria kwalifikowania i środki kontroli ryzyka określone przez Radę Prezesów. Decyzja ta oznacza konieczność dalszego dostosowania wytycznych EBC/2013/4.
(16) Dodatkowe środki określone w niniejszych wytycznych powinny obowiązywać tymczasowo, do momentu, gdy Rada Prezesów uzna, że nie są one już niezbędne do zapewnienia odpowiedniego mechanizmu transmisji polityki pieniężnej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2022/19 (2022/989) z dnia 2 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.135) zmieniających nin. wytyczne z dniem 8 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2024/6 (2024/1165) z dnia 8 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1165) zmieniających nin. wytyczne z dniem notyfikacji.
- dodany przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr (UE) 2016/2300 z dnia 2 listopada 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.344.123) zmieniających nin. wytyczne z dniem 17 grudnia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/21 (515/2020) z dnia 7 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.110I.26) zmieniających nin. wytyczne z dniem 20 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/29 (634/2020) z dnia 7 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.148.10) zmieniających nin. wytyczne z dniem 18 maja 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2021/26 (975/2021) z dnia 2 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.215.40) zmieniających nin. wytyczne z dniem 30 września 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych nr EBC/2022/19 (2022/989) z dnia 2 maja 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.167.135) zmieniających nin. wytyczne z dniem 8 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych nr EBC/2022/50 (2023/833) z dnia 16 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.104.48) zmieniających nin. wytyczne z dniem 29 czerwca 2023 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.240.28 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2014/31 (2014/528/UE) w sprawie dodatkowych tymczasowych środków dotyczących operacji refinansujących Eurosystemu i kwalifikowania zabezpieczeń oraz zmieniające wytyczne EBC/2007/9 (wersja przekształcona) |
Data aktu: | 09/07/2014 |
Data ogłoszenia: | 13/08/2014 |
Data wejścia w życie: | 20/08/2014, 09/07/2014 |