uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 219 ust. 1 w związku z art. 228,
(1) W dniu 7 sierpnia rząd rosyjski wprowadził zakaz przywozu niektórych produktów z Unii do Rosji, w tym owoców i warzyw. Zakaz ten spowodował poważne zagrożenie wystąpieniem zakłóceń na rynku spowodowanych znacznym spadkiem cen ze względu na fakt, że ważny rynek eksportowy z dnia na dzień stał się niedostępny.
(2) To zagrożenie wystąpieniem zakłóceń na rynku ma szczególne znaczenie w odniesieniu do sektora owoców i warzyw, w przypadku których w bieżącym okresie roku zbierane są duże ilości łatwo psujących się produktów.
(3) W związku z tym na rynku wystąpiła sytuacja, której - jak się wydaje - zwykłe środki dostępne na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 nie mogą zaradzić.
(4) Aby obecna sytuacja na rynku nie przerodziła się w jego poważniejsze lub przedłużające się zakłócenie, przyjęto rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 932/2014 2 . Przewidywało ono maksymalne kwoty pomocy na operacje wycofania z rynku, niezbierania plonów i zielonych zbiorów. Konieczne są jednak dalsze środki wsparcia. Mechanizm wprowadzony w tym rozporządzeniu należy zatem uzupełnić środkami w formie dodatkowego, ukierunkowanego wsparcia dla określonych ilości produktów, obliczonych na podstawie dotychczasowego wywozu do Rosji.
(5) Należy przyjąć dalsze tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia dla pomidorów, marchwi, kapusty, słodkiej papryki, kalafiorów i brokułów głowiastych, ogórków i korniszonów, grzybów, jabłek, gruszek, śliwek, owoców miękkich, winogron stołowych świeżych, owoców kiwi, pomarańcz słodkich, klementynek i mandarynek.
(6) Biorąc pod uwagę szacowane, objęte zakazem ilości, pomoc finansowa Unii powinna zostać przyznana zgodnie z ilościami przedmiotowych produktów. Obliczanie tych ilości powinno być wykonane dla każdego państwa członkowskiego w zależności od poziomu jego wywozu do Rosji przedmiotowych produktów w ostatnich trzech latach minus ilości, które zostały już zgłoszone na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) nr 932/2014.
(7) Oczekuje się, że produkty objęte niniejszym rozporządzeniem, które byłyby wywiezione do Rosji, zostaną prze-kierowane na rynki innych państw członkowskich. Producenci tych samych produktów w tych państwach członkowskich, którzy nie wywozili dotychczas swoich produktów do Rosji, mogą zatem spotkać się ze znacznym zakłóceniem na rynku i spadkiem cen.
(8) Z tego względu, a także w celu stabilizacji rynku, pomoc finansowa Unii powinna być dostępna dla producentów we wszystkich państwach członkowskich w odniesieniu do jednego lub więcej produktów objętych niniejszym rozporządzeniem, ale przedmiotowe ilości nie mogą przekraczać 3 000 ton na państwo członkowskie.
(9) Państwa członkowskie powinny mieć swobodę w podjęciu decyzji dotyczącej wykorzystania lub niewykorzystania przedmiotowej ilości 3 000 ton. W tym ostatnim przypadku powinny one powiadomić Komisję w terminie pozwalającym jej zdecydować o ponownym przydziale niewykorzystanych ilości.
(10) Wycofanie z rynku, niezbieranie plonów i zielone zbiory stanowią skuteczne środki zarządzania kryzysowego w przypadku nadwyżki owoców i warzyw wynikającej z przejściowych i niemożliwych do przewidzenia okoliczności. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość przydzielenia udostępnionych im ilości do jednego lub kilku z tych środków w celu zapewnienia najbardziej efektywnego wykorzystania dostępnych kwot.
(11) Ograniczenie polegające na tym, że wsparcie może być udzielone na wycofanie z rynku 5 % produkcji wprowadzonej do obrotu, określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 932/2014, należy tymczasowo uchylić. Pomoc finansowa Unii powinna zatem zostać przyznana nawet w przypadku, gdy wycofanie z rynku przekracza pułap 5 %.
(12) Pomoc finansowa na wycofanie z rynku powinna opierać się na odpowiednich kwotach określonych w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 543/2011 3 w odniesieniu do wycofania z rynku w celu bezpłatnej dystrybucji i w odniesieniu do wycofania z rynku do innych przeznaczeń. W odniesieniu do produktów, dla których w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 nie ustalono żadnej kwoty, maksymalne kwoty powinny zostać ustalone w niniejszym rozporządzeniu.
(13) Biorąc pod uwagę fakt, że kwoty dotyczące pomidorów, określone w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011, odnoszą się do roku gospodarczego dla pomidorów przeznaczonych do przetworzenia i pomidorów do spożycia jako produkty świeże, należy sprecyzować, że maksymalna kwota mająca zastosowanie do pomidorów do spożycia jako produkty świeże do celów niniejszego rozporządzenia dotyczy okresu od dnia 1 listopada do dnia 31 maja.
(14) W świetle wyjątkowych zakłóceń na rynku i w celu zagwarantowania, że wszyscy producenci owoców i warzyw otrzymają unijne wsparcie, pomoc finansowa Unii na wycofanie z rynku powinna zostać również przyznana producentom owoców i warzyw, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów.
(15) W celu wspierania bezpłatnej dystrybucji wycofanych owoców i warzyw w niektórych organizacjach, takich jak organizacje charytatywne i szkoły, oraz wszelkich innych równoznacznych przeznaczeń zatwierdzonych przez państwa członkowskie, zastosowanie powinno mieć również 100 % maksymalnych kwot ustalonych w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 w odniesieniu do producentów, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów. W przypadku operacji wycofania z rynku do przeznaczeń innych niż bezpłatna dystrybucja powinni oni otrzymać 50 % maksymalnych ustalonych kwot. W tym kontekście producenci, którzy nie są członkami uznanej organizacji producentów, powinni spełniać takie same lub podobne warunki jak organizacje producentów. Powinni oni zatem podlegać, podobnie jak uznane organizacje producentów, odpowiednim przepisom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 543/2011.
(16) Organizacje producentów są głównymi podmiotami w sektorze owoców i warzyw, są więc najodpowiedniejszymi podmiotami, by zagwarantować, że pomoc finansowa Unii na wycofanie z rynku zostanie wypłacona producentom, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów. Powinny one zapewniać wypłatę tej pomocy producentom, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów, na podstawie zawartych z nimi umów. Jako że nie we wszystkich państwach członkowskich poziom zorganizowania rynku owoców i warzyw po stronie podaży jest jednakowy, w uzasadnionych przypadkach należy umożliwić właściwym organom państw członkowskich bezpośrednią wypłatę wsparcia dla producentów.
(17) Państwa członkowskie powinny ustalić kwoty wsparcia z tytułu niezbierania plonów lub zielonych zbiorów, w odniesieniu do hektara, na poziomie nieprzekraczającym 90 % maksymalnych kwot wsparcia z tytułu wycofania z rynku, które mają zastosowanie do wycofania z rynku do przeznaczeń innych niż bezpłatna dystrybucja i zostały określone w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011, lub w odniesieniu do produktów, dla których nie ustalono żadnej kwoty w wymienionym załączniku - maksymalnych kwot określonych w niniejszym rozporządzeniu. W przypadku pomidorów przeznaczonych do spożycia jako produkty świeże kwotą braną pod uwagę przez państwa członkowskie powinna być kwota określona w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 543/2011 na okres od dnia 1 listopada do dnia 31 maja. Niezbieranie plonów powinno uzyskać wsparcie nawet w przypadku, gdy z danego obszaru produkcji pozyskiwano produkcję w celach handlowych w trakcie normalnego cyklu produkcyjnego.
(18) Organizacje producentów mają wspólne zdolności w zakresie podaży i są w stanie działać szybciej niż producenci, którzy nie są członkami takich organizacji, w przypadku gdy mają do czynienia z większymi ilościami mającymi bezpośredni wpływ na rynek. W związku z tym w celu zapewnienia bardziej efektywnego wdrożenia nadzwyczajnych środków wsparcia przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu oraz celem przyspieszenia stabilizacji rynku, w odniesieniu do producentów będących członkami uznanych organizacji producentów należy zwiększyć pomoc finansową Unii na wycofania z rynku do przeznaczeń innych niż bezpłatna dystrybucja do 75 % odnośnych kwot maksymalnych ustalonych dla wsparcia na wycofanie z rynku do innych przeznaczeń.
(19) W odniesieniu do wycofania z rynku pomoc finansowa Unii na operacje niezbierania plonów i zielonych zbiorów powinna również zostać przyznana producentom, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów. Pomoc finansowa powinna wynieść 50 % maksymalnych kwot wsparcia ustalonych dla organizacji producentów.
(20) Biorąc pod uwagę dużą liczbę producentów, którzy nie są członkami organizacji producentów, i potrzebę przeprowadzania kontroli, które będą wiarygodne i wykonalne, pomocy finansowej Unii nie należy przyznawać producentom, którzy nie są członkami organizacji producentów, w odniesieniu do zielonych zbiorów owoców i warzyw, których normalne zbiory już się rozpoczęły, oraz w odniesieniu do niezbierania plonów, w przypadku gdy z danego obszaru produkcji pozyskiwano produkcję w celach handlowych w trakcie normalnego cyklu produkcyjnego. W związku z tym producenci, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów, powinni podlegać, podobnie jak uznane organizacje producentów, odpowiednim przepisom ustanowionym w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 i rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 543/2011.
(21) W odniesieniu do producentów, którzy nie są członkami organizacji producentów, wypłaty pomocy finansowej Unii na operacje niezbierania plonów i zielonych zbiorów powinien dokonywać bezpośrednio właściwy organ państwa członkowskiego. Ten właściwy organ powinien wypłacać odpowiednie kwoty producentom zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 543/2011 oraz z odpowiednimi przepisami i procedurami krajowymi.
(22) W celu zagwarantowania, że pomoc finansowa Unii dla producentów niektórych owoców i warzyw jest wykorzystywana na zamierzone cele oraz w celu zapewnienia skutecznego wykorzystania budżetu Unii, państwa członkowskie powinny wprowadzić rozsądny poziom kontroli. W szczególności należy przeprowadzać kontrole dokumentacji, kontrole identyfikacyjne, kontrole bezpośrednie oraz kontrole na miejscu, obejmujące rozsądną ilość produktów, obszarów, organizacji producentów i producentów, którzy nie są członkami uznanych organizacji producentów. Państwa członkowskie powinny zagwarantować, że operacje wycofania z rynku, zielonych zbiorów i niezbierania plonów w odniesieniu do pomidorów dotyczą jedynie odmian przeznaczonych do spożycia jako produkty świeże.
(23) Państwa członkowskie powinny w regularnych odstępach czasu powiadamiać Komisję o operacjach realizowanych przez organizacje producentów oraz przez producentów, którzy nie są członkami organizacji.
(24) W celu wywarcia natychmiastowego wpływu na rynek oraz aby przyczynić się do stabilizacji cen, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu jego opublikowania,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 września 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1371/2014 z dnia 19 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.366.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2015/1369 z dnia 7 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.211.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 1371/2014 z dnia 19 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.366.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2015/1369 z dnia 7 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.211.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 lit. a rozporządzenia nr 1371/2014 z dnia 19 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.366.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2015/1369 z dnia 7 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.211.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1371/2014 z dnia 19 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.366.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2015/1369 z dnia 7 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.211.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1371/2014 z dnia 19 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.366.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2015/1369 z dnia 7 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.211.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 sierpnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 1371/2014 z dnia 19 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.366.20) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2015/1369 z dnia 7 sierpnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.211.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 sierpnia 2015 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.284.22 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 1031/2014 ustanawiające dalsze tymczasowe nadzwyczajne środki wsparcia producentów niektórych owoców i warzyw |
Data aktu: | 29/09/2014 |
Data ogłoszenia: | 30/09/2014 |
Data wejścia w życie: | 30/09/2014 |