uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią 1 , w szczególności jej art. 15 ust. 1,
po konsultacji z forum konsultacyjnym, o którym mowa w art. 18 dyrektywy 2009/125/WE,
(1) Dyrektywą 2009/125/WE nałożono na Komisję obowiązek określenia wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią, których wielkość sprzedaży jest znacząca, które mają znaczący wpływ na środowisko i które wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy ich wpływu na środowisko poprzez odpowiednie zaprojektowanie, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Artykuł 16 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2009/125/WE stanowi, że zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 19 ust. 3, i z uwzględnieniem kryteriów określonych w art. 15 ust. 2 oraz po konsultacji z forum konsultacyjnym Komisja musi wprowadzić, odpowiednio, środki wykonawcze dla produktów mających duży potencjał ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w sposób efektywny kosztowo, takich jak urządzenia gospodarstwa domowego, w tym piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne.
(3) Komisja przeprowadziła badania przygotowawcze w celu dokonania analizy technicznych, środowiskowych i ekonomicznych aspektów stosowanych w gospodarstwie domowym urządzeń kuchennych, takich jak piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne. Powyższe badania przeprowadzono przy udziale zainteresowanych stron z UE i państw trzecich, a ich wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(4) Głównym aspektem środowiskowym, który uznano za istotny w kontekście niniejszego rozporządzenia, jest zużycie energii w fazie użytkowania przedmiotowych urządzeń.
(5) Funkcje trybu czuwania i wyłączenia mogą odpowiadać za znaczną część całkowitego poboru mocy przez domowe urządzenia kuchenne, np. piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne. Dla takich urządzeń pobór mocy w tych trybach pracy jest jednym z wymogów dotyczących minimalnej efektywności energetycznej. Wymogi dotyczące trybów czuwania i wyłączenia dla domowych piekarników i płyt grzejnych są ustalane na podstawie wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1275/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla zużycia energii przez elektryczne i elektroniczne urządzenia gospodarstwa domowego i urządzenia biurowe w trybie czuwania i wyłączenia 2 .
(6) Roczne zużycie energii przez domowe piekarniki, płyty grzejne i okapy nadkuchenne oszacowano na poziomie 755 PJ (zużycie energii pierwotnej) w UE w 2010 r. Przewiduje się, że jeżeli nie zostaną zastosowane żadne szczególne środki, w 2020 r. roczne zużycie energii wyniesie 779 PJ. Z przeprowadzonych badań przygotowawczych wynika, że zużycie energii przez te produkty może zostać znacznie obniżone.
(7) Połączenie wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu oraz wymogów dotyczących etykietowania określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 65/2014 3 , prawdopodobnie doprowadzi do rocznych oszczędności energii pierwotnej wynoszących 27 PJ/rok w 2020 r., które zwiększą się do 60 PJ/rok do 2030 r.
(8) Badania przygotowawcze wykazują, że wymogi dotyczące innych parametrów ekoprojektu, o których mowa w pkt 1.3 części 1 załącznika I do dyrektywy 2009/125/WE, nie są konieczne, jako że zużycie w fazie użytkowania energii elektrycznej i gazu przez domowe urządzenia kuchenne, np. piekarniki, płyty grzejne, okapy nadkuchenne, stanowi najistotniejszy aspekt środowiskowy.
(9) Należy zwiększyć efektywność energetyczną produktów objętych niniejszym rozporządzeniem przez zastosowanie istniejących niezastrzeżonych i efektywnych kosztowo technologii, które mogą doprowadzić do zmniejszenia łącznych kosztów zakupu i eksploatacji tych produktów.
(10) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć wpływu na funkcjonalność z perspektywy użytkownika końcowego i nie powinny mieć negatywnego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko. W szczególności korzyści płynące z ograniczenia zużycia energii podczas fazy użytkowania powinny zrekompensować z nadwyżką ewentualne dodatkowe oddziaływanie na środowisko na etapach produkcji i unieszkodliwiania.
(11) Wymogi dotyczące ekoprojektu należy wprowadzać stopniowo w trzech etapach w celu zapewnienia producentom wystarczających ram czasowych na dokonanie zmian konstrukcyjnych w produktach objętych niniejszym rozporządzeniem. Odpowiedni harmonogram powinien umożliwiać uniknięcie wszelkich negatywnych skutków dla funkcjonalności urządzeń znajdujących się już na rynku i uwzględnienie kosztów ponoszonych przez użytkowników i producentów, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowej realizacji celów niniejszego rozporządzenia.
(12) Pomiary i obliczenia parametrów produktu należy przeprowadzać przy użyciu wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarów i obliczeń, w tym, w miarę dostępności, zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne wymienione w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 4 .
(13) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określa się stosowne procedury oceny zgodności.
(14) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje w postaci dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(15) W celu zapewnienia uczciwej konkurencji oraz mając na względzie osiągnięcie potencjalnych zamierzonych oszczędności energii i dostarczanie konsumentom dokładnych informacji dotyczących charakterystyki energetycznej produktów, w niniejszym rozporządzeniu należy jasno sprecyzować, że dopuszczalne odchylenia określone w odniesieniu do krajowych organów nadzoru rynku przeprowadzających badania fizyczne w celu ustalenia, czy określony model produktu związanego z energią jest zgodny z niniejszym rozporządzeniem, nie powinny być wykorzystywane przez producentów do uzyskania możliwości podawania bardziej korzystnych parametrów dla danego modelu niż te, które wynikają z pomiarów i obliczeń deklarowanych w dokumentacji technicznej produktu.
(16) Oprócz prawnie wiążących wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych na rynku urządzeń w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących najbardziej istotnych aspektów środowiskowych w cyklu życia produktów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(17) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w świetle postępu technicznego, w szczególności ocenę skuteczności i zasadności podejścia przyjętego w odniesieniu do określania efektywności energetycznej piekarników.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na podstawie art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 14 stycznia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
gdzie:
- Vmax oznacza maksymalną ilość powietrza do odprowadzenia wynoszącą 100 m3,
- Qmax oznacza maksymalną wartość natężenia przepływu powietrza dla domowego okapu nadkuchennego, z uwzględnieniem trybu intensywnego/turbo, jeżeli okap jest w nie wyposażony,
- t oznacza, wyrażany w minutach, czas w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej,
- dt oznacza całkowity czas potrzebny do osiągnięcia ilości powietrza wynoszącej 100 m3,
- tlimitoznacza, wyrażaną w minutach, ilość czasu potrzebną do odprowadzenia 100 m3 powietrza, w zaokrągleniu do najbliższej liczby całkowitej.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.29.33 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 66/2014 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla domowych piekarników, płyt grzejnych i okapów nadkuchennych |
Data aktu: | 14/01/2014 |
Data ogłoszenia: | 31/01/2014 |
Data wejścia w życie: | 20/02/2014, 20/02/2015 |