(Dz.U.UE L z dnia 21 listopada 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 1 , w szczególności jego art. 52 ust. 4 i art. 53 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Europejską sieć na rzecz rozwoju obszarów wiejskich utworzono zgodnie z art. 52 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu objęcia jedną siecią sieci krajowych, organizacji i struktur administracyjnych działających w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich na poziomie Unii.
(2) Sieć europejskiego partnerstwa innowacyjnego ("EPI") utworzono zgodnie z art. 53 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013 w celu wspierania sieci EPI na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa, o której mowa w art. 55 tego rozporządzenia, oraz w celu umożliwienia kontaktów między grupami operacyjnymi, służbami doradczymi i badaczami.
(3) Należy zatem przyjąć przepisy określające strukturę organizacyjną i funkcjonowanie europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich ("ENRD") i sieci EPI.
(4) Aby osiągnąć cele związane z sieciami obszarów wiejskich na poziomie europejskim, określone w art. 52 ust. 2 i art. 53 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1305/2013, oraz aby w ramach ENRD i sieci EIP umożliwić wykonywanie zadań przewidzianych odpowiednio w art. 52 ust. 3 i art. 53 ust. 3 tego rozporządzenia, należy powołać Zgromadzenie Sieci Obszarów Wiejskich oraz określić jego zadania i strukturę zgodnie z białą księgą Komisji o europejskim rządzeniu 2 oraz zgodnie z komunikatem Przewodniczącego do Komisji pt. Ramy działalności grup ekspertów Komisji: przepisy horyzontalne i rejestr publiczny 3 ("Ramy dla grup ekspertów Komisji").
(5) Zgromadzenie powinno w szczególności propagować wymianę i tworzenie sieci kontaktów między publicznymi i prywatnymi podmiotami działającymi w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich i innowacji na rzecz wydajnego i zrównoważonego rolnictwa. Powinno ono zapewnić koordynację między ENRD i siecią EPI, ramy strategiczne dla ich działalności, w tym prace tematyczne, oraz odpowiednie monitorowanie i ocenę tejże działalności. Powinno także zaproponować kandydatów na członków Grupy Sterującej.
(6) Zgromadzenie powinno składać się z krajowych sieci obszarów wiejskich, instytucji zarządzających, agencji płatniczych, organizacji działających w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich na poziomie unijnym, lokalnych grup działania LEADER, podmiotów świadczących usługi doradztwa rolniczego w obszarze usług wsparcia innowacji powiązanych z grupami operacyjnymi oraz instytutów badawczych prowadzących działalność w zakresie innowacji powiązaną z grupami operacyjnymi.
(7) W celu zagwarantowania otwartej, przejrzystej i zrównoważonej reprezentacji członkowie Zgromadzenia będący organizacjami działającymi w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich na poziomie unijnym powinni być członkami powołanymi w ramach grupy dialogu obywatelskiego w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z decyzją Komisji 2013/767/UE 4 (zwanej dalej "grupą dialogu obywatelskiego w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich").
(8) Aby zapewnić skuteczną i sprawną organizację działalności ENRD i sieci EPI, zgodnie z opiniami Zgromadzenia, należy utworzyć Grupę Sterującą sieci obszarów wiejskich oraz określić jej zadania i strukturę.
(9) Grupa Sterująca powinna w szczególności przygotowywać, wdrażać i monitorować działania ENRD i sieci EIP. Powinna koordynować prace tematyczne sieci oraz zapewniać koordynację pracy Zgromadzenia z pracą innych grup ekspertów oraz komitetów ustanowionych w kontekście rozwoju obszarów wiejskich, a także działalnością europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
(10) Grupa Sterująca powinna składać się z instytucji zarządzających lub krajowych sieci obszarów wiejskich, ogólnounijnych organizacji działających w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich, organów krajowych odpowiedzialnych za ocenę programów rozwoju obszarów wiejskich, podmiotów świadczących usługi doradztwa rolniczego oraz rolniczych instytutów badawczych.
(11) W celu utrzymania otwartej i regularnej wymiany między ENRD i siecią EIP oraz grupą dialogu obywatelskiego w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich przewodniczący i wiceprzewodniczący grupy dialogu obywatelskiego powinni mieć możliwość uczestniczenia w posiedzeniach Grupy Sterującej w charakterze obserwatorów.
(12) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków Zgromadzenia i Grupy Sterującej.
(13) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 .
(14) W decyzji Komisji 2008/168/WE 6 określono strukturę organizacyjną europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013. Decyzja ta powinna zatem zostać uchylona.
(15) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.334.98 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/825/UE określająca strukturę organizacyjną i zasady funkcjonowania europejskiej sieci na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sieci europejskiego partnerstwa innowacyjnego oraz uchylająca decyzję 2008/168/WE |
Data aktu: | 20/11/2014 |
Data ogłoszenia: | 21/11/2014 |
Data wejścia w życie: | 24/11/2014 |