uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91 1 , w szczególności jego art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 38 lit. d),
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1235/2008 2 przewidziano termin składania przez jednostki certyfikujące i organy kontroli wniosków o uznanie dla celów zgodności zgodnie z art. 32 rozporządzenia (WE) nr 834/2007. Ponieważ wprowadzenie w życie przepisów dotyczących przywozu produktów wykazujących zgodność jest wciąż w fazie oceny i związane z nimi wytyczne, wzory, kwestionariusze i niezbędny elektroniczny system transmisji są nadal w fazie przygotowania, należy wydłużyć termin składania wniosków przez jednostki certyfikujące i organy kontroli.
(2) W załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 ustanowiono wykaz krajów trzecich, których systemy produkcji i środki kontroli w odniesieniu do produkcji ekologicznej produktów rolnych uznawane są za równoważne z tymi ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 834/2007.
(3) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Izrael zmieniono odpowiednią normę produkcji i wycofano uznanie jednej z wcześniej uznanych jednostek certyfikujących.
(4) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Tunezję wycofano uznanie jednej jednostki certyfikującej, która zaprzestała swojej działalności ze względu na połączenie, natomiast do wykazu jednostek certyfikujących kontrolnych uznanych w Tunezji dodano inną jednostkę biorącą udział w tym połączeniu. Wycofano także uznanie dwóch innych jednostek certyfikujących.
(5) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zawiera wykaz jednostek certyfikujących i organów kontroli uprawnionych do przeprowadzania kontroli i wydawania świadectw w krajach trzecich dla celów równoważności.
(6) Komisja otrzymała i przeanalizowała wnioski od jednostek certyfikujących, które należy włączyć do wykazu znajdującego się w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, jak również wnioski o zmianę specyfikacji znajdujących się w wykazie jednostek certyfikujących.
(7) Do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 należy włączyć jednostki certyfikujące, w odniesieniu do których badanie wszystkich dostarczonych informacji wykazało, iż spełniły one przedmiotowe wymogi. Należy również zmienić specyfikacje jednostek certyfikujących wymienionych w tym załączniku, w odniesieniu do których badanie wszystkich dostarczonych informacji wykazało, iż spełnione są odpowiednie wymogi.
(8) Komisja otrzymała informacje w formie zwięzłych sprawozdań rocznych przedłożonych do dnia 31 marca 2013 r. lub do dnia 28 lutego 2014 r. zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 oraz w drodze powiadomień ze strony jednostek certyfikujących.
(9) Zgodnie z art. 12 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 Komisja może, w świetle uzyskanych informacji lub w świetle braku wymaganych informacji, w każdej chwili wprowadzić zmiany w specyfikacjach lub zawiesić wpis jednostki certyfikującej do załącznika IV do przedmiotowego rozporządzenia. Na tej podstawie należy zmienić specyfikacje jednostek certyfikujących, w odniesieniu do których badanie wszystkich dostarczonych informacji wykazało, iż nie są już spełniane odpowiednie wymogi.
(10) Jednostka IMOswiss AG, wymieniona w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, w dniu 17 czerwca 2014 r. poinformowała Komisję, że zaprzestała swojej działalności w Chinach. Ponadto dodatkowe informacje przedstawione przez IMOswiss AG w dniu 7 marca 2014 r. w sprawozdaniu rocznym za 2012 r. zawierały oświadczenie jednostki oceniającej Swiss Accreditation Service, że w ocenie IMOswiss AG nie uwzględniono Brazylii i Surinamu. Komisja zwróciła się do IMOswiss AG o przedstawienie drugiego sprawozdania z oceny zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 834/2007, jednak jednostka ta nie odpowiedziała w ustalonym terminie. Należy zatem usunąć te państwa z wykazu specyfikacji IMOswiss AG w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 do czasu, aż nie zostaną dostarczone zadowalające informacje.
(11) Organic Food Development Center figuruje w wykazie w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 w odniesieniu do Chin. Komisja zwróciła się o dalsze informacje na temat sprawozdania rocznego Organic Food Development Center w odniesieniu do działań kontrolnych w 2012 r. Ponadto w świetle wielu pozostałości pestycydów, które wykryto w próbkach produktów ekologicznych przywożonych do Unii z Chin, Komisja zwróciła się do Organic Food Development Center o podjęcia działań i zastosowanie zaostrzonych środków kontroli w odniesieniu do Chin. Komisja nie otrzymała żadnej odpowiedzi na te wezwania w wyznaczonym terminie. Należy zatem usunąć Organic Food Development Center z wykazu znajdującego się w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 do czasu, aż nie zostaną dostarczone zadowalające informacje.
(12) Zgodnie z informacjami otrzymanymi od jednostek IBD Certifications Ltd i Organska Kontrola, wymienionych w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, ich adresy uległy zmianie.
(13) Jednostka IMO Control Private Limited poinformowała Komisję o zmianach związanych z adresem internetowym.
(14) Istituto Mediterraneo di Certificazione s.r.l. ((IMC) i CCPB Srl powiadomiły Komisję, że te dwie jednostki certyfikujące połączyły swoją działalność z dniem 1 lipca 2014 r. i że IMC zaprzestała prowadzenia działalności, a CCPB Srl będzie kontynuowała działalność. Należy zatem usunąć Istituto Mediterraneo di Certificazione s.r.l. z wykazu w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008.
(15) Zgodnie z art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 Komisja może w niektórych przypadkach usunąć z wykazu w załączniku IV do tego rozporządzenia jednostkę certyfikującą lub odniesienie do określonej kategorii produktów lub określonego kraju trzeciego w związku z tą jednostką certyfikującą. Na tej podstawie należy usunąć z tego wykazu jednostki certyfikujące, w odniesieniu do których badanie wszystkich dostarczonych informacji wykazało, iż nie spełniają one odpowiednich wymogów.
(16) W wykazie w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 figuruje jednostka Bio Latina Certificadora. Bio Latina Certificadora została wezwana przez Komisję do dostarczenia wyników swoich dochodzeń w sprawie sześciu przypadków nieprawidłowości zgłoszonych przez Komisję, jednak nie udzieliła odpowiedzi w ustalonym terminie, ani po otrzymaniu przypomnienia. W związku z tym kraje i kategorie produktów, których to dotyczy, powinny zostać wycofane z zakresu uznania tej jednostki, jak określono w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. Ponadto Bio Latina Certificadora powiadomiła Komisję o zmianie adresu, która powinna znaleźć odbicie w dotyczącym jej wpisie w tym załączniku.
(17) W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 w odniesieniu do "Birmy/Mjanma" lub "Birmy/Myanmar" wymienione są jednostki: Australian Certified Organic, BCS Öko-Garantie GmbH, Bioagricert S.r.l., Control Union Certifications i Organic agriculture certification Thailand. Zgodnie z zaleceniami dotyczącymi stosowania nazwy państwa w aktach Unii - określenia "Birma/Mjanma" i "Birma/Myanmar" należy zastąpić określeniem "Mjanma/Birma".
(18) W załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmienionego rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 355/2014 3 figuruje Bioagricert S.r.l. jako uznana jednostka certyfikująca odnośnie do produktów kategorii A. Ponieważ Indie są wymienione w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 odnośnie do produktów kategorii A i F, Bioagricert S.r.l. nie powinna zostać uznana w odniesieniu do Indii dla tych kategorii produktów, zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1235/2008. Należy zatem skreślić to uznanie w odniesieniu do produktów kategorii A. Komisja wezwała Bioagricert S.r.l. do zaprzestania certyfikowania produktów kategorii A na podstawie błędnego odniesienia do tej kategorii produktu.
(19) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 zmieniony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 829/2014 4 zawiera błąd w odniesieniu do numeru kodu Zambii we wpisie dotyczącym jednostki certyfikującej Control Union Certifications. Błąd ten należy poprawić.
(20) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować załączniki III i IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008.
(21) W celu zapewnienia na czas przedłużenia terminu składania wniosków o uznanie dla celów zgodności zgodnie z art. 32 rozporządzenia (WE) nr 834/2007 niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu. Jednakże aby umożliwić podmiotom dostosowanie się do zmian wprowadzonych do wykazów w załącznikach III i IV do rozporządzenia (WE) nr 1235/2008, stosowanie przepisów zmieniających te załączniki należy rozpocząć dopiero po upłynięciu stosownego czasu.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.348.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 1287/2014 w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (WE) nr 1235/2008 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów ekologicznych z państw trzecich |
Data aktu: | 28/11/2014 |
Data ogłoszenia: | 04/12/2014 |
Data wejścia w życie: | 05/12/2014, 24/12/2014 |