Decyzja 2014/59/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 lutego 2014 r.
w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/59/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 lutego 2014 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Produkty objęte dyrektywą 2001/95/WE, zgodne z normami krajowymi będącymi transpozycją norm europejskich opracowanych zgodnie z tą dyrektywą, korzystają z domniemania bezpieczeństwa w zakresie zagrożeń objętych tymi normami.

(2) Normy europejskie muszą być opracowywane na podstawie wymogów bezpieczeństwa, których celem jest zapewnienie spełnienia ogólnych wymogów bezpieczeństwa określonych w art. 3 dyrektywy 2001/95/WE przez produkty zgodne z wymienionymi normami.

(3) Urządzenia laserowe, w szczególności ręczne wskaźniki laserowe zasilane na baterie, które stwarzają ryzyko uszkodzenia wzroku i skóry, stały się szeroko dostępne dla konsumentów.

(4) W obecnej normie europejskiej dla urządzeń laserowych (EN 60825-1:2007 "Bezpieczeństwo urządzeń laserowych - Część 1: Klasyfikacja sprzętu i wymagania") przewiduje się, że należy zbadać zagrożenie stwarzane przez urządzenia laserowe i że na urządzeniach laserowych powinny być umieszczone odpowiednie ostrzeżenia oraz że do urządzeń tych powinny być dołączone instrukcje dla użytkownika zawierające wszelkie istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa. Zgodność z tą normą nie zapewnia jednak możliwości bezpiecznego używania urządzenia laserowego przez konsumentów.

(5) Obecnie istnieje szeroki konsensus co do tego, że urządzenia laserowe klas 1, 1M, 2 i 2M w klasyfikacji wprowadzonej przez normę, o której mowa w motywie 4, mogą zostać uznane za bezpieczne w przypadku stosowania przez konsumentów (pod warunkiem że narażenie na promieniowanie laserowe nie występuje przy wykorzystaniu instrumentów do obserwacji optycznej w przypadku urządzeń odpowiadających klasom 1M i 2M). Nie jest tak jednak w przypadku urządzeń laserowych innych klas laserów.

(6) Normy europejskie powinny zostać przygotowane w taki sposób, aby nie hamowały innowacji technicznych. Z tego względu wszelkie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych nie powinny wprowadzać całkowitego zakazu w odniesieniu do żadnego urządzenia, jeśli urządzenie to może być bezpiecznie stosowane, biorąc pod uwagę, że każde uszkodzenie oczu lub niezamierzone uszkodzenie skóry, odwracalne bądź nieodwracalne, jest niezgodne z wysokim poziomem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów.

(7) Jest zatem właściwe, by określić wymogi bezpieczeństwa dla konsumenckich urządzeń laserowych, tak aby umożliwić przedłożenie europejskim organom normalizacyjnym wniosku o opracowanie nowej europejskiej normy lub zmianę obecnej europejskiej normy.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji:

1)
"konsumenckie urządzenie laserowe" oznacza każdy produkt lub zbiór elementów, który:
a)
jest przeznaczony dla konsumentów lub co do którego istnieje prawdopodobieństwo, że będzie używany przez konsumentów w rozsądnie przewidywalnych warunkach, nawet jeśli nie jest on przeznaczony dla konsumentów; oraz
b)
stanowi lub zawiera laser lub system laserowy, a uruchomiony daje dostęp do promieniowania laserowego;
2)
"konsumenckie urządzenie laserowe atrakcyjne dla dzieci" oznacza konsumenckie urządzenie laserowe, które:
a)
z racji kształtu lub wzoru przypomina jakikolwiek przedmiot, który jest powszechnie rozpoznawany jako atrakcyjny dla dzieci lub przeznaczony do użycia przez dzieci; lub
b)
posiada jakąkolwiek inną cechę lub właściwość niekonieczną dla funkcjonowania urządzenia, co do której istnieje prawdopodobieństwo, że jest atrakcyjna dla dzieci;
3)
"uszkodzenie oczu lub skóry" oznacza jakikolwiek, odwracalny lub nieodwracalny, skutek promieniowania laserowego szkodliwy dla struktur lub funkcji oczu lub skóry.
Artykuł  2

Wymogi bezpieczeństwa

Europejskie normy dla konsumenckich urządzeń laserowych zgodne z dyrektywą 2001/95/WE spełniają następujące wymogi bezpieczeństwa:

1)
konsumenckie urządzenia laserowe atrakcyjne dla dzieci nie powodują uszkodzenia oczu lub skóry w przypadku narażenia na promieniowanie laserowe, które może wystąpić w jakichkolwiek warunkach stosowania, włącznie z umyślnym, długotrwałym narażeniem przy wykorzystaniu instrumentów do obserwacji optycznej;
2)
wszystkie inne urządzenia laserowe nie powodują uszkodzenia oczu lub niezamierzonego uszkodzenia skóry w przypadku narażenia na promieniowanie laserowe, które może wystąpić w normalnych i racjonalnie przewidywalnych warunkach stosowania, włącznie z przypadkowym lub niezamierzonym narażeniem chwilowym; wszelkie zamierzone uszkodzenia skóry spowodowane konsumenckimi urządzeniami laserowymi są zgodne z wysokim poziomem ochrony zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów;
3)
zgodność z pkt 1 i 2 należy osiągnąć za pomocą środków technicznych;
4)
na urządzeniach zgodnych z pkt 2 umieszcza się odpowiednie ostrzeżenia oraz dołącza się do nich instrukcje dla użytkownika zawierające wszelkie istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa, jeśli narażenie na promieniowanie laserowe, w wyniku którego mogłoby dojść do uszkodzenia oczu lub skóry, mogłoby nastąpić w warunkach stosowania innych niż warunki, o których mowa w pkt 2.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 5 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

1 Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.36.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2014/59/UE w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące konsumenckich urządzeń laserowych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów
Data aktu: 05/02/2014
Data ogłoszenia: 06/02/2014
Data wejścia w życie: 07/02/2014