(2014/925/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 18 grudnia 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję Rady 2009/470/WE z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii 1 , w szczególności jej art. 27 ust. 5 i 6,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 652/2014 z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiające przepisy w zakresie zarządzania wydatkami odnoszącymi się do łańcucha żywnościowego, zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt oraz dotyczącymi zdrowia roślin i materiału przeznaczonego do reprodukcji roślin, zmieniające dyrektywy Rady 98/56/WE, 2000/29/WE i 2008/90/WE, rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002, (WE) nr 882/2004 i (WE) nr 396/2005, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające decyzje Rady 66/399/EWG, 76/894/EWG i 2009/470/WE 2 , w szczególności jego art. 45 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 45 ust. 1 zdanie drugie rozporządzenia (UE) nr 652/2014 stanowi, że w odniesieniu do programów realizowanych w 2014 r. zastosowanie mają nadal odpowiednie przepisy art. 27 decyzji 2009/470/WE. W decyzji 2009/470/WE ustanawia się procedury regulujące wkład finansowy Unii przeznaczony na programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych.
(2) Decyzja Komisji 2008/341/WE 3 stanowi, że aby uzyskać zatwierdzenie w ramach unijnego środka finansowego przewidzianego w art. 27 ust. 1 decyzji 2009/470/WE, przedkładane Komisji przez państwa członkowskie programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych wymienionych w załączniku I do powyższej decyzji muszą co najmniej spełniać kryteria określone w załączniku do decyzji 2008/341/WE.
(3) W decyzji wykonawczej Komisji 2013/722/UE 4 zatwierdzono określone programy krajowe na 2014 r. i określono stawkę oraz maksymalną kwotę wkładu finansowego Unii dla każdego programu przedłożonego przez państwa członkowskie.
(4) Decyzja wykonawcza 2013/722/UE określa również środki, które kwalifikują się do wkładu finansowego Unii. Komisja poinformowała jednak na piśmie państwa członkowskie, że niektóre środki będą kwalifikowalne wyłącznie pod warunkiem, że przeprowadzone działania zostały właściwie zrealizowane. Tak się stało w przypadku programu zwalczania gruźlicy bydła zatwierdzonego w odniesieniu do Irlandii, w przypadku którego koszt skórnych prób tuberkulinowych został uznany za niekwalifikowalny z powodu niezadowalających rezultatów uzyskanych w latach poprzednich.
(5) W związku z postępami poczynionymi przez właściwe organy Irlandii w realizacji programu zwalczania gruźlicy bydła, zgodnie z opinią ekspertów grupy zadaniowej ds. gruźlicy, zatwierdza się wkład finansowy Unii w skórne próby tuberkulinowe, zgodnie z pierwotnie przedstawionym programem.
(6) Portugalia przedstawiła zmieniony program zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka. Węgry przedstawiły zmieniony program zwalczania wścieklizny. Dania wycofała wniosek o wkład finansowy Unii w 2014 r. w program nadzoru nad ptasią grypą oraz program monitorowania i zwalczania niektórych przenośnych encefalopatii gąbczastych. Polska przedstawiła zmieniony program zwalczania wścieklizny.
(7) Komisja dokonała oceny tych zmienionych programów zarówno z weterynaryjnego, jak i finansowego punktu widzenia. Są one zgodne z odpowiednim prawodawstwem unijnym w zakresie weterynarii, w szczególności z kryteriami określonymi w załączniku do decyzji 2008/341/WE. Należy zatem je zatwierdzić.
(8) Ponadto Komisja dokonała oceny okresowych sprawozdań technicznych i finansowych przedstawionych przez państwa członkowskie zgodnie z art. 27 ust. 7 decyzji 2009/470/WE, dotyczących wydatków poniesionych na finansowanie tych programów. Z oceny tej wynika, że niektóre państwa członkowskie nie wykorzystają w całości środków przyznanych im na 2014 r., podczas gdy inne przekroczą wysokość przyznanych im środków.
(9) Należy zatem skorygować wkład finansowy Unii przeznaczony na niektóre z krajowych programów. Aby zoptymalizować wykorzystanie przewidzianych zasobów, właściwe jest ponowne rozdzielenie funduszy z tych programów krajowych, w przypadku których przyznane kwoty nie zostaną w pełni wykorzystane, na rzecz programów, w ramach których kwoty te zostaną prawdopodobnie przekroczone z uwagi na nieprzewidziane sytuacje dotyczące zdrowia zwierząt, które zaistniały w tych państwach członkowskich. Przeniesienie to powinno opierać się na najświeższych informacjach dotyczących wydatków rzeczywiście poniesionych przez zainteresowane państwa członkowskie.
(10) Aby umożliwić to przeniesienie, należy w znacznym stopniu skorygować określone wkłady finansowe Unii przewidziane w decyzji wykonawczej 2013/722/UE. W celu zagwarantowania przejrzystości należy określić całkowity zakres wkładów finansowych poniesionych przez Unię na rzecz przyjętych na 2014 r. programów, do których odnoszą się te korekty.
(11) Zgodnie z opinią laboratorium referencyjnego UE ds. brucelozy i gruźlicy z dnia 15 lipca 2014 r. należy uznać metodę łańcuchowej reakcji polimerazy (PCR) za istotny dalszy krok badania bakteriologicznego. Powinno ono zatem zostać dodane do środków kwalifikujących się do finansowania w ramach programów zwalczania brucelozy bydła, gruźlicy bydła oraz brucelozy owiec i kóz.
(12) Unijne przepisy weterynaryjne w zakresie choroby niebieskiego języka mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt domowych. W celu zachowania przejrzystości należy doprecyzować, że krajowe programy zwalczania i monitorowania choroby niebieskiego języka mają zastosowanie wyłącznie do zwierząt domowych.
(13) Na zastosowanie kosztów jednostkowych w ramach rocznych i wieloletnich programów zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych oraz nadzoru nad takimi chorobami zezwolono decyzją Komisji C(2014) 1035 final 5 . Jednostkowe koszty pobierania próbek oparte są na wynagrodzeniu godzinowym, czasie potrzebnym do pobrania próbek i kosztach ogólnych w wysokości 7 %.
(14) Na podstawie informacji przedstawionych przez Irlandię wydaje się, że w przypadku niektórych przeprowadzonych prób tuberkulinowych koszty pobierania próbek nie są w całości ponoszone przez państwo członkowskie. W takim przypadku wkład Unii powinien opierać się na rzeczywistych poniesionych kosztach, do których stosuje się ustalony poziom współfinansowania.
(15) Należy również wyjaśnić, że państwa członkowskie nie mają obowiązku prefinansowania części swoich programów realizowanych w państwach trzecich.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/722/UE.
(17) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.363.173 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2014/925/UE zatwierdzająca określone zmienione programy zwalczania, kontroli i monitorowania chorób zwierząt i chorób odzwierzęcych na 2014 r. i zmieniająca decyzję wykonawczą 2013/722/UE w odniesieniu do wkładu finansowego Unii przeznaczonego na określone programy zatwierdzone tą decyzją |
Data aktu: | 16/12/2014 |
Data ogłoszenia: | 18/12/2014 |
Data wejścia w życie: | 18/12/2014 |