uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1108/2009 z dnia 21 października 2009 r. 2 , w szczególności jego art. 8a ust. 5,
(1) Celem rozporządzenia (WE) nr 216/2008 jest ustanowienie oraz utrzymanie wysokiego jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie.
(2) Wykonanie rozporządzenia (WE) nr 216/2008 wymaga ustanowienia szczegółowych przepisów wykonawczych, w szczególności dotyczących bezpieczeństwa lotnisk, w celu utrzymania wysokiego jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii, przy jednoczesnym dążeniu do realizacji celu, jakim jest ogólne podniesienie poziomu bezpieczeństwa lotnisk.
(3) Komisja zobowiązana jest do przyjęcia do dnia 31 grudnia 2013 r. niezbędnych przepisów wykonawczych ustanawiających warunki dotyczące projektowania i bezpiecznej eksploatacji lotnisk, o których mowa w art. 8a ust. 5.
(4) Aby zapewnić sprawne przejście na nowy system oraz wysoki poziom bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Unii Europejskiej, przepisy wykonawcze powinny: odzwierciedlać najnowszy stan wiedzy i najlepsze praktyki w zakresie lotnisk; uwzględniać obowiązujące normy i zalecane praktyki Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (zwanej dalej "ICAO"), przestrzegając w ten sposób stosownych klasyfikacji ICAO w ramach systemu zasad, a także zdobyte na całym świecie doświadczenia w eksploatacji lotnisk, jak również postęp naukowy i techniczny w tym obszarze; być proporcjonalne do wielkości, nasilenia ruchu, kategorii i złożoności danego lotniska oraz charakteru i zakresu prowadzonych na nim operacji; zapewniać niezbędną elastyczność przepisów stosownie do danego przypadku; oraz uwzględniać przypadki infrastruktury lotniskowej, która powstała przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, zgodnie z różnymi wymaganiami zawartymi w prawodawstwie krajowym państw członkowskich.
(5) Branży lotniskowej i administracjom państw członkowskich należy zapewnić wystarczającą ilość czasu na dostosowanie się do nowych ram regulacyjnych oraz na weryfikację ciągłej ważności certyfikatów wydanych przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.
(6) Aby zapewnić jednolite stosowanie wspólnych wymagań, niezbędne jest stosowanie wspólnych norm przez właściwe organy oraz w stosownych przypadkach - przez Agencję podczas przeprowadzania oceny ich przestrzegania; Agencja powinna opracować akceptowalne sposoby spełnienia wymagań oraz materiały zawierające wytyczne, aby ułatwić konieczną jednolitość regulacji. Wspólne wymagania powinny obejmować takie same procedury w ramach właściwych organów w poszczególnych dziedzinach lotnictwa. Nie powinny one jednakże uniemożliwiać stosowania nieco odmiennych procedur, kiedykolwiek i gdziekolwiek jest to konieczne lub przynosi korzyści, na przykład w przypadku rozdziału podmiotów odpowiedzialnych za nadzór nad lotniskami od podmiotów odpowiedzialnych za nadzór nad operacjami lotniczymi. Różne sposoby zapewniania zgodności technicznej nie powinny wpływać niekorzystnie na realizację celu tych wymagań, jakim jest bezpieczeństwo.
(7) Jeśli chodzi o zarządzanie przeszkodami w otoczeniu lotnisk oraz o inną działalność poza granicami lotnisk, każde państwo członkowskie może wyznaczyć różne organy i inne podmioty odpowiedzialne za monitorowanie, ocenę i łagodzenie ryzyka. Celem niniejszego rozporządzenia nie jest zmiana aktualnego podziału zadań w ramach państw członkowskich. Jednakże w każdym państwie członkowskim należy zapewnić sprawną organizację kompetencji dotyczących zabezpieczenia otoczenia lotnisk, a także monitorowania i łagodzenia ryzyka powodowanego działalnością człowieka. Należy zatem zapewnić przyznanie organom, którym powierzono obowiązek zabezpieczenia otoczenia lotnisk, odpowiednich kompetencji do wypełniania swoich obowiązków.
(8) Określone służby, o których mowa w podczęści B załącznika IV (część ADR.OPS), powinny być zapewniane na terenie lotniska. W niektórych przypadkach służby te nie są zapewniane bezpośrednio przez operatora lotniska, ale przez inną organizację, organ państwowy lub wspólnie przez te podmioty. W takich przypadkach operator lotniska, który jest odpowiedzialny za funkcjonowanie lotniska, powinien wdrożyć mechanizmy współpracy i współdziałania z tymi organizacjami lub podmiotami, tak aby zapewnić świadczenie usług zgodnie z wymaganiami określonymi w załączniku IV. W przypadku wdrożenia takich mechanizmów uznaje się, że operator lotniska wykonał swoje zobowiązania i nie będzie bezpośrednio odpowiedzialny za wszelkie niezgodności, jakich dopuści się inny podmiot objęty danym mechanizmem, pod warunkiem że spełnił on wszystkie stosowne wymagania i obowiązki określone w niniejszym rozporządzeniu mające znaczenie dla jego zobowiązań w ramach przedmiotowego mechanizmu.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 216/2008 dotyczy certyfikatów dla lotnisk wydawanych przez właściwe organy jedynie w zakresie, który obejmuje kwestie bezpieczeństwa. Tak więc te aspekty istniejących krajowych certyfikatów dla lotnisk, które nie są związane z kwestiami bezpieczeństwa, pozostają nienaruszone.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii wydanej przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 17 ust. 2 lit. b) i art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 65 rozporządzenia (WE) nr 216/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Przedmiot i zakres stosowania
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Nadzór 7
(skreślony).
(skreślony).
Konwersja certyfikatów
Odstępstwa od specyfikacji certyfikacyjnych
Zabezpieczenie otoczenia lotniska
Monitorowanie otoczenia lotniska
Państwa członkowskie zapewniają przeprowadzenie konsultacji w sprawie działalności człowieka i użytkowania gruntów, tj.:
Zarządzanie zagrożeniami związanymi z dzikimi zwierzętami
Wejście w życie i stosowanie
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
Definicje terminów używanych w załącznikach II-IV
Część "Wymagania dla organów - Lotniska" (Część ADR.AR)
Niniejszy załącznik ustanawia wymagania dla właściwych organów odpowiedzialnych za:
Właściwy organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym znajduje się dane lotnisko, odpowiada za:
Właściwy organ przekazuje Agencji pełny opis alternatywnych sposobów spełnienia wymagań, w tym informacje o wszelkich zmianach procedur mogących mieć istotne znaczenie, a także ocenę potwierdzającą zgodność z przepisami wykonawczymi.
system ten oraz wyniki oceny muszą być dokumentowane;
Właściwy organ ustanawia podstawę certyfikacji i powiadamia o niej wnioskodawcę. Podstawa ta musi zawierać:
Do nieprawidłowości poziomu 1 należą:
f) Wszelkie nieprawidłowości stwierdzone w odniesieniu do organizacji odpowiedzialnej za zapewnianie AMS lub wszelkie uwagi przedstawione organizacji odpowiedzialnej za zapewnianie AMS są zgłaszane przez właściwy organ operatorowi lotniska, na którym zapewniana jest ta służba.
Część "Wymagania dla organizacji" (część ADR.OR)
Niniejszy załącznik ustanawia wymagania obowiązujące:
Na potrzeby niniejszej części właściwym organem jest instytucja wyznaczona przez państwo członkowskie, na terytorium którego położone jest dane lotnisko.
Operator lotniska lub instytucja zapewniająca służbę zarządzania płytą postojową może stosować alternatywne sposoby spełnienia wymagań po ich uprzednim zatwierdzeniu przez właściwy organ i po otrzymaniu powiadomienia zgodnie z ADR.AR.A.015 lit. d.
Przed rozpoczęciem użytkowania lotniska lub w przypadku cofnięcia zwolnienia wydanego zgodnie z art. 5, operator lotniska musi uzyskać stosowny(-e) certyfikat(-y) wydany(-e) przez właściwy organ.
Operator lotniska przestrzega zakresu i uprawnień określonych w warunkach certyfikatu dołączonych do certyfikatu.
(uchylony)
wymaga uprzedniego zatwierdzenia przez właściwy organ.
Zmianę można wprowadzić tylko po otrzymaniu od właściwego organu formalnego zatwierdzenia zgodnie z ADR.AR.C.040.
W trakcie wprowadzania zmian operator lotniska działa na warunkach zatwierdzonych przez właściwy organ.
Po wprowadzeniu zmian do specyfikacji certyfikacyjnych ustanowionych przez Agencję operator lotniska:
(uchylony).
Operator zamierzający zakończyć użytkowanie lotniska:
Operator lotniska:
W celu ustalenia zgodności z odpowiednimi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi przyjętymi na jego podstawie operator lotniska udostępnia wszelkim osobom upoważnionym przez właściwy organ:
Po otrzymaniu powiadomienia o stwierdzonych nieprawidłowościach operator lotniska:
Operator lotniska wdraża wszelkie środki bezpieczeństwa, w tym wytyczne bezpieczeństwa, wprowadzone przez właściwy organ zgodnie z załącznikiem II pkt ADR.AR.A.030 lit. c) oraz pkt ADR.AR.A.040.
Operator lotniska ustanawia procedury w celu zapobieżenia:
Takie osoby działają niezależnie od innych kierowników w organizacji, mają bezpośredni dostęp do kierownika odpowiedzialnego i kadry zarządzającej właściwej w sprawach bezpieczeństwa oraz odpowiadają przed kierownikiem odpowiedzialnym.
Szkolenie wstępne obejmuje szkolenie teoretyczne i praktyczne o odpowiedniej długości oraz ocenę kompetencji personelu po zakończeniu szkolenia.
O ile w niniejszej części i w części ADR.OPS nie określono inaczej, operator lotniska zapewnia, by po ukończeniu szkolenia wstępnego osoby, o których mowa w lit. a) i c), w odstępach nieprzekraczających 24 miesięcy przechodziły sprawdziany umiejętności.
Operator lotniska:
Operator lotniska:
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS zapewnia służbę zarządzania płytą postojową zgodnie z:
Deklaracja złożona przez organizację odpowiedzialną za zapewnianie AMS zgodnie z pkt ADR.OR.F.005 zachowuje ważność pod następującymi warunkami:
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS rozpoczyna zapewnianie służby zarządzania płytą postojową na lotnisku, gdy:
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS, która zamierza trwale zakończyć zapewnianie służby na lotnisku, musi:
W celu ustalenia, czy organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS działa zgodnie ze swoją deklaracją, organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS zapewnia każdej osobie, która jest należycie upoważniona przez właściwy organ, w dowolnym momencie:
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS musi:
Nie naruszając przepisów rozporządzenia (UE) nr 376/2014, organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS zgłasza właściwemu organowi państwa, w którym znajduje się lotnisko, operatorowi lotniska i organizacji odpowiedzialnej za projektowanie elementów wyposażenia lotniska wykorzystywanych do zapewniania służby zarządzania płytą postojową wszelkie awarie, usterki techniczne, przekroczenia ograniczeń technicznych, zdarzenia lub inne nietypowe okoliczności, które zagroziły lub mogą zagrażać bezpieczeństwu, choć nie doprowadziły do wypadku lub poważnego incydentu.
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS uczestniczy w programach bezpieczeństwa ustanowionych przez operatora lotniska.
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS wdraża procedury ustanowione przez operatora lotniska zgodnie z pkt ADR.OR.C.045 w odniesieniu do spożywania alkoholu oraz stosowania substancji psychoaktywnych i leków przez członków personelu zaangażowanego w zapewnianie służby zarządzania płytą postojową.
Organizacja odpowiedzialna za zapewnianie AMS:
Część "Wymagania operacyjne - Lotniska" (Część ADR.OPS)
Operator lotniska musi odpowiednio:
Operator lotniska wdraża formalne mechanizmy współpracy z organizacjami, z którymi prowadzi wymianę danych lub informacji lotniczych, i dba:
Do celów żeglugi powietrznej operator lotniska stosuje:
Podczas tworzenia, przetwarzania lub transmisji danych do instytucji zapewniającej służby informacji lotniczej (AIS) operator lotniska:
Podczas tworzenia, przetwarzania lub transmisji danych do instytucji zapewniającej AIS operator lotniska zapewnia, aby dane lotnicze, o których mowa w dodatku 1 do załącznika III (część ATM/ANS.OR) do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/373( * ), odpowiadały specyfikacjom w katalogu danych.
Podczas tworzenia, przetwarzania lub transmisji danych do instytucji zapewniającej AIS operator lotniska zapewnia, aby stosowano techniki walidacji i weryfikacji na potrzeby zapewnienia zgodności danych lotniczych z powiązanymi wymaganiami dotyczącymi jakości danych. Ponadto:
Operator lotniska dopilnowuje, aby:
Operator lotniska dopilnowuje, aby metadane obejmowały co najmniej:
Operator lotniska dopilnowuje, aby dane lotnicze przesyłano drogą elektroniczną.
Operator lotniska zapewnia, aby podczas tworzenia, przetwarzania lub przesyłania danych lotniczych do instytucji zapewniającej AIS narzędzia i oprogramowanie komputerowe wykorzystywane do celów wsparcia lub automatyzacji procesów przetwarzania danych spełniały swoje funkcje, nie wpływając negatywnie na jakość danych lotniczych.
Operator lotniska przekazuje służbom informacji lotniczej informacje o częściach systemu oświetlenia lotniska, w przypadku których jednostki świetlne są wyposażone w diody elektroluminescencyjne (LED).
Operator lotniska zapewnia, bezpośrednio lub w drodze uzgodnień ze stronami trzecimi, publikację w AIP istotnych dla lotniska map przez instytucję zapewniającą służby informacji lotniczej.
Operator lotniska zapewnia, bezpośrednio lub w drodze uzgodnień ze stronami trzecimi, przekazywanie służbom informacji lotniczej informacji na temat wymaganej widoczności powierzchni segmentu podejścia z widzialnością, w tym o odnośnych procedurach i minimach.
Służby, o których mowa w podczęści B niniejszego załącznika, są zapewniane na lotnisku pośrednio lub bezpośrednio przez operatora lotniska.
Operator lotniska posiada i realizuje plan działania w sytuacji zagrożenia dla lotniska, który:
/lit
Operator lotniska:
(uchylony).
Operator lotniska:
Sygnał świetlny z kontroli lotniska | Znaczenie |
Zielone błyski | Pozwolenie na przejechanie przez pole wzlotów lub przemieszczenie się na drogę kołowania |
Ciągłe czerwone | Zatrzymać się |
Czerwone błyski | Opuścić pole wzlotów lub drogę kołowania i uważać na statki powietrzne |
Białe błyski | Opuścić pole manewrowe zgodnie z lokalnymi instrukcjami |
Sygnał świetlny z kontroli lotniska | Znaczenie |
Błyskające światła drogi startowej lub drogi kołowania | Opuścić drogę startową i obserwować wieżę w celu odebrania sygnału świetlnego" |
Operator lotniska zapewnia ustanowienie i wdrożenie środków i procedur gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania lotniska w warunkach zimowych.
Operator lotniska zapewnia ustanowienie i wdrożenie środków i procedur gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania lotniska podczas operacji nocnych.
Procedury ograniczonej widzialności wykorzystuje się do koordynacji ruchu statków powietrznych i pojazdów oraz ograniczenia lub zakazania czynności w polu ruchu naziemnego.
Operator lotniska zapewnia ustanowienie i wdrożenie środków i procedur gwarantujących bezpieczeństwo użytkowania lotniska w niekorzystnych warunkach pogodowych.
Operator lotniska sprawdza, czy organizacje zaangażowane w składowanie paliwa i zaopatrywanie w nie statków powietrznych posiadają procedury zapewniające, aby paliwo dostarczane statkom powietrznym było wolne od zanieczyszczeń i posiadało prawidłowe właściwości.
Operator lotniska musi posiadać procedury zapewniające, by pomoce wzrokowe i systemy elektryczne lotniska funkcjonowały zgodnie z przeznaczeniem.
norm.
Operator lotniska zapewnia, by:
Operator lotniska zapewnia koordynację ruchu naziemnego statków powietrznych przy użyciu sygnałów kierowania ruchem naziemnym zgodnie z dodatkiem 1 do załącznika do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 923/2012 24 .
Operator lotniska ustanawia i zapewnia wdrożenie procedur służących zapewnieniu, by:
Operator lotniska ustanawia i zapewnia wdrożenie procedur służących zagwarantowaniu, aby w trakcie opuszczania stanowiska postojowego przez statek powietrzny:
Operator lotniska zobowiązuje wszystkich pracujących na zewnątrz członków personelu, którzy poruszają się pieszo, w polu ruchu naziemnego, do noszenia odzieży o dużej widzialności.
- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2018/401 z dnia 14 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.72.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 kwietnia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/697 z dnia 10 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.130.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 24 maja 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/2074 z dnia 20 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.280.4) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2022 r.
- zmieniony przez pkt 3 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2024/894 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.894) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 marca 2025 r.
- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 26 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.50.37) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 18 listopada 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.410.200) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 2020/469 z dnia 14 lutego 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.104.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez pkt 4 sprostowania z dnia 19 marca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.75.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 marca 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2148/2020 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 sierpnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2020/2148 z dnia 8 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.428.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2020/1234 z dnia 9 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.282.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 września 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/208 z dnia 14 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2022.35.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/369 z dnia 29 listopada 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.51.23) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/405 z dnia 30 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.405) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2025 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.44.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 139/2014 ustanawiające wymagania oraz procedury administracyjne dotyczące lotnisk zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 |
Data aktu: | 12/02/2014 |
Data ogłoszenia: | 14/02/2014 |
Data wejścia w życie: | 06/03/2014 |