Rozporządzenie 176/2014 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w szczególności w celu określenia wolumenów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, które mają zostać sprzedane na aukcji w latach 2013-2020

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 176/2014
z dnia 25 lutego 2014 r.
zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w szczególności w celu określenia wolumenów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, które mają zostać sprzedane na aukcji w latach 2013-2020
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 3d ust. 3 i art. 10 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2003/87/WE przewiduje ustalenie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji, aby zapewnić przeprowadzanie tej sprzedaży w sposób otwarty, przejrzysty, zharmonizowany i niedyskryminujący. Przewiduje również, że Komisja monitoruje funkcjonowanie europejskiego rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 2 określa wolumeny uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji każdego roku, po odjęciu środków przydzielonych bezpłatnie z ogólnounijnej ilości uprawnień wydanych w tym samym roku. O odstąpieniu od tego harmonogramu zdecydowano również w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1210/2011 3 w celu określenia wolumenów uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji wcześniej, przed 2013 r., z uwzględnieniem odpowiedniego obniżenia wolumenów uprawnień sprzedawanych na aukcji w 2013 i 2014 r., a głównym celem jest zapewnienie płynnego przejścia z drugiego do trzeciego okresu rozliczeniowego, z należytym uwzględnieniem zabezpieczenia zgodności w początkowych latach trzeciego okresu rozliczeniowego. Przedmiotowe roczne wolumeny zostały ustalone na podstawie czynników podaży uprawnień i popytu na nie w momencie oceny i przy założeniu trwającego ożywienia gospodarczego.

(3) Należy uwzględnić wyjątkowe zmiany czynników określających równowagę między popytem na uprawnienia i ich podażą, w szczególności ponowne spowolnienie gospodarcze, jak również elementy tymczasowe bezpośrednio związane z przejściem do etapu trzeciego, w tym wzrastający niewykorzystany wolumen uprawnień ważnych w drugim okresie rozliczeniowym w celu zapewnienia zgodności w tym okresie, wzrastające wolumeny poświadczonej redukcji emisji i jednostek redukcji emisji będące wynikiem projektów w zakresie redukcji emisji w ramach mechanizmu czystego rozwoju lub przepisów wspólnego wdrażania dotyczących umarzania uprawnień operatorów objętych programem, monetyzację uprawnień z rezerwy dla nowych instalacji w trzecim okresie rozliczeniowym w celu wsparcia projektów demonstracyjnych w zakresie wychwytywania dwutlenku węgla i jego sekwestracji oraz innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej ("NER300") na mocy decyzji Komisji 2010/670/UE 4 oraz uwolnienie uprawnień, które okazały się niepotrzebne jako rezerwa dla nowych instalacji w drugim okresie rozliczeniowym. Chociaż powyższe czynniki charakteryzuje różny stopień niepewności, ważne jest terminowe określenie odpowiednich korekt rocznych wolumenów uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji w latach 2014-2020.

(4) Istotnymi czynnikami, które należy uwzględnić w unijnej polityce przeciwdziałania zmianie klimatu, są zmniejszenie ryzyka ucieczki emisji (wzrost emisji gazów cieplarnianych w państwach trzecich, w których przemysł nie podlega porównywalnym ograniczeniom w zakresie emisji dwutlenku węgla) oraz uniknięcie postawienia niektórych energochłonnych sektorów i podsektorów w UE, podlegających konkurencji międzynarodowej, w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej. W związku z tym Komisja przeanalizowała wpływ energochłonnych sektorów przemysłu na konkurencję, jakiego można się spodziewać w wyniku przeglądu harmonogramu aukcji 5 , przy zastosowaniu założeń, które zachowują ważność w styczniu 2014 r. W ocenie skutków zauważono, że dyrektywa 2003/87/WE 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie (Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1). 2011 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w szczególności w celu określenia wolumenów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, które mają zostać sprzedane na aukcji przed 2013 r. (Dz.U. L 308 z 24.11.2011, s. 2). wprowadziła środki, w tym dalsze przydziały bezpłatnych uprawnień do emisji oraz przyjęcie wykazu sektorów uważanych za zagrożone ryzykiem ucieczki emisji, celem ograniczenia ryzyka związanego z ucieczką emisji w energochłonnych sektorach przemysłu. Przegląd harmonogramu aukcji nie ma wpływu na poziom bezpłatnych przydziałów wydawanych corocznie ani na całkowitą liczbę uprawnień (limit) na okres rozpoczynający się w 2013 r. Ewentualne konsekwencje dla kosztów związanych z emisjami dwutlenku węgla mogą rozkładać się w czasie w różny sposób, jednak z oceny skutków wynika, że powinny one utrzymać się w granicach średnich cen emisji dwutlenku węgla prognozowanych w ocenie skutków Komisji towarzyszącej pakietowi środków wykonawczych dotyczących celów Unii związanych ze zmianą klimatu i energią ze źródeł odnawialnych na rok 2020 6 oraz w kolejnej analizie 7 .

(5) Ponieważ wolumen uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji w każdym roku w okresie 2014-2016 jest obniżony, należy odpowiednio zmniejszyć progi dla tych wolumenów w ramach poszczególnych aukcji prowadzonych przez platformę aukcyjną wyznaczoną przez państwo członkowskie nieuczestniczące we wspólnym działaniu.

(6) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1031/2010.

(7) W celu zastosowania przepisów niniejszego rozporządzenia do aukcji prowadzonych począwszy od 2014 r. i dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku uprawnień do emisji dwutlenku węgla oraz przewidywalności aukcji, powinno ono wejść w życie niezwłocznie.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 1031/2010 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 10 ust. 2 po drugim akapicie dodaje się akapity w brzmieniu:

"W latach 2014-2016 wolumen uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji w danym roku, ustalony na podstawie akapitu pierwszego lub drugiego niniejszego ustępu, zmniejsza się o ilość uprawnień na dany rok określoną w drugiej kolumnie tabeli w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

W przypadku gdy w 2014 r. wielkość zmniejszenia określona w załączniku IV nie może być rozłożona na okres dłuższy niż 9 miesięcy, zostaje ona pomniejszona o 100 milionów uprawnień, a następnie o tę samą liczbę dla każdego kwartału roku. W takim przypadku wielkości zmniejszenia dla 2015 i 2016 r. dostosowuje się odpowiednio w regularnych odstępach.

W latach 2019-2020 wolumen uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji w danym roku, ustalony na podstawie akapitu pierwszego lub drugiego niniejszego ustępu zwiększa się o ilość uprawnień na dany rok określoną w trzeciej kolumnie tabeli w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

W odniesieniu do państw członkowskich stosujących art. 10c dyrektywy oraz nie naruszając art. 10c ust. 2 zdanie pierwsze dyrektywy, łączna liczba uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji w danym roku po dostosowaniu określonym w drugiej kolumnie tabeli w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia, nie może być niższa niż liczba bezpłatnych uprawnień przydzielonych przejściowo instalacjom wytwarzającym energię elektryczną w tym samym roku.

W razie potrzeby łączna liczba uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji w danym roku w okresie 2014-2016 przez państwo członkowskie stosujące art. 10c dyrektywy, jest odpowiednio zwiększana. W zakresie, w jakim łączna liczba uprawnień, które mają zostać sprzedane na aukcji, jest zwiększona zgodnie z poprzednim zdaniem, zostaje ona następnie obniżona, aby zapewnić przestrzeganie podziału na mocy niniejszego ustępu akapit pierwszy. Ilości uprawnień, które mają być sprzedane na aukcji, o których mowa w drugiej i trzeciej kolumnie tabeli w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia, zostają dostosowane w celu uwzględnienia takiego zwiększenia i zmniejszenia.";

2)
w art. 32 ust. 1 ostatnie zdanie otrzymuje brzmienie:

"W latach 2014-2016 wolumen uprawnień objętych przepisami rozdziału III dyrektywy 2003/87/WE sprzedawanych na poszczególnych aukcjach prowadzonych przez te platformy aukcyjne jest nie mniejszy niż 2 miliony uprawnień.";

3)
po załączniku III dodaje się załącznik w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK IV

Korekty wolumenów uprawnień (w milionach), które mają zostać sprzedane na aukcji w latach 2013-2020, o których mowa w art. 10 ust. 2

Rok Wielkość zmniejszenia Wielkość zwiększenia
2013
2014 400
2015 300
2016 200
2017
2018
2019 300
2020 600"
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lutego 2014 r.

W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1210/2011 z dnia 23 listopada
4 Decyzja Komisji 2010/670/UE z dnia 3 listopada 2010 r. ustanawiająca kryteria i środki dotyczące finansowania komercyjnych projektów demonstracyjnych mających na celu bezpieczne dla środowiska wychwytywanie i geologiczne składowanie CO2 oraz projektów demonstracyjnych w zakresie innowacyjnych technologii energetyki odnawialnej realizowanych w ramach systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie, ustanowionego dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 290 z 6.11.2010, s. 39).
5 Odpowiednia ocena skutków towarzysząca rozporządzeniu Komisji (UE) nr 176/2014 z dnia 25 lutego 2014 r. zmieniającemu rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w szczególności w celu określenia wolumenów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, które mają zostać sprzedane na aukcji w latach 2013-2020, dostępna pod adresem http://ec.europa.eu/clima/policies/ets/cap/auctioning/docs/swd_2012_xx2_en.pdf
7 Komunikat Komisji "Analiza możliwości zwiększenia celu 20 %-owej redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz ocena ryzyka ucieczki emisji" (COM(2010) 265 final).

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.56.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 176/2014 zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w szczególności w celu określenia wolumenów uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, które mają zostać sprzedane na aukcji w latach 2013-2020
Data aktu: 25/02/2014
Data ogłoszenia: 26/02/2014
Data wejścia w życie: 27/02/2014