uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 2 , w szczególności jego art. 17 ust. 1 oraz art. 18 pkt 3 i 10,
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego, obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze. Zgodnie z załącznikiem II do tego rozporządzenia podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze prowadzące ubojnie obowiązane są żądać udzielenia informacji dotyczących łańcucha żywnościowego w odniesieniu do wszystkich zwierząt poza zwierzętami łownymi, wysyłanych lub przeznaczonych do wysyłki, oraz informacje takie gromadzić, sprawdzać oraz podejmować na ich podstawie działania. Informacje takie obejmują status gospodarstwa pochodzenia.
(2) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 216/2014 z dnia 7 marca 2014 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 2075/2005 ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w odniesieniu do włosieni (Trichinella) w mięsie 3 ustanowiono odstępstwo od przepisów o prowadzeniu badań na rzecz gospodarstw stosujących kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich. Informacje takie powinny zatem być częścią informacji dotyczących łańcucha żywnościowego przekazywanych rzeźni, aby umożliwić państwom członkowskim stosowanie właściwego systemu badań włośni.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 ustanowiono warunki, które spełniać musi mięso zwierząt poddanych ubojowi z konieczności poza rzeźnią, by nadawać się do spożycia przez ludzi. Ponieważ mięso zwierząt poddanych ubojowi z konieczności, które pomyślnie przeszło badanie mięsa, nie stanowi zagrożenia dla zdrowia publicznego, ze wspomnianego rozporządzenia należy usunąć wymóg dotyczący specjalnego znaku jakości zdrowotnej oraz ograniczenie do rynku krajowego odnoszące się do mięsa zwierząt poddanych ubojowi z konieczności, zaś z rozporządzenia (WE) nr 854/2004 - wymóg dotyczący specjalnego znaku jakości zdrowotnej w odniesieniu do mięsa zwierząt poddanych ubojowi z konieczności.
(4) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 ustanowiono szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. W załączniku I do tego rozporządzenia ustanowiono w szczególności przepisy dotyczące badania przedubojowego i poubojowego, w tym oględzin, oraz dotyczące zagrożeń szczególnych w świeżym mięsie.
(5) W rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 przewidziano, że pracownicy pomocniczy mogą pomagać urzędowemu lekarzowi weterynarii w urzędowych kontrolach z zastrzeżeniem pewnych ograniczeń. W odniesieniu do badań przedubojowych oraz kontroli dotyczących dobrostanu zwierząt pracownicy pomocniczy powinni mieć możliwość pomagania urzędowemu lekarzowi weterynarii w selekcji wstępnej zwierząt wykazujących anomalie.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął w dniu 3 października 2011 r. opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego, które powinny być przedmiotem inspekcji mięsa (wieprzowego) 4 , w której to opinii stwierdził, że wymagane obecnie w ramach badania poubojowego badanie dotykowe i wykonywanie nacięć niesie ze sobą ryzyko zanieczyszczenia krzyżowego. Aby zapobiec zanieczyszczeniom krzyżowym, należy usunąć wymóg wykonywania takich badań dotykowych i nacięć na normalnych zwierzętach, a zachować go jedynie w przypadku stwierdzenia u zwierząt anomalii. W opinii tej EFSA stwierdził, że patogeny wywołujące zapalenie wsierdzia u świń nie mają znaczenia dla zdrowia publicznego. Jako że względy bezpieczeństwa nie wymagają rutynowego wykonywania nacięć w sercu, odnośny wymóg należy usunąć.
(7) W tej samej opinii EFSA stwierdził, że salmonella stwarza duże zagrożenie dla zdrowia publicznego w związku z konsumpcją mięsa wieprzowego, i zalecił zapobieganie zanieczyszczeniu tusz wieprzowych salmonellą.
(8) W sekcji IV rozdział IX załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 ustanowiono przepisy dotyczące zadań urzędowego lekarza weterynarii w odniesieniu do zagrożeń szczególnych. Salmonella powinna także być przedmiotem zadań szczególnych urzędowego lekarza weterynarii, zwłaszcza w przypadku uchybień szczegółowym przepisom unijnym. Do badania mięsa wieprzowego włączyć należy zwłaszcza nadzór nad istniejącym kryterium higieny procesu w odniesieniu do salmonelli w tuszach, które to kryterium określono w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2073/2005 z dnia 15 listopada 2005 r. w sprawie kryteriów mikrobiologicznych dotyczących środków spożywczych 5 , oraz egzekwowanie działań od podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze w przypadku uchybienia szczegółowym przepisom unijnym. Nadzór taki stanowi ponadto opłacalne narzędzie służące dostarczaniu informacji o obowiązkowym monitorowaniu salmonelli w łańcuchu produkcji mięsa wieprzowego zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie monitorowania chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, zmieniającą decyzję Rady 90/424/EWG i uchylającą dyrektywę Rady 92/117/EWG 6 .
(9) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze w odniesieniu do niektórych produktów objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 i do organizacji urzędowych kontroli na mocy rozporządzeń (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004, ustanawiającym odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004 7 ustanowiono szczegółowe wymagania dotyczące opcjonalnych badań poubojowych świń polegających na oględzinach. Proponowane w niniejszym rozporządzeniu zmiany w zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 854/2004 wymogach dotyczących standardowych badań poubojowych sprawiają, że zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2074/2005 wymogi dotyczące opcjonalnych badań poubojowych świń polegających na oględzinach tracą swoje znaczenie, a zatem powinny zostać zmienione.
(10) Wymagania przewidziane w niniejszym rozporządzeniu obejmują dostosowanie stosowanych praktyk zarówno w odniesieniu do podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze, jak i do właściwych organów. Należy zatem umożliwić odroczenie stosowania niniejszego rozporządzenia.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 2074/2005.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i ani Parlament Europejski, ani Rada nie wyraziły wobec nich sprzeciwu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sekcję IV rozdział IX część G pkt 3 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004 stosuje się jednak od dnia 1 stycznia 2015 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 marca 2014 r.
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.69.95 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 218/2014 zmieniające załączniki do rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 853/2004 i (WE) 854/2004 oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 2074/2005 |
Data aktu: | 07/03/2014 |
Data ogłoszenia: | 08/03/2014 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2015, 28/03/2014, 01/06/2014 |