Dyrektywa 2014/44/UE zmieniająca załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi

DYREKTYWA KOMISJI 2014/44/UE
z dnia 18 marca 2014 r.
zmieniająca załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi oraz uchylającą dyrektywę 74/150/EWG 1 , w szczególności jej art. 19 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2003/37/WE ustanowiono system homologacji typu ciągników rolniczych i leśnych, dostosowując go do zasad homologacji typu pojazdów silnikowych.

(2) Dyrektywa 2000/25/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie środków stosowanych przeciwko stałym i gazowym zanieczyszczeniom pochodzącym z silników napędzających ciągniki rolnicze lub leśne i zmieniająca dyrektywę Rady 74/150/EWG 2 jest jedną z dyrektyw cząstkowych w ramach systemu homologacji typu ustanowionego na mocy dyrektywy 2003/37/WE. Dyrektywę 2000/25/WE zmieniono, aby uwzględnić w niej zmiany do dyrektywy 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1997 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków dotyczących ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych z silników spalinowych montowanych w maszynach samojezdnych nieporuszających się po drogach 3 dotyczące dostosowania do postępu technicznego, wprowadzenia nowych etapów wartości granicznych emisji, wprowadzenia alternatywnych procedur homologacji typu oraz realizacji programów elastyczności.

(3) W celu uwzględnienia tych zmian w dyrektywie 2000/25/WE, należy uaktualnić odpowiednie przepisy dyrektywy 2003/37/WE.

(4) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią komitetu ustanowionego w art. 20 ust. 1 dyrektywy 2003/37/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 stycznia 2015 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji tekst podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 marca 2014 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I we wzorze A wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 3.2.2 otrzymuje brzmienie:

"3.2.2. Środki ograniczające zanieczyszczenie powietrza

3.2.2.1. Układ recyrkulacji gazów ze skrzyni korbowej: tak/nie 4

3.2.2.2. Dodatkowe urządzenia ograniczające emisję (jeżeli występują i jeżeli nie są uwzględnione w innej pozycji)

3.2.2.2.1. Reaktor katalityczny: tak/nie 5

3.2.2.2.1.1. Marka(-i): ....................................................................................

3.2.2.2.1.2. Typ(-y): .......................................................................................

3.2.2.2.1.3. Liczba reaktorów katalitycznych i ich elementów ...........................

3.2.2.2.1.4. Wymiary i pojemność reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): .............

3.2.2.2.1.5. Rodzaj działania katalitycznego: .....................................................

3.2.2.2.1.6. Całkowita zawartość metali szlachetnych: ......................................

3.2.2.2.1.7. Zawartość względna: ....................................................................

3.2.2.2.1.8. Podkład (budowa i materiał): ........................................................

3.2.2.2.1.9. Gęstość komórek: ........................................................................

3.2.2.2.1.10. Typ obudowy reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.11. Położenie reaktora(-ów) katalitycznego(-ych) (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.12. Normalny zakres temperatur roboczych (K): .................................

3.2.2.2.1.13. Reagent ulegający zużyciu (w stosownych przypadkach): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.13.1. Typ i stężenie reagenta niezbędnego do reakcji katalitycznej: .....................................................................................................

3.2.2.2.1.13.2. Normalny operacyjny zakres temperatury reagenta: .....................................................................................................

3.2.2.2.1.13.3. Norma międzynarodowa (w stosownych przypadkach): .....................................................................................................

3.2.2.2.1.14. Czujnik NOx: tak/nie 6

3.2.2.2.2. Czujnik tlenu: tak/nie 7

3.2.2.2.2.1. Marka(-i): ....................................................................................

3.2.2.2.2.2. Typ: .............................................................................................

3.2.2.2.2.3. Lokalizacja: ..................................................................................

3.2.2.2.3. Wtrysk powietrza: tak/nie 8

3.2.2.2.3.1. Typ (pulsacyjny, pompa powietrza itp.): .....................................................................................................

3.2.2.2.4. EGR: tak/nie 9

3.2.2.2.4.1. Właściwości (np. chłodzony/niechłodzony, wysoko-/niskoprężny itp.): .............................................................................................

3.2.2.2.5. Filtr cząstek stałych: tak/nie 10

3.2.2.2.5.1. Wymiary i pojemność filtra cząstek stałych: ...................................

3.2.2.2.5.2. Typ i konstrukcja filtra cząstek stałych: ..........................................

3.2.2.2.5.3. Położenie (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): .....................................................................................................

3.2.2.2.5.4. Metoda lub układ regeneracji, opis lub rysunek: .............................

3.2.2.2.5.5. Normalny zakres temperatur roboczych (K) i ciśnienia (kPa): ......................................................................................................

3.2.2.2.6. Inne układy: tak/nie 11

3.2.2.2.6.1. Opis i działanie: .......................................................................... ";

b) pkt 3.2.4 otrzymuje brzmienie:

"3.2.4. Ustawienie rozrządu

3.2.4.1. Maksymalny wznios oraz kąty otwarcia i zamknięcia w odniesieniu do punktów zwrotnych lub dane równoważne: .....................................................................................................

3.2.4.2. Zakresy odniesienia lub ustawień 12

3.2.4.3. Układ zmiennych faz rozrządu (jeśli ma zastosowanie i gdzie wlot lub wylot)

3.2.4.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz/wyłącz) 13

3.2.4.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki:.. ......................................... ";

c) tabela w sekcji 3.3.1.2 otrzymuje brzmienie:

"Silnik

macierzysty(*)

Silniki w ramach rodziny(**)
Typ silnika
Liczba cylindrów
Znamionowa prędkość obrotowa (min-1)
Dawka paliwa na skok (mm3) dla silników wysokoprężnych, przepływ paliwa (g/h) dla silników benzynowych, przy znamionowej mocy netto
Moc znamionowa netto (kW)
Prędkość obrotowa dla maksymalnej mocy (min-1)
Maksymalna moc netto (kW)
Prędkość obrotowa momentu maksymalnego (min-1)
Dawka paliwa na skok (mm3) dla silników wysokoprężnych, przepływ paliwa (g/h) dla silników benzynowych, przy maksymalnym momencie obrotowym
Maksymalny moment obrotowy (Nm)
Niska prędkość biegu jałowego (min-1)
Pojemność skokowa cylindra (w % wartości dla silnika macierzystego) 100
(*) Szczegóły opisano w pkt 3.2.

(**) Szczegóły opisano w pkt 3.4.";

d) pkt 3.4.2 otrzymuje brzmienie:

"3.4.2. Środki ograniczające zanieczyszczenie powietrza

3.4.2.1. Układ recyrkulacji gazów ze skrzyni korbowej: tak/nie 14 .....................................................................................................

3.4.2.2. Dodatkowe urządzenia ograniczające emisję (jeżeli występują i jeżeli nie są uwzględnione w innej pozycji)

3.4.2.2.1. Reaktor katalityczny: tak/nie 15

3.4.2.2.1.1. Marka(-i): ....................................................................................

3.4.2.2.1.2. Typ(-y): .......................................................................................

3.4.2.2.1.3. Liczba reaktorów katalitycznych i ich elementów ...........................

3.4.2.2.1.4. Wymiary i pojemność reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): ....................................................................................................

3.4.2.2.1.5. Rodzaj działania katalitycznego: ...................................................

3.4.2.2.1.6. Całkowita zawartość metali szlachetnych: .....................................

3.4.2.2.1.7. Zawartość względna: ...................................................................

3.4.2.2.1.8. Podkład (budowa i materiał): .......................................................

3.4.2.2.1.9. Gęstość komórek: .......................................................................

3.4.2.2.1.10. Typ obudowy reaktora(-ów) katalitycznego(-ych): .......................

3.4.2.2.1.11. Położenie reaktora(-ów) katalitycznego(-ych) (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): ...................................................................................................

3.4.2.2.1.12. Normalny zakres temperatur roboczych (K): ...............................

3.4.2.2.1.13. Reagent ulegający zużyciu (w stosownych przypadkach): .............

3.4.2.2.1.13.1. Typ i stężenie reagenta niezbędnego do reakcji katalitycznej: ...................................................................................................

3.4.2.2.1.13.2. Normalny operacyjny zakres temperatury reagenta: ......................

3.4.2.2.1.13.3. Norma międzynarodowa (w stosownych przypadkach): ...............

3.4.2.2.1.14. Czujnik NOx: tak/nie 16

3.4.2.2.2. Czujnik tlenu: tak/nie 17

3.4.2.2.2.1. Marka(-i): ...................................................................................

3.4.2.2.2.2. Typ: ............................................................................................

3.4.2.2.2.3. Lokalizacja: .................................................................................

3.4.2.2.3. Wtrysk powietrza: tak/nie 18

3.4.2.2.3.1. Typ (pulsacyjny, pompa powietrza itp.): .......................................

3.4.2.2.4. EGR: tak/nie 19

3.4.2.2.4.1. Właściwości (np. chłodzony/niechłodzony, wysoko-/niskoprężny itp.): ............................................................................................

3.4.2.2.5. Filtr cząstek stałych: tak/nie 20

3.4.2.2.5.1. Wymiary i pojemność filtra cząstek stałych: ...................................

3.4.2.2.5.2. Typ i konstrukcja filtra cząstek stałych: ..........................................

3.4.2.2.5.3. Położenie (miejsce i największa/najmniejsza odległość od silnika): .....................................................................................................

3.4.2.2.5.4. Metoda lub układ regeneracji, opis lub rysunek: .............................

3.4.2.2.5.5. Normalny zakres temperatur roboczych (K) i ciśnienia (kPa): .....................................................................................................

3.4.2.2.6. Inne układy: tak/nie 21

3.4.2.2.6.1. Opis i działanie: ......................................................................... ";

e) pkt 3.4.5 otrzymuje brzmienie:

"3.4.5. Ustawienie rozrządu

3.4.5.1. Maksymalny wznios oraz kąty otwarcia i zamknięcia w odniesieniu do punktów zwrotnych lub dane równoważne: .....................................................................................................

3.4.5.2. Zakresy odniesienia lub ustawień 22

3.4.5.3. Układ zmiennych faz rozrządu (jeśli ma zastosowanie i gdzie wlot lub wylot)

3.4.5.3.1. Typ: ciągły lub dwustanowy (włącz/wyłącz) 23

3.4.5.3.2. Kąt przesunięcia fazowego krzywki: ........................................ ";

f) dodaje się pkt 3.5 w brzmieniu:

"3.5. Moc silnika

3.5.1 Maksymalna moc netto silnika: ................... kW, przy ................... min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady *

3.5.2 Moc znamionowa netto silnika: ................... kW, przy ................... min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE)

3.5.3 Opcjonalne: Moc na wałku odbioru mocy, jeśli występuje, przy prędkości(-ach) znamionowej(-ych) (zgodnie z kodem OECD 2 lub ISO 789-1:1990)

Standardowa prędkość na wałku

odbioru mocy

(min-1)

Odpowiadająca jej prędkość obrotowa silnika (min-1) Moc (kW)
1-540
2-1 000
3-540 ECO
4-1 000 ECO

2) w załączniku II rozdział C część II sekcja 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wyniki badań emisji spalin

Numer dyrektywy podstawowej oraz ostatnia zmiana dotycząca homologacji typu WE. W przypadku dyrektywy o dwóch lub więcej etapach stosowania, należy określić etap:

........................................................................................................................................

Wariant/wersja: ...............................................................................................................

a) końcowy wynik badania NRSC/ESC/WHSC 24 z uwzględnieniem DF (g/kWh)

Wariant/wersja Wariant/wersja Wariant/wersja
CO ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
HC ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
NOx ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
HC + NOx ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Cząstki stałe ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
CO2 ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh

b) końcowy wynik badania NRTC/ETC/WHTC 25 z uwzględnieniem DF (g/kWh) *

Wariant/wersja Wariant/wersja Wariant/wersja
CO ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
HC ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
NOx ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
NMHC ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
CH4 ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Cząstki stałe ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Cykl gorącego rozruchu NRTC, CO2 ....... g/kWh ....... g/kWh ....... g/kWh
Praca w cyklu gorącego rozruchu NRTC ....... kWh ....... kWh ....... kWh

3) w załączniku III część I sekcja A wprowadza się następujące zmiany:

a) pkt 3.6 otrzymuje brzmienie:

"3.6. Maksymalna moc netto silnika: ................... kW przy ................... min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE) 26

3.6.1. Moc znamionowa netto silnika: kW przy min-1 (zgodnie z dyrektywą 97/68/WE)

3.6.2. Opcjonalne: Moc na wałku odbioru mocy, jeśli występuje, przy prędkości(-ach) znamionowej(-ych) (zgodnie z kodem OECD 2 lub ISO 789-1:1990)

b) pkt 15.1 i 15.2 otrzymują brzmienie:

"15.1. Końcowy wynik badania NRSC/ESC/WHSC 27 z uwzględnieniem DF

CO: ................... (g/kWh) HC: .................... (g/kWh) NOX: ................... (g/kWh)

HC+NOX: ................... (g/kWh) Cząstki stałe: .................... (g/kWh) CO2: ................... (g/kWh)

15.2. Końcowy wynik badania NRTC/ETC/WHTC 28 z uwzględnieniem DF (g/kWh) * CO: ................... (g/kWh) HC: .................... (g/kWh) NOX: ................... (g/kWh)

HC+NOX: ................... (g/kWh) Cząstki stałe: .................... (g/kWh) cykl gorącego rozruchu CO2: ...................

(g/kWh) Praca w cyklu w przypadku uruchomienia gorącego silnika bez regeneracji (kWh)

1 Dz.U. L 171 z 9.7.2003, s. 1.
2 Dz.U. L 173 z 12.7.2000, s. 1.
3 Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1.
4 Niepotrzebne skreślić.
5 Niepotrzebne skreślić.
6 Niepotrzebne skreślić.
7 Niepotrzebne skreślić.
8 Niepotrzebne skreślić.
9 Niepotrzebne skreślić.
10 Niepotrzebne skreślić.
11 Niepotrzebne skreślić.
12 Niepotrzebne skreślić.
13 Niepotrzebne skreślić.
14 Niepotrzebne skreślić.
15 Niepotrzebne skreślić.
16 Niepotrzebne skreślić.
17 Niepotrzebne skreślić.
18 Niepotrzebne skreślić.
19 Niepotrzebne skreślić.
20 Niepotrzebne skreślić.
21 Niepotrzebne skreślić.
22 Niepotrzebne skreślić.
23 Niepotrzebne skreślić.
* Dz.U. L 59 z 27.2.1998, s. 1.
24 Niepotrzebne skreślić.
25 Niepotrzebne skreślić.
* W stosownych przypadkach.
26 Podać wykorzystaną metodę badań;
27 Niepotrzebne skreślić.
28 Niepotrzebne skreślić.
* W stosownych przypadkach.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2014.82.20

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2014/44/UE zmieniająca załączniki I, II i III do dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi zespołami technicznymi
Data aktu: 18/03/2014
Data ogłoszenia: 20/03/2014
Data wejścia w życie: 09/04/2014