uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 64 ust. 1,
po konsultacji z Zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego,
(1) Przychody Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") składają się z wpływów z Unii i z europejskich państw trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 66 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, z opłat wnoszonych przez składających wniosek o certyfikaty i zezwolenia wydawane, utrzymywane i zmieniane przez Agencję, a także z honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 593/2007 2 ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Agencję. Należy jednakże dostosować odpowiednie cenniki, aby zapewnić równowagę między kosztami ponoszonymi przez Agencję w związku z odpowiednimi procedurami certyfikacyjnymi oraz świadczonymi usługami, a także przychodami, które mają pokryć wspomniane koszty.
(3) Opłaty i honoraria przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być ustalane w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.
(4) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach w należyty sposób uwzględniających zdolność ponoszenia opłat przez małe przedsiębiorstwa.
(5) Choć podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, to - wykonując powierzone jej zadania - powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów.
(6) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.
(7) Niniejsze rozporządzenie przewiduje możliwość pobierania przez Agencję opłat za procedury certyfikacyjne, które nie są wymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia, ale wchodzą w zakres kompetencji wynikających z rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(8) Wnioskodawca powinien mieć możliwość zwrócenia się o wycenę finansową szacunkowej kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. Jeżeli nie jest możliwe dokładne określenie tej kwoty z góry, Agencja powinna ustalić przejrzyste reguły wyliczania kwoty należnej z tytułu procedury certyfikacyjnej lub usługi w trakcie jego/jej realizacji.
(9) Należy ustanowić terminy płatności opłat i honorariów pobieranych na mocy niniejszego rozporządzenia.
(10) Należy ustanowić odpowiednie środki zaradcze podejmowane w sytuacji niedokonania płatności, takie jak przerwanie rozpatrywania stosownych wniosków, unieważnienie stosownych zatwierdzeń, uniemożliwienie jakiejkolwiek dalszej realizacji procedur certyfikacyjnych lub usług na rzecz danego wnioskodawcy, a także odzyskanie niezapłaconych kwot za pomocą dostępnych środków.
(11) Branża powinna mieć zapewnioną dobrą przejrzystość finansową i być w stanie przewidzieć koszty opłat i honorariów, jakie będzie musiała ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu realizacji procedur certyfikacyjnych i usług a ogólną sumą wpływów z opłat i honorariów przez nią pobieranych. Zgodnie z przepisami ramowego rozporządzenia finansowego 3 , opłaty i honoraria powinny być ustalane na takim poziomie, aby unikać deficytu lub znacznego nagromadzenia nadwyżek. Należy zatem wprowadzić obowiązek przeprowadzenia weryfikacji stawek opłat i honorariów w przypadku powtarzającego się występowania znacznego deficytu lub znacznej nadwyżki, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.
(12) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy konsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie przedstawiać zainteresowanym stronom informacje o tym, w jaki sposób i na jakiej podstawie obliczane są opłaty. Tego rodzaju informacje powinny dawać zainteresowanym stronom wyobrażenie o kosztach ponoszonych przez Agencję oraz o jej produktywności.
(13) Cenniki określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być oparte na prognozach Agencji dotyczących nakładu pracy i związanych z nim kosztów. Weryfikacja cenników powinna odbywać się zgodnie procedurą umożliwiającą wprowadzenie zmian bez zbędnej zwłoki na podstawie doświadczeń Agencji wynikających ze stosowania niniejszego rozporządzenia, ciągłego monitorowania zasobów i metod pracy oraz odpowiednich przyrostów wydajności, a także ciągłej oceny potrzeb finansowych. W tym kontekście należy zauważyć, że Agencja będzie zobowiązana, najpóźniej w styczniu 2016 r., do pokrywania - z dochodów pochodzących z opłat i honorariów - składek z tytułu programów emerytalnych jej pracowników finansowanych za pomocą opłat i honorariów Agencji. Opłaty i honoraria będą musiały zostać dostosowane w celu zaspokojenia tej potrzeby finansowej.
(14) Koszty związane z usługami świadczonymi przez Agencję w zakresie służb zarządzania ruchem lotniczym i żeglugi powietrznej (ATM/ANS) będą musiały stać się kosztami, które kwalifikują się do finansowania za pomocą honorariów wymaganych od użytkowników służb żeglugi powietrznej zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 391/2013 4 .
(15) Zasadne jest, aby płatność pełnej kwoty honorariów z tytułu odwołania od decyzji Agencji była wstępnym warunkiem dopuszczenia odwołania.
(16) Umowy, o których mowa w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, powinny stanowić podstawę oceny rzeczywistego wkładu pracy w zakresie certyfikacji wyrobów państw trzecich. Zasadniczo proces zatwierdzania przez Agencję certyfikatów wydanych przez państwo trzecie, z którym Unia ma stosowną umowę, jest opisany w tych umowach i powinien powodować inny nakład pracy niż proces wymagany w przypadku działań certyfikacyjnych realizowanych przez Agencję.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 65 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 216/2008.
(18) Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 593/2007,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2014.93.58 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 319/2014 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 593/2007 |
Data aktu: | 27/03/2014 |
Data ogłoszenia: | 28/03/2014 |
Data wejścia w życie: | 01/04/2014 |