uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
Uwzględniając dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym, oraz zmieniającą dyrektywę 2001/34/WE 1 , w szczególności jej art. 9 ust. 6b akapit trzeci, art. 13 ust. 1a akapit czwarty i art. 13 ust. 4 akapit czwarty,
(1) Dyrektywa 2004/109/WE ustanawia wymogi dotyczące przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczone są do obrotu na rynku regulowanym. Dyrektywa ta nakłada również wymóg opracowania regulacyjnych standardów technicznych, aby zapewnić spójne stosowanie systemu zawiadamiania o nabyciu lub zbyciu znaczących pakietów akcji i związanych z tym wyłączeń.
(2) Progi dotyczące wyłączeń dotyczących działalności animatora rynku i portfela handlowego powinny być obliczane poprzez konsolidację praw głosu przysługujących z tytułu akcji z prawami głosu związanymi z instrumentami finansowymi (tj. uprawnieniami do nabywania akcji i instrumentów finansowych uznawanych za gospodarczo równoważne akcjom) w celu zapewnienia spójnego stosowania zasady konsolidacji wszystkich pakietów instrumentów finansowych podlegających wymogom zawiadamiania oraz w celu uniknięcia wprowadzających w błąd informacji na temat tego, jak wiele instrumentów finansowych związanych z emitentem znajduje się w posiadaniu podmiotu korzystającego z tych wyłączeń.
(3) W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu przejrzystości w przypadku grupy przedsiębiorstw oraz w celu uwzględnienia faktu, że w przypadku gdy jednostka dominująca ma kontrolę nad swoimi jednostkami zależnymi, może ona mieć wpływ na zarządzanie nimi, progi powinny być obliczane na poziomie grupy. W związku z należy ujawniać wszystkie pakiety będące własnością jednostki dominującej instytucji kredytowej lub firmy inwestycyjnej i spółek zależnych, jeżeli łączna suma pakietów osiąga wysokość progu powodującego obowiązek zawiadamiania.
(4) System ujawniania informacji dotyczących instrumentów finansowych, które mają podobne skutki gospodarcze jak akcje, powinien być jasno określony. Wymogi dostarczania wyczerpujących informacji na temat struktury własności przedsiębiorstwa powinny być proporcjonalne do konieczności zapewnienia odpowiedniej przejrzystości znaczących pakietów, obciążeń administracyjnych, które te wymogi spowodują dla posiadaczy praw głosu, oraz elastyczności składu koszyka akcji lub indeksu. W związku z tym instrumenty finansowe powiązane z koszykiem akcji lub indeksem powinny być konsolidowane z innymi pakietami w ramach tego samego emitenta wyłącznie wtedy, gdy pakiet praw głosu w ramach takich instrumentów jest znaczny lub dany instrument finansowy nie jest wykorzystywany głównie do celów dywersyfikacji inwestycji.
(5) Budowanie udziału w emitencie poprzez posiadanie instrumentu finansowego powiązanego z różnymi koszykami lub indeksami nie byłoby dla inwestora opłacalne. W związku z tym pakiety praw głosu posiadane za pośrednictwem instrumentu finansowego powiązanego z szeregiem koszyków lub indeksów, które indywidualnie nie przekraczają ustalonych progów, nie powinny być konsolidowane.
(6) Obliczeń dotyczących instrumentów finansowych, które przewidują wyłącznie rozliczenie gotówkowe, powinno się dokonywać z uwzględnieniem korekty o współczynnik delta, przy czym pozycja gotówkowa ma współczynnik delta równy 1 w przypadku instrumentów finansowych o liniowym, symetrycznym profilu dochodu zgodnym z akcją bazową, i z wykorzystaniem ogólnie przyjętego standardowego modelu wyceny w przypadku instrumentów finansowych, które nie posiadają liniowego, symetrycznego profilu dochodu zgodnego z akcją bazową.
(7) W celu zagwarantowania, że informacja o łącznej liczbie praw głosu dostępnych dla inwestora jest jak najdokładniejsza, współczynnik delta powinien być obliczany codziennie, biorąc pod uwagę ostatnią cenę zamknięcia akcji bazowej.
(8) Aby zmniejszyć liczbę niemających znaczenia zawiadomień na rynku, wyłączenia dotyczące portfela handlowego powinny mieć zastosowanie do instrumentów finansowych posiadanych przez osoby fizyczne lub prawne realizujące zlecenia otrzymywane od klientów lub odpowiadające na żądania klientów w sprawie obrotu innego niż na zasadzie komercyjnej, bądź też zabezpieczające pozycje wynikające z takich transakcji.
(9) Przepisy zawarte w niniejszym rozporządzeniu są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ dotyczą wymogów dotyczących zawiadamiania o znaczących pakietach akcji w spółkach giełdowych. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie jednocześnie, oraz aby ułatwić całościowy wgląd w te przepisy i łatwy dostęp do nich podmiotom podlegającym tym obowiązkom, między innymi inwestorom niebędącym rezydentami UE, wskazane jest włączenie określonych regulacyjnych standardów technicznych wymaganych na mocy dyrektywy 2004/109/UE do jednego rozporządzenia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowią projekty regulacyjnych standardów technicznych przedłożone Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(11) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje społeczne dotyczące projektów regulacyjnych standardów technicznych stanowiących podstawę niniejszego rozporządzenia, przeanalizował koszty i korzyści, które mogą być z nimi związane, oraz wystąpił do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na mocy art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 o ich zaopiniowanie.
(12) Stosowanie niniejszego rozporządzenia należy odroczyć, aby dostosować datę rozpoczęcia jego stosowania do terminu dokonania transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/50/UE określonego w art. 4 ust. 1 tejże dyrektywy 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 17 grudnia 2014 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.120.2 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/761 uzupełniające dyrektywę 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do określonych regulacyjnych standardów technicznych stosowanych do znaczących pakietów akcji |
Data aktu: | 17/12/2014 |
Data ogłoszenia: | 13/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 02/06/2015, 26/11/2015 |