uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 1 , w szczególności jego art. 28 ust. 5 akapit trzeci,
(1) Wypływ funduszy własnych nie powinien być nieproporcjonalny ani pod względem wypłaty zysków z tytułu poszczególnych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I, ani pod względem wypłaty zysków z tytułu łącznych funduszy własnych danej instytucji. W związku z tym należy zdefiniować pojęcie nieproporcjonalnego wypływu funduszy własnych poprzez ustanowienie przepisów uwzględniających oba te aspekty.
(2) Mandat dotyczący potencjalnego nieproporcjonalnego wypływu funduszy własnych, o którym mowa w art. 28 ust. 5 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, nie obejmuje instrumentów określonych w art. 27 tego rozporządzenia, ponieważ są one wyłączone na mocy art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (iii) tego rozporządzenia.
(3) Definicja preferencyjnej wypłaty zysków powinna opierać się na tych cechach instrumentów, które odzwierciedlają wymogi określone w art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013, który stanowi, że nie powinno istnieć preferencyjne traktowanie przy wypłacie zysków w zakresie kolejności wypłaty ani inne prawa preferencyjne, w tym także w przypadku preferencyjnej wypłaty zysków z określonych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I w stosunku do innych instrumentów w kapitale podstawowym Tier I. Biorąc pod uwagę, że w art. 28 ust. 1 lit. h) ppkt (i) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 rozróżniono preferencyjne prawa w zakresie wypłat zysków i preferencje w zakresie kolejności wypłaty zysków, przepisy dotyczące preferencyjnych wypłat zysków powinny obejmować oba te przypadki.
(4) Inne przepisy powinny mieć zastosowanie do instrumentów w kapitale podstawowym Tier I instytucji, o których mowa w art. 27 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 ("spółki inne niż akcyjne"), w przypadku gdy jest to uzasadnione szczególnymi cechami instrumentów z prawem głosu i instrumentów bez prawa głosu. W przypadku gdy jedynie posiadacze instrumentów z prawem głosu mogą subskrybować udziały bez prawa głosu, wówczas nie dochodzi do sytuacji, w której posiadacze instrumentów bez prawa głosu są pozbawieni prawa głosu. W związku z tym zróżnicowanie wypłat zysków tytułu instrumentów bez prawa głosu spółek innych niż akcyjne nie jest spowodowane brakiem praw głosu w taki sam sposób, jak w przypadku spółek akcyjnych. Ponadto, jeżeli istnieje pułap wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu ustalony na mocy mającego zastosowanie prawa krajowego, limity opracowane dla spółek akcyjnych powinny zostać zastąpione przez inne przepisy gwarantujące brak preferencyjnych praw do wypłaty zysku.
(5) Odmienne traktowanie spółek innych niż akcyjne jest uzasadnione tylko wtedy, gdy instytucje te nie emitują instrumentów kapitałowych z wielokrotną wypłatą zysków, która zostałaby z góry ustalona w umowie lub statucie instytucji. Jeżeli jednak instytucje te emitują tego rodzaju instrumenty kapitałowe, problemy związane z preferencyjnym prawem do wypłat zysków są takie same jak w przypadku spółek akcyjnych, zatem powinny one być tak samo traktowane.
(6) Nie powinno to uniemożliwiać spółkom innym niż akcyjne emitowania innych instrumentów kapitałowych o zróżnicowanej wypłacie zysku, pod warunkiem że udowodnią, że takie instrumenty nie przyznają preferencyjnych praw w zakresie wypłat zysków. Dowód taki powinien być oparty na ocenie poziomu wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu i poziomu wypłat zysków z tytułu łącznego kapitału podstawowego Tier I. Instytucja powinna wykazać, że poziom wypłat zysków z tytułu instrumentów z prawem głosu jest niski w porównaniu z innymi instrumentami kapitałowymi oraz że wskaźnik wypłaty z tytułu instrumentów w kapitale podstawowym Tier I jest niski.
(7) Aby w przypadku spółek innych niż akcyjne ocenić, czy poziom wskaźnika wypłaty jest niski, należy ustalić wartość odniesienia. Aby uwzględnić fakt, że wskaźniki wypłaty mogą się wahać w zależności od rocznych wyników, wspomniana wartość odniesienia powinna opierać się na średniej z poprzednich pięciu lat. Mając na uwadze nowatorski charakter tego przepisu i jego potencjalny wpływ na niektóre z tych instytucji, należy w stosownych przypadkach przewidzieć stopniowe wprowadzanie przepisów dotyczących obliczania poziomu wskaźnika wypłaty. Wprowadzenie limitów dotyczących wskaźnika wypłaty może być dokonywane stopniowo przez pierwsze pięć lat do końca 2017 r., a w pełni wdrożone przez wszystkie instytucje w roku 2018.
(8) Niektóre spółki inne niż akcyjne nie są w stanie wyemitować instrumentów, które są tak elastyczne jak akcje zwykłe w przypadku nadzwyczajnego dokapitalizowania, gdy instytucje podlegają środkom wczesnej interwencji. W takich przypadkach instytucje te będą musiały wyemitować instrumenty kapitałowe w celu ułatwienia restrukturyzacji; w związku z tym powinno być dopuszczalne, by te instytucje, w przypadku których instrumenty bez prawa głosu są zazwyczaj wyłącznie w posiadaniu posiadaczy instrumentów z prawem głosu, mogły w drodze wyjątku sprzedawać instrumenty bez prawa głosu także inwestorom zewnętrznym. Ponadto instrumenty kapitałowe przeznaczone na nadzwyczajne dokapitalizowanie powinny dawać możliwość uzyskania odpowiednich przyszłych korzyści po dokonaniu restrukturyzacji. W związku z tym, w odniesieniu do tych instytucji, dopuszczalne powinno być przekroczenie limitów dotyczących wskaźnika wypłaty po restrukturyzacji w celu zapewnienia tych potencjalnych korzyści posiadaczom instrumentów w kapitale podstawowym Tier I przeznaczonych na nadzwyczajne dokapitalizowanie.
(9) Na mocy art. 10 rozporządzenia (UE) nr 575/2013 właściwe organy mogą - zgodnie z prawem krajowym -częściowo lub całkowicie odstąpić od stosowania wymogów określonych w częściach od drugiej do ósmej tego rozporządzenia wobec instytucji kredytowych trwale powiązanych z organem centralnym. Ponadto na mocy tego samego artykułu właściwe organy mogą odstąpić od stosowania przepisów części od drugiej do ósmej tego rozporządzenia wobec organu centralnego na zasadzie indywidualnej, jeżeli zobowiązania organu centralnego są całkowicie gwarantowane przez powiązane instytucje. Zgodnie z tym artykułem właściwe organy powinny móc odstąpić od stosowania wymogów niniejszego rozporządzenia w przypadku wewnątrzgrupowych instrumentów kapitałowych. Właściwe organy powinny również móc ocenić zgodność z wymogami określonymi w niniejszym rozporządzeniu na podstawie sytuacji skonsolidowanej poszczególnych instytucji objętych tymi odstępstwami, w szczególności w zakresie obliczania wskaźnika wypłaty.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego zorganizował otwarte konsultacje społeczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii przez Bankową Grupę Interesariuszy powołaną zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 .
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 241/2014 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.135.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/850 w sprawie zmiany rozporządzenia delegowanego (UE) nr 241/2014 uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących wymogów w zakresie funduszy własnych obowiązujących instytucje |
Data aktu: | 30/01/2015 |
Data ogłoszenia: | 02/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 22/06/2015 |