uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 517/94 3 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 4 . Ze względu na konieczność dalszych zmian, dla zachowania przejrzystości, rozporządzenie to należy przekształcić.
(2) Wspólna polityka handlowa powinna być oparta na jednolitych zasadach.
(3) Jednolitość reguł dotyczących przywozu powinna być zapewniona poprzez ustanowienie, tak dalece jak to tylko możliwe, z uwzględnieniem cech systemu gospodarczego w danych państwach trzecich, przepisów podobnych do stosowanych na podstawie wspólnych reguł dla innych państw trzecich.
(4) W odniesieniu do ograniczonej liczby wyrobów pochodzących z niektórych państw trzecich, z powodu wrażliwości sektora włókienniczego Unii, środki nadzoru stosowane na poziomie Unii powinny być określone w niniejszym rozporządzeniu.
(5) Należy wprowadzić specjalne przepisy dotyczące wyrobów powrotnie przywożonych na podstawie uzgodnień dotyczących uszlachetniania biernego.
(6) Załącznik III B do rozporządzenia (WE) nr 517/94 po zmianach wprowadzonych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1398/2007 5 został pozbawiony treści. Z tego powodu należy skreślić ten załącznik w całości. Dla zachowania przejrzystości należy również skreślić odesłanie do tego załącznika w art. 4 ust. 2.
(7) Przywóz niektórych wyrobów włókienniczych z pewnych państw trzecich może być poddany nadzorowi unijnemu, limitom ilościowym lub innym właściwym środkom.
(8) Jeżeli jest stosowany nadzór unijny, dopuszczenie do swobodnego obrotu danych wyrobów powinno być dokonane za okazaniem dokumentu nadzoru spełniającego jednolite kryteria. Dokument ten, na zwykły wniosek importera, powinien być wydany przez organy państwa członkowskiego w określonym czasie, lecz bez uzyskania w ten sposób przez importera jakiegokolwiek prawa do przywozu. Dokument ten powinien być w związku z tym ważny jedynie przez taki okres, w którym reguły przywozowe pozostają bez zmian.
(9) Interes Unii wymaga, aby państwa członkowskie i Komisja zapewniły możliwie pełną wymianę informacji wynikających z nadzoru unijnego.
(10) Konieczne jest przyjęcie dokładnych kryteriów szacowania możliwych szkód oraz wszczynania procedury dochodzeniowej, umożliwiając równocześnie Komisji wprowadzanie właściwych środków w pilnych przypadkach.
(11) W tym celu należy ustanowić szczegółowe przepisy w odniesieniu do wszczynania dochodzeń, wymaganych kontroli i inspekcji, przesłuchań zainteresowanych osób, postępowania dotyczącego uzyskanych informacji oraz kryteriów dotyczących szacowania szkód.
(12) Konieczne jest ustanowienie odpowiedniego systemu nakładania unijnych ograniczeń ilościowych.
(13) Procedura administracyjna powinna zapewniać, aby wszyscy wnioskodawcy mieli sprawiedliwy dostęp do kontyngentów.
(14) Mając na uwadze jedność reguł dotyczących przywozu, formalności dokonywane przez importerów powinny być proste i identyczne bez względu na miejsce odprawy celnej towarów. Pożądane jest zatem, aby wszelkie formalności były przeprowadzane z zastosowaniem formularzy odpowiadających wzorowi, określonemu w załączniku VI do niniejszego rozporządzenia.
(15) Nadzór lub środki ochronne ograniczone do jednego lub kilku regionów zamiast do całej Unii mogą jednakże okazać się konieczne. Takie środki powinny być jednak dozwolone tylko wyjątkowo oraz tam, gdzie nie ma innego rozwiązania. Konieczne jest zapewnienie, aby takie środki miały charakter czasowy i powodowały minimalne zakłócenie działania rynku wewnętrznego.
(16) Przepisy niniejszego rozporządzenia nie naruszają unijnego lub krajowego prawodawstwa dotyczącego tajemnicy zawodowej.
(17) Środki ochronne wymagane przez interesy Unii należy wdrożyć z odpowiednim uwzględnieniem istniejących zobowiązań międzynarodowych.
(18) W celu uproszczenia procedur dla importerów należy przewidzieć możliwość przedłużenia ważności -całkowicie lub częściowo - niewykorzystanych zezwoleń na przywóz, zamiast zwracania ich właściwym organom państw członkowskich wydania.
(19) W celu zapewnienia odpowiedniego funkcjonowania systemu zarządzania przywozem niektórych wyrobów włókienniczych nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi regułami Unii dotyczącymi przywozu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu w odniesieniu do zmiany załączników do niniejszego rozporządzenia, zmiany reguł przywozowych oraz stosowania środków ochronnych i środków nadzoru zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów. Przygotowując i opracowując akty delegowane, Komisja powinna zapewnić jednoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
(20) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 .
(21) W przypadku przyjmowania środków nadzoru, biorąc pod uwagę ich skutki i logiczną kolejność względem przyjmowania ostatecznych środków ochronnych, należy stosować procedurę doradczą,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
M. SCHULZ | Z. KALNIŅA-LUKAŠEVICA |
Przewodniczący | Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2017/354 z dnia 15 lutego 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.57.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/173 z dnia 29 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2018.32.12) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2018 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.160.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 2015/936 w sprawie wspólnych reguł dotyczących przywozu wyrobów włókienniczych z niektórych państw trzecich, nieobjętych umowami dwustronnymi, protokołami, innymi ustaleniami lub innymi szczegółowymi regułami Unii dotyczącymi przywozu |
Data aktu: | 09/06/2015 |
Data ogłoszenia: | 25/06/2015 |
Data wejścia w życie: | 15/07/2015 |