uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 126 ust. 8,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
(1) Zgodnie z art. 126 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) państwa członkowskie unikają nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Zgodnie z pkt 4 Protokołu (nr 15) w sprawie niektórych postanowień dotyczących Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i TFUE, zawarte w art. 126 ust. 1 TFUE zobowiązanie do unikania nadmiernego deficytu budżetowego nie ma zastosowania do Zjednoczonego Królestwa, o ile nie przyjmie ono euro. Punkt 5 tego Protokołu stanowi, że Zjednoczone Królestwo podejmuje wysiłki w celu uniknięcia nadmiernego deficytu.
(3) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt stabilności i wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 1 , przyjęte w celu zapewnienia szybkiej korekty nadmiernych deficytów sektora instytucji rządowych i samorządowych.
(4) W dniu 8 lipca 2008 r., zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), Rada podjęła decyzję stwierdzającą, że w Zjednoczonym Królestwie istnieje nadmierny deficyt 2 , i skierowała do tego państwa zalecenie, aby dołożyło ono starań w celu skorygowania nadmiernego deficytu najpóźniej w roku budżetowym 2009/10, zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE i art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1467/97. Rada wyznaczyła też dzień 8 stycznia 2009 r. jako termin na podjęcie w tym celu skutecznych działań 3 .
(5) Zgodnie z art. 104 ust. 8 TWE Rada podjęła w dniu 27 kwietnia 2009 r. decyzję stwierdzającą, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 8 lipca 2008 r. 4 .
(6) Uwzględniając fakt, że sytuacja budżetowa Zjednoczonego Królestwa w roku budżetowym 2009/10 jest rezultatem wprowadzenia środków odpowiadających około 1½ % PKB, które stanowiły właściwą odpowiedź na Europejski plan naprawy gospodarczej, oraz swobodnego działania automatycznych stabilizatorów, w dniu 2 grudnia 2009 r. Rada skierowała do Zjednoczonego Królestwa zmienione zalecenie przyjęte na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE, zalecając, aby Zjednoczone Królestwo zlikwidowało sytuację nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15. W szczególności w celu obniżenia w wiarygodny i trwały sposób deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do poziomu poniżej 3 % PKB zalecono Zjednoczonemu Królestwu: a) wdrożenie środków polityki budżetowej w roku 2009/10 zgodnie z planami zawartymi w budżecie na 2009 r. i uniknięcie dodatkowych środków przyczyniających się do pogorszenia stanu finansów publicznych, a w roku 2010/11 rozpoczęcie konsolidacji w celu obniżenia deficytu do poziomu poniżej wartości referencyjnej w roku 2014/15; b) zapewnienie średniego rocznego wysiłku fiskalnego na poziomie 1¾ % PKB w latach 2010/11- 2014/15, co powinno również przyczynić się do przywrócenia tendencji spadkowej wskaźnika długu brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych, zapewniającej zadowalające tempo zbliżania się do wartości referencyjnej poprzez przywrócenie należytego poziomu nadwyżki pierwotnej; c) określenie dodatkowych środków koniecznych do osiągnięcia - o ile pozwolą na to warunki koniunkturalne - korekty nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15 i przyspieszenie tempa zmniejszania deficytu, jeżeli warunki ekonomiczne lub budżetowe okażą się korzystniejsze niż przewiduje się obecnie. W swoim zaleceniu z dnia 2 grudnia 2009 r. Rada wyznaczyła dzień 2 czerwca 2010 r. jako termin, przed upływem którego konieczne jest podjęcie skutecznych działań zgodnie z art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97.
(7) W dniu 6 lipca 2010 r. Komisja stwierdziła, że w oparciu o prognozę Komisji z wiosny 2010 r. Zjednoczone Królestwo podjęło skuteczne działania zgodnie z zaleceniem Rady z dnia 2 grudnia 2009 r., i uznała w związku z tym, że w tym czasie nie było potrzeby przedsięwzięcia kolejnych kroków przewidzianych w ramach procedury dotyczącej nadmiernego deficytu.
(8) Nowa ocena działań podjętych przez Zjednoczone Królestwo w celu skorygowania nadmiernego deficytu do roku budżetowego 2014/15 w odpowiedzi na zalecenie Rady wydane na podstawie art. 126 ust. 7 TFUE w dniu 2 grudnia 2009 r. prowadzi do następujących wniosków:
- W roku budżetowym 2010/11 deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 9,1 % PKB. Środki wdrożone przez Zjednoczone Królestwo w tym roku wynikały ze wstępnego sprawozdania budżetowego za 2009 r. ogłoszonego w grudniu, budżetu przedstawionego w marcu i drugiego budżetu kryzysowego z czerwca opracowanego w wyniku wyborów powszechnych. W październiku 2010 r. opublikowano również przegląd wydatków (Spending Review). Ogólnie rzecz biorąc, wprowadzenie środków zaplanowano głównie na koniec okresu przewidzianego na dokonanie korekty i były one bardziej ukierunkowane na cięcia wydatków niż na podwyżkę podatków. W okresie trwającym do roku budżetowego 2014/15 w budżetach przedstawianych w marcu, oświadczeniach jesiennych (Autumn Statements) i corocznych przeglądach wydatków (Spending Round) nie zmieniono w istotny sposób pierwotnych planów konsolidacji. Realizowany w ciągu pięciu lat program koncentrował się na znacznych cięciach wydatków poszczególnych resortów, czemu towarzyszyły zamrożenie płac i cięcia wydatków na cele socjalne. Ogólnie rzecz biorąc, do ogłoszonych głównych środków podatkowych zaliczały się podwyżka podstawowej stawki podatku VAT, wprowadzenie i podwyżki opłaty od banków, wyższe składki na ubezpieczenie społeczne, cięcia stawki podatku od osób prawnych, podwyższenie kwot wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych, cięcia stawek celnych i środki przeciwko unikaniu opodatkowania. Począwszy od roku budżetowego 2012/13 korzystny wpływ na wielkość deficytu mają również transfery dywidend z Banku Anglii za pośrednictwem Funduszu Zakupu Aktywów. W wyniku wdrożenia planów konsolidacji deficyt nominalny spadał w kolejnych latach budżetowych do 7,7 % PKB w roku 2011/12, do 7,6 % PKB w roku 2012/13, do 5,9 % PKB w roku 2013/14 i do 5,2 % PKB w roku 2014/15. Deficyt strukturalny wyniósł 7,0 % PKB w roku 2010/11, 5,9 % PKB w latach 2011/12 i 2012/13, 4,6 % PKB w roku 2013/14 i 4,7 % PKB w roku 2014/15.
- Średni wysiłek strukturalny osiągnął 0,7 % PKB w okresie od roku 2010/11 do roku 2014/15. Uwzględniwszy skutki korekt tempa wzrostu produktu potencjalnego, jakie miały miejsce między obecną prognozą a prognozą, która stanowiła podstawę zalecenia Rady z dnia 2 grudnia 2009 r., jak również skutki rozwoju sytuacji w zakresie dochodów w zestawieniu ze standardowymi elastycznościami wzrostu PKB, średni roczny skorygowany wysiłek strukturalny w całym wspomnianym okresie szacuje sić na 1,1 % PKB, czyli poniýej rocznego úredniego wysiůku fiskalnego wynoszŕcego 1ľ % zalecanego przez Radć.
- Szacunkowa łączna wielkość uznaniowych środków konsolidacyjnych określonych we wstępnym sprawozdaniu budżetowym za 2009 r. i oświadczeniu jesiennym z 2014 r. wynosi około 3,5 % PKB w okresie od roku 2010/11 do roku 2014/15.
- W okresie objętym procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu dług brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych nadal rósł, osiągając 88,4 % PKB w roku budżetowym 2014/15. To pogorszenie wskaźnika zadłużenia było głównie spowodowane deficytem nominalnym, lecz również interwencjami w sektorze finansowym.
(9) Czynniki te prowadzą to do wniosku, że pomimo określenia i wdrożenia programu konsolidacji budżetowej Zjednoczone Królestwo nie zlikwidowało nadmiernego deficytu w roku budżetowym 2014/15. Zjednoczone Królestwo nie osiągnęło ponadto zaleconego przez Radę w dniu 2 grudnia 2009 r. poziomu średniego wysiłku fiskalnego wynoszącego 1¾ %. Ogólnie rzecz biorąc, środki przedsięwzięte przez Zjednoczone Królestwo w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. wydane zgodnie z art. 126 ust. 7 TFUE są niewystarczające,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.180.1 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2015/1098 stwierdzająca, że Zjednoczone Królestwo nie podjęło skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 2 grudnia 2009 r. |
Data aktu: | 19/06/2015 |
Data ogłoszenia: | 08/07/2015 |