uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie wskazania poprzez etykietowanie oraz standardowe informacje o produkcie, zużycia energii oraz innych zasobów przez produkty związane z energią 1 , w szczególności jej art. 10,
(1) Dyrektywa 2010/30/UE zobowiązuje Komisję do przyjęcia aktów delegowanych w sprawie oznakowania produktów związanych z energią przedstawiających znaczący potencjał oszczędności energii oraz wykazujących znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o poziomy efektywności przy równorzędnej funkcjonalności.
(2) Ogrzewacze pomieszczeń o równorzędnej funkcjonalności, w tym kotły na paliwo stałe, wykazują znaczne rozbieżności, jeśli chodzi o efektywność energetyczną. Energia, jaką kotły na paliwo stałe wykorzystują do ogrzewania pomieszczeń, odpowiada za znaczną część całkowitego zapotrzebowania na energię w Unii. Możliwości ograniczenia zużycia energii przez kotły na paliwo stałe są znaczne i obejmują np. łączenie ich z odpowiednimi regulatorami temperatury i urządzeniami słonecznymi, a zatem zestawy zawierające kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne należy również objąć wymogami dotyczącymi etykiet efektywności energetycznej.
(3) Kotły wytwarzające energię cieplną wyłącznie na potrzeby zapewniania ciepłej wody użytkowej, kotły przeznaczone do ogrzewania i rozprowadzania gazowych nośników ciepła, kotły kogeneracyjne o mocy elektrycznej 50 kW lub większej oraz kotły na biomasę niedrzewną mają szczególne właściwości techniczne i należy zatem wyłączyć je z zakresu niniejszego rozporządzenia.
(4) Należy określić ujednolicone przepisy dotyczące etykietowania i standardowych informacji o produkcie odnośnie do efektywności energetycznej kotłów na paliwo stałe, aby zapewnić zachęty dla producentów do podnoszenia efektywności energetycznej tych produktów, zmotywowania użytkowników do zakupu energooszczędnych produktów i wniesienia wkładu w funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
(5) Aby zapewnić konsumentom porównywalne informacje dotyczące kotłów na paliwo stałe, należy wprowadzić skalę etykietowania spójną z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) nr 811/2013 z dnia 18 lutego 2013 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla ogrzewaczy pomieszczeń, ogrzewaczy wielofunkcyjnych, zestawów zawierających ogrzewacz pomieszczeń, regulator temperatury i urządzenie słoneczne oraz zestawów zawierających ogrzewacz wielofunkcyjny, regulator temperatury i urządzenie słoneczne 2 . Przyjęcie podejścia zastosowanego w tym rozporządzeniu w odniesieniu do energii odnawialnej nie promowałoby energooszczędności kotłów na biomasę. Przyjęcie podejścia zastosowanego do paliw kopalnych w przypadku biomasy nie byłoby zgodne z celem promowania energii ze źródeł odnawialnych wynikającym z dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych 3 . Właściwe jest zatem wprowadzenie w niniejszym rozporządzeniu szczególnego podejścia do kotłów na biomasę, tzn. "współczynnika dla biomasy na potrzeby etykietowania efektywności energetycznej" ustalanego na takim poziomie, aby klasa A++ mogła zostać osiągnięta przez kotły kondensacyjne na biomasę.
(6) Informacje zamieszczone na etykiecie powinny być uzyskane przy zastosowaniu rzetelnych, dokładnych i odtwarzalnych procedur pomiarowych i obliczeniowych z uwzględnieniem uznanych najnowocześniejszych metod pomiarowych i obliczeniowych, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowanych norm przyjętych przez europejskie organizacje normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie normalizacji europejskiej 4 na potrzeby ustanowienia wymogów dotyczących ekoprojektu.
(7) Niniejsze rozporządzenie powinno określać jednolity wzór i jednolitą treść etykiety dla kotłów na paliwo stałe.
(8) Ponadto niniejsze rozporządzenie powinno określać wymogi dotyczące produktu i dokumentacji technicznej w odniesieniu do kotłów na paliwo stałe.
(9) Niniejsze rozporządzenie powinno także określać wymogi dotyczące informacji, jakie należy podawać w przypadku wszelkich form sprzedaży na odległość kotłów na paliwo stałe oraz we wszelkich reklamach i technicznych materiałach promocyjnych dotyczących kotłów na paliwo stałe.
(10) W przypadku gdy etykiety i informacje o produkcie są oparte na kartach produktu otrzymanych od dostawców, należy zadbać o to, aby użytkownik posiadał łatwy dostęp do informacji na temat efektywności energetycznej zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne.
(11) Należy przewidzieć przegląd przepisów niniejszego rozporządzenia w kontekście postępu technicznego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 kwietnia 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.193.43 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie delegowane 2015/1187 uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykiet efektywności energetycznej dla kotłów na paliwo stałe i zestawów zawierających kocioł na paliwo stałe, ogrzewacze dodatkowe, regulatory temperatury i urządzenia słoneczne |
Data aktu: | 27/04/2015 |
Data ogłoszenia: | 21/07/2015 |
Data wejścia w życie: | 10/08/2015, 01/04/2017, 01/07/2017 |