uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 57 akapit pierwszy lit. a) i c) i akapit drugi oraz art. 223 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 58 ust. 4 akapit pierwszy lit. b), art. 63 ust. 5 akapit drugi oraz art. 64 ust. 7 akapit pierwszy lit. a) i akapit drugi,
(1) Rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 3 i ustanowiło nowe przepisy dotyczące pomocy w sektorze pszczelarskim. Ponadto uprawnia ono Komisję do przyjęcia aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu pomocy w nowych ramach prawnych niektóre przepisy należy przyjąć w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić rozporządzenie Komisji (WE) nr 917/2004 4 . Rozporządzenie to zostaje uchylone rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/1366 5 .
(2) Artykuł 55 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przewiduje, że państwa członkowskie mogą opracować krajowe programy w sektorze pszczelarskim obejmujące okres trzech lat ("programy pszczelarskie"). Zgodnie z art. 55 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 państwa członkowskie, które korzystają z tej możliwości, zobowiązane są do przeprowadzenia analizy struktur produkcji i wprowadzania do obrotu w swoich sektorach pszczelarskich. Konieczne jest określenie elementów, które takie programy i analizy powinny obejmować.
(3) Programy pszczelarskie proponowane przez państwa członkowskie wymagają zatwierdzenia przez Komisję. Należy zatem wyznaczyć termin zgłaszania programów przez państwa członkowskie oraz ustanowić procedurę zatwierdzania tych programów przez Komisję.
(4) Ponieważ sektor pszczelarski obejmuje znaczną liczbę małych producentów, po zatwierdzeniu programów pszczelarskich państwa członkowskie i Komisja powinny udostępnić je do wiadomości publicznej.
(5) W celu zapewnienia elastyczności we wdrażaniu programów pszczelarskich oraz ograniczenia obciążeń administracyjnych, państwa członkowskie powinny mieć możliwość zmiany środków ujętych w tych programach podczas ich wdrażania, pod warunkiem że nie przekracza się ogólnego pułapu wydatków planowanych na dany rok, a wkład unijny w finansowanie programów pozostaje na wysokości 50 % wydatków ponoszonych przez państwa członkowskie. Należy jednak ustanowić przepisy proceduralne dotyczące znaczących zmian w programie.
(6) Państwa członkowskie powinny monitorować wdrażanie programów pszczelarskich. Procedura kontroli stosowana przez państwa członkowskie powinna być zgodna z ogólnymi przepisami ustanowionymi w art. 59 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Państwa członkowskie powinny zgłosić tę procedurę Komisji przy zgłaszaniu programów.
(7) Aby sprawdzić, czy warunki przyznania finansowania unijnego są spełnione, uczestniczące państwa członkowskie powinny przeprowadzać kontrole administracyjne i kontrole na miejscu. W przypadku kontroli na miejscu państwa członkowskie powinny zagwarantować, że kontroli poddawanych jest co najmniej 5 % wnioskodawców. Państwa członkowskie powinny dobrać próbę z całej populacji wnioskodawców, a próba ta powinna składać się z części wybranej losowo - w celu otrzymania reprezentatywnego poziomu błędu - oraz z części wybranej w oparciu o analizę ryzyka ukierunkowaną na obszary o najwyższym ryzyku wystąpienia błędu.
(8) Zgodnie z ogólnymi przepisami dotyczącymi ochrony interesów finansowych Unii określonymi w art. 54, 58 i 63 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 państwa członkowskie powinny ustanowić odpowiedni system korekt i kar za nieprawidłowości, umożliwiający odzyskanie nienależnie wypłaconych kwot powiększonych o odsetki obliczone zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 908/2014 6 . Państwa członkowskie powinny zgłosić taki system Komisji przy zgłaszaniu programów.
(9) Rok pszczelarski powinien obejmować okres, który umożliwi państwom członkowskim przeprowadzenie kontroli w zakresie środków dotyczących pszczelarstwa.
(10) Aby ocenić wpływ programów pszczelarskich - przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeby ograniczenia obciążeń administracyjnych dla państw członkowskich i sektora pszczelarskiego - państwa członkowskie muszą przedkładać Komisji roczne sprawozdania z wdrażania zawierające zestawienie wydatków i osiągniętych wyników, sporządzane z wykorzystaniem wskaźników skuteczności dla każdego środka w ramach programu.
(11) Podczas wdrażania programów pszczelarskich należy zapewnić spójność między środkami ujętymi w programach pszczelarskich i programach rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 7 . W tym celu państwa członkowskie opisują w swoich programach pszczelarskich kryteria, które ustanawiają dla zapewnienia, że nie dochodzi do podwójnego finansowania programów pszczelarskich objętych pomocą w sektorze pszczelarskim na podstawie art. 55 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz wsparciem rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 18 rozporządzenia nr 532/2020 z dnia 16 kwietnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.119.3) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 20 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 11 rozporządzenia nr 725/2021 z dnia 4 maja 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.155.8) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 sierpnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 10 rozporządzenia nr 2022/1216 z dnia 8 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.188.49) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania z dniem 1 sierpnia 2021 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.211.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/1368 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy w sektorze pszczelarskim |
Data aktu: | 06/08/2015 |
Data ogłoszenia: | 08/08/2015 |
Data wejścia w życie: | 09/08/2015 |