uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi 1 , w szczególności jego art. 18 pkt 9 i 10,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2075/2005 2 zostało kilkakrotnie znacząco zmienione 3 . Dla zachowania przejrzystości i zrozumiałości należy je ujednolicić.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , rozporządzenie (WE) nr 854/2004 i rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 5 ustanawiają zasady dotyczące zdrowia i wymagania dotyczące żywności pochodzenia zwierzęcego oraz konieczne kontrole urzędowe.
(3) W uzupełnieniu do tych zasad należy ustanowić bardziej szczegółowe wymagania w odniesieniu do włośni. Mięso świń domowych i dzików, koni i innych gatunków zwierząt może być zarażone nicieniami z rodzaju Trichinella. Spożycie mięsa zarażonego włośniami może powodować poważne choroby u ludzi. Należy wprowadzić odpowiednie środki w celu uniknięcia u ludzi chorób spowodowanych spożyciem mięsa zarażonego włośniami.
(4) W niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące pobierania próbek z tusz gatunków podatnych na zakażenie włośniami w celu ustalenia statusu gospodarstw i przedziałów oraz warunków przywozu mięsa do Unii. W niniejszym rozporządzeniu należy określić ponadto metody referencyjne i metody równoważne służące wykrywaniu włośni w próbkach z tusz.
(5) W celu ułatwienia pracy zakładów zajmujących się rozbiorem tusz przepis, który umożliwia rozbiór tusz świń domowych pod pewnymi warunkami w oczekiwaniu na wyniki badania na obecność włośnia, należy stosować także w odniesieniu do koni, przy zachowaniu identycznych warunków.
(6) W dniu 22 listopada 2001 r. Komitet Naukowy ds. Środków Weterynaryjnych dotyczących Zdrowia Publicznego przyjął opinię w sprawie włośnicy (trichinellosis), epidemiologii, metod wykrywania oraz produkcji świń wolnych od włośni. Dnia 1 grudnia 2004 r. Panel Naukowy ds. Zagrożeń Biologicznych (BIOHAZ) Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) przyjął opinię na temat adekwatności i szczegółów dotyczących metod mrożenia pozwalających na spożycie przez ludzi mięsa zarażonego Trichinella lub Cysticercus. W dniach 9-10 marca 2005 r. BIOHAZ przyjął opinię na temat oceny ryzyka powtórzonej kontroli zwierząt na ubój w obszarach o niskim powszechnym występowaniu włośni.
(7) W dniu 3 października 2011 r. EFSA przyjął opinię naukową dotyczącą zagrożeń dla zdrowia publicznego, które powinny być przedmiotem inspekcji mięsa (wieprzowego) 6 . W opinii tej EFSA uznał, że włośnie stanowią umiarkowane zagrożenie dla zdrowia publicznego w związku z konsumpcją mięsa wieprzowego, i stwierdził, że w odniesieniu do metod badań zagrożeń biologicznych jedynym sposobem zapewnienia skutecznej kontroli głównych zagrożeń jest zapewnienie bezpieczeństwa tusz wieprzowych obejmujące szereg środków zapobiegawczych i kontroli stosowanych w sposób zintegrowany zarówno w gospodarstwach, jak i w rzeźniach.
(8) EFSA ustalił pewne wskaźniki epidemiologiczne w odniesieniu do włośni. W zależności od celu oraz sytuacji epidemiologicznej w danym państwie wskaźniki te mogą być stosowane na poziomie państwa, regionu, rzeźni lub gospodarstwa.
(9) EFSA zauważył sporadyczność występowania włośni w Unii, głównie u świń chowanych na wolnym wybiegu i w chowie przydomowym. Ponadto EFSA stwierdził, że ten typ systemu produkcji jest najważniejszym czynnikiem ryzyka dla zakażeń włośniami. Poza tym dostępne dane wskazują na to, że ryzyko zarażenia włośniami świń chowanych w oficjalnie uznanych kontrolowanych warunkach w pomieszczeniach inwentarskich jest znikome.
(10) Status znikomego ryzyka w odniesieniu do państwa lub regionu nie jest już uznawany w kontekście międzynarodowym przez Światową Organizację Zdrowia Zwierząt (OIE). Status taki uznaje się zamiast tego w odniesieniu do przedziałów obejmujących jedno lub więcej gospodarstw stosujących określone kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich.
(11) W celu wzmocnienia systemu kontroli zgodnie z aktualnym ryzykiem dla zdrowia publicznego należy ustanowić, biorąc pod uwagę, między innymi, standardy międzynarodowe, środki zmniejszające ryzyko związane z włośniami w rzeźniach, w tym warunki przywozu, oraz warunki określania statusu zakażenia włośniami w odniesieniu do państw, regionów lub gospodarstw.
(12) W 2011 r. Belgia i Dania powiadomiły o znikomym ryzyku włośni na ich terytorium zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2075/2005. Taki status znikomego ryzyka w odniesieniu do państwa lub regionu nie jest już jednak uznawany. Niemniej jednak gospodarstwa i przedziały w Belgii i Danii, spełniające wymogi dla kontrolowanych warunków w pomieszczeniach inwentarskich dnia 1 czerwca 2014 r., powinny mieć możliwość zastosowania odstępstwa przewidzianego dla takich gospodarstw i przedziałów bez konieczności spełnienia dalszych warunków wstępnych, takich jak wymóg uzyskania od właściwego organu ponownego urzędowego zatwierdzenia.
(13) Należy nałożyć na podmioty obowiązek zapewnienia, by martwe zwierzęta były gromadzone, identyfikowane i przewożone bez nieuzasadnionej zwłoki zgodnie z art. 21 i 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 7 i z załącznikiem VIII do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 8 .
(14) Liczbę przypadków (importowanych i rodzimych) włośni u ludzi, włącznie z danymi epidemiologicznymi, należy zgłosić w sprawozdaniu zgodnie z decyzją Komisji 2000/96/WE 9 .
(15) Urzędowy lekarz weterynarii powinien zamieszczać informację o oficjalnym uznaniu gospodarstwa pochodzenia za gospodarstwo stosujące kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich na świadectwach zdrowia zwierząt przewidzianych w dyrektywie Rady 64/432/EWG 10 - w odniesieniu do wewnątrzunijnego handlu świniami - oraz w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 206/2010 11 - w odniesieniu do przywozu do Unii świń domowych z państw trzecich, co umożliwiłoby państwom członkowskim zastosowanie odpowiedniej procedury badań na obecność włośni przy uboju, a zarazem pozwoliłoby uniknąć zagrożenia statusu posiadanego przez gospodarstwo przeznaczenia w odniesieniu do świń hodowlanych lub użytkowych.
(16) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie niniejszego rozporządzenia, państwa trzecie wywożące świnie domowe lub ich mięso powinny być ujęte w wykazie zawartym w odpowiednich aktach dotyczących warunków przywozu, jeśli ubiegają się o odstępstwo odnoszące się do pobierania od świń domowych próbek do badania na obecność włośni oraz jeśli gospodarstwa lub przedziały są oficjalnie uznane za stosujące kontrolowane warunki w pomieszczeniach inwentarskich.
(17) Poświadczenie zdrowia publicznego dotyczące badania na obecność włośni powinno być zawarte w świadectwach weterynaryjnych towarzyszących świeżemu mięsu zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 206/2010, surowym wyrobom mięsnym zgodnie z decyzją Komisji 2000/572/WE 12 oraz produktom mięsnym zgodnie z decyzją Komisji 2007/777/WE 13 .
(18) Zatwierdzono różne metody laboratoryjne dla wykrywania włośni w świeżym mięsie. Metoda wytrawiania próby zbiorczej z zastosowaniem metody magnetycznego mieszania jest zalecana jako wiarygodna metoda do rutynowego stosowania. Rozmiar próbki do analizy pod kątem występowania pasożytów powinien zostać powiększony, jeżeli próbka nie może zostać pobrana w miejscach szczególnie narażonych i jeżeli rodzaj lub gatunek zwierzęcia jest bardziej narażony na zarażenie. Badanie trychinoskopowe nie wykrywa nieotorbionych gatunków Trichinella zarażających zwierzęta domowe i leśne oraz ludzi i nie spełnia już swoich zadań jako metoda wykrywania. Inne metody, takie jak testy serologiczne, mogą być użyteczne do celów kontrolnych, po zatwierdzeniu testów przez laboratorium referencyjne UE wyznaczone przez Komisję. Testy serologiczne nie nadają się do wykrywania zarażenia włośniami u poszczególnych zwierząt przeznaczonych do spożycia przez ludzi.
(19) Prywatne przedsiębiorstwa zaczęły produkować nowe urządzenia do badania na obecność włośni (Trichinella), wykorzystujące metodę wytrawiania równoważną z metodą referencyjną. W zgodzie z tymi wydarzeniami podczas posiedzenia Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 16 grudnia 2008 r. jednogłośnie przyjęto wytyczne dotyczące walidacji nowych urządzeń do badania na obecność włośni (Trichinella) metodą wytrawiania.
(20) Zgodnie z tymi wytycznymi w 2010 r. laboratorium referencyjne UE ds. pasożytów zwalidowało metodę badania na obecność włośni (Trichinella) u świń domowych za pomocą nowego urządzenia pod kodem nr EURLP_D_001/2011 14 .
(21) Mrożenie mięsa w określonych warunkach może zniszczyć wszelkie znajdujące się w nim pasożyty, ale pewne gatunki włośni występujące u zwierząt łownych i koni są odporne na mrożenie przeprowadzane przy zastosowaniu zalecanych kombinacji temperatury i czasu.
(22) Regularne kontrole świń domowych i dzików, koni, lisów oraz innych wskazanych zwierząt są ważnym narzędziem oceny zmian w występowaniu choroby. Należy przedstawiać wyniki tych kontroli w rocznych sprawozdaniach zgodnie z dyrektywą 2003/99/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 15 .
(23) Niniejsze rozporządzenie co do zasady nie zezwala na to, aby mięso świni domowej opuszczało rzeźnię przed przekazaniem urzędowemu lekarzowi weterynarii wyników badania na obecność włośni (Trichinella). Jednakże należy zezwolić, w pewnych ścisłych warunkach, na stosowanie znaku jakości zdrowotnej i przekazanie mięsa do transportu, zanim wyniki będą znane. W takich warunkach konieczne jest, aby właściwy organ upewnił się, że w każdym momencie dostępna jest informacja o identyfikowalności przekazanego mięsa.
(24) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 nie odnosi się do zwierząt łownych i ich mięsa bezpośrednio dostarczanych konsumentowi końcowemu lub lokalnym przedsiębiorstwom handlu detalicznego zapewniającym dostawy dla konsumentów końcowych. Wobec powyższego państwa członkowskie są odpowiedzialne za przyjęcie krajowych środków w celu ograniczenia ryzyka otrzymania przez konsumenta końcowego mięsa dzików zarażonego włośniami.
(25) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1478/2020 z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.338.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia nr 2021/519 z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 marca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 1478/2020 z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.338.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 listopada 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2022/1418 z dnia 22 sierpnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.218.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 września 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2025/506 z dnia 19 marca 2025 r. (Dz.U.UE.L.2025.506) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2025 r.
- dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 1478/2020 z dnia 14 października 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.338.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 519/2021 z dnia 24 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.104.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 21 kwietnia 2021 r.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.212.7 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/1375 ustanawiające szczególne przepisy dotyczące urzędowych kontroli w odniesieniu do włośni (Trichinella) w mięsie |
Data aktu: | 10/08/2015 |
Data ogłoszenia: | 11/08/2015 |
Data wejścia w życie: | 31/08/2015 |