uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),
(1) Republika Czeska, Królestwo Danii, Republika Federalna Niemiec, Republika Estońska, Republika Francuska, Republika Włoska, Węgry, Królestwo Norwegii, Rzeczpospolita Polska, Królestwo Szwecji i Konfederacja Szwajcarska zwróciły się do Komisji o utworzenie Europejskiego Źródła Spalacyjnego jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (dalej: "Europejskie Źródło Spalacyjne - ERIC"). Królestwo Belgii, Królestwo Hiszpanii, Królestwo Niderlandów i Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej powiadomiły o swojej decyzji, aby początkowo uczestniczyć w Europejskim Źródle Spalacyjnym - ERIC w charakterze obserwatora.
(2) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu.
(3) Republika Czeska, Królestwo Danii, Republika Federalna Niemiec, Republika Estońska, Republika Francuska, Republika Włoska, Węgry, Królestwo Norwegii, Rzeczpospolita Polska, Królestwo Szwecji i Konfederacja Szwajcarska uzgodniły, że przyjmującym państwem członkowskim Europejskiego Źródła Spalacyjnego - ERIC będzie Królestwo Szwecji.
(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 19 sierpnia 2015 r.
W imieniu Komisji |
|
Jean-Claude JUNCKER |
|
Przewodniczący |
STATUT EUROPEJSKIEGO ŹRÓDŁA SPALACYJNEGO - ERIC
Republika Czeska
Królestwo Danii
Republika Federalna Niemiec
Republika Estońska
Republika Francuska
Republika Włoska
Węgry
Królestwo Norwegii
Rzeczpospolita Polska
Królestwo Szwecji
Konfederacja Szwajcarska
zwane dalej "członkami założycielami", oraz:
Królestwo Belgii
Królestwo Hiszpanii
Królestwo Niderlandów
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej
zwane dalej "obserwatorami założycielami",
PRAGNĄC jeszcze bardziej wzmocnić pozycję Europy i państw członków założycieli w zakresie badań naukowych na świecie, jak również zacieśnić współpracę naukową sięgającą poza granice państw i obejmującą różne dyscypliny,
UWZGLĘDNIAJĄC wniosek sformułowany w 2003 r. przez Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI) powołane przez Radę Ministrów UE ds. Badań Naukowych, zgodnie z którym układ długoimpulsowej stacji jednocelowej o mocy 5 MW z 22 instrumentami stanowi optymalny projekt techniczny, który zaspokoi potrzeby europejskiego środowiska naukowego w pierwszej połowie obecnego stulecia,
BIORĄC ZA PODSTAWĘ obecne Europejskie Źródło Spalacyjne ESS AB i podpisany w dniu 3 lutego 2011 r. protokół ustaleń (którego obowiązywanie przedłużono w 2012 r. i w 2014 r.) w sprawie udziału w etapie aktualizacji projektu oraz zamiaru uczestniczenia w budowie i eksploatacji Europejskiego Źródła Spalacyjnego (ESS),
UZNAJĄC, że budowa ESS jest kluczowym elementem podejmowanych w Europie starań na rzecz dalszego rozwoju infrastruktury badawczej o czołowej pozycji w skali światowej i że ESS jest interdyscyplinarnym obiektem naukowym wykorzystywanym w naukach biologicznych, inżynierii materiałowej, energetyce i klimatologii, który stanowi realizację wizji leżącej u podstaw zaleceń Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) dotyczących wielkoskalowych obiektów neutronowych na całym świecie,
OCZEKUJĄC od innych państw uczestnictwa w działaniach podjętych wspólnie na podstawie poniższego statutu,
NINIEJSZYM UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Nazwa, siedziba i język roboczy
Zadania i działania
oraz wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji jej zadania.
CZŁONKOSTWO
Członkostwo i podmiot reprezentujący
Warunki przyjmowania członków i obserwatorów określone są w art. 4.
Przyjmowanie członków i obserwatorów
We wniosku opisuje się, w jaki sposób wnioskodawca wesprze organizację oraz wniesie wkład w jej działania opisane w art. 2.
Rezygnacja członka lub obserwatora/Pozbawienie członkostwa lub statusu obserwatora
Zanim Rada podejmie decyzję o pozbawieniu członka członkostwa lub obserwatora - statusu obserwatora, członkowi lub obserwatorowi umożliwia się zaskarżenie takiej decyzji i przedstawienie Radzie argumentów na swoją obronę.
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW
Członkowie
Republika Czeska 5,52 mln EUR
Królestwo Danii 230 mln EUR
Republika Federalna Niemiec 202,5 mln EUR
Republika Estońska 4,61 mln EUR
Republika Francuska 147 mln EUR
Republika Włoska 110,6 mln EUR
Węgry 17,6 mln EUR
Królestwo Norwegii 46,07 mln EUR
Rzeczpospolita Polska 33,2 mln EUR
Królestwo Szwecji 645 mln EUR
Konfederacja Szwajcarska 64,5 mln EUR
Wszystkie kwoty odnoszą się do cen ze stycznia 2013 r.
Wkład pozostałych członków innych niż członkowie założyciele jest zgodny z tabelą wkładów członkowskich określoną w załączniku 6.
Koszty na etapie przedbudowlanym i koszty budowy obejmują całkowite wydatki (koszty osobowe, wydatki stałe i nakłady inwestycyjne) na budowę ESS określone w załączniku 2. Wykaz zatwierdzonych wkładów rzeczowych przeznaczonych na etap przedbudowlany załączono jako załącznik 4. Wykres ilustrujący szacowane coroczne obciążenie wydatkami na etapie budowy, eksploatacji i wycofania z eksploatacji przedstawiono w załączniku 2.
Podstawowe reguły i zasady dotyczące wkładów rzeczowych określono w załączniku 3.
Obserwatorzy
ZARZĄDZANIE
Organy organizacji
Organami organizacji są Rada i Dyrektor Generalny.
Rada
Wszelkie zmiany statutu podlegają przepisom określonym w art. 9 ust. 3 i art. 11 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego przez Radę w dniu 2 grudnia 2013 r. (rozporządzenie Rady (UE) nr 1261/2013 2 ).
Procedura głosowania
Dyrektor Generalny
Komitet Administracyjno-Finansowy (KAF), Naukowy Komitet Doradczy (NKD) i Techniczny Komitet Doradczy (TKD)
Członków NKD i TKD oraz ich odpowiednich przewodniczących mianuje Rada zgodnie z regulaminem. Rada przyjmuje zakres zadań i działalności NKD i TKD.
SKŁADANIE SPRAWOZDAŃ KOMISJI
Składanie sprawozdań Komisji
POLITYKA
Porozumienia z osobami trzecimi
W przypadku gdy organizacja uzna to za korzystne, może zawrzeć porozumienie z dowolną osobą fizyczną lub prawną. W porozumieniu takim określa się wszystkie prawa i obowiązki stron.
Polityka w zakresie zamówień i zwolnień podatkowych
Odpowiedzialność
Ocena naukowa i polityka w zakresie dostępu
Eksploatacja
Wycofanie z eksploatacji
Członkowie zobowiązują się zorganizować demontaż całego zakładu i wszystkich budynków organizacji określonych w załączniku 1. Członkowie dzielą się odpowiednimi kosztami wycofania z eksploatacji. Koszty te nie mogą przekraczać kwoty stanowiącej równowartość trzech rocznych budżetów eksploatacyjnych, której podstawę stanowi średnia kosztów eksploatacji za ostatnie pięć lat. Za koszty ponad tę kwotę odpowiada państwo przyjmujące organizację.
Rada opracowuje i przyjmuje politykę wycofania z eksploatacji zawierającą spójny i wyczerpujący opis procedury wycofania z eksploatacji.
Polityka w zakresie rozpowszechniania
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej i polityka w zakresie danych
Wynalazki
Organizacja podlega obowiązującym przepisom i regulacjom dotyczącym wynalazków oraz przyjmuje własną politykę w zakresie wynalazków.
KWESTIE FINANSOWE
Rok budżetowy
Rok budżetowy organizacji rozpoczyna się w dniu 1 stycznia i kończy w dniu 31 grudnia każdego roku.
Pierwszy rok działalności jest krótkim rokiem budżetowym rozpoczynającym się z dniem wejścia w życie decyzji wykonawczej Komisji ustanawiającej organizację i kończącym się w dniu 31 grudnia tegoż roku.
Zasady audytu i zasady finansowe
POSTANOWIENIA DOTYCZĄCE CZASU TRWANIA, LIKWIDACJI, SPORÓW I ROZPOCZĘCIA DZIAŁALNOŚCI
Czas trwania
Organizację ustanawia się na czas nieokreślony.
Likwidacja
Prawo właściwe
Utworzenie i wewnętrzne funkcjonowanie organizacji podlega:
Zatrudnienie
Spory
Dostępność statutu
Statut jest dostępny publicznie na stronie internetowej ESS oraz w siedzibie statutowej.
Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności
ZAŁĄCZNIKI I JĘZYKI
Załączniki
Do niniejszego statutu załączone są następujące załączniki:
Języki
Wszystkie wersje niniejszego statutu sporządzone w językach urzędowych Unii Europejskiej uznaje się za autentyczne. Żadna z wersji językowych nie jest wersją nadrzędną.
ZAKRES TECHNICZNY I NAUKOWY ESS
Celem niniejszego załącznika do statutu Europejskiego Źródła Spalacyjnego - ERIC jest określenie ram wytyczających zakres naukowy i techniczny obiektu ESS. Jego podstawę stanowi sprawozdanie z projektu technicznego (SPT) przedstawione Komitetowi Sterującemu ESS na posiedzeniu w lutym 2013 r. SPT jest rezultatem protokołu ustaleń dotyczącego etapu przedbudowlanego ESS i stanowi wynik wspólnej pracy, w której uczestniczyły organizacje badawcze z całej Europy i spoza niej. W niniejszym załączniku opisano również genezę projektu i międzynarodowy kontekst obiektu. Podsumowanie powiązanych szacunkowych kosztów oraz harmonogram opisano w załączniku 2.
2. GENEZA
ESS jest nową międzynarodową infrastrukturą naukową, która ma zostać wybudowana w Lund, a czynności zarządzania danymi będą się odbywać w Kopenhadze. Będzie to interdyscyplinarny obiekt naukowy wykorzystywany w naukach biologicznych, fizyce, chemii i inżynierii materiałowej, a także w energetyce i klimatologii. Stanowi on realizację wizji leżącej u podstaw zaleceń Forum Meganauk (Megascience Forum) OECD z 1999 r. dotyczących wielkoskalowych obiektów neutronowych na całym świecie.
Budowa źródła neutronów ESS na potrzeby inżynierii materiałowej jest kluczowym elementem podejmowanych w Europie starań na rzecz dalszego rozwoju europejskiego zespołu wiodących w skali światowej wielkoskalowych obiektów infrastruktury badawczej. W wyniku ogólnoeuropejskich starań w 2002 r. powstało sprawozdanie techniczne przedstawiające projekt koncepcyjny i powiązane argumenty naukowe. W 2003 r. Europejskie Forum Strategii ds. Infrastruktur Badawczych (ESFRI), założone przez ministerstwa badań naukowych państw członkowskich i państw stowarzyszonych, uznało, że układ długoimpulsowej stacji jednocelowej o mocy 5 MW z nominalnie 22 "publicznymi" instrumentami stanowi optymalny wzorcowy projekt techniczny dla ESS, który zaspokoi potrzeby europejskiego środowiska naukowego w drugim ćwierćwieczu obecnego stulecia.
Dzięki budowie ESS, obiektu o niespotykanej dotąd wydajności źródła, wykorzystującego nowatorską technologię długoimpulsową, oraz eksploatowaniu go zgodnie z praktyką doskonałości naukowej i jako części europejskiej sieci źródeł Europa zachowa czołową pozycję światową w działalności badawczej obejmującej rozległe obszary nauki, w których wykorzystuje się metody rozpraszania neutronów.
3. PODSTAWOWE CELE
Podstawowe cele stawiane przed obiektem ESS to zapewnienie europejskiemu środowisku naukowemu najlepszych w skali światowej możliwości badawczych w zakresie rozpraszania neutronów, w dążeniu do doskonałości naukowej i optymalnych rezultatów pod względem wyników naukowych. Obiekt we wszystkich swoich częściach jest tak zaprojektowany, aby umożliwić realizację tych celów i zaspokoić europejskie zapotrzebowanie na unikalny najnowocześniejszy potencjał i zwiększone możliwości badawcze. Umożliwiając realizację tych celów, ESS stanie się źródłem nowej wiedzy nieosiągalnej przy pomocy innych obiektów lub metod, wzmocni społeczne oddziaływanie nauki i położy podstawy pod innowacje w Europie.
4. ZAKRES NAUKOWY
ESS stworzy unikalną możliwość badania szerokiego zakresu struktur i przedziałów czasowych dzięki generowaniu długich impulsów neutronów o wysokiej intensywności. ESS będzie źródłem wiązek neutronów o niespotykanej jasności, dostarczając do próbek wiązki o intensywności wyższej niż jakiekolwiek inne istniejące źródło spalacyjne. Wysoka jasność umożliwi prowadzenie wielu badań, które obecnie są poza zasięgiem, dzięki umożliwieniu pomiarów na mniejszych próbkach w środowiskach o bardziej ograniczonych parametrach, zwiększonego wykorzystania spolaryzowanych neutronów, wykrywania słabszych sygnałów i szybkich pomiarów kinematycznych w czasie rzeczywistym. Generowane będą jasne wiązki neutronów o unikalnej strukturze czasowej, z długimi impulsami neutronów i o niskiej częstotliwości. Taka struktura czasowa umożliwi skuteczne wykorzystanie neutronów o dużych długościach fali. Struktura ta zostanie wykorzystana w ramach zaawansowanych technologii neutronowych, aby umożliwić instrumentom ESS osiągnięcie szerszego zakresu dynamicznego, w szczególności dzięki użyciu wiązek bispektralnych, oraz rozdzielczości dostrajalnych w bardzo szerokim zakresie wedle potrzeb, a wszystko to znacznie poszerzy możliwości naukowe. Najnowocześniejsze metody zarządzania danymi i ich analizy dodatkowo zwiększą potencjał i zdolności.
Źródło spalacyjne będzie dostarczać wiązki neutronów do zestawu instrumentów badawczych. Bazując na argumentach naukowych sformułowanych w 2002 r. i określeniu czynników naukowych istotnych dla ESS, w SPT przedstawiono wzorcowy zestaw instrumentów.
5. ZAKRES TECHNICZNY
Na poniższym rys. 1 przedstawiono wyjściowy układ obiektu położonego na północny wschód od miasta Lund w Szwecji. Głównymi elementami obiektu ESS są akcelerator, stacja docelowa, zestaw instrumentów oraz powiązane budynki i infrastruktura.
Protony są przyspieszane w akceleratorze aż do osiągnięcia energii odpowiedniej do skutecznego wywołania reakcji spalacyjnej. Akcelerator ESS został tak zaprojektowany, aby miał dużą moc i wysoką niezawodność, i wykorzystywane są w nim głównie wnęki nadprzewodzące.
W stacji docelowej następuje konwersja wiązki protonów z akceleratora w procesie spalacji, w którym powstaje szereg intensywnych wiązek powolnych neutronów dostarczanych do instrumentów, gdzie przeprowadzane są badania. Dla celu wybrano technologię okrągłej tarczy obracającej się w wiązce protonów. Zespół spowalniacz-reflektor otaczający cel przekształca szybkie neutrony wytwarzane w procesie spalacji w neutrony powolne. Te powolne neutrony są kierowane do instrumentów.
W instrumentach neutrony są wykorzystywane do badania właściwości materiałów w całej ich różnorodności i złożoności. Technika długich impulsów umożliwia dopasowanie wiązek neutronów do poszczególnych instrumentów i eksperymentów.
Rysunek 1
Wyjściowy układ obiektu ESS
Wyjściowy układ obiektu ESS składa się z tunelu akceleratora (kolor pomarańczowy), galerii częstotliwości radiowych (kolor różowy), budynku stacji docelowej (kolor czerwony), hali eksperymentacyjnych 1 i 2 (kolor niebieski) oraz 3 (kolor zielony). Pokazano również granice terenu obiektu (linia kreskowana), autostradę E22 (kolor ciemnoszary) oraz ewentualny układ dróg i budynków serwisowych (kolor jasnoszary). Początek celu spalacyjnego znajduje się w punkcie o następujących współrzędnych: szerokość geograficzna 55,7344°, długość geograficzna 13,2482° (WGS84).
Ośrodek Zarządzania Danymi i Oprogramowania w Kopenhadze (DMSC) udziela wsparcia i świadczy usługi w zakresie zarządzania danymi i ich naukowej analizy. DMSC odpowiada również za długoterminowe przechowywanie danych generowanych przez zestaw instrumentów ESS, jak również za świadczenie usług w zakresie zdobywania, przetwarzania i analizy danych oraz wsparcie przy symulacjach eksperymentów. DMSC stanowi w pełni zintegrowaną część organizacji ESS. DMSC będzie światowej klasy obiektem dla użytkowników, wspierającym szeroką grupę użytkowników naukowych i technicznych z uczelni, instytutów i przemysłu oraz współpracującym z nimi.
Rysunek 2
Funkcje DMSC ESS
Oprócz tych elementów istnieje infrastruktura usług, laboratoria i warsztaty pomocnicze, biura oraz udogodnienia dla użytkowników i personelu.
6. OSIĄGI I CELE PROJEKTU
W fazie pełnej eksploatacji obiekt ESS będzie miał unikalny, największy w skali światowej potencjał naukowy jako źródło neutronów. Dzięki dostarczaniu neutronów w długich impulsach o długości kilku milisekund (nominalnie 2,86 ms) i niskiej częstotliwości (nominalnie 14 Hz) do zestawu instrumentów ESS umożliwi skuteczne wykorzystanie wiązek neutronów termicznych i zimnych o wysokiej intensywności.
Celem jest, aby ESS miało 22 instrumenty działające w stanie ustalonym.
Wiązka protonów będzie mieć moc znamionową 5 MW, a osiągi będą optymalizowane zgodnie z podstawowymi celami naukowymi. W porównaniu z ILL (w 2013 r.) instrumenty ESS służące do rozpraszania neutronów osiągną do 100 razy większą czułość w zakresie wykrywania słabych sygnałów. W porównaniu z SNS i J-PARC (w 2013 r.) ESS zapewni do 30 razy większą intensywność wiązek w eksperymentach z taką samą rozdzielczością neutronów termicznych i zimnych.
Obiekt ESS zostanie tak zaprojektowany, aby był wysoce niezawodny, a celem projektu jest dostępność na poziomie 95 % podczas rocznych okresów eksploatacyjnych wynoszących ponad 4 000 godzin w fazie pełnej eksploatacji.
W celu utrzymania najwyższego w skali światowej potencjału w projekcie przyjęta zostanie wystarczająca techniczna wielkość pomieszczeń, aby nie uniemożliwiać przyszłych ulepszeń i modernizacji.
Obiekt ESS dysponować będzie najnowocześniejszą infrastrukturą naukową i informatyczną zaprojektowaną z myślą o pełnym wykorzystaniu źródła neutronów, zapewniając spójną obsługę naukową, która sprawi, że techniki neutronowe staną się dostępniejsze, skuteczniejsze i stworzą więcej możliwości w wielu różnorakich dyscyplinach naukowych.
Do celów planowania i oszacowania kosztów w całym okresie działania obiektu zaplanowano teoretycznie, że ESS zostanie wycofane z eksploatacji w 2065 r., a teren zostanie zrekultywowany celem innego wykorzystania zgodnie z warunkami panującymi w otoczeniu.
Obiekt ESS zostanie tak zaprojektowany, aby nie narażać jednostek, ogółu społeczeństwa ani środowiska na szkody podczas budowy, eksploatacji i wycofania z eksploatacji. Zostanie zaprojektowany w taki sposób, aby ułatwić wykorzystanie energii odnawialnej, zminimalizować jego zużycie energii i odzyskiwać znaczną ilość wytwarzanego ciepła odpadowego.
SZACOWANE KOSZTY I HARMONOGRAM
Niniejszy dokument, załącznik 2 do statutu, ma na celu opisanie ogólnych szacunków kosztów, budżetu i planowanego harmonogramu w odniesieniu do projektu ESS. Jest to syntetyczne streszczenie wyjściowego modelu działania określonego wiosną 2014 r. w oparciu o SPT i powiązane dokumenty przedstawione Komitetowi Sterującemu ESS w 2012 r. i zgodnie z zakresem technicznym i naukowym streszczonym w załączniku 1. Wszystkie wartości kosztów w niniejszym dokumencie podane są na podstawie cen ze stycznia 2013 r.
2. KOSZT PROJEKTU
Kalkulację kosztów i planowanie w odniesieniu do ESS przeprowadzono, przyjmując podejście oparte na cyklu życia, i jako takie obejmują one wszystkie różniące się etapy cyklu życia obiektu. Etapy uwzględnione w kalkulacji kosztów i planowaniu są następujące: etap przedbudowlany, etap budowy, etap eksploatacji (obejmujący wstępną eksploatację i eksploatację w stanie ustalonym) oraz etap wycofania z eksploatacji. Koszt w całym cyklu życia przedstawiono poniżej na wykresie 1.
Rysunek 1
Koszty w całym cyklu życia ESS, w milionach EUR
Koszty na etapie przedbudowlanym obejmują etap aktualizacji projektu obiektu. Koszty etapu przedbudowlanego wynoszą łącznie 80 mln EUR i obejmują zarówno wkłady pieniężne, jak i rzeczowe.
Budżet na budowę wynosi 1 843 mln EUR i obejmuje koszty inwestycji, począwszy od rozpoczęcia etapu budowy w dniu 1 stycznia 2013 r. aż do rozpoczęcia eksploatacji w stanie ustalonym w 2026 r. Budżet na budowę obejmuje inwestycje kapitałowe odnoszące się do 16 instrumentów.
W okresie obejmującym lata 2019-2025 równolegle z etapem budowy będzie miał miejsce etap wstępnej eksploatacji. Koszty na etapie wstępnej eksploatacji wynoszą 810 mln EUR i obejmują budżety na eksploatację całego obiektu i na realizację określonego w SPT celu, jakim jest zestaw 22 instrumentów. Podział budżetu na poziomie projektu budowy przedstawiono na wykresie 2. Obejmuje on zarówno wkłady pieniężne, jak i rzeczowe.
Rysunek 2
Podział budżetu na etap budowy. Budżet na DMSC wynoszący 32 mln EUR jest ujęty w budżecie układów rozpraszania neutronów (NSS)
Etap wstępnej eksploatacji rozpoczyna się wraz z wytworzeniem, dostarczeniem i wykryciem pierwszych neutronów. Budżet obejmuje koszty rozruchu maszyn, zwiększenia mocy wiązki, rozpoczęcia programu dla użytkowników, pierwszych części zamiennych i głównego wkładu na rzecz budowy 6 pozostałych instrumentów, które mają uzupełnić wyjściowy zestaw 22 instrumentów. Planuje się, że budżet przeznaczony na etap wstępnej eksploatacji zostanie zamknięty w 2025 r. i nastąpi płynne przejście do budżetu przeznaczonego na etap eksploatacji w stanie ustalonym.
Budżet na etap eksploatacji w stanie ustalonym zostanie otwarty w 2026 r. i obejmie okres trwający do 2065 r.; obejmuje on wszystkie przewidywane koszty związane ze stabilną i zrównoważoną eksploatacją zgodnie z załącznikiem 1. Zawiera on niewielki wkład na skompletowanie zestawu instrumentów w pierwszych latach i na utrzymanie konkurencyjności na etapie eksploatacji w stanie ustalonym. Budżet na etapie eksploatacji w stanie ustalonym wynosi 140 mln EUR rocznie.
Rysunek 3
Podział budżetu na etap eksploatacji. Budżet na zarządzanie obiektem jest ujęty w budżecie administracyjnym (Administracja)
Zgodnie z podejściem opartym na cyklu życia planuje się, że po etapie eksploatacji ESS zostanie wycofane z eksploatacji, a teren obiektu zostanie zrekultywowany, aby umożliwić wykorzystanie go w innym celu. Związane z tym koszty są uwzględnione w budżecie przeznaczonym na etap wycofania z eksploatacji i wynoszą łącznie 177 mln EUR.
3. HARMONOGRAM PROJEKTU
Syntetyczny schemat harmonogramu poszczególnych etapów: przedbudowlanego, budowy, wstępnej eksploatacji i eksploatacji w stanie ustalonym przedstawiono poniżej na rys. 4. Harmonogram jest ograniczony pod względem technicznym w tym sensie, że przyjęto założenie, iż nie wystąpią opóźnienia w zakresie zasobów (siły roboczej i finansowania).
Rysunek 4
Najważniejsze momenty na etapach budowy i wstępnej eksploatacji ESS
4. PROFIL BUDŻETU
Profil budżetu na etapie budowy (2013-2025), wstępnej eksploatacji (2019-2025) oraz w pierwszym roku eksploatacji w stanie ustalonym (2026-) przedstawiono poniżej na rys. 5. Obejmuje on zarówno wkłady pieniężne, jak i rzeczowe. Planowany profil wydatków opiera się na najlepszych szacunkach przy założeniu, że harmonogram jest ograniczony pod względem technicznym.
Rysunek 5
Profil budżetu przeznaczonego na etapy budowy, wstępnej eksploatacji i eksploatacji w stanie ustalonym
5. PROFIL ZATRUDNIENIA
Łączna liczba pracowników na etapie eksploatacji w stanie ustalonym wynosi 494. Planowany profil zatrudnienia na etapie eksploatacji w stanie ustalonym, wyrażony w ekwiwalentach pełnego czasu pracy (EPC), przedstawiono poniżej na rys. 6.
Rysunek 6
Planowany profil zatrudnienia na etapie eksploatacji w stanie ustalonym
Na powyższym rys. 6 uwzględniono personel DMSC, przyjmując planowany poziom zatrudnienia na etapie eksploatacji w stanie ustalonym wynoszący 60-65 EPC. Zatrudnienie w DMSC ESS będzie stopniowo zwiększane.
PODSTAWOWE REGUŁY I ZASADY DOTYCZĄCE WKŁADÓW RZECZOWYCH
- elementy techniczne obiektu ESS oraz personel niezbędny do przeprowadzenia testów, instalacji lub integracji tychże elementów,
- prace w zakresie badań i rozwoju oraz personel niezbędny do przeprowadzenia tychże prac,
- personel udostępniany do określonych celów na etapie budowy, lub
- inne produkty lub usługi mające znaczenie dla ukończenia obiektu ESS.
2. Organizacja wskazuje i określa odpowiednie wkłady rzeczowe i ich wartość z uwzględnieniem opisów projektu ESS zawartych w planie programu, który zostanie udostępniony wszystkim członkom. Wskazanie odpowiednich wkładów rzeczowych powinno być przedmiotem przeglądu i zaleceń przedstawianych Radzie przez Naukowy Komitet Doradczy i Techniczny Komitet Doradczy.
3. Każdy wkład rzeczowy będzie stanowił przedmiot pisemnej umowy pomiędzy organizacją a podmiotem przekazującym dany wkład rzeczowy. Umowa w sprawie wkładu rzeczowego powinna obejmować - co najmniej i w stosownych przypadkach - następujące kwestie:
- opis techniczny i specyfikację techniczną, w tym wymogi dotyczące interfejsu i integracji,
- plan projektu obejmujący harmonogramy, rezultaty i najważniejsze etapy,
- całkowitą przypisaną wartość,
- warunki dostawy i transportu,
- kontrolę jakości i badanie osiągów przed przyjęciem i oddaniem do eksploatacji,
- dokumentację, instrukcję obsługi, wykaz części, instrukcję konserwacji wraz z wykazem części zamiennych,
- szkolenie personelu obsługi,
- systemy kontroli technicznej i finansowej,
- wyznaczanie odpowiedzialnych pracowników,
- role i obowiązki organizacji i podmiotu przekazującego wkład,
- ubezpieczenia,
- prawa własności istniejącej i uzyskanej wiedzy,
- wykorzystanie i rozpowszechnianie uzyskanej wiedzy,
- licencje i prawa,
- prawa dostępu,
- przeniesienie prawa własności,
- procedury sprawozdawczości,
- zakres i treść formalnej oceny przeprowadzanej przy przekazaniu wkładu rzeczowego,
- ocenę ryzyka i zarządzanie ryzykiem.
4. Rada powołuje Komitet ds. Przeglądu Wkładów Rzeczowych (IKRC), którego zadaniem jest ocena wniosków dotyczących wkładów rzeczowych. Rada zatwierdza wszystkie umowy dotyczące wkładów rzeczowych w oparciu o zalecenia IKRC. Po takim zatwierdzeniu danemu członkowi przypisuje się wartość wkładu rzeczowego jako część jego całkowitego wkładu na rzecz ESS.
5. Rada określa wewnętrzne postanowienia dotyczące wkładów rzeczowych.
6. Całkowita wartość wkładów rzeczowych określona jest w księdze kosztów organizacji. Wartości w księdze kosztów organizacji wyrażone są na poziomie cen przyjętych w statucie i załącznikach, o ile nie uzgodniono inaczej. Podmiot przekazujący wkład odpowiada w całości za wkład łącznie z kosztami. Standardową jednostką walutową w odniesieniu do wszystkich wkładów rzeczowych jest euro. Wszelkie ryzyko walutowe ponosi podmiot przekazujący wkład.
WYKAZ ZATWIERDZONYCH WKŁADÓW RZECZOWYCH PRZEZNACZONYCH NA ETAP PRZEDBUDOWLANY
No | ESS Project | ESS WU Name | Contract Partner | Country | TOTAL (tys. EUR) |
1 | Accelerator | B1 Superconducting Linac is for DESY | DESY | DE | 971,4 |
2 | Accelerator | Backup Study for ESS Proton Source | ESS-Bilbao | ES | 477,08 |
3 | Accelerator | Normal conducting linac | INFN | IT | 3 725 |
4 | DMSC | SD014DE - HDRI Communication Platform | HZG | DE | 470,2 |
5 | DMSC | Design update for the ESS Data Management and Software Centre (DMSC) | UCPH | DK | 402,4 |
6 | DMSC | Cluster Interim DMSC | UCPH | DK | 1 205,9 |
7 | DMSC | MANTID cooperation | UCPH | DK | 123,9 |
8 | Instrument | CAMEA | DTU | DK | 480,5 |
9 | Instrument | SD017DC/b DK Horizontal Focusing Reflectometer | DTU | DK | 79,5 |
10 | Instrument | Compact SANS | DTU | DK | 82,1 |
11 | Neutron Technologies | Neutron Optics | DTU | DK | 80,2 |
12 | Instrument | Hybrid Diffractometer | DTU | DK | 168,9 |
13 | Instrument | SD001DE/b Bispectral Chopper Spectroscopy | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 393,7 |
14 | Instrument | SD001DE/a Cold Chopper Spectroscopy | TUM | DE | 258,7 |
15 | Instrument | SD002DE/a High Resolution NSE | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 318,8 |
16 | Instrument | SD0002DE/b Wide Angle NSE | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 67,6 |
17 | Instrument | SD003DE/a Reflectometer for Liquid Surfaces and Soft Matter | HZB | DE | 533,6 |
18 | Instrument | SD004DE/ab Conventional SANS | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 112,1 |
19 | Instrument | SD004DE/C Small Sample SANS | HZG | DE | 617,9 |
20 | Instrument | SD005DE/a Bi-spectral Powder Diffractometer | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 272,7 |
21 | Instrument | SD005DE/b Engineering Diffraction | HZG | DE | 903,7 |
22 | Instrument | SD006DE Multi Purpose High Resolution Imaging | HZB | DE | 758,0 |
23 | Instrument | SD007DE/b Alternative NSE and Add-ons | TUM | DE | 635,9 |
24 | Instrument | SD007DE/c Focusing Optics for Spectroscopy | TUM | DE | 137,1 |
25 | Instrument | SD007DE/a Phase Space Transformers | HZB | DE | 65,1 |
26 | Instrument | SD008DE Multi Purpose Extreme Environment Diffraction | HZB | DE | 389,3 |
27 | Neutron Technologies | SD009DE - Choppers | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 828,5 |
28 | Neutron Technologies | SD010DE - Detectors | TUM | DE | 4 785,8 |
29 | Neutron Technologies | SD011DE - Polarizers (3HE) | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 417,4 |
30 | Neutron Technologies | SD012DE ESS Specific Sample Environment | HZG | DE | 179,0 |
31 | Instrument | SD013DE Test Beam Line | HZB | DE | 1 456,4 |
32 | Instrument | SD003DE/b Reflectometer for Magnetic Layers | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 309,0 |
33 | Instrument | SD033CZ Complex Environment Engineering Diffractometer | Institute of Physics ASCR | CZ | 1 759,0 |
34 | Instrument | Simulation of Neutron Instruments | KU | DK | 938,8 |
35 | Neutron Technologies | Detector Testing Facility | IFE | NO | 1 785,6 |
36 | Neutron Technologies | Detectors | CNR | IT | 510,2 |
37 | Target | Waste Disposal, Emissions, Dismantling and Decommissioning | KIT | DE | 19,2 |
38 | Target | Target Performance Modelling and Optimization | KIT | DE | 95,9 |
39 | Target | Material Properties | KIT | DE | 9,6 |
40 | Target | Rotating Tungsten Helium Cooled Target Concept - Replaceable System | KIT | DE | 322,8 |
41 | Target | Rotating Tungsten Helium Cooled Target Concept - Permanent System | KIT | DE | 76,7 |
42 | Target | Liquid Metal Target | KIT | DE | 1 152,8 |
43 | Target | Premoderator, Moderator and Reflector Engineering Design | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 1 512,5 |
44 | Target | Shielded Target Monolith System and Beam Extraction | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 845,6 |
45 | Target | Liquid Metal Target | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 163,9 |
46 | Target | Liquid Metal Target | Paul Scherrer Institute | CH | 221,5 |
47 | Target | Rotating Tungsten Helium Cooled Target Concept - Permanent System | Forschungszentrum Jülich GmbH | DE | 959,9 |
48 | Instrument | SD015DE - Simulation Code Development, Help Desk | HZB | DE | 472,9 |
49 | Instrument | SD054NL ULTRA SANS USING NEUTRON SPIN-ECHO MODULATION | Delft University of Technology | NL | 208,54 |
50 | Instrument | SD055NL OPTIMISING THE BENEFITS OF SPINECHO LABELLING | Delft University of Technology | NL | 135,21 |
51 | Instrument | SD056NL SPIN-ECHO MODULATION IMAGING ADD-ON | Delft University of Technology | NL | 247,58 |
52 | Instrument | SD057NL LARMOR LABELLING IN DIFFRACTION | Delft University of Technology | NL | 135,21 |
53 | Target | THE ESS WATER TASK FORCE | ESS-Bilbao | ES | 189,2 |
54 | Instrument | SD016DC_DK CAMEA | DTU | DK | 43,5 |
55 | Instrument | SD018DC_DK COMPACT SANS | DTU | DK | 51,2 |
56 | Neutron Technologies | SD020DC_DK NEUTRON OPTICS | DTU | DK | 54,0 |
57 | Target | THE ESS TARGET STATION CONCEPT SELECTION (TSCS) | ESS-Bilbao | ES | 264,9 |
58 | Target | TARGET TEST STAND | ESS-Bilbao | ES | 1 390,75 |
59 | Accelerator | Backup Study for ESS Low Energy Beam Transport | ESS-Bilbao | ES | 445,5 |
60 | Accelerator | Backup Study for ESS Radio Frequency Quadrupole | ESS-Bilbao | ES | 829,6 |
61 | Accelerator | Backup Study for ESS Drift Tube Linac | ESS-Bilbao | ES | 386,77 |
62 | Accelerator | Backup Study for ESS Spoke Superconducting Linac | ESS-Bilbao | ES | 296,1 |
63 | Accelerator | Advance Welding Facility | ESS-Bilbao | ES | 185,11 |
64 | Instrument | SD067IT - Vibrational Spectroscopy Instrument | Elettra-Sincrotrone Trieste | IT | 399,5 |
65 | Instrument | SD067IT - Time Focussing Crystal-Chopper Spectrometer (Tempus Fugit) | Elettra-Sincrotrone Trieste | IT | 528,0 |
66 | Accelerator | HEBT, NC Magnets and Power Supplies | DTU | DK | 1 201,9 |
67 | Accelerator | Normal conducting linac MEBT | ESS-Bilbao | ES | 138,5 |
68 | Accelerator | Normal conducting linac | INFN | IT | 1 023,1 |
69 | DMSC | SD029CH ESS Data Aquisition & Software | Paul Scherrer Institute | CH | 48,0 |
70 | Instrument | SD016DC_CH TOF-TAS CAMEA | Paul Scherrer Institute | CH | 481,0 |
71 | Instrument | SD017DC_CH_a Vertical Focusing Reflectometer | Paul Scherrer Institute | CH | 462,0 |
72 | Instrument | SD018DC_CH Compact SANS | Paul Scherrer Institute | CH | 287,0 |
73 | Instrument | SD019DC_CH Hybrid Diffractometer | Paul Scherrer Institute | CH | 305,0 |
74 | Instrument | SD029CH Multi Purpose High Resolution Imaging | Paul Scherrer Institute | CH | 238,5 |
75 | Instrument | SD020DC_CH Neutron Optics | Paul Scherrer Institute | CH | 407,5 |
76 | Target | Hot Cell, Handling of Used Resources | Centrum výzkumu Řež s.r.o. | CZ | 189,0 |
77 | Target | Study of target radionuclide chemistry and target radio toxicity | DTU | DK | 123,8 |
78 | Target | Optimization of beam extraction | DTU | DK | 206,4 |
79 | Target | Hot Cell, Handling of Used Resources | ESS-Bilbao | ES | 75,7 |
80 | Target | Assessment of radioactive inventory after final shut-down | ESS-Bilbao | ES | 47,3 |
81 | Target | Target Performance Modelling and Optimization | ESS-Bilbao | ES | 293,3 |
82 | Target | Optimization of beam extraction | Paul Scherrer Institute | CH | 547,5 |
83 | Target | Material Properties | Paul Scherrer Institute | CH | 249,5 |
44 669,8 |
WYKAZ JUŻ OTRZYMANYCH WKŁADÓW PIENIĘŻNYCH PRZEZNACZONYCH NA ETAP PRZEDBUDOWLANY I NA ETAP BUDOWY (DO CZERWCA 2015 R. WŁĄCZNIE)
Królestwo Danii 67,6 mln EUR
Królestwo Szwecji 6 192,8 mln EUR
TABELA WKŁADÓW
CZŁONKOWIE, OBSERWATORZY I PODMIOTY REPREZENTUJĄCE
Państwo lub organizacja międzyrządowa |
Podmiot reprezentujący (tj. ministerstwo, rada ds. badań naukowych) |
Republika Czeska | Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu |
Królestwo Danii | |
Republika Federalna Niemiec | |
Republika Estońska | |
Republika Francuska | Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS) oraz Commissariat à l'Energie Atomique et aux Energies Alternatives (CEA) |
Republika Włoska | Istituto Nazionale di Fisica Nucleare (INFN) |
Węgry | |
Królestwo Norwegii | Norweska Rada ds. Badań Naukowych |
Rzeczpospolita Polska | Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego |
Królestwo Szwecji | |
Konfederacja Szwajcarska |
OBSERWATORZY
Państwo lub organizacja międzyrządowa |
Podmiot reprezentujący (tj. ministerstwo, rada ds. badań naukowych) |
Królestwo Belgii | Studiecentrum voor Kernenergie (SCK) |
Królestwo Hiszpanii | |
Królestwo Niderlandów | |
Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.225.16 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2015/1478 w sprawie utworzenia Europejskiego Źródła Spalacyjnego jako konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (Europejskie Źródło Spalacyjne - ERIC) |
Data aktu: | 19/08/2015 |
Data ogłoszenia: | 28/08/2015 |
Data wejścia w życie: | 31/08/2015 |